Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-05 22:14:24

Pressen har skrivit om AS, men i serien har inte Saga någon diagnos. F ö kan en del av hennes kantigheter bero på att hon tydligen inte kom överens med sina föräldrar, de som borde stått henne närmast och hjälpt henne.

Expressen 10 nov 2013 skrev:- Saga är ju en väldigt stor förebild för många med aspergers, säger Anders Moberg, föreläsare på Riksförbundet Attention som själv har diagnosen.
http://www.expressen.se/kvp/noje/saga-s ... aspergers/

Ja, det får ju stå för honom. Men han är inte ensam aspergare som gillar Saga. Och vem skulle vara en godkänd förebild egentligen? En perfekt person? Manusförfattaren har inte åtagit sig att skapa en förebildlig aspergare. Han har skapat en udda och smart person med aspiga drag.

Anders Moberg menar att Saga Norén är en polis med många olika personlighetsdrag. Och några av dem kan andra som diagnosticerats med aspergers känna igen sig i.
Som till exempel ögat för detaljer och omgivningens reaktioner på udda beteende.
Även om polisen Saga är en produkt av manusförfattarnas fantasi så har hon landat väl hos tittare med just asperger.
- Jag tror framför allt att man ser lite av sina egna drag i henne och att hon inte framstår på ett negativt sätt. Det blir mer ett värmande och humoristiskt sätt att lägga upp diagnosen på. Jag tror att många känner det blir mer accepterat, säger Anders Moberg.

Ja, är det inte bra om man får se fler udda personlighetstyper i underhållningsserier? Som får finnas i kraft av sin kompetens trots sina kantigheter?

Du kan inte förvänta dig att få se någon aspergare som har "rätt" personlighet enligt dig i fiktionen. F ö tycker jag aspergare är väldigt heterogena. Det skulle behövas en serie enbart befolkad med AS-personer för att någon skulle känna igen sig. Men säkert skulle ändå aspergare slå ned på att vissa skulle vara för töntiga, för osjälvständiga, för kantiga, för avvikande etc.

Den som tycker det är viktigt med förebildliga aspies får väl ställa upp själv då. Prata vitt och brett om sin AS och genom sin vinnande personlighet ge omvärlden en positiv bild av AS. Inte förvänta sig att underhållningsindustrin ska göra det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-05 22:20:52

Vete sjutton om jag ens tror på att det finns något "Aspie Light". Om man inte har stora problem, så ska man öht inte ha någon AS-diagnos. "Aspie Light" borde i så fall vara detsamma som "subklinisk AS", dvs någon som har aspiga drag men inte tillräckligt för att få diagnos.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-05 22:27:27

Alien skrev:Vete sjutton om jag ens tror på att det finns något "Aspie Light". Om man inte har stora problem, så ska man öht inte ha någon AS-diagnos. "Aspie Light" borde i så fall vara detsamma som "subklinisk AS", dvs någon som har aspiga drag men inte tillräckligt för att få diagnos.

-Det räcker att gå på en aspergerträff så ser man att det finns grader inom diagnosen.

Enkelt uttryckt: en del ser ut och beter sig som muppar, andra gör det inte.

Att man inte är mupp betyder inte att man saknar svårigheter.
Det är bara det att det inte syns och märks på det där påtagliga viset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Moggy » 2015-10-05 22:38:25

Saga är en knasig figur i en tv-serie. Skaparna av tv-serier ska inte anpassa sig och endast göra trevliga och förnuftiga karaktärer. Vill nån göra en tv-serie om en karaktär där en poäng är att tittarna ska tycka att den är knasig så är det helt okej. Det behövs ingen styrning och utbudet av serier skulle bli tristare om endast behagliga karaktärer fick vara med för att ingen tittare ska ta illa upp. Gillar man inte serien kan man låta bli att titta men försök inte göra så att ingen annan heller ska kunna se den.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav TheWonderer92 » 2015-10-05 23:31:55

Jag kan inte tänka mig att ställa upp själv i en dokumentär om Asperger eftersom jag inte vill vara offentlig. Så enkelt är det och det är inget jag behöver försvara. Däremot vill jag göra min röst hörd anonymt och i bästa fall påverka på något sätt kommande projekt om Asperger med om hur det är att vara "aspie light" (jäkligt slitet uttryck f.ö.).

Moggy: Jag gillar serien och Sagas karaktär är en fröjd att se. Av lite olika anledningar. Jag försöker inte att göra så att ingen annan ska se den. Mitt budskap är att de många människor som inte är bekant med Asperger bildar sig blixtsnabba uppfattningar om diagnosen som är enkelspåriga och orättvisa. Eftersom (som jag nämnde tidigare) de flesta besvärar sig inte med djupare kunskap i ämnet så länge de inte har relation till någon med Asperger eller jobbar med det (knappt då heller).

