Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav ajemen » 2015-09-22 14:45:13

Dagobert skrev:
ajemen skrev:Sen flänger ju folk runt med semikolon som om dom visste vad dom höll på med, men dom vill väl verka akademiskt sexiga eller så.

Främst tycker jag att semikolon fyller en funktion och jag vill utnyttja den.

Lite "sexigt", men det får motsatt effekt ibland; jag kan avstå från semikolon för att inte framstå som posör... Har läst lite på https://sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon och försöker gå efter det.

Kom gärna med tips; det är viktigt att göra rätt när man snitsar.

Ja, man bör ju förhålla sitt språk till kommunikationsmottagarna. Mycket av min kunskap kommer också från wikipedia, och gällande semikolon så har jag det här ofta i åtanke: "för att, likt de samordnande konjunktionerna, påvisa ett innehållsligt samband mellan satserna". Sen så har jag väl fått en känsla för när ett semikolon kan vara lämpligt eller när det helt enkelt kan brodera språket; detta sker ofta vid längre meningskonstruktioner där en entydig innehållsdistinktion inte kan göras mellan dom bägge meningarna -- där den sistformulerade meningen alltså har någon form av referens till den föregående -- och gärna i den innehållsliga kopplingspunkten mellan meningarna där en kommaterad paus verkar befogad för att tillåta begrundande över vad som just uttrycktes, men med en aning mer betänksamhetstid än vad den klassiska kommatering erbjuder.

Dom sexiga akademikerna känner man ofta igen på så sätt att dom helt enkelt har substituerat kolonet med semikolonet: I vissa fall, liksom detta, så går nog bruket av bägge skiljetecknen att motiveras, däremot är det rätt löjligt att stöta på semikolonet vid solklara felanvändningar som vid t.ex. uppräkning då det indikerar att vederbörande har värderat ett lömskt poserande genom att besitta en sorts pseudokunskap, framför att faktiskt lära sig den mångtydigt entydiga definitionen för dess användningsområde. Så här hårt slår andrahandsskammen då; Väldigt. (Alltså ungefär så som mottagaren av detta textstycke förhoppningsvis inser att hen inte bör känna sig angående min ganska uppenbart tydliga felanvändning av semikolonet.)

antonius skrev:
Dagobert skrev:En formulering i Fass:

"Utebliven viktökning kan förekomma."

Kan nåt uteblivet förekomma? :-)Happy


Ja, om själva effekten av det föreskrivna uteblev, i detta fallet viktökning, t ex näringstillskott för cancerpatienter och anorektiker... :-)063

Det här tänker jag inte ta något ställningstagande till. (Om nån förstår min poäng, vilket jag lite grann hoppas på.)
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2015-09-22 16:14:08

kiddie skrev::D

Det skulle kunna bli en rolig dialog av det.

"Jag har läst en av Jan Guillous böcker."
"Jaha, vilken?"
"Krig och fred."
"Men den har ju inte han skrivit."
"Har jag ens påstått det?"
"????"
"Alltså jag tog den ur hans bokhylla..."


:mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Fenren » 2015-09-22 17:01:11

ajemen skrev:detta sker ofta vid längre meningskonstruktioner där en entydig innehållsdistinktion inte kan göras mellan dom bägge meningarna


För att det ska vara korrekt så ska semikolonet stå mellan två huvudsatser eller bisatser som hör till olika huvudsatser.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav ajemen » 2015-09-22 17:45:24

Fenren skrev:
ajemen skrev:detta sker ofta vid längre meningskonstruktioner där en entydig innehållsdistinktion inte kan göras mellan dom bägge meningarna


För att det ska vara korrekt så ska semikolonet stå mellan två huvudsatser eller bisatser som hör till olika huvudsatser.

Ja just det, tack. Mellan dom bägge satserna ska det stå, även om jag skrev om hur jag främst brukar använda det.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Fenren » 2015-09-22 18:04:51

antonius skrev:
Dagobert skrev:En formulering i Fass:

"Utebliven viktökning kan förekomma."

