Resor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Resor

Inläggav Patarei » 2015-09-19 11:58:35

Ett intresse jag hade redan som barn var resor.
När jag blev äldre så utvecklade jag detta lite.
Reser alltid ensam, eftersom jag tycker det är lättare då man inte har någon annan med
sig som man måste ta hänsyn till.

Tycker om att resa överallt. Både inom Sverige och övriga norden, Baltikum, men reser mest till Holland och Belgien. För ett år sedan var jag i Filippinerna i en vecka. Väldigt intressant land.
På måndag flyger jag till Moldavien, och om en månad till Thailand.

Någon mer som har resandet som intresse?
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Resor

Inläggav plåtmonster » 2015-09-19 12:48:13

Hur är det att vara i Moldavien?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Resor

Inläggav Huggorm » 2015-09-19 13:06:13

Jag var mycket ute och reste förr, men prioriterar bort det nu. Åkte också oftast ensam.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Resor

Inläggav slackern » 2015-09-19 13:37:52

Huggorm skrev:Jag var mycket ute och reste förr, men prioriterar bort det nu. Åkte också oftast ensam.


Jag har hört flera som har rest ensamma och tycker att det är klart bästa sättet att resa. Man träffar nya människor och lära känna dom på ett helt annat sätt tydligen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Patarei » 2015-09-19 14:06:25

plåtmonster skrev:Hur är det att vara i Moldavien?


Den frågan kan jag besvara på fredag när jag kommer hem.
Men det kommer bli intressant.
Det är ju Europas fattigaste land, och jag tycker det är mer intressant att besöka länder
som inte har så stor turism framför turistländer.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Resor

Inläggav Patarei » 2015-09-23 8:02:47

Kan svara lite redan nu.
Sitter på mitt hotellrum i Chisinau.
Ska snart ut på stan.
Anlände sent i söndags kväll.

Mitt första misstag var att ta en svarttaxi från flygplatsen. Jag var trött och lite dum. Blev lite nervös
när jag insåg mitt misstag. Svarttaxi i Europas fattigaste land kunde nog sluta illa.
Som tur var så hände inget mer än att jag nog fick betala ett överpris för resan.
Dock med våra mått så var det väldigt billigt ändå.

Igår var jag ute och upptäckte staden. Chisinau är i mina ögon en ganska rörig stad, men ändå
Väldigt vacker med sina parker.

Det är svårt att göra sig förstådd eftersom i princip ingen pratar Engelska. Ryska är det som gäller.

Maten är väldigt billig, och att gå ut och äta kostar mindre än hälften jämfört med Sverige.
Var först på McDonalds och åt en hamburgare.
På kvällen gick jag på restaurang och åt stekt karp med grönsaker. Förutom att det var väldigt mycket ben i den så var den väldigt god.

Tiggare finns det ganska gott om, men det är Moldaviska tiggare. Ofta äldre kvinnor.
Romer ser man inte så många, men igår ropade några Romska tjejer på mig. Försökte prata med dom, men det gick inte så bra eftersom jag inte pratar Ryska. Dock verkade dom trevliga.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Resor

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-04 9:35:34

Reste lite grand när jag var yngre. Nu är det bortprioriterat utan något bra skäl.
Var i Israel, Egypten, Österrike, Frankrike, Australien, Nya Zeeland, öar i Stilla havet, Norge och USA. Senare tid har det blivit mest England.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Resor

Inläggav MapsTrotter » 2015-10-04 11:08:07

Jag personligen har ett väldigt stort intresse för geografi och kartor. Vilket är lite utav min stora hobby. Så därmed faller det sig ganska naturligt att det är kul att upptäcka platser på riktigt och inte bara i kartböckerna.

Länder jag har varit i är följande: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Schweiz, Österrike, Italien, Malta, Slovenien och Kroatien.

Den roligaste resan för mig var i Kroatien där jag fick prova på bergsklättring, vilket är bland det absolut roligaste jag fått prova på. Utsikten efter att ha klättrat upp för en 15 meters bergsvägg är verkligen något otroligt häftigt!
MapsTrotter
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2015-10-02
Ort: Jönköping

Resor

Inläggav Patarei » 2015-10-10 12:43:04

MapsTrotter skrev:Jag personligen har ett väldigt stort intresse för geografi och kartor. Vilket är lite utav min stora hobby. Så därmed faller det sig ganska naturligt att det är kul att upptäcka platser på riktigt och inte bara i kartböckerna.

Länder jag har varit i är följande: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Schweiz, Österrike, Italien, Malta, Slovenien och Kroatien.

Den roligaste resan för mig var i Kroatien där jag fick prova på bergsklättring, vilket är bland det absolut roligaste jag fått prova på. Utsikten efter att ha klättrat upp för en 15 meters bergsvägg är verkligen något otroligt häftigt!


Intressant. Geografi är intressant.
Reser till Thailand om en vecka, samt till Holland och Belgien igen om en dryg månad.
I december tänkte jag åka till Rumänien.

