Varför är många av er handlingsförlamade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-03 14:25:14

CarolusRex skrev:Plasticfck skrev:
Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"

Tankebanor att träna in;
* Alla människor är olika
* Alla människor har olika förutsättningar
* Alla människor är ej kapabla till samma saker

Prutt.


+1


+1

Tycker många som har diagnos som har tagit sig förbi en del av problematiken är mkt oförstående.. nästan värre än NT:s .. alltså allt har ju med förutsättningar och miljö att göra.. det är bra att uppskatta sitt egna privilegierade tillstånd men inte glömma hur det var för en själv innan.. förståelse är en av mina favoritegenskaper.. :-)173
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav nescio » 2015-10-03 14:48:26

ArgeAnkan skrev:en gång per dag menar du va? för en gång i månaden är inte = att sköta sin hygien :)
Jag avgör själv vad som är rätt sätt att sköta min hygien. Att en del andra duschar varje dag rör ju inte mig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav tahlia » 2015-10-03 15:01:30

ArgeAnkan skrev:
tahlia skrev:Det finns även aspekter som depression och nedstämdhet, vanliga följdsjukdomar vid AS som ofta gör de till synes mest simpla saker till oöverstigliga hinder.

sitter fortfarande i huvudet. jag söker inte psykologiska svar utan fysiologiska.


Ummm... AS sitter i huvudet. Rent fysiologiskt uppför sig inte hjärnan som hos NT.
Har du således svårigheter till följd av din AS så sitter det i huvudet och är ett direkt resultat av hur just din hjärna fungerar.
Som folk nämnt så har vi inte alla exakt samma hjärna alltså har vi inte heller exakt samma styrkor och svagheter.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:03:16

debase skrev:
ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
Jag blir ju så illa medveten när jag plötsligt helgen innan måste hårdplugga inför tentan jag haft två veckor på mig att studera inför, eller när där blivit ett tallriksberg i diskhon, trots att det skulle tagit fem sekunder ungefär att diska en gång om dagen. Det finns för mycket som i stunden råkar vara mycket intressantare att göra en tråkiga måsten och jag klarar inte av att sortera ut dem.

du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)


Jag skjuter upp allt tråkigt tills det inte går att skjuta upp längre.

varför? är du lat? eller vad är problemet?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:05:52

Vaniljflickan skrev:
CarolusRex skrev:Plasticfck skrev:
Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"

Tankebanor att träna in;
* Alla människor är olika
* Alla människor har olika förutsättningar
* Alla människor är ej kapabla till samma saker

Prutt.


+1


+1

Tycker många som har diagnos som har tagit sig förbi en del av problematiken är mkt oförstående.. nästan värre än NT:s .. alltså allt har ju med förutsättningar och miljö att göra.. det är bra att uppskatta sitt egna privilegierade tillstånd men inte glömma hur det var för en själv innan.. förståelse är en av mina favoritegenskaper.. :-)173

fast förståelse är väl ingen egenskap som aspergare håller högt? förutom när andra ska förstå dom?

ser och hör folk som säger att dom inte har empati och förståelse för andra människor, och gömmer sig bakom sin "diagnos". hyckleri är vad det är.

varför kan ni inte erkänna att ni bara är lata människor som vill få allt serverat? varför ska ni dra igång massa sjuka resonemang om att ni inte kan saker? eller kan slutföra saker?

skräpning
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav tahlia » 2015-10-03 15:09:19

Är du också en lat människa då? Jag menar vafan, laga din egna mat och skaffa ett vanligt jobb som alla andra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav majvor » 2015-10-03 15:15:49

ArgeAnkan skrev:varför kan ni inte erkänna att ni bara är lata människor som vill få allt serverat? varför ska ni dra igång massa sjuka resonemang om att ni inte kan saker? eller kan slutföra saker?


Men det var ju inte vi som började, det var ju faktiskt Hans Asperger!
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:20:07

debase skrev:
ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
Jag blir ju så illa medveten när jag plötsligt helgen innan måste hårdplugga inför tentan jag haft två veckor på mig att studera inför, eller när där blivit ett tallriksberg i diskhon, trots att det skulle tagit fem sekunder ungefär att diska en gång om dagen. Det finns för mycket som i stunden råkar vara mycket intressantare att göra en tråkiga måsten och jag klarar inte av att sortera ut dem.

du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)


Jag skjuter upp allt tråkigt tills det inte går att skjuta upp längre.

okej. så du är den handlingsförlamade typen jag pratar om. inte ens på Flashback hade det gått så här fort att hitta dig.