Serien som sådan och Sagas karaktär som sådan är kreativt skickligt presenterade. Synd bara att tidningsartikeln om Saga och Asperger inte hade en "bi-artikel" om att många aspergare inte känner igen sig i Saga speciellt mycket. Anders Mobergs åsikt lyfts fram och eftersom han själv har AS blir hans åsikt en indirekt sanning för allmänheten. Som sagt, de flesta besvärar sig inte med att ta reda på mer fakta om det inte angår dem själva personligt, så de går på vad som lyfts fram i media.

Summa summarum: Pressens misstag?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Moggy » 2015-10-05 23:41:45

TheWonderer92 skrev:Mitt budskap är att de många människor som inte är bekant med Asperger bildar sig blixtsnabba uppfattningar om diagnosen som är enkelspåriga och orättvisa. Eftersom (som jag nämnde tidigare) de flesta besvärar sig inte med djupare kunskap i ämnet så länge de inte har relation till någon med Asperger eller jobbar med det (knappt då heller).


Vet sånt folk ens att Saga antas ha AS? Är hon inte bara en knasig figur?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-05 23:47:22

TheWonderer92 skrev:Jag kan inte tänka mig att ställa upp själv i en dokumentär om Asperger eftersom jag inte vill vara offentlig. Så enkelt är det och det är inget jag behöver försvara. Däremot vill jag göra min röst hörd anonymt och i bästa fall påverka på något sätt kommande projekt om Asperger med om hur det är att vara "aspie light" (jäkligt slitet uttryck f.ö.).

Nej, jag förstår det. Problemet är att det gäller så många av oss. Men så länge inte fler av oss vill ställa upp, kan vi inte heller klaga på att vi inte är representerade rättvist. Och när några verkligen ställer upp som ungdomarna i "De som inte får finnas", så kritiseras de av andra aspergare för att vara för osjälvständiga. De var tydligen inte heller tillräckligt representativa, trots att de finns i verkligheten och inte är påhittade karaktärer.

TheWonderer92 skrev:Moggy: Jag gillar serien och Sagas karaktär är en fröjd att se. Av lite olika anledningar. Jag försöker inte att göra så att ingen annan ska se den. Mitt budskap är att de många människor som inte är bekant med Asperger bildar sig blixtsnabba uppfattningar om diagnosen som är enkelspåriga och orättvisa. Eftersom (som jag nämnde tidigare) de flesta besvärar sig inte med djupare kunskap i ämnet så länge de inte har relation till någon med Asperger eller jobbar med det (knappt då heller).

Serien som sådan och Sagas karaktär som sådan är kreativt skickligt presenterade. Synd bara att tidningsartikeln om Saga och Asperger inte hade en "bi-artikel" om att många aspergare inte känner igen sig i Saga speciellt mycket. Anders Mobergs åsikt lyfts fram och eftersom han själv har AS blir hans åsikt en indirekt sanning för allmänheten. Som sagt, de flesta besvärar sig inte att ta reda på mer fakta om det inte angår dem själva personligt så de går på vad som lyfts fram i media.

Nej, allmänheten har inget intresse av att läsa in sig på hur olika aspergare kan vara. Så de kan antingen ha den ena el andra fördomen el inte veta något alls. Skulle de få fördomen att aspergare är smarta men väldigt fyrkantiga så kan jag leva med den. Det stämmer in på många.
Summa summarum: Pressens misstag?

Jag vet inte om pressen är tvingad att för varje intervju leta reda på folk som tycker annorlunda.

Och som sagt, jag tror inte på "Aspie light". Det som menas är snarare högfungerande autister. Om man som aspergare är så duktig på att spela normal, varför skulle öht detta vara intressant att skriva om el visa i en TV-serie?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav TheWonderer92 » 2015-10-05 23:49:42

Moggy skrev:
TheWonderer92 skrev:Mitt budskap är att de många människor som inte är bekant med Asperger bildar sig blixtsnabba uppfattningar om diagnosen som är enkelspåriga och orättvisa. Eftersom (som jag nämnde tidigare) de flesta besvärar sig inte med djupare kunskap i ämnet så länge de inte har relation till någon med Asperger eller jobbar med det (knappt då heller).


Vet sånt folk ens att Saga antas ha AS? Är hon inte bara en knasig figur?