På senare år har jag även börjat intressera mig för flygplatser och övrigt som har med resor att göra.
Inte bara resmålet i sig.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Resor

Inläggav slackern » 2015-10-10 15:00:32

Patarei skrev:På senare år har jag även börjat intressera mig för flygplatser och övrigt som har med resor att göra.
Inte bara resmålet i sig.


Har du varit på Berlin-Tempelhofs flygplats? Den tror jag kan vara rätt mäktig att besöka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav jonte00 » 2015-10-10 17:37:08

Brukar inte vara så förtjust i att resa men nu övertalade morsan mig att hänga med till Amsterdam.
Ångrar mig lite men jag får väl hoppas på att det är kul..
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Resor

Inläggav Patarei » 2015-10-11 7:37:22

slackern skrev:
Patarei skrev:På senare år har jag även börjat intressera mig för flygplatser och övrigt som har med resor att göra.
Inte bara resmålet i sig.


Har du varit på Berlin-Tempelhofs flygplats? Den tror jag kan vara rätt mäktig att besöka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport


Nej inte än.
Men den verkar intressant.
Får nog ta en tripp dit så småningom.

I botten på listan får jag nog nämna Ninoy Aquino International Airport i Manila Filippinerna.
Otroligt varmt, rörigt och fuktigt.
Skavsta i Nyköping samt Rotterdam The Hague Airport är inte så roliga heller i mitt tycke.
Fast Rotterdam kanske har förändrats till det bättre. Var nog 12 år sedan jag var där.


Jonte, jag har svårt att se att du skulle få det tråkigt i Amsterdam, även om det alltid är fullt av turister samt relativt dyrt.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Resor

Inläggav manne » 2022-06-12 12:23:42

så någon son vet hur det är att bo i Australien har de socialdemokratiskt regering där borta.?

Finns det lss och sjukbidrag där också.? :o :-)063 :?:

jag läste någonstans att de har en socialdemokratiskt regering nu där.? :o :-)063 :?:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ford ... australien

så har de välfärd där det det landet och finns LSS där också.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 13:47:50

manne skrev:så någon son vet hur det är att bo i Australien har de socialdemokratiskt regering där borta.?

Finns det lss och sjukbidrag där också.? :o :-)063 :?:

jag läste någonstans att de har en socialdemokratiskt regering nu där.? :o :-)063 :?:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ford ... australien

så har de välfärd där det det landet och finns LSS där också.? :o :-)063 :?:


Jag har för mig att dom har något liknande system som i USA, det är privat sjukförsäkring som gäller och dom har inte särskilt bra socialskyddsnät men kan ju i och för sig ha ändrats.

Här har du dom verkar ha något slags socialskyddsnät där.



https://en.wikipedia.org/wiki/Social_se ... _Australia

Här har du om deras sjukvård.

https://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_Australia
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Riksamiralen » 2022-06-12 13:57:04

Rekommenderar inte att resa utanför Sverige framöver och i sommar, det kan lika gärna bli en swemester i sommar med för er som inte redan har några fastspikade planer i sommar, själv har jag lovat att följa med på en utlandsresa (jag lovade innan det började se såhär oroligt ut i världsläget) men jag oroar mig för den stundande inflationen och världsekonomins kollaps efter att världshandeln påverkas av både kriget och nedstängningen i Shanghai, inte så roligt att vara fast i ett annat land om en katastrof skulle inträffa men förhoppningsvis är nedgången långsam och man hinner hem innan det värsta börjar.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 14:02:41

Riksamiralen skrev:Rekommenderar inte att resa utanför Sverige framöver och i sommar, det kan lika gärna bli en swemester i sommar med för er som inte redan har några fastspikade planer i sommar, själv har jag lovat att följa med på en utlandsresa (jag lovade innan det började se såhär oroligt ut i världsläget) men jag oroar mig för den stundande inflationen och världsekonomins kollaps efter att världshandeln påverkas av både kriget och nedstängningen i Shanghai, inte så roligt att vara fast i ett annat land om en katastrof skulle inträffa men förhoppningsvis är nedgången långsam och man hinner hem innan det värsta börjar.


Lika bra att du reser över till USA och bunkrar upp på ett gäng AR-15 eller Kalashnikov och massa lådor med ammunition och bygger dig en timmerstuga i vildmarken där.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Riksamiralen » 2022-06-12 14:06:23

slackern skrev:Lika bra att du reser över till USA och bunkrar upp på ett gäng AR-15 eller Kalashnikov och massa lådor med ammunition och bygger dig en timmerstuga i vildmarken där.

Skulle det där vara på skämt eller?
Vad skulle jag göra i USA för någonting, jag känner inte någon i staterna över huvud taget, aldrig ens varit på den kontinenten, varför skulle jag vara någon annanstans än Sverige om något skulle hända? Jag skrev ju precis att jag känner mig tryggast av att vara hemma om något skulle hända, varför skulle det få mig att resa till USA för, när jag aldrig ens varit där innan?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 14:11:56

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:Lika bra att du reser över till USA och bunkrar upp på ett gäng AR-15 eller Kalashnikov och massa lådor med ammunition och bygger dig en timmerstuga i vildmarken där.

