LSS och habiliteringen - skillnaden?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

LSS och habiliteringen - skillnaden?

Inläggav mondo beyondo » 2015-10-05 16:09:48

LSS och habiliteringen är inte samma sak fick jag reda på idag, visste du det?

LSS är kommunen och habiliteringen är Landstinget. Vill nån förklara skillnaderna mer i detalj för mig? Jag har undvikit kontakt med hab då jag läst här (för många år sedan) att de inte har nåt att erbjuda vuxna, men tänkte att det kan ha ändrat sig numera. Fick väldigt vaga svar från LSS, hon kunde ej ge konkreta exempel på hjälp då det ej var tillåtet. Vad gör LSS och vad gör Hab?

Har du ngn hjälpåtgärd som du är nöjd med?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

LSS och habiliteringen.

Inläggav Zima33 » 2015-10-05 17:29:07

Hab kan hjälpa till med olika hjälpmedel och kurser för anhöriga och funktionsnedsatta: Som exempel tar jag Stockholm: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Funkt ... ilitering/

LSS kan hjälpa till med 10 olika insatser som behovsprövas av socialen: http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och ... ade---LSS/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

LSS och habiliteringen.

Inläggav mondo beyondo » 2015-10-06 11:40:11

För att ytterligare försvåra för mig så svarade Habiliteringen idag att de hjälper inga individuellt och hänvisade mig till att leta upp en ANNAN habilitering :O

De har samtalsgrupper men då behövs en remiss från ett lokalt hab.

Vad bra att man ska vara född med denna info.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

LSS och habiliteringen.

Inläggav mondo beyondo » 2015-10-06 11:41:53

och jag vet fortfarande inte vad LSS och habiliteringen har för hjälp rent konkret, det är liksom som jag anar att det kan finnas nåt men vet inte riktigt varför jag kämpar med djungeln.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

LSS och habiliteringen.

Inläggav alixha » 2015-10-06 13:04:44

mondo beyondo skrev:och jag vet fortfarande inte vad LSS och habiliteringen har för hjälp rent konkret, det är liksom som jag anar att det kan finnas nåt men vet inte riktigt varför jag kämpar med djungeln.


Tyckte det stod bra i länkarna Zima33 länkade ovan men om man ska gå in på det ytterligare så kommer några exempel här.

LSS, exempel:
Boendestöd, till exempel att någon kommer hem till dig och hjälper dig med att planera, laga mat, städa och liknande.

Ledsagning, till exempel att någon från boendestödet följer med dig till tandläkaren.

Daglig verksamhet, till exempel att du får hjälpa till på ett hunddagis som är anpassat efter personer med exempelvis AS. Det kan vara att personalen på hunddagiset har utökande kunskaper om AS.

Habiliteringen, exempel:
Samtalskontakt, till exempel om du vill gå dit och prata med någon om din AS, vad du har svårt för och försöka träna på att bli bättre på olika saker, exempelvis kroppsspråk och sociala koder.

Hjälpmedel, dom kan hjälpa dig att söka hjälpmedel, till exempel bolltäcke.

Kuratorer som kan hjälpa dig med myndighetskontakter och/eller hjälpa dig att söka en god man.

Sjukgymnaster som kan hjälpa dig att förstå din kropp.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

LSS och habiliteringen.

Inläggav plåtmonster » 2015-10-06 15:23:05

alixha skrev:Sjukgymnaster som kan hjälpa dig att förstå din kropp.
Hur går det där till?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

LSS och habiliteringen.

Inläggav majvor » 2015-10-06 15:27:36

mondo beyondo skrev:Har du ngn hjälpåtgärd som du är nöjd med?


Mitt tunga täcke är jag mycket nöjd med, mer än så blev det inte ...
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

LSS och habiliteringen.

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-06 16:26:35

mondo beyondo skrev:Vad gör LSS och vad gör Hab?

Har du ngn hjälpåtgärd som du är nöjd med?

Ja precis LSS kan ordna boendestöd men det boendestöd som jag har tilldelats nu har jag beviljats genom SoL (Socialtjänstlagen) så man kan använda antingen den eller LSS i kontakt med kommunen lite beroende på vilken insats det gäller, hur anknutet behovet är till ens aspergerdiagnos och vilken behovsargumentation som är starkast.

