Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Borde Sverige tillåta proffsboxning?

Ja
21
49%
Nej
17
40%
Vet ej/Har ingen åsikt
5
12%
 
Antal röster : 43

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 19:41:30

Vet faktiskt inte hur många som är insatta i det här men sedan 1970 så har det inte varit tillåtet med professionella boxningsmatcher i Sverige, tills idag då Erik Skoglund (av någon anledning) fick dispens till att ha en fullmatch.

SvT: Skoglund försvarade mästarbältet
(Finns en undersökning i artikeln också och för tillfället är det 51% emot).

Men i vart fall vad tycker ni, borde det vara tillåtet med proffsboxning?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-09-20 19:44:12

Nej, jag ser ingen anledning till att legitimera våld. Man kan hålla på med curling istället, vi behöver inte ha idrotter som går ut på att lära sig slå sönder varandra.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav stuck » 2015-09-20 19:48:35

Ja absolut, gillar att se UFC bla. Det är deltagarnas egna val att delta så liberal-ish som jag är så ser jag inte anledningen till att det inte ska vara tillåtet.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-09-20 19:53:38

Utgår från att de finansierar invalidiseringen själva?

Signalen om våld skall väl inte heller underskattas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Cyan » 2015-09-20 20:00:21

Boxning leder till hjärnskador så det är inget man bör syssla med oavsett om det är tillåtet eller inte.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 20:01:15

Ja jag måste ju erkänna att jag inte har röstat än, har lite svårt att bestämma mig. På ett sätt kan jag tycka att folk får göra som dom vill och det finns många andra sporter där skaderisken är hög men samtidigt så siktas det ju direkt mot skallen i boxning. Om jag inte tänker helt galet nu så är det väl två stycken som dött det senaste halvåret? :-)063

"Legitimera våld"-argumentet förstår jag mig inte riktigt på, det uppmuntras ju inte direkt att spöa ner folk på stan utan det är ju under kontrollerande former på samma sätt som kampsporter och liknande.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-20 20:03:57

Alltså just våld är ju inget man vill lära ut till samhällsmedborgarna, i synnerhet inte till de unga, och dessutom skulle problem med vem som ska stå för vårdkostnader uppstå. Nej jag tycker inte att det ska vara tillåtet. Vill man slåss idag kan man redan göra det illegalt i hemlighet och om proffsboxning skulle tillåtas utan att riskera att normalisera våldet bland medborgarna skulle matcherna ändå tvingas hållas utan publik. Självklart ska heller inte allmänheten tvingas betala för eventuella sjukhusbesök efter sådana slagsmålsskador. Det finns många vettigare aktiviteter att utöva för att erhålla fysisk träning: så som kajakpaddling, cykelsemester, yoga m.m.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 20:07:19

Det anordnas ju redan amatörmatcher och det finns boxningsklubbar i Sverige, där folk redan pucklar på varandra.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 20:10:24

slackern skrev:Det anordnas ju redan amatörmatcher och det finns boxningsklubbar i Sverige, där folk redan pucklar på varandra.

Precis, den enda skillnaden är att det blir tillåtet till flera ronder men skaderisken ökar ju som bekant med utmattning.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 20:11:45

Puzzle skrev:
slackern skrev:Det anordnas ju redan amatörmatcher och det finns boxningsklubbar i Sverige, där folk redan pucklar på varandra.

Precis, den enda skillnaden är att det blir tillåtet till flera ronder men skaderisken ökar ju som bekant med utmattning.


Aha OK tack för att du förklarade det. :) Så ska du själv titta på det?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 20:14:46

slackern skrev:
Puzzle skrev:
slackern skrev:Det anordnas ju redan amatörmatcher och det finns boxningsklubbar i Sverige, där folk redan pucklar på varandra.

Precis, den enda skillnaden är att det blir tillåtet till flera ronder men skaderisken ökar ju som bekant med utmattning.


Aha OK tack för att du förklarade det. :) Så ska du själv titta på det?