:-)049
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:21:47

tahlia skrev:Är du också en lat människa då? Jag menar vafan, laga din egna mat och skaffa ett vanligt jobb som alla andra.

jag är lat, lat som en vanlig människa. det betyder inte att jag åtar mig uppgifter utan att slutföra dom.

jag har jobb, jag kan laga min egna mat.

nigga plz
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav tahlia » 2015-10-03 15:22:35

Du skrev själv att du hade hjälp med maten och hjälp från AF för jobb. Ljög du?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:22:52

majvor skrev:
ArgeAnkan skrev:varför kan ni inte erkänna att ni bara är lata människor som vill få allt serverat? varför ska ni dra igång massa sjuka resonemang om att ni inte kan saker? eller kan slutföra saker?


Men det var ju inte vi som började, det var ju faktiskt Hans Asperger!

verkar som att du medvetet misstolkar mig, för du har ju "asperger"? ELLER?

om asperger ter sig olika mellan olika människor kan det knappast vara ett samlingsbegrepp för människor med asperger utan helt skilda diagnoser eller sinnestillstånd som ni upplever som "asperger". hur ska vi då definera asperger om det inte finns gemensamma nämnare?
Senast redigerad av ArgeAnkan 2015-10-03 15:25:42, redigerad totalt 1 gång.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 15:35:52

tahlia skrev:Du skrev själv att du hade hjälp med maten och hjälp från AF för jobb. Ljög du?
om det är till mig du skriver: nej jag har aldrig sagt det. sluta ljug.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav majvor » 2015-10-03 15:41:22

ArgeAnkan skrev:
majvor skrev:
ArgeAnkan skrev:varför kan ni inte erkänna att ni bara är lata människor som vill få allt serverat? varför ska ni dra igång massa sjuka resonemang om att ni inte kan saker? eller kan slutföra saker?


Men det var ju inte vi som började, det var ju faktiskt Hans Asperger!

verkar som att du medvetet misstolkar mig, för du har ju "asperger"? ELLER?

om asperger ter sig olika mellan olika människor kan det knappast vara ett samlingsbegrepp för människor med asperger utan helt skilda diagnoser eller sinnestillstånd som ni upplever som "asperger". hur ska vi då definera asperger om det inte finns gemensamma nämnare?


Och sedan började vissa göra karriär inom området, så vi fyller faktiskt en mycket viktig funktion.

https://www.youtube.com/watch?v=CWrhCl6OyXA
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Re: Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav tahlia » 2015-10-03 15:41:47

ArgeAnkan skrev:
tahlia skrev:Du skrev själv att du hade hjälp med maten och hjälp från AF för jobb. Ljög du?
om det är till mig du skriver: nej jag har aldrig sagt det. sluta ljug.


Vem skrev då följande? Din andra personlighet?

ArgeAnkan skrev:som titeln lyder. jag har svårt för att gå upp på morgonen. har haft svårt att hålla jobba pga det. nu har jag stöd från arbetsförmedlingen så det gör inget om jag kommer in kl 8 eller kl 11 på jobbet. sen kan jag ha svårt för att laga mat. har en kontakt på socialen som brukar laga storkok åt mig på så jag inte behöver tänka på det på vardagarna. vad har ni svårt för?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav debase » 2015-10-03 15:44:41

ArgeAnkan skrev:
debase skrev:
ArgeAnkan skrev:du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)


Jag skjuter upp allt tråkigt tills det inte går att skjuta upp längre.

okej. så du är den handlingsförlamade typen jag pratar om. inte ens på Flashback hade det gått så här fort att hitta dig.

:-)049


Jag läser långt mer avancerad litteratur än medelsvensson, bedriver en blogg där jag utförligt avhandlar tämligen tunga frågor, publicerar artiklar här och där, samt filar på en roman. Jag tycker inte det är att vara handlingsförlamad. Däremot har jag en nedsatt förmåga att planera och problem med att göra sånt som inte motiverar mig, så som vardagsbestyr.