Jag har även fått ett kedjetäcke på 10 kg genom habiliteringen och jag är nöjd med det täcket, även om jag skulle kunna tänka mig ett ännu tyngre. Jag skulle nog rekommendera dem till andra autister med sömnbesvär.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

LSS och habiliteringen.

Inläggav alixha » 2015-10-06 18:44:40

plåtmonster skrev:
alixha skrev:Sjukgymnaster som kan hjälpa dig att förstå din kropp.
Hur går det där till?


Jag har det inte själv då jag inte har något behov av det men dom förklarade det i stil med att man ska lära känna sin kropp om man är känslig för beröring samt att en del med autism kan känna sig utanför sin kropp, att man kan ha svårt för när kroppen slutar. Man kan få träna grovmotorik också.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

LSS och habiliteringen.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-06 19:33:18

mondo beyondo skrev:Har du ngn hjälpåtgärd som du är nöjd med?

Nej, befintliga så kallade hjälpåtgärder är genomgående skit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: LSS och habiliteringen.

Inläggav kullan » 2015-10-06 19:58:43

Jag har boendestöd och kontaktperson via LSS. Är nöjd med båda. Har kontakt med kurator på hab och har även en arbetsterapeut som hjälper en med att lägga upp vardagen. Flr mig är det bra. Daglig verksamhet som det ser ut idag är värdelöst då det inte är anpassat till aspergare.

LSS och hab har mycket att hjälpa oss med om man nu vill.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och habiliteringen.

Inläggav alixha » 2015-10-06 20:25:07

mondo beyondo skrev:Har du ngn hjälpåtgärd som du är nöjd med?


LSS:
Jag har boendestöd en gång i veckan, vi planerar inköp och matsedel.
Har även ledsagning men det är i princip bara när jag ska till tandläkaren.
Hade matlagning ett tag också men det var mest för att öva på lite grundläggande saker och få mer recept då min favoritmåltid består av macka med macka och macka ... ungefär :wink:

Hab:
Har inte så mycket kontakt med dom nu längre men jag har haft psykolog och kurator där.
Dom hjälpte mig också att skaffa en god man och innan det hjälpte dom mig med myndighetsbabbel.
Har även fått ett bolltäcke via hab, en underbar uppfinning.

Båda instanserna har fungerat bra för mig, jag har fått den hjälp jag behövt och när jag känt att jag fixar grejer själv så har jag helt enkelt avlutat diverse hjälpåtgärder.
Väldigt nöjd med båda.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

LSS och habiliteringen.

Inläggav majvor » 2015-10-06 22:01:46

mondo beyondo skrev:Jag har undvikit kontakt med hab då jag läst här (för många år sedan) att de inte har nåt att erbjuda vuxna, men tänkte att det kan ha ändrat sig numera.


Hoppas verkligen att det har blivit bättre och att det blir bra för dig.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

LSS och habiliteringen.

Inläggav nano » 2015-10-08 13:35:11

Några definitioner.

LSS är en lag, men kommunen är de som är skyldiga att se till att den som söker och har rätt till insatser enligt LSS får dessa insatser, denna del av den kommunala myndigheten brukar kallas LSS men heter egentligen olika saker i varje kommun.
I de kommuner jag titat på så sorterar vanlilgen denna avdeling in under socialnämnden, små kommuner kan ha det sammanslaget med andra verksamheter.

Habiliteringen vet jag inte jättemycket om men vet att det är landstinget som har hand om.
Som jag hört är det samma syfte som REhabilitering men att man inte förväntar sig en förbättring särkilt ofta hos de man hjälper.
Exakt vad de gör vet jag inte.
Bara hört att de tex delar ut äthjälpmedel, rullatorer, psykologstöd, kuratorstöd, arbetsterapeut också tror jag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: LSS och habiliteringen.

Inläggav Julianus » 2015-10-08 17:37:25

@nano: Bara för att påpeka så är LSS en rättighetslag. Den är inte förhandlingsbar som t.ex skollagen.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

LSS och habiliteringen.

