Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-30 8:05:29

Moggy skrev:Hur brukar dom reagera hos tandläkaren när man har kort? Tycker dom att man är en besvärlig kund och så att man bör vänta med att säga det tills det är dags för att betala? Att man blir nån som dom vet inte kommer att ta några dyrare behandlingar utöver standardprylarna och därför blir lågprioriterad som kund?

Min har det inlagt i datorn (går på Folktandvården) så behöver aldrig visa kortet men har det med för säkerhets skull.
Känner mig inte lågprioriterad.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2015-04-30 8:16:42

Zima33 skrev:...
Känner mig inte lågprioriterad.


Det har jag aldrig heller känt mig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2015-05-01 22:48:44

Moggy skrev:Hur brukar dom reagera hos tandläkaren när man har kort? Tycker dom att man är en besvärlig kund och så att man bör vänta med att säga det tills det är dags för att betala? Att man blir nån som dom vet inte kommer att ta några dyrare behandlingar utöver standardprylarna och därför blir lågprioriterad som kund?


När jag fick mitt kort fick jag reda på att min tandläkare inte var intresserad av att ha mig som patient längre då ersättningen blev för dålig.
Jag ringde runt för att hitta en ny tandläkare och fick samma svar hos alla privattandläkare.
Då folktandvården inte tog emot nya patienter för att de hade fullt blev jag lite stressad innan jag hittade en annan folktandvård mottagning där de tog emot nya patienter.
Så det är nog viktigt att ni talar om för tandläkaren att ni har kortet annars kan de nog bli griniga när det blir dags att betala och man lär antagligen inte vara välkommen dit igen??
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2015-05-01 23:06:05

Moggy skrev:Hur brukar dom reagera hos tandläkaren när man har kort? Tycker dom att man är en besvärlig kund och så att man bör vänta med att säga det tills det är dags för att betala? Att man blir nån som dom vet inte kommer att ta några dyrare behandlingar utöver standardprylarna och därför blir lågprioriterad som kund?


Aldrig märkt att de bryr sig om det alls. Tandläkaren får nämligen betalt oavsett, skillnaden är att det är landstinget som står för notan och inte du. Så snarare ökar ju möjligheten du kan ta en dyrare behandling då du faktiskt har råd med den, eftersom landstinget tar notan.

Gällande "utöver standardprylarna" förstår jag ej riktigt hur du menar. Med tandvårdskortet har du rätt till en fullgod nödvändig behandling, dvs. den mest priseffektiva behandlingen som möjligt för att avhjälpa just ditt besvär, och det är väl så som jag förutsätter tandläkaren alltid behandlar sina patienter. Med det mest prisvärda behandlingsalternativet för patienten utifrån dennes behov.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Smultron » 2015-05-26 20:03:05

Tror det är olika, en del privattändläkare kan säkert vara griniga för att landstinget betalar endast refernspriset och inte det pris som tandläkarna själva tar ut. (det råder fri prissättning i landet och tandläkarna har inte rätt att kräva tandvårdsstödskortspatienterna på mellanskillnaden) Dessutom blir det mycket extra pappersarbete. En del bryr sig inte och andra gillar det inte alls.
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Om tandvårdskortet

Inläggav aspiemason » 2015-05-26 21:05:31

Jag har också kortet om nödvändig tandvård. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Om tandvårdskortet

Inläggav levottomat » 2015-06-16 9:27:50

Enligt Tanvårdsenheten i Stockholms läns landsting är det biståndsbedömare eller t.ex. personal från habiliteringen som ska skicka in en ansökan om tandvårdskort. Jag trodde (i min enfald) att man själv skulle få fylla i en blankett och bifoga de intyg som behövs.
Hur ser det ut i andra landsting?
levottomat
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2015-01-12

Om tandvårdskortet

Inläggav Elize » 2015-07-26 20:03:48

levottomat skrev:Enligt Tandvårdsenheten i Stockholms läns landsting är det biståndsbedömare eller t.ex. personal från habiliteringen som ska skicka in en ansökan om tandvårdskort. Jag trodde (i min enfald) att man själv skulle få fylla i en blankett och bifoga de intyg som behövs.
Hur ser det ut i andra landsting?


Jag har ett tandvårdskort och det var min läkare som fyllde i blanketterna och sen skickade min tandläkare in dem tillsammans med sina egna kompletteringar (saliv-test och sånt).
Elize
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2015-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav felaktig » 2015-08-03 21:53:50

levottomat skrev:Enligt Tandvårdsenheten i Stockholms läns landsting är det biståndsbedömare eller t.ex. personal från habiliteringen som ska skicka in en ansökan om tandvårdskort. Jag trodde (i min enfald) att man själv skulle få fylla i en blankett och bifoga de intyg som behövs.
Hur ser det ut i andra landsting?