Jag utgår från att de flesta vet om det iom pressens artikel som jag skrev om. De flesta hänger väl med i pressen alt. i folks spekulationer/prat? Det räcker med att en har läst artikeln så sprider det sig till många som inte läst den.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav TheWonderer92 » 2015-10-05 23:58:40

Alien skrev:Och som sagt, jag tror inte på "Aspie light". Det som menas är snarare högfungerande autister. Om man som aspergare är så duktig på att spela normal, varför skulle öht detta vara intressant att skriva om el visa i en TV-serie?


Jag behöver inte spela normal för att människor inte ska tycka att jag verkar konstig. Möjligen använder jag olika delar av mig själv i olika sammanhang men det är en annan sak. Det gör alla. Jag kanske behöver anstränga mig lite extra och mina energiresurser tärs på ett annat sätt men det betyder inte att jag förställer mig för det i olika sociala situationer. Sen kan jag anses lite udda och fritänkande av vissa men hur många rena NT:s finns det egentligen? Hur många faller inom begreppet "normal"? De flesta har sina egenheter.

Jag har funderat ett antal gånger på om jag verkligen är "förtjänt" av en Aspergerdiagnos. Jag tror jag ligger precis på gränsen.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-06 0:00:55

Alien skrev:
TheWonderer92 skrev:Jag kan inte tänka mig att ställa upp själv i en dokumentär om Asperger eftersom jag inte vill vara offentlig. Så enkelt är det och det är inget jag behöver försvara. Däremot vill jag göra min röst hörd anonymt och i bästa fall påverka på något sätt kommande projekt om Asperger med om hur det är att vara "aspie light" (jäkligt slitet uttryck f.ö.).

Nej, jag förstår det. Problemet är att det gäller så många av oss. Men så länge inte fler av oss vill ställa upp, kan vi inte heller klaga på att vi inte är representerade rättvist. Och när några verkligen ställer upp som ungdomarna i "De som inte får finnas", så kritiseras de av andra aspergare för att vara för osjälvständiga. De var tydligen inte heller tillräckligt representativa, trots att de finns i verkligheten och inte är påhittade karaktärer.

-Den kritiken faller helt på programmakarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Moggy » 2015-10-06 0:10:32

TheWonderer92 skrev:
Moggy skrev:
TheWonderer92 skrev:Mitt budskap är att de många människor som inte är bekant med Asperger bildar sig blixtsnabba uppfattningar om diagnosen som är enkelspåriga och orättvisa. Eftersom (som jag nämnde tidigare) de flesta besvärar sig inte med djupare kunskap i ämnet så länge de inte har relation till någon med Asperger eller jobbar med det (knappt då heller).


Vet sånt folk ens att Saga antas ha AS? Är hon inte bara en knasig figur?


Jag utgår från att de flesta vet om det iom pressens artikel som jag skrev om. De flesta hänger väl med i pressen alt. i folks spekulationer/prat? Det räcker med att en har läst artikeln så sprider det sig till många som inte läst den.



Tror du överskattar hur pass väl folk hänger med i media och kommer ihåg vad dom läst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-06 0:14:14

TheWonderer92 skrev:
Alien skrev:Och som sagt, jag tror inte på "Aspie light". Det som menas är snarare högfungerande autister. Om man som aspergare är så duktig på att spela normal, varför skulle öht detta vara intressant att skriva om el visa i en TV-serie?


Jag behöver inte spela normal för att människor inte ska tycka att jag verkar konstig. Möjligen använder jag olika delar av mig själv i olika sammanhang men det är en annan sak. Det gör alla. Jag kanske behöver anstränga mig lite extra och mina energiresurser tärs på ett annat sätt men det betyder inte att jag förställer mig för det i olika sociala situationer. Sen kan jag anses lite udda och fritänkande av vissa men hur många rena NT:s finns det egentligen? Hur många faller inom begreppet "normal"? De flesta har sina egenheter.

Jag har funderat ett antal gånger på om jag verkligen är "förtjänt" av en Aspergerdiagnos. Jag tror jag ligger precis på gränsen.

Ja, man ska ju inte få en diagnos om man inte har stora problem. Du verkar ju inte ha det.

Åas, många av oss har just lyckats "spela normal" men har sedan blivit utbrända.

De neurotypiska kan ha många andra diagnoser, men när vi jämför oss (och jämförs med) dem så blir det automatiskt så att man ser en "normal" person utan problem framför sig.