Skoglunds match? Redan varit och han vann, det var därför jag kom att tänka på det.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 20:16:22

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Puzzle skrev:Precis, den enda skillnaden är att det blir tillåtet till flera ronder men skaderisken ökar ju som bekant med utmattning.


Aha OK tack för att du förklarade det. :) Så ska du själv titta på det?

Skoglunds match? Redan varit och han vann, det var därför jag kom att tänka på det.. :wink:


Haha du har onekligen bättre koll på boxning än vad jag har. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-09-20 20:17:52

Hur är det med de där MMA-grejerna som det var så mycket om i nyheterna i våras, är det tillåtet i Sverige? Det var ju en svensk som slogs men han kanske gjorde det utomlands
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav stuck » 2015-09-20 20:19:12

Gripandekylig skrev:Alltså just våld är ju inget man vill lära ut till samhällsmedborgarna, i synnerhet inte till de unga


"vi" ska inte ha något med individers val att göra. Fakta och info om skaderisker i sporter och om droger osv är alltid bra men lagar som sänker vår frihet är inte önskvärda.
Senast redigerad av stuck 2015-09-20 20:19:46, redigerad totalt 1 gång.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 20:19:16

Huggorm skrev:Hur är det med de där MMA-grejerna som det var så mycket om i nyheterna i våras, är det tillåtet i Sverige? Det var ju en svensk som slogs men han kanske gjorde det utomlands


Jag tror att dom brukar ha sådana galor i Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 20:26:02

slackern skrev:
Huggorm skrev:Hur är det med de där MMA-grejerna som det var så mycket om i nyheterna i våras, är det tillåtet i Sverige? Det var ju en svensk som slogs men han kanske gjorde det utomlands


Jag tror att dom brukar ha sådana galor i Sverige?

Yes, det är tillåtet. Minns ett par "härliga" bilder på svensken som bröt benet i Malmö tidigare i år. Behöver jag varna ytterligare för bilderna i länken? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 20:31:13

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Hur är det med de där MMA-grejerna som det var så mycket om i nyheterna i våras, är det tillåtet i Sverige? Det var ju en svensk som slogs men han kanske gjorde det utomlands


Jag tror att dom brukar ha sådana galor i Sverige?

Yes, det är tillåtet. Minns ett par "härliga" bilder på svensken som bröt benet i Malmö tidigare i år. Behöver jag varna ytterligare för bilderna i länken? :wink:


Haha fyfan vilken amatör och klantskalle. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-09-20 20:31:17

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Hur är det med de där MMA-grejerna som det var så mycket om i nyheterna i våras, är det tillåtet i Sverige? Det var ju en svensk som slogs men han kanske gjorde det utomlands


Jag tror att dom brukar ha sådana galor i Sverige?

Yes, det är tillåtet. Minns ett par "härliga" bilder på svensken som bröt benet i Malmö tidigare i år. Behöver jag varna ytterligare för bilderna i länken? :wink:
:shock: Det gjorde nästan ont att se. Du borde ha varnat.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-20 21:02:09

stuck skrev:
Gripandekylig skrev:Alltså just våld är ju inget man vill lära ut till samhällsmedborgarna, i synnerhet inte till de unga


"vi" ska inte ha något med individers val att göra. Fakta och info om skaderisker i sporter och om droger osv är alltid bra men lagar som sänker vår frihet är inte önskvärda.

Vi kan ju alla enas om att våld inte är önskvärt; vi bör samarbeta för att lära oss så mycket om universum som möjligt, för att stoppa mänsklighetens skadliga påverkan på Jorden och vi bör ju sträva efter att hjälpa varandra så att ingen behöver svälta, drabbas av sjukdomar eller leva i annan misär. Våld är en kontraproduktiv aktivitet och eftersom det finns alternativa metoder för att erhålla fysisk träning på bör man inte ägna sig åt våldssporter.