Skulle det där vara på skämt eller?
Vad skulle jag göra i USA för någonting, jag känner inte någon i staterna över huvud taget, aldrig ens varit på den kontinenten, varför skulle jag vara någon annanstans än Sverige om något skulle hända? Jag skrev ju precis att jag känner mig tryggast av att vara hemma om något skulle hända, varför skulle det få mig att resa till USA för, när jag aldrig ens varit där innan?


För att du får köpa AR-15 eller Kalashnikov för att försvara dig själv och jaga såklart, kan man bli tryggare än så? För hur gör du i Sverige om mobben från något utsatt område kommer förbi hemma hos dig och vill se vad du har för grejer hemma?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Riksamiralen » 2022-06-12 14:18:41

slackern skrev:För att du får köpa AR-15 eller Kalashnikov för att försvara dig själv och jaga såklart, kan man bli tryggare än så? För hur gör du i Sverige om mobben från något utsatt område kommer förbi hemma hos dig och vill se vad du har för grejer hemma?

Det är väl omöjligt att förutse hur olika människor kommer reagera på olika scenarier, rättsväsendet försvinner väl inte över ett dygn, man får väl hoppas att det finns krafter som vill hjälpa så många som möjligt istället för att ta ifrån så många som möjligt. Eller att stora grupper kan hjälpas åt att hålla ordningen, men onödigt att du frågar mig för jag har väl inte svaret på hur Sverige skulle vara efter en stor katastrof sånt måste man ju genomleva i så fall, men det har ju aldrig hänt på stor skala att Sverige kollapsat så vi vet ännu inte hur det skulle se ut efteråt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 14:24:22

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:För att du för köpa AR-15 eller Kalashnikov för att försvara dig själv och jaga såklart, kan man bli tryggare än så? För hur gör du i Sverige om mobben från något utsatt område kommer förbi hemma hos dig och vill se vad du har för grejer hemma?

Det är väl omöjligt att förutse hur olika människor kommer reagera på olika scenarier, rättsväsendet kanske inte försvinner över dygn får man väl hoppas på eller att stora grupper kan hjälpas åt att hålla ordningen, men onödigt att du frågar mig för jag har väl inte svaret på hur Sverige skulle vara efter en stor katastrof sånt måste man ju genomleva i så fall, men det har ju aldrig hänt på stor skala att Sverige kollapsat så vi vet ännu inte hur det skulle se ut efteråt.


Men det var ju du som skrev att du var orolig för en ekonomisk katastrof, för du tror väl inte att samhället kommer att överleva en ekonomisk katastrof? För vem kommer liksom att arbeta utan ekonomisk ersättning? För du vet väl att katastrof innebär kollaps mer eller mindre? Eller du kanske tänker mer en ekonomisk kris? För det kommer ju samhället att överleva men dock inte en katastrof.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Riksamiralen » 2022-06-12 14:26:53

Vi får helt enkelt se hur hårt slaget blir, om kriget och Shanghai kommer att sätta världen ur balans eller inte, då kommer det att stå mellan antingen en ekonomisk kris eller en fullständig och total kollaps av allt vi kände till.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Resor

Inläggav triggerhappyD » 2022-06-12 15:03:34

Jag är sugen på att resa utomlands, inte varit längre ifrån hemmet än typ 10 mil sen innan pandemin.

Men känner lite som Riksamiralen, det känns tryggare att stanna nära hemmet som det ser ut runt om i världen just nu.

Sen verkar det ju helt klart blivit krångligare att resa nu, speciellt om man inte har tagit de magiska injektionerna.

Finns ju dock fler resmål att välja på nu som ovaccinerad än vad det gjorde för 6 månader sen.
Men jag tycker det känns bökigt ändå, så blir nog att vänta med o resa utanför landet tills man får se vad som händer i höst och vinter.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Resor

Inläggav slackern » 2022-06-12 15:15:19

triggerhappyD skrev:Jag är sugen på att resa utomlands, inte varit längre ifrån hemmet än typ 10 mil sen innan pandemin.


Latinamerika kan nog vara trevligt att resa till. Fast då väljer jag att åka dit under vintern för då har dom sommar där. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resor

Inläggav Riksamiralen » 2022-06-12 17:05:45

triggerhappyD skrev:Sen verkar det ju helt klart blivit krångligare att resa nu, speciellt om man inte har tagit de magiska injektionerna.

Så var det ju förra året men jag tror det har blivit bättre nu, även i länder som hade hård lockdown så verkar de inte bry sig om covid pass, om jag stöter på någon som ska kommentera att jag är ovaccinerad på min semester så kan de få veta att jag inte tänker handla hos dem någonsin och mina pengar går till någon som inte vaccin-segregerar samhället på det viset.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Intressanta intressen



Logga in