Jag gjorde som du trodde (i din, och uppenbarligen också i min, enfald); fixade intyg på funktionshindret från läkaren och skickade in det till Västra Götalandsregionens Tandvårdsenhet som gav mig bakläxa - sade att jag måste låta LSS-handläggaren ansöka för mig, vilket hon senare gjorde och en vecka senare fick jag ett "intyg" om att jag har beviljats "tandvårdsstöd för N-tandvård" "tillsvidare".

N-tandvård står för nödvändig tandvård och avgiften är samma som för sjukvården, antar jag 100kr/besök (taxan på min vårdcentral iaf för ett läkarbesök).
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Om tandvårdskortet

Inläggav elle » 2015-08-04 14:14:26

Tack för tipset . Viste inte att man måste ansöka via LSS .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Om tandvårdskortet

Inläggav felaktig » 2015-08-04 16:19:27

elle skrev:Tack för tipset . Viste inte att man måste ansöka via LSS .

Det "måste" man inte, men det är enklast. Nedanstående gäller Västra Götalandsregionen (men troligen också många andra Landsting).

Länken nedan kan vara användbar. Här framgår t ex att "Intyg om N-tandvård samt Munhälsobedömning ges till personer som":

- "Har beslut om insatser enligt LSS – Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade."

Sedan finns det andra vägar att gå. Men enklast torde vara att gå via LSS om man "har beslut om insatser".
http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotala ... utfardare/
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Om tandvårdskortet

Inläggav adde1974 » 2015-08-04 16:46:54

Jag har asperger och tillhör personkrets 1. Jag pressar tänder och funderar på att skaffa bettskena att ha på nätterna. Har jag rätt att få bettskena gratis eller subventionerad eftersom jag har det gula tandvårdskortet? Någon som vet?
adde1974
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-06-26

Om tandvårdskortet

Inläggav felaktig » 2015-08-04 17:01:18

adde1974 skrev:Jag har asperger och tillhör personkrets 1. Jag pressar tänder och funderar på att skaffa bettskena att ha på nätterna. Har jag rätt att få bettskena gratis eller subventionerad eftersom jag har det gula tandvårdskortet? Någon som vet?

Jag vet inte vad "gula" tandvårdskortet är, men om det är samma som "Nödvändig tandvård" ("N-tandvård" i Västra Götaland - vilket personkrets 1 kan få), då bör du ta upp frågan om bettskena med din tandläkare som gör en bedömning av ditt behov av en sådan.
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Alien » 2015-08-04 17:04:53

Jag tror att bettskena räknas till "nödvändig tandvård". Jag fick det iaf på tandvårdskortet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tandvårdskortet

Inläggav felaktig » 2015-08-04 17:33:09

Alien skrev:Jag tror att bettskena räknas till "nödvändig tandvård". Jag fick det iaf på tandvårdskortet.

Ja, det bekräftas av nedanstående länk. Om man läser vad som står i länken ser man också att det finns möjligheter även till, kronor, broar och implantat, men att det kräver särskild förhandsprövning. Utfallet av en sådan prövning är, antar jag, avhängigt av hur funktionshindret påverkar, vilket ytterst torde vara en medicinsk bedömning.

"Tandvårdsstödet omfattar bettfysiologisk utredning, bettskena och övriga bettfysiologiska behandlingsmoment som kan ingå i utredningen som ett diagnostiskt verktyg."
http://www.vgregion.se/upload/Tandv%c3% ... 150101.pdf
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Om tandvårdskortet

Inläggav elle » 2015-08-04 18:39:26

Oj, vilka fina tips man får här .
Ska också få bettskena och har redan pratat med tandläkare .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2015-08-05 9:20:10

Alien skrev:Jag tror att bettskena räknas till "nödvändig tandvård". Jag fick det iaf på tandvårdskortet.

Jag med.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Sam » 2015-09-24 15:30:10

Vad händer när tandvårdskortet går ut?
Förnyas kortet automatiskt eller måste man ansöka om kortet igen?
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Om tandvårdskortet

Inläggav Julianus » 2015-09-24 15:50:29

Sam skrev:Vad händer när tandvårdskortet går ut?
Förnyas kortet automatiskt eller måste man ansöka om kortet igen?


Man får ansöka om kortet igen efter att giltighetstiden har gått ut.

Jag förnyar kortet vart 3e år :) I början var det varje år men det tyckte jag var alldeles för jobbigt.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Om tandvårdskortet

Inläggav caracara » 2015-09-24 16:08:58

Wine skrev:
Zima33 skrev:...
Känner mig inte lågprioriterad.


Det har jag aldrig heller känt mig.