Det visas förresten många personer med problem i serien, utan någon diagnos och definitivt inte med AS. Jag tycker inte alls att Saga är den konstigaste personen i serien. En av dessa konstiga personer är hennes nya danska kollega. Martin hade all social kompetens i världen men handlade ändå väldigt irrationellt. Han ville ha kvar sin fru men var samtidigt otrogen så fort han fick chansen. Det är ju egentligen dessa irrationella NT som ställer till mest elände i serier och filmer (och kanske i verkligheten med).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-06 0:17:29

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:
TheWonderer92 skrev:Jag kan inte tänka mig att ställa upp själv i en dokumentär om Asperger eftersom jag inte vill vara offentlig. Så enkelt är det och det är inget jag behöver försvara. Däremot vill jag göra min röst hörd anonymt och i bästa fall påverka på något sätt kommande projekt om Asperger med om hur det är att vara "aspie light" (jäkligt slitet uttryck f.ö.).

Nej, jag förstår det. Problemet är att det gäller så många av oss. Men så länge inte fler av oss vill ställa upp, kan vi inte heller klaga på att vi inte är representerade rättvist. Och när några verkligen ställer upp som ungdomarna i "De som inte får finnas", så kritiseras de av andra aspergare för att vara för osjälvständiga. De var tydligen inte heller tillräckligt representativa, trots att de finns i verkligheten och inte är påhittade karaktärer.

-Den kritiken faller helt på programmakarna.


I den mån de filmade aspergarna läste vad som skrevs, så kände de sig säkert kritiserade som personer. "Vi gjorde ett osjälvständigt intryck, vi behövde för mycket hjälp, vi borde inte visa upp oss."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-06 0:28:22

-Jag har i alla mina inlägg varit tydlig med att det är programmakarna jag kritiserar, alltså SVT och deras public service-uppdrag. Programmakarna har valt att vinkla på gammalt och tråkigt handikapperspektiv där vi som är annorlunda klappas på huvudet. Snuttifiering.

Jag har också ett flertal gånger sagt att jag tycker de medverkande är modiga som ställt upp och att jag inte ett dugg tvivlar på deras avsikter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Pemer » 2015-10-06 0:43:38

Det jag tycker saknas på allvar när det ska vara lite AS med i film/på tv är att balansera med någon mer nertonad, som ser i huvudsak normal ut, men att man tydligt märker att det faktiskt ändå finns en hel del drag där också. Och att tittarna får informationen att detta också kan vara en person med samma diagnos/samma drag.

I flera fall har det funnits en sådan karaktär med, men av ren slump och utan att upphovsmännen haft en aning om att det är drag som kan ses som aspiga de har satt på "den andra" karaktären, som Per Anderssons busschaufför/kock-roll i "I rymden finns inga känslor" och den trulige milt aspige och rätt blyge polischefen i de tidiga Läckberg-deckarna, bland annat den som innehöll en tonårsgrabb identifierad som aspergare ("Stenhuggaren").

Tänk om t ex Per Andersson-karaktären hade fällt en kommentar till "Simon" någon gång "jaja, du har Asperger, precis som jag..."
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav biologic » 2015-10-08 3:26:32

Är kritisk. Hon är "extrem", ja. Inget fel i att ha "kraftig" AS. Men det är mycket som inte går ihop. Hon är smart och välutbildad, ändå har hon helt missat vad konceptet "vita lögner" går ut på? Som att hon inte ens hört om att folk ljuger för en god sak ibland, aldrig läst om det i någon bok eller tidning.

En del extremt basic sociala förmågor saknar hon helt, förmågor som en smart person (med lite "värre" AS) efter 38 år skulle ha lärt sig att imitera och fundera över bakgrunden till... Om vi skall vara rationella (som Saga själv) så skär det sig med hennes övriga karaktärsdrag.

Hade kunnat gå ut och berätta om AS om fler gjorde det... vi behöver en stark lobbygrupp som kan backa upp varandra och sätta ned fötterna.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-12 19:46:44

I kveld skal jeg se Broen 3. I Broen 2 syntes jeg at Saga hadde forandret seg/var mindre robot på en måte.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-12 19:57:42

Jeg synes synd på Saga, for hun virker ensom og ikke-glad. Kanskje hun blir glad i siste episode. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-12 20:11:34

Men det er jo bare film vet jeg, og det er egentlig ikke viktig for meg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-13 18:45:33

Håller med biologic. Fattar inte hur Saga kan ha klarat av polisutbildningen när hon har så otroligt låg EQ. Helt osannolikt.
I senaste avsnittet visade Saga faktiskt känslor
Spoiler: visa
; man såg att hon blev upprörd när hennes mamma kom på besök och att hon verkligen mådde jättedåligt när hennes kollega nästan dog. Man märkte ju tydligt att hon faktiskt var ledsen och frustrerad.
Det gillade jag; att publiken får se att hon trots allt inte är någon robot.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2015-10-14 0:42:42

Kahlokatt skrev:Håller med biologic. Fattar inte hur Saga kan ha klarat av polisutbildningen när hon har så otroligt låg EQ. Helt osannolikt.
I senaste avsnittet visade Saga faktiskt känslor
Spoiler: visa
; man såg att hon blev upprörd när hennes mamma kom på besök och att hon verkligen mådde jättedåligt när hennes kollega nästan dog. Man märkte ju tydligt att hon faktiskt var ledsen och frustrerad.
Det gillade jag; att publiken får se att hon trots allt inte är någon robot.