Inom många områden kan vi lita till individens förmåga att själv avgöra vad som är bäst för denne men när det gäller vissa typer av aktiviteter: så som våldtäkt av barn, proffsboxning, dubbelparkering, etnisk rensning, heroinförsäljning och liknande så riskerar ju en liberaliserad lagstiftning att leda till att vissa människor bedömer det vettigt att begå handlingar som andra medborgare blir lidande av. Proffsboxning är ett exempel på det; det riskerar att inducera en uppfattning bland åskådarna om att våld inte är strikt förkastligt. Det lider vi alla av.

Vill man leva i ett mer extremistiskt liberalt samhälle finns det andra alternativa länder att flytta till, så som USA. Jag är för liberala tankar inom många områden men inte när det gäller våld. Våld är obehagligt och går rakt emot de gemensamma ambitionerna om en förenad värld där alla människor kärleksfullt, respektfullt, vänligt, utvecklingseffektivt, tryggt och mysigt samarbetar med varandra som vi vill uppnå.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-09-20 21:05:28

Gripandekylig skrev:om proffsboxning skulle tillåtas utan att riskera att normalisera våldet
Det är väl just det som är problemet. Genom att hindra våldstävlingar i allmänna kanaler och tvinga folk att aktivt söka upp saker så filtrerar man bort en hel del som konkurrerar med fiskmåsarna i tänkande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-09-20 21:13:44

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Yes, det är tillåtet. Minns ett par "härliga" bilder på svensken som bröt benet i Malmö tidigare i år. Behöver jag varna ytterligare för bilderna i länken? :wink:
:shock: Det gjorde nästan ont att se. Du borde ha varnat.

Förlåt, ska komma ihåg det till nästa gång.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Julianus » 2015-09-20 21:41:31

Huggorm skrev:Nej, jag ser ingen anledning till att legitimera våld. Man kan hålla på med curling istället, vi behöver inte ha idrotter som går ut på att lära sig slå sönder varandra.


Då kan man lika gärna förbjuda vanlig boxning och UFC, om man ska gå efter din logik.
UFC är ju värre, enligt min åsikt. Det mesta är ju tillåtet. Till och med strypning, helt sjukt. Jag gillar inte UFC, föredrar de traditionella kampsporterna, som är mindre skadlig än boxning och UFC.

Ontopic: Jag röstade på ja, tycker att det borde vara tillåtet med proffsboxning. Det är ju utövarnas fria vilja och deras ansvar, ingen annan ska bestämma än utövarna.
Som gammal kampsportsutövare så tycker jag att det ska tillåtas.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-09-20 21:43:29

Julianus skrev:
Huggorm skrev:Nej, jag ser ingen anledning till att legitimera våld. Man kan hålla på med curling istället, vi behöver inte ha idrotter som går ut på att lära sig slå sönder varandra.


Då kan man lika gärna förbjuda vanlig boxning och UFC, om man ska gå efter din logik.
UFC är ju värre, enligt min åsikt. Det mesta är ju tillåtet. Till och med strypning, helt sjukt. Jag gillar inte UFC, föredrar de traditionella kampsporterna, som är mindre skadlig än boxning och UFC.
Ja, allt sånt där borde också förbjudas. Folk får börja spela schack istället, då kan de ta ut sina aggressioner mot varandra genom att slå ut varandras pjäser.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Borde Sverige tillåta proffsboxning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-09-20 21:45:42

Huggorm skrev:
Julianus skrev:
Huggorm skrev:Nej, jag ser ingen anledning till att legitimera våld. Man kan hålla på med curling istället, vi behöver inte ha idrotter som går ut på att lära sig slå sönder varandra.


Då kan man lika gärna förbjuda vanlig boxning och UFC, om man ska gå efter din logik.
UFC är ju värre, enligt min åsikt. Det mesta är ju tillåtet. Till och med strypning, helt sjukt. Jag gillar inte UFC, föredrar de traditionella kampsporterna, som är mindre skadlig än boxning och UFC.
Ja, allt sånt där borde också förbjudas. Folk får börja spela schack istället, då kan de ta ut sina aggressioner mot varandra genom att slå ut varandras pjäser.


Då kommer folk bara att börja slå varandra på käften när dom spelar schack. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in