Så, kan vi äntligen göra Foie gras av denna enerverande anka nu?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-03 18:14:29

ArgeAnkan skrev:man måste göra det bästa av situationen. annars är man ingen man. en tjej är annorlunda eftersom dom inte har vad som krävs för att vara en man.
Betalar du folk för att vara en man? det finns ingen skyldighet att leva upp till andras påhittade krav. Och tjejer är fullt kapabla till mycket även om de i de flesta fall har lite sämre kapacitet i muskelstyrka och logik/visuell kognition.

ArgeAnkan skrev:okej, så aspergare är handikappade? eller? undrar bara.
Det går inte att dra generella slutsatser om en grupp som är så divers.

ArgeAnkan skrev:i många trådar jag läser så är aspergare rent ut sagt Gudar jämfört mot "NT" människor? betyder det att man är bättre människa för att man inte klarar basala uppgifter? förklara för mig.
Man kan mycket väl t.ex klara avancerade problemlösningar inom matematik och logik men ändå ha svårt för vardagliga sysslor. Det innebär inte att de som är superbra på att handla mat och diska är de bästa människorna. Lönesättningen i arbetslivet ger också en del hintar.

ArgeAnkan skrev:du menar alltså att du fullständigt skiter i att du har saker att göra? har jag rätt? fel?

:)
Förutsätter ett rationellt tänkande i något som styrs av reflexer och autonoma system. Feltänk i grunden. Precis som många män tycker om fina bröst även om de sett sådana 1 miljon gånger så tröttnar de inte. Knappast rationellt beteende.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-03 18:24:42

ArgeAnkan skrev:fast förståelse är väl ingen egenskap som aspergare håller högt? förutom när andra ska förstå dom? /../ varför kan ni inte erkänna att ni bara är lata människor som vill få allt serverat? varför ska ni dra igång massa sjuka resonemang om att ni inte kan saker? eller kan slutföra saker?
Din kognition har uppenbarligen stor utvecklingspotential.

ArgeAnkan skrev:om asperger ter sig olika mellan olika människor kan det knappast vara ett samlingsbegrepp för människor med asperger utan helt skilda diagnoser eller sinnestillstånd som ni upplever som "asperger". hur ska vi då definera asperger om det inte finns gemensamma nämnare?
Läs på ICD så kanske det framgår.

Bra exempel här.. btw.
debase skrev:Jag läser långt mer avancerad litteratur än medelsvensson, bedriver en blogg där jag utförligt avhandlar tämligen tunga frågor, publicerar artiklar här och där, samt filar på en roman. Jag tycker inte det är att vara handlingsförlamad. Däremot har jag en nedsatt förmåga att planera och problem med att göra sånt som inte motiverar mig, så som vardagsbestyr.


Plasticfck skrev:Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"
Det är väl snarare neurotyppatologi? särskilt om den kognitiva kapaciteten och erfarenheten tryter ;)
(en slags neurobigotteri)

Plasticfck skrev:Tankebanor att träna in;
* Alla människor är olika
* Alla människor har olika förutsättningar
* Alla människor är ej kapabla till samma saker
:-)050
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav River » 2015-10-03 18:36:22

ArgeAnkan skrev:Ja som titeln lyder. Hur kommer det sig? Varför kan vissa av er inte ha ett jobb? varför kan vissa av er inte hålla en standardiserad dygnsrytm? varför kan vissa av er inte diska?

Selvdiagnostisert du kanskje.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav kiddie » 2015-10-03 20:34:10

Det är ju många frågor som kastas in under ordet handlingsförlamning.

Min dygnsrytm har aldrig varit bra. Min inre klocka är helt bäng. Normalt folk har ett dygn som kanske är 80 % inre klocka och 20 % måste vakna en viss tid. Alltså de får det gratis, känslan av vad som är dag och natt. Det är inget som de jobbar för, förutom att många skulle vilja gå upp en timma senare än vad deras inre klocka säger.

Där är det inte brist på handling. Jag kan visst gå och lägga mig kl 23, inga problem, men är det handlingsförlamning att inte kunna tvinga sig att somna?

(Svar nej.)