Kan nåt uteblivet förekomma? :-)Happy


Ja, om själva effekten av det föreskrivna uteblev, i detta fallet viktökning, t ex näringstillskott för cancerpatienter och anorektiker... :-)063


Det kan även vara att små barns förväntade viktökning uteblir vid användadet av läkemedlet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-03 21:34:06

Nu var det någon invandrarfientlig person som var jätteupprörd över att skolbarn skall "tvingas lära sig ARABISKA SIFFROR!!"
Hur var det nu man sade när man gick i skolan - IQ Fiskmås?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 21:38:08

Kahlokatt skrev:Nu var det någon invandrarfientlig person som var jätteupprörd över att skolbarn skall "tvingas lära sig ARABISKA SIFFROR!!"
Hur var det nu man sade när man gick i skolan - IQ Fiskmås?

Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-03 21:42:25

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Nu var det någon invandrarfientlig person som var jätteupprörd över att skolbarn skall "tvingas lära sig ARABISKA SIFFROR!!"
Hur var det nu man sade när man gick i skolan - IQ Fiskmås?

Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."


Ja, men vi fick dem via Arabvärlden. Och nollan är arabisk, vill jag minnas.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 21:43:52

Nja, vi fick dom nog via Tyskland, men visst passerade dom säkert Arabien också på vägen :roll:

Ordet "siffra" är arabiskt, det hörs till och med
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav antonius » 2015-11-03 21:44:07

Men då får dom väl räkna med romerska siffror om nu romerna tillåter det... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 21:48:23

De arabiska siffrorna anlände tydligen till Europa på medeltiden och säkert ännu senare hit till Skandinavien. Vad använde vi tidigare? Hade vi run-siffror eller var det de romerska även här i norden?
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav slackern » 2015-11-03 21:50:51

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Nu var det någon invandrarfientlig person som var jätteupprörd över att skolbarn skall "tvingas lära sig ARABISKA SIFFROR!!"
Hur var det nu man sade när man gick i skolan - IQ Fiskmås?

Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."


Ja, men vi fick dem via Arabvärlden. Och nollan är arabisk, vill jag minnas.


Haha titta på teckenspråks nollan såg lite rolig ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/0_%28siffra%29
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav slackern » 2015-11-03 21:52:05

Huggorm skrev:De arabiska siffrorna anlände tydligen till Europa på medeltiden och säkert ännu senare hit till Skandinavien. Vad använde vi tidigare? Hade vi run-siffror eller var det de romerska även här i norden?


Gräv i arkiven du lär nog kunna hitta något som hänvisar till Anno Domini i medeltida texter.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-03 21:52:13

Huggorm skrev:De arabiska siffrorna anlände tydligen till Europa på medeltiden och säkert ännu senare hit till Skandinavien. Vad använde vi tidigare? Hade vi run-siffror eller var det de romerska även här i norden?


Hmmm...jag tror vi hade någon sorts runsiffror, men är osäker. Kan fråga min kusin arkeologen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-03 21:52:49

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."


Ja, men vi fick dem via Arabvärlden. Och nollan är arabisk, vill jag minnas.


Haha titta på teckenspråks nollan såg lite rolig ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/0_%28siffra%29


:-)063
Rolig? Den är ju helt logisk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 21:53:28

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:De arabiska siffrorna anlände tydligen till Europa på medeltiden och säkert ännu senare hit till Skandinavien. Vad använde vi tidigare? Hade vi run-siffror eller var det de romerska även här i norden?


Hmmm...jag tror vi hade någon sorts runsiffror, men är osäker. Kan fråga min kusin arkeologen.

Jag googlade lite på det och vi skrev tydligen ut det med bokstäver innan vi fick siffror. Intressant, det hade jag ingen aning om
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav slackern » 2015-11-03 21:56:02

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:De arabiska siffrorna anlände tydligen till Europa på medeltiden och säkert ännu senare hit till Skandinavien. Vad använde vi tidigare? Hade vi run-siffror eller var det de romerska även här i norden?


Hmmm...jag tror vi hade någon sorts runsiffror, men är osäker. Kan fråga min kusin arkeologen.

