Fika i Uppsala 23/9

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 7:14:45

Kära medforumister!

Onsdagen den 23 september 2015 klockan 14:00 samlas vi, ett glatt gäng träffsugna forummedlemmar, utanför huvudentrén till varuhuset Rådhuset på adress Stora torget 10, 753 20 Uppsala för att gå och ta en fika, lära känna varandra "IRL" och prata om sådant vi känner för.

Bild
Mötesplatsen utanför Rådhuset

Bild
Stora torget på flygfoto (mötesplatsen är uppe vid det norra hörnet)

Vi beslutar om café på plats eftersom förbokade bord inte krävs för mindre grupper. Några förslag vi hittills har diskuterat är café Storken på Stora torget och café Kardemumma på Stadsbiblioteket. Övriga mysiga alternativ är café Årummet, café Günterska hovkonditoriet, Café Ofvandahls hovkonditori, konditori Fågelsången m.fl. Uppsala är en mycket gemytlig liten stad med stort utbud av högklassiga caféer, konditorier, fik, kafeterior och andra serveringar.

Bild
Det stora, välsorterade och dolda café Storken på Stora torget 3

Bild
Det tysta, lugna och stillsamma café Kardemumma i Stadsbiblioteket

Bild
Det populära men bekväma café Årummet alldeles nere vid Fyrisån

Bild
Det stora, anrika och mångfacetterade hovkonditoriet Günterska vid Fyrisån

Bild
Det historiska, angenäma och rikskända hovkonditoriet Ofvandahls i mitt kvarter

Bild
Det välförsedda, prisvärda och tv-kända konditoriet Fågelsången invid Svandammen

Hittills är vi 5 personer som kommer:
Bild
Gripandekylig,
Athena,
Bild
Flia,
triggerhappyD samt
Bild
Sotnosen77
men alla är välkomna så skriv ett inlägg här i tråden eller dyk bara upp i rätt tid på rätt plats oanmälda så ses vi och fikar.

Man tar sig till mötesplatsen genom att åka buss, cykla eller gå ifall man bor i Uppsala - alternativt genom att åka pendeltåg eller regionaltåg ifall man bor på annan ort. Givetvis kan man även åka bil, motorcykel, moped eller taxi. De busslinjer som passerar busshållplats Stora torget är, vid hållplats A, buss 6 mot Slavsta, samt vid hållplats B, buss 4 mot Ekeby(-Håga), buss 6 mot Eriksberg(-Håga) samt buss 7 mot Gottsunda. För SL-pendeltågs-, UL-pendeltågs- och SJ-regionaltågs-resenärer heter stationen Uppsala Centralstation och därifrån kan man promenera till mötesplatsen på en kvart om man går långsamt.

Bild
Promenadvägen från Uppsala Centralstation (Resecentrum) till mötesplatsen

Eftersom vi kommer att fika behöver ni ta med er pengar till fika samt till eventuell resa. Det är även väsentligt att alla deltagare är kapabla att ta vara på sig själva då jag, trots att jag gärna ställer upp som arrangör, inte kommer att åta mig någon skyddsgarantroll för några av deltagarna. Evenemanget riktar sig alltså till oss som är tillräckligt högfungerande för att fika med en grupp nya bekanta utan särskilt stöd.

För er som bor långt bort kan ju resan till Uppsala göra att ni drar er från att följa med hit bara för en kort fika. Jag har minst en gästsäng till övers i min lägenhet ifall någon skulle vilja övernatta. Hör då av er i god tid och berätta lite kort om vem ni är och ifall ni har några särskilda behov så kanske jag kan erbjuda inkvartering.

Har ni ytterligare frågor, eller ifall ni vill ha mitt telefonnummer, kan ni höra av er till mig via PM.

Varmt välkomna!
/Gripandekylig med fikavänner
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav kvicksilver » 2015-09-16 7:43:09

Bor inte i Uppsala och ska inte på träff, men jag måste ge ett stort kudos till Gripandekylig för den välskrivna guiden och foton på fikaställen. Sånt uppmuntras alltid!
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav slackern » 2015-09-16 8:21:16

kvicksilver skrev:Bor inte i Uppsala och ska inte på träff, men jag måste ge ett stort kudos till Gripandekylig för den välskrivna guiden och foton på fikaställen. Sånt uppmuntras alltid!