Inläggav Zima33 » 2015-10-08 18:11:17

Julianus skrev:@nano: Bara för att påpeka så är LSS en rättighetslag. Den är inte förhandlingsbar som t.ex skollagen.

Jo men det är fortfarande behovsprövat. Man är inte garanterad alla insatser bara för att man tillhör personkretsarna. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

LSS och habiliteringen.

Inläggav Julianus » 2015-10-08 23:48:12

Zima33 skrev:
Julianus skrev:@nano: Bara för att påpeka så är LSS en rättighetslag. Den är inte förhandlingsbar som t.ex skollagen.

Jo men det är fortfarande behovsprövat. Man är inte garanterad alla insatser bara för att man tillhör personkretsarna. :-)Happy


Är du helt säker på det? LSS är ju en tvingande lag, precis som skollagen.
Funktionsnedsattas rätt kan inte sparas bort.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: LSS och habiliteringen.

Inläggav kullan » 2015-10-09 1:10:20

Jag blev nekad kontaktperson även om jag är satt i personkrets 1. Fick skicka in en ansökan nr 2 för att de skulle bevilja det. Nä du är inte alls garanterad stödåtgärder enligt lss. Det är upp till varje enskild kommun att tolka och bedöma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och habiliteringen.

Inläggav Julianus » 2015-10-09 2:51:08

Jag har fått en massa insatser enligt LSS sen barnsben.
Inte en enda gång har LSS-handläggaren gett mig avslag.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Sv: LSS och habiliteringen.

Inläggav kullan » 2015-10-09 9:31:54

Julianus skrev:Jag har fått en massa insatser enligt LSS sen barnsben.
Inte en enda gång har LSS-handläggaren gett mig avslag.


Då bor du i rätt kommun. Jag har andra erfarenheter.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och habiliteringen.

Inläggav slackern » 2015-10-09 9:44:37

kullan skrev:
Julianus skrev:Jag har fått en massa insatser enligt LSS sen barnsben.
Inte en enda gång har LSS-handläggaren gett mig avslag.


Då bor du i rätt kommun. Jag har andra erfarenheter.


Skaffa personligt ombud eller en kurator från habliteringen som hjälper dig?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: LSS och habiliteringen.

Inläggav kullan » 2015-10-09 10:04:35

slackern skrev:
kullan skrev:
Julianus skrev:Jag har fått en massa insatser enligt LSS sen barnsben.
Inte en enda gång har LSS-handläggaren gett mig avslag.


Då bor du i rätt kommun. Jag har andra erfarenheter.


Skaffa personligt ombud eller en kurator från habliteringen som hjälper dig?


Jag har nu de stödåtgärder jag behöver. I vissa kommuner krävs 2 ansökningar för att de ska fatta. Men vet man om det så skriver dubbla ansökningar direkt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och habiliteringen.

Inläggav nano » 2015-10-09 14:22:30

Zima33 skrev:
Julianus skrev:@nano: Bara för att påpeka så är LSS en rättighetslag. Den är inte förhandlingsbar som t.ex skollagen.

Jo men det är fortfarande behovsprövat. Man är inte garanterad alla insatser bara för att man tillhör personkretsarna. :-)Happy
Letade just efter att LSS bostad skulle vara behovsprövat men jag hittar inte det i lagen, har för mig jag läst det förut.
Kanske det är borttaget för att kommuner missbrukade det genom att bara tycka att man inte behöver någon hjälp.

I vilket fall så kan man inte bara acceptera det som den som ska betala säger, den organisationen är skickade på kurser som någon ekonomiskt ansvarig skickat personalen på.
Får de då fel info så tar de felaktiga beslut och ger felaktiga råd.

Någon som har koll på var det är det står att LSS är behovsprövat?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

LSS och habiliteringen.

Inläggav nano » 2015-10-09 14:23:43

Julianus skrev:@nano: Bara för att påpeka så är LSS en rättighetslag. Den är inte förhandlingsbar som t.ex skollagen.
Ingen lag är förhandlingsbar.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in