Jag googlade lite på det och vi skrev tydligen ut det med bokstäver innan vi fick siffror. Intressant, det hade jag ingen aning om


Här kan du säkert läsa.

http://www.goodreads.com/book/show/2033 ... h-dess-tid
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav antonius » 2015-11-03 21:57:27

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Nu var det någon invandrarfientlig person som var jätteupprörd över att skolbarn skall "tvingas lära sig ARABISKA SIFFROR!!"
Hur var det nu man sade när man gick i skolan - IQ Fiskmås?

Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."


Ja, men vi fick dem via Arabvärlden. Och nollan är arabisk, vill jag minnas.


Liksom bland annat: kirurgi, kaffe, flygande maskiner, universitet, algebra, optik, musik, tandborsten, veven, sjukhus... :-)063

http://www.bahlool.se/2010/02/01/10-muslimska-uppfinningar-som-formade-den-moderna-varlden/
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav slackern » 2015-11-03 22:01:16

antonius skrev:
Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Från wikipedia:
"De arabiska siffrorna har sitt ursprung i Indien där de tillkom ca 400 f Kr."


Ja, men vi fick dem via Arabvärlden. Och nollan är arabisk, vill jag minnas.


Liksom bland annat: kirurgi, kaffe, flygande maskiner, universitet, algebra, optik, musik, tandborsten, veven, sjukhus... :-)063

http://www.bahlool.se/2010/02/01/10-muslimska-uppfinningar-som-formade-den-moderna-varlden/


Altså kirurgi vill jag nog opponera mig emot, romarna och grekerna var rätt duktiga kirurger.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav geocache » 2015-11-03 22:09:26

Språkligt korrekt vore kanske att skriva "Flygplatsen i Norrköping"...

Mina "fem öre".

Dagobert skrev:s eller inte - i en del fall blir det fel pga okunskap, internationella drömmar e.d.
På en jätteskylt härstädes står det "Norrköping flygplats".
Tidningen ska ha påpekat att det borde stå "Norrköpings" men flygplatschefen svarade att det inte var Norrköping som ägde flygplatsen. :roll:
(Berättat ur minnet)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav antonius » 2015-11-03 22:09:59

slackern skrev:Altså kirurgi vill jag nog opponera mig emot, romarna och grekerna var rätt duktiga kirurger.


De slog oftast ihjäl de som var sjuk eller skadad, man förstod inte bättre, kirurgisk läkekonst uppstod hos araber och Mesopotamien

"Runt år 1000, publicerade läkaren Al Zahrawi, ett 1500 sidor stort uppslagsverk om kirurgi, ett verk som användes i Europa som källa de närmaste 500 åren. Hans upptäckter lär ha varit kejsarsnitt och hur man sydde fast såren igen"

https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Zahrawi
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 22:12:56

Det går att opponera sig mot många av punkterna om man vill. Den om musik till exempel, musiken uppfanns definitivt tidigare än så, och lutan uppfanns i Mesopotamien för 5000 år sedan, alltså innan islam fanns. Och universiteten skapades redan i det gamla Grekland och fanns även i romarriket. Veven uppfanns i Spanien före år 0 och spreds genom romarriket.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav slackern » 2015-11-03 22:13:23

antonius skrev:
slackern skrev:Altså kirurgi vill jag nog opponera mig emot, romarna och grekerna var rätt duktiga kirurger.


De slog oftast ihjäl de som var sjuk eller skadad, man förstod inte bättre, kirurgisk läkekonst uppstod hos araber och Mesopotamien

"Runt år 1000, publicerade läkaren Al Zahrawi, ett 1500 sidor stort uppslagsverk om kirurgi, ett verk som användes i Europa som källa de närmaste 500 åren. Hans upptäckter lär ha varit kejsarsnitt och hur man sydde fast såren igen"

https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Zahrawi


Jo vi kan nog diskutera det här till dödagar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Galen

Men jag ger dig rätt för många utav dom här sakerna glömdes bort när romarriket föll samman eller araberna snappade upp sakerna som i västvärlden hade fallit i glömska.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav antonius » 2015-11-03 22:43:11

Cement, det höll jag på att totalt glömma, det uppfann dom med. Tycker bara att alla verkar vara så inställda på att skriva ner alla innovationer saracenerna m.m. haft bara för att de är impopulära just nu, med IS och allt det där antar att det bara är en reaktion som många har inte bara NT:folket, men som många hakar på... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Språket



Logga in