Kan inte mer än att hålla med. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 8:58:30

Flia skrev:Jag går med rullator och undviker gärna trappor. Jag tror Storken har trappor (eller har jag fel?).

Ja Storken har trappor upp till sig genom huvudingången men det finns en hiss i trapphuset intill som man kan använda ifall man har något rörelsehinder eller exempelvis tar med barnvagn. Vi kan ju annars välja något av de andra alternativen så vi behöver inte känna oss bundna till just Storken :-)Happy
Senast redigerad av Gripandekylig 2015-09-16 8:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Flia » 2015-09-16 8:59:15

Linné är också ett alternativ.

Dubbla gångtiden om jag ska gå med, jag har inte installerat raketmotor på rullatorn än. :wink:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 9:05:00

Flia skrev:Linné är också ett alternativ.

Ja det ser fint ut.
Bild
Ett traditionellt och lugnt café beläget längs Svartbäcksgatan nordvästerut från mötesplatsen.

Flia skrev:Dubbla gångtiden om jag ska gå med, jag har inte installerat raketmotor på rullatorn än. :wink:

Okej ja då vore det ju praktiskt ifall vi valde något café i närheten av mötesplatsen utanför Rådhuset då: så som Storken, Kardemumma, Günterska eller Linné.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Neutrino » 2015-09-16 9:08:48

Fråga: är det OK om man dyker upp senare än kl 14:00? Hur länge tror ni att ni kommer att ses? Jag har föreläsning till kl 15:00 och måste sedan ta mig ner till centrum i så fall.

Vill dock påpeka att det inte är säkert att jag kommer ändå (ville bara kolla om det är OK för säkerhets skull). Det beror på om jag vågar.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 9:12:51

Neutrino skrev:Fråga: är det OK om man dyker upp senare än kl 14:00? Hur länge tror ni att ni kommer att ses? Jag har föreläsning till kl 15:00 och måste sedan ta mig ner till centrum i så fall.

Javisst det går bra att möta upp senare. Vi känner ju varandra så vi kan ju hålla sms-kontakt så kan jag hålla dig uppdaterad om vilket café vi väljer och var vi befinner oss. Vi lär ju fika i kanske 2-3 timmar så ifall du kommer en dryg timme sent innebär det inga problem alls. Det vore jättetrevligt ifall du kunde komma :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Pemer » 2015-09-16 11:49:28

Jag lyfter på hatten för en fantastisk trådstart! Otroligt snyggt och informativt! :-)049

Och en bra dag och tid också! Jag har inget annat då... jag behöver kolla lite om energi och ekonomi räcker hela den veckan, det är annat nästan alla andra dagar den veckan... men jag planerar för att försöka komma! Det vore jättekul att vara med på Uppsala-fika igen, som jag varit flera gånger för några år sedan.

Jag gör väl så att jag återkommer med besked så fort jag är helt säker.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav triggerhappyD » 2015-09-16 17:34:30

vi valde ett bra datum, https://skeptoid.com/blog/2015/09/01/th ... pocalypse/ :D

skämt åsido :)

bra organiserat och bra beskrivningar med bilder osv gripandekylig.
personligen spelar det ingen roll för mig vart vi går, även om jag inte direkt gillar fågelsången, var där för ett tag sen bara och hon i kassan kändes snäsig och otrevlig och tog dessutom 110kr betalt för en baguette och en smoothie, inte för att jag e snål men nån måtta får det ju va även om man försöker va ett trendigt cafe :P

men jag "röstar" väl för nått av dom i närheten av samlingsplatsen så att damen med rullator inte behöver gå runt halva uppsala. linne såg ju lugnt o fint ut på bilden, aldrig varit där men jag föredrar helt klar såna där mer "harmoniska" ställen framför trendiga hipster ställen :), men kan anpassa mig om det skulle vara så att merparten vill gå till ett sådant ställe.

blir spännande o kul hur som, aldrig varit på nån sån här träff förut :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 17:43:51

