Internetproblem (superlångsamt)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav Eeira » 2015-10-06 20:59:03

Min dator har plötsligt blivit superlångsam vid internettande. Jag förstår inte alls vad problemet är då den funkar helt normalt för övrigt. Att ladda en sida här på forumet tar cirka 50 sekunder!!

När jag går in på t ex SVT brukar det vara någon symbol vid rörliga klipp (en trekant?), men dessa saknas också. Allt som visas är en icke klickbar stillbild.

Testade uppkopplingen via Bredbandskollen och fick ett konstigt felmeddelande:

Bredbandskollen.JPG

Bredbandskollen 2.JPG

Det verkar inte vara uppkopplingen det är fel på utan min dator.
Hjälp! Någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-06 23:10:58

Har du kollat din brandvägg så den inte blockerar Internet?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-06 23:36:48

Blockera dessa addresser till att börja med:
www.google-analytics.com
ssl.google-analytics.com
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav Eeira » 2015-10-06 23:57:59

Lilla Gumman skrev:Har du kollat din brandvägg så den inte blockerar Internet?

Det vet jag inte hur man gör, men jag tror inte att det är problemet. Jag har tillgång till internet. Det är bara oerhört långsamt och datorn klarar därmed inte att t ex visa filmklipp.

Konstigt nog uppkom problemet helt plötsligt. Jag hade tänkt titta på ett program på TV6 Play och klickade fram det. Precis när det skulle börja (eller om det var reklamen) så tryckte jag på paus och lämnade datorn för ett par timmar. När jag kom tillbaka hade TV6-sidan låst sig och sedan dess har datorn varit jättetrög.

Jag HATAR krånglande datorer! :-)Raging Önskar att jag var lite mer intresserad av hur de fungerar. Då hade jag säkert kunnat lösa detta.

Det mesta brukar lösa sig när man startar om datorn, dock inte detta problem.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav Eeira » 2015-10-07 0:03:56

plåtmonster skrev:Blockera dessa addresser till att börja med:
http://www.google-analytics.com
ssl.google-analytics.com

Hur gör man det?
Syftet tycks dock snarare vara att minska Googles "spionage" än att göra datorn snabbare.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-07 0:45:39

Om din dator väntar på att googles spioneri skall laddas så kan det ju ta en stund.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Internetproblem (superlångsamt)

Inläggav Eeira » 2015-10-07 20:20:27

plåtmonster skrev:Om din dator väntar på att googles spioneri skall laddas så kan det ju ta en stund.

Jo, men det borde väl inte påverka datorn så mycket att den plötsligt går från supersnabb till superlångsam? Det handlar om cirka en minuts fördröjning för varje sida som laddas.

Har provat att göra en fullständig genomsökning efter virus och spionprogram + tagit bort all webbhistorik. Det förändrade ingenting.

Finns det någon möjlighet att en återställning av Explorer kan lösa problemet? Vet att många här ogillar Explorer, men f n kan jag inte hämta hem någon annan webbläsare. Allt sådant är blockerat.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Återgå till IT-forum



Logga in