Varför jag har svårt att få rutin i vardagssysslor? För att jag har svårt att skapa rutin. Detta skiljer sig från biologiska rutiner som äta och sova som styrs av en annan del av hjärnan. Djupt inne i hjärnan. Att ha svårt för att planera, genomföra och avsluta en handling sitter mest i frontalloberna. Jag har väl knäppa frontallober då antar jag?

Har folk enkelt att planera och fixa så är det ju inte så konstigt att de klarar det galant. De har ju inte kämpat med det. Ja, kanske tycker de att det är tråkigt då. Har man problem med detta, kallat exekutiva funktioner, får man lägga massa extra energi på att klara hushållssysslor. För oss är det oftast inte tristessen som avskräcker, en del av oss tycker enformighet är enklare än olika moment, utan att det är krävande på psykisk energi, man blir psykiskt trött, och blir man det så har man mycket enklare att få aggressioner, ångest och depression eftersom det faktiskt krävs mental energi att hantera känslor, vilket de flesta inte ens reflekterar över.

Man kan visst kalla det lättja, men då anser man att de som inte orkar jobba 16 timmar om dygnet också är lata. Man kan det bara man tar i tillräckligt.

Sedan finns det en sak som är ganska utpräglad för autism, förekommer mer i smått hos andra, kallas prompt. Vet inte om det finns ett bra svenskt ord. Det innebär att något måste trycka på "på"-knappen för att man ska agera. Hos normala märks det mest när det är tidsnöd. Då blir det fart på folk som kanske tagit det lugnt lite för länge. Hos autister kan detta gälla väldigt många saker i livet.

Med rätta prompter kan man funka ganska OK. Utan så kan man inte TÄNKA igång handling. Man når inte sin egen knapp så att säga. De som är gravt autistiska kan behöva att andra sköter dessa prompter hela tiden, medan de som har mildare autism faktiskt kan fixa sina egna prompter ibland eller mer aktivt ta hjälp av andra att sätta igång dem.

Många gånger sitter man där och undrar varför man inte går och t ex diskar. Man kanske bara sitter. Men så ringer telefonen och man går till den och svarar. Och den handlingen blev inte jobbig. Varför? Den promptades.

Du verkar också inte kunna förlika dig med aspergares kaxighet och brist på vardagsfunktion. Well... alla som har någon form av självförtroende är kaxiga. Vare sig de är AS eller NT. En aspergare kan vara kaxig för hen kan matte på väldigt hög nivå, har ett enormt ordförråd eller kan fixa en nästintill dödsdömd dator på en kafferast. En NT kan vara kaxig för en löneförhöjning eller för att hen är väldigt populär bland gelikar. Hos NT är det OK att totalsuga på vissa områden, men enligt normen får det inte ha med "enklare" hushållssysslor eller det sociala att göra. Som aspergare kan det vara väldigt svårt att förstå att man inte måste leva efter normen. Man är inte usel för att man diskar för sällan, man är säkert bra på något annat istället (som inte värderas av gemene man så man måste uppvärdera det själv).

Jag hoppas folk inte avskräcks av din råa ton och slang, du uttrycker vad många andra gör här fast de använder snälla ord för samma resonemang.

Jag hoppas jag kunde tillföra något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav kiddie » 2015-10-03 20:41:48

Plasticfck skrev:Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"


Omvänt så kan de mer deppiga eller osäkra använda det mot sig med. Har sett det ganska ofta.

Du klarar det, så varför gör inte jag det?

Och så rackar man ner på sig själv för att man inte kan det andra kan. Och eftersom de andra är så många fler än man själv är, så kan man racka ner på sig sönder och samman eftersom alla andra sammanlagt kan mycket mer än man själv.

Och så glömmer man eller kanske inte ens förstår sina starka sidor.

Fast visst, den där aspergerskadan känner jag igen. Personen kan ha svårt att laga mat och undra hurihelvete du kan ha svårt att diska när han kan det på fem minuter. Medan du kan laga mat.

Men ser detta beteende från NT med, de kör också med JAG kan så du kan också. Man undrar om detta beteende har samma eller olika grund hos AS och NT.