Pemer skrev:jag planerar för att försöka komma! Det vore jättekul att vara med på Uppsala-fika

Vad roligt att höra Pemer :-)Happy Jag hoppas att du kan följa med.

triggerhappyD skrev:men jag "röstar" väl för nått av dom i närheten av samlingsplatsen så att damen med rullator inte behöver gå runt halva uppsala. linne såg ju lugnt o fint ut på bilden, aldrig varit där men jag föredrar helt klar såna där mer "harmoniska" ställen

Ja jag lutar nog också åt att rekommendera café Kardemumma eller café Linné; på Storken kan det vara lite högljutt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Sotnosen77 » 2015-09-16 21:27:40

Jag skulle gärna vilja komma. Låter väldigt kul. Borde kunna fixa barnvakt. Jag är också nervös inför detta. Är väldigt blyg och pratar inte så mycket. Jag har inte diagnosticerats med social fobi men tror kanske jag har det. Men skönt att veta att fler har liknande problem. Hoppas det blir kul iallafall. Hoppas jag kan komma. :-)Happy
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 22:36:36

Sotnosen77 skrev:Jag skulle gärna vilja komma. Låter väldigt kul. Borde kunna fixa barnvakt. Jag är också nervös inför detta. Är väldigt blyg och pratar inte så mycket. Jag har inte diagnosticerats med social fobi men tror kanske jag har det. Men skönt att veta att fler har liknande problem. Hoppas det blir kul iallafall. Hoppas jag kan komma. :-)Happy

Ja, visst verkar det bli ett kul onsdagsevenemang. Jag hoppas att du kommer; det vore trevligt om ännu en av oss besegrade sin sociala ångest och vågade sig med på fikaträffen. :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav triggerhappyD » 2015-09-17 3:15:35

känns fel o kalla det social fobi :P , tror att för dom flesta är det mer en naturlig skepsis till människor, som är baserad på empiri.

men som tur är så slipper vi förhoppningsvis illasinnade NT:s eller dylikt :P, så alla bör ju kunna vara så blyga eller tysta eller hur man nu en är utan att det ska va nå konstigt med det, iaf är det min förhoppning, om inte annat för egen skull :D
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-17 15:56:18

triggerhappyD skrev:alla bör ju kunna vara så blyga eller tysta eller hur man nu en är utan att det ska va nå konstigt med det

Ja absolut. Så kommer det att vara.

Jag har idag varit förbi några utav kafeteriorna för att kontrollera saker så som ljudnivåer, priser, tillgänglighet för rollator, bordsarrangemang för stora sällskap som vårt, bokningsmöjligheter och utbud.

Jag besökte följande caféer idag:

Konditori Fågelsången
- Dyrt, nätt och jämt tillgängligt med rollator, knepigt att inrymmas i större sällskap, välbesökt, väldigt gott fika samt rimlig ljudnivå.

Café Storken
- Prisvärt, lättillgängligt med rollator, vanligt med bord för 6 gäster men möjligt att ordna med plats för 12 gäster, hemlighetsfullt, gott och nyttigt fika, överraskande låg ljudnivå samt möjlighet att boka bord.

Café Kardemumma
- Billigt, lättillgängligt med rollator, möjlighet att ställa ihop bord för 12 gäster avhängig övriga kunders vänlighet, välbesökt, dugligt gott fika samt sund ljudnivå.

Café Linné
- Normalpris, lättillgängligt med rollator, svårigheter att inrymma större sällskap tillsammans, välbesökt, smaskens fika samt hög ljudnivå.

Café Liné (bedragaren)
- Rimliga priser, lättillgängligt med rollator, möjlighet att ställa samman bord för 12 personer fast i olika höjd och form, glesare med besökare, acceptabelt fika, tyst ljudnivå samt möjlighet att boka bord i eget rum.

Jag har alltså inte hunnit gå förbi Årummet, Günterska eller Ofvandahls idag - men de caféerna har jag besökt flera gånger tidigare. Årummet är nog för trångt och högljutt för oss. Günterska har en sådan varierande miljö att minnet av mitt tidigare besök där är intetsägande vad våra intressen anbelangar.