Nu är ju detta en tillrättalagd "filmistisk" schablonbild över hur de tror att en ev publik kan tänkas uppfatta någon med ett NPF tillstånd och har såklart inget med verkligheten att göra. Tyckte egentligen att i den engelsk/franska versionen av Bron gjordes en lite mer trovärdig AS tolkning av Saga, som var lite mer dämpad, men jag älskar Sofia Helins tolkning ändå... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-14 1:18:03

River skrev:Jeg synes synd på Saga, for hun virker ensom og ikke-glad. Kanskje hun blir glad i siste episode. :-)Happy


Ja, det är rätt synd om Saga i den här säsongen, iaf hittills.

1) Hon hade ju en bra kemi med danske kollegan Martin, men han är inte med längre

2) Det går inte så lätt att få samma kontakt med den nye danske polisen (som verkar rätt skum själv)

3) Hennes ende vän är nu hennes chef Hans och han råkar illa ut

4) Hennes mor dyker upp och hävdar att SAga dömt henne och fadern orättvist

Det är förstås meningen att vi ska sympatisera med Saga och förstå att hon lider även om hon inte visar så mycket känslor.

I sista avsnittet verkar det som mördaren skulle ha inspirerats av Lises videoblogg. Hon vekrar vara fundamentalistikst kristen samtidigt som inte vekrar särksilt kristen. Inte tal om att älska och förlåta sin fiender här inte.

Men jag misstänker att det bara är ett villospår.

Spoiler: visa
Det framgick ju av att mördaren inte alls gav sig på det offer som Lise pekade ut (och som polisen bevakade). Det verkar som om mördaren är ute efter famliljen Anker.


I förra avsnittet var det en episod jag fäste mig vid.

Rektorn kallar Lise och Karen till ett möte för att Karen slagit till sin mobbare Molly. "Var slog du henne?" frågade modern. "På näsan och under ögat", svarade dottern. Modern verkade nöjd. "På den här skolan har vi nolltolerans mot våld", sade rektorn. "Ni har nolltolerans mot mobbning också, och hur gick det med det?", svarade Lise. Jag bara "Yeah, you go girl!" För vad kan rektorn göra, slänga ut Karen ur skolan? Lise är jurist, henne sätter man sig inte så lätt på.

Samtidigt som en del av mig tycker att Lise borde sagt till dottern att inte slå mot ögonen, så Molly kan bli allvarligt skadad. Jag var rädd för att antingen Karen skulle lså för hårt el att Molly skulle återkomma med andra mobbare och överfalla Karen, så hon råkade illa ut. Men i senaste avsnittet var det inte mer om Karen.

Men det är jobbigt med scener i mörkret. Har jag svårt annars att känna igen folk, så är det ännu värre då. I senaste avsnittet var det en man och en kvinna som hade sex. Jag antog att scenen hade viss betydelse för handlingen, men jag kunde inte se vilka de var.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav jonte00 » 2015-10-14 9:02:35

Jag tycker att hon överdriver väldigt mycket när hon ska visa att hon har svårt med att ha ögonkontakt.
Hon sitter och pendlar blicken mellan två ställen väldigt snabbt och när hon gör det vrider hon på huvudet.
Ser väldigt "fake" ut och överdrivet.

De aspiesarna som går i min KBT grupp (kognitiv beteende terapi) vrider inte på huvudet när de ska pendla med blicken. Hon ser överdrivet spänd ut och "fake galen" i serien tycker jag...

Förövrigt gillar jag serien, dock rätt så lätt att förutspå...
T.ex när de körde poker kunde man direkt se vem som skulle få stryk och vilka som styrde och ställde...

Men ja, hittills ger jag den en 8/10, rekommenderas starkt!
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-14 10:14:23

Mjo, kan nog hålla med om att hon överdriver ganska rejält, med robotrösten och allt det där.
Sen är en del av skurkarna tämligen blodfattiga figurer...men på det hela taget är det en mycket bra serie.
Scenografiskt är den väldigt genomtänkt och stilsäker, och det finns en påtaglig nerv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in