För om det hos AS grundar sig i bristande ToM, så undrar jag lite hur det kan vändas på som jag beskrivit ovan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav geocache » 2015-10-03 20:59:10

tahlia skrev:
ArgeAnkan skrev:
tahlia skrev:Det finns även aspekter som depression och nedstämdhet, vanliga följdsjukdomar vid AS som ofta gör de till synes mest simpla saker till oöverstigliga hinder.

sitter fortfarande i huvudet. jag söker inte psykologiska svar utan fysiologiska.


Ummm... AS sitter i huvudet. Rent fysiologiskt uppför sig inte hjärnan som hos NT.
Har du således svårigheter till följd av din AS så sitter det i huvudet och är ett direkt resultat av hur just din hjärna fungerar.
Som folk nämnt så har vi inte alla exakt samma hjärna alltså har vi inte heller exakt samma styrkor och svagheter.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-03 21:51:14

kiddie skrev:Omvänt så kan de mer deppiga eller osäkra använda det mot sig med. Har sett det ganska ofta.

Du klarar det, så varför gör inte jag det?

Och så rackar man ner på sig själv för att man inte kan det andra kan. Och eftersom de andra är så många fler än man själv är, så kan man racka ner på sig sönder och samman eftersom alla andra sammanlagt kan mycket mer än man själv.

Kanske är bättre att utgå ifrån hur man fungerar i praktiken och sedan försöka pussla ihop en lösning som gör att situationen fungerar?

Istället för detta obsessiva jämförande med andra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Puzzle » 2015-10-03 21:57:27

Moderator:

Ett antal troll-anklagelser har rensats bort. Bara för att någon känns som ett troll så behöver det inte vara så utan lämna sådant till ledningen och anmäl istället inlägg som ni anser vara oseriösa. Tänk även på följande regler:

Forumsregler skrev:• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Så håll er till ämnet och diskutera sakligt eller låt bli tråden och anmäl det ni tycker är över gränsen eller på annat sätt går emot reglerna.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför är många av er handlingsförlamade?

Inläggav Plasticfck » 2015-10-04 0:02:19

kiddie skrev:
Plasticfck skrev:Den sedvanliga aspergerskadan gör sig påmind.
"Jag klarar det - och det betyder att DU OCKSÅ GÖR DET"


Omvänt så kan de mer deppiga eller osäkra använda det mot sig med. Har sett det ganska ofta.

Du klarar det, så varför gör inte jag det?

Och så rackar man ner på sig själv för att man inte kan det andra kan. Och eftersom de andra är så många fler än man själv är, så kan man racka ner på sig sönder och samman eftersom alla andra sammanlagt kan mycket mer än man själv.

Och så glömmer man eller kanske inte ens förstår sina starka sidor.

Fast visst, den där aspergerskadan känner jag igen. Personen kan ha svårt att laga mat och undra hurihelvete du kan ha svårt att diska när han kan det på fem minuter. Medan du kan laga mat.

Men ser detta beteende från NT med, de kör också med JAG kan så du kan också. Man undrar om detta beteende har samma eller olika grund hos AS och NT.

För om det hos AS grundar sig i bristande ToM, så undrar jag lite hur det kan vändas på som jag beskrivit ovan.


Mycket tänkvärd och intressant reflektion av problemet!

Alltså - jag tror "skadan", precis som du säger, existerar både hos NT och Aspergare - och kanske beror på samma sak - dvs. svårigheter att sätta sig in i andras situation/ha förståelse för att människor fungerar annorlunda än man själv.

Jag tror dock i Aspergares fall - att det kan ha mycket att göra med principer ... vad man BÖR kunna, och vad som är RÄTT att kunna, typ ...
Man BÖR kunna diska, exempelvis, och det är oacceptabelt om man ej kan detta.

Jag tror också att det gällande Aspergare, kan handla om nån slags aspergerelitism, helt ärligt ...
Att liksom tro att man är "en bättre aspergare" för att man tagit sig över vissa hinder man annars kanske skulle ha, om man ej arbetat på att komma över dem.
Jag tror man kan bli så fäst vid sina egna framsteg, att man totalt glömmer bort vilka svårigheter man BRUKADE ha, och då kanske man helt tappar förståelsen för människor med dessa svårigheter.
Man har kommit för långt för att relatera.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in