Jaha. Känner mig högprioriterad, fast med en del otur: ty :

jag fick ett kort av en specialtandläkare, och på kortet står - eller stod - att jag tillhör personkrets 3. Hon sa att jag skulle vårda kortet som om det vore av guld. Givetvis har jag tappat det. Undra om det finns nåt register över såna kort ( och personkretsbedömningar ). Om det finns det, varför manade då tandläkaren så enträget till försiktighet med kortet? Vad jag då tänkte var att det var själva personkretsbedömningen. Men den - tänkte jag sen -, den kan väl inte hon göra? Den måtte väl grunda sig på ett psykiatriskt utlåtande? Och var finns då det ? Jag har ju ingen kontakt med psykiatrin längre. :-)006
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav caracara » 2015-09-24 16:38:31

Nä, rättelse, det var nog personkrets 4.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-09-24 20:23:04

caracara skrev:Nä, rättelse, det var nog personkrets 4.

Det finns bara 3.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Alien » 2015-10-08 16:08:02

Sam skrev:Vad händer när tandvårdskortet går ut?
Förnyas kortet automatiskt eller måste man ansöka om kortet igen?

För mig kom det automatiskt ett nytt kort.

När jag senast var till tandläkaren sade de att jag nu måste betala fullt pris som alla andra, för mitt gamla kort hade gått ut. Letade i plånboken och fick fram det gröna kortet som gick ut i början av året. Det gällde inte längre. Men jag visste ju att jag fått brev om förlängningen. Hittade till slut det nya gröna kortet (som gäller t o m 2016). Men om det skickades ut automatiskt till mig, varför kan det inte skickas ut automatiskt till tandläkarna? Kanske för att landstinget inte vet vilka tandläkare patienterna går till. Men det kunde ju skickas ut i allas journaler? Det går kanske inte.

Men många i personkretsarna kan ju liksom jag ha kognitiva svårigheter och tappa bort kortet. Känns så gammaldags med kort som man måste hålla reda på, går inte allt på data nuförtiden?

Man hör alltså till några av dessa personkretsar:
Vårdguiden skrev:1 personer som har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd

2 personer med stora begåvningsmässiga funktionsnedsättningar som inte går över efter en hjärnskada i vuxen ålder

3 personer med andra fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som inte beror på normalt åldrande och som finns kvar under lång tid.

Bedömningen av personkrets 1 och 2 görs utifrån den diagnos man har fått.

I personkrets 3 måste funktionsnedsättningen vara så stor att den orsakar betydande svårigheter i det dagliga livet. Det innebär att man inte på egen hand klarar vardagssysslor som att klä på sig, laga mat, förflytta sig, kommunicera med omgivningen, eller andra liknande saker utan behöver hjälp regelbundet under lång tid. Diagnosen, orsaken eller graden av funktionshinder saknar betydelse i bedömning av personkrets 3.
http://www.1177.se/Regler-och-rattighet ... S/?ar=True

På mitt kort står det som rubrik: "Tandvårdskort (N-kort)"
Längre ner står det "Grupptillhörighet: N3"

På baksidan står det "Kortet gäller så länge som innehavaren tillhör pesonkretsen och är folkbokförd inom det landstingsområdet där kortet utfärdats." Ja, jag kommer ju alltid att tillhöra personkrets 1, så då borde jag kunna ha ett tandvårdskort tills vidare, dvs tills jag dör. Men det är klart, jag skulle ju kunna flytta till ett annat landsting.

Men på annan sida i Vårdguiden står det om tandvårdsstöd:
Det är landstinget eller regionen där man bor som bedömer om man har rätt till tandvårdsstödet. Varje ansökan bedöms individuellt. Det räcker i regel inte att man har fått en diagnos på sin sjukdom eller sitt tillstånd. Funktionsnedsättningen ska också bedömas, det vill säga hur sjukdomen påverkar möjligheten att sköta den egna munhygienen och vilka problem som kan uppstå vid tandvårdsbehandling.

Till de långvariga sjukdomar och funktionsnedsättningar som kan ge rätt till tandvårdsstöd hör:

Psykisk sjukdom som leder till att man har svårt att sköta sin munhygien.
Parkinsons sjukdom, multipel skleros, MS och amyotrofisk lateralskleros, ALS, som alla är sjukdomar i nervsystemet.
Cerebral pares, CP.
De reumatiska sjukdomarna reumatoid artrit, sklerodermi och systemisk lupus erythematosus, SLE.
Missbildningar eller skador i käkarna.
Funktionsnedsättning efter stroke.
Ovanliga diagnoser.
https://www.1177.se/Regler-och-rattighe ... dsattning/

Där står ingenting om personkretsar, autism el LSS. Inget av de uppräknade kriterierna gäller mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tandvårdskortet

Inläggav Moggy » 2015-10-08 16:10:48

Alien skrev:
Men många i personkretsarna kan ju liksom jag ha kognitiva svårigheter och tappa bort kortet. Känns så gammaldags med kort som man måste hålla reda på, går inte allt på data nuförtiden?



Jag fick inget kort. Fick bara ett papper där det stod info att jag har det där och att tandläkaren kan kolla det via personnr.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in