Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Inläggav Loten » 2015-09-19 8:36:46

Oerhört länge sedan jag var på detta forum nu.

Hur som helst... Min psykiska hälsa har varit extra mycket skit de senaste tre åren, och jag har varit inlagd på sluten avdelning på psyket två somrar av tre nu pga självmordsrisk. Första inläggningen sattes Venlafaxin in och jag mådde så oerhört bra, allt var fantastiskt, alla färger var fantastiska och jag var bäst i världen och superkreativ. Tills det började gå överstyr och jag mest bara var elak och självupptagen och spenderade alla mina sparpengar på krogen.

En psykiater jag träffade förra hösten lyfte möjligheten att jag förutom min asperger även har en bipolär sjukdom och att jag förmodligen just upplevt en halvmanisk period utan psykos. Jag berättade för honom att jag haft andra liknande perioder tidigare i livet och fick börja med lamotrigin(200 mg). Det funkade jättebra och jag kände mig mer stabil än jag någonsin gjort. I ett halvår ungefär, sedan gled jag in i en depression igen och bestämde mig på eget bevåg för att sluta äta lamotriginet. Psykiatern slutade sin tjänst (som de flesta andra gjort).

I juni blev jag inlagd för andra gången och började med lamotrigin igen. Jag fick även Voxra insatt, men blev så speedad av dem efter nån vecka att jag inte kunde sitta still och inte kunde sluta prata. Voxran sattes ut igen och jag vägar nu att äta anidepressiva.

Jag har precis höjt lamotriginet till 300 mg och har försökt lyfta frågan om bipolär sjukdom och en utredning kring detta med min nya psykiater, men hon säger att det är otroligt svårt att utreda en bipoaritet när man har asperger. Alla inom psykiatrin jag pratat med på senaste tiden verkar ovilliga att sätta en bipolär diagnos på mig och jag har väldigt svårt att förstå varför. Jag behöver en diagnos att förhålla mig till, jag kan inte hänga i ovissheten, det är omöjligt för min hjärna att jobba med. För min familjs skull vore det också fördelaktigt med en diagnos, eftersom det då erbjuds stöd till dem i form av utbildningar och stödgrupper med andra anhöriga.

Har någon av er upplevt att en psykiater vägrar utreda psykisk sjukdom pga en NP-diagnos? Varför? Har ni lyckats kämpa er till en utredning?
Loten
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-08-06
Ort: Småland

Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Inläggav johan88 » 2015-09-19 11:27:43

Vet ju inte hur ditt liv ser ut i övrigt men även en för hög stress- och kravnivå kan ibland ge bipolärliknande symtom, det kanske är så psykiatrikern tänker när hon inte vill utreda bipoläritet.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Inläggav Alien » 2015-09-19 11:56:29

Jag undrar om de fått order att hålla nere kostnaderna och inte dra igång några "onödiga" utredningar. AS och bipolaritet är annars inte ömsesidigt uteslutande, som framgår av dessa trådar:

aspergers-syndrom-bipolar-sjukdom-t13728.html
aspergare-med-bipolar-diagnos-t26263.html
adhd-add-alt-uni-bipolar-eller-vad-t16045.html
asperger-och-bipolar-ingen-vill-ta-ansvar-t21284.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Inläggav ullstrumpan » 2015-09-19 14:33:19

Jag känner en person där sjukvården vägrar utreda en eventuell aspergerdiagnos pågrund av att personen sedan tidigare har en bipolär diagnos, med hänvisning just till att man inte kan ha båda.

Men det låter konstigt tycker jag, spontant så känns det väl visst som att det skulle vara möjligt att båda diagnoserna.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Psykiater vill ej utreda bipolaritet pga NP-diagnos

Inläggav Zima33 » 2015-09-19 18:55:38

ullstrumpan skrev:Jag känner en person där sjukvården vägrar utreda en eventuell aspergerdiagnos pågrund av att personen sedan tidigare har en bipolär diagnos, med hänvisning just till att man inte kan ha båda.

Men det låter konstigt tycker jag, spontant så känns det väl visst som att det skulle vara möjligt att båda diagnoserna.

Klart man kan ha båda!

När jag fick ADD-diagnosen så ville läkaren att jag skulle prova medicinera symtomen först innan man ev. satte en bipolärdiagnos. ADHD och bipoläritet kan ha likadana symtom. Finns folk som har både bipolär sjukdom och ADHD.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in