Ofvandahls är stillsamt och som fryst i tiden; det lär finnas rymliga bord som bör gå att boka i lokalens inre. Jag kan gå förbi Ofvandahls senare inför den 23:e ifall ni vill läsa mer om det stället; jag bor ett par portar bort på gatan från det fiket. Sedan finns det ju hundratals andra fik att välja mellan.

Med stöd av dagens inventering och utvärdering skulle jag vilja rekommendera café Storken.

Bild
Storkens hiss för besökare med rollator ligger i porten bredvid huvudentrén och öppnas med porttelefon.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Flia » 2015-09-17 16:29:19

Imponerande utredning. Tack.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Vivec » 2015-09-17 22:26:21

Hmm
Vivec
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2013-11-14
Ort: Skogen

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Alien » 2015-09-18 1:56:42

Gripandekylig skrev:Café Linné
- Normalpris, lättillgängligt med rollator, svårigheter att inrymma större sällskap tillsammans, välbesökt, smaskens fika samt hög ljudnivå.

Café Liné (bedragaren)
- Rimliga priser, lättillgängligt med rollator, möjlighet att ställa samman bord för 12 personer fast i olika höjd och form, glesare med besökare, acceptabelt fika, tyst ljudnivå samt möjlighet att boka bord i eget rum.


Vad menar du med "bedragaren"? Café Linné Konstantina är väl inte mer "bedragare" än kaféet på andra sidan, Café Linné Hörnan. De har väl samma ägare för övrigt. Jag brukade gå till bägge förr men nu går jag aldrig mer dit.
Spoiler: visa
Plötsligt vägrade ta emot rikskuponger. Som stamkund kändes det som ett slag i ansiktet. De har tydligen så många gäster att de kan bli av med en del stamkunder. Sedan fick jag Rikskortet och då tog de inte emot det heller! Nu tänker jag sannerligen inte gynna dem mer.


Men du har verkligen förberett träffen väldigt bra! Hoppas få höra allt om den sedan i tråden. Inte om vilka som var där utan vilket kafé ni valde, om ni var nöjda med det och hur många ni blev.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-18 10:41:40

Alien skrev:Vad menar du med "bedragaren"? Café Linné Konstantina är väl inte mer "bedragare" än kaféet på andra sidan, Café Linné Hörnan.

Hehe jag skrev det med humor för jag visste inte att det fanns två Café Linné först så när jag råkade lägga märke till att stället på motstående hörna också bar samma namn fick jag för mig att skriva något komiskt med anspelning på varumärkesintrång, piratkopia eller något i den stilen :D Det seriösa caféet Hörnan med vacker inredning och bättre utbud i sin större disk med bakverk ger ju intrycket av att vara det bättre stället av de två :-)Happy så därav kommer den nödvändiga mängd sanningsstoft som fordras för att basera ett träffsäkert skämt på.

Alien skrev:Men du har verkligen förberett träffen väldigt bra! Hoppas få höra allt om den sedan i tråden. Inte om vilka som var där utan vilket kafé ni valde, om ni var nöjda med det och hur många ni blev.

Ja tack, javisst :) Jag ser fram emot fikaträffen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav triggerhappyD » 2015-09-18 23:07:36

Mja, imponerande utredning. Storken verkar ju som ett bra alternativ helt klart.

Ses på mötesplatsen om inget ändras innan. Ska bli kul :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav staff3 » 2015-09-19 11:26:31

skulle kunna komma då jag har en del ärenden att göra i Uppsala (har annars nio mil dit), tänkte ta upp min uppsats i geografi igen och behöver då besöka ekonomikum och kulturgeografen mm och onsdagen kan vara en möjlig dag.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-19 13:13:25

triggerhappyD skrev:Mja, imponerande utredning. Storken verkar ju som ett bra alternativ helt klart.

Ses på mötesplatsen om inget ändras innan. Ska bli kul :)

Javisst, vi ses på onsdag!

staff3 skrev:skulle kunna komma då jag har en del ärenden att göra i Uppsala (har annars nio mil dit), tänkte ta upp min uppsats i geografi igen och behöver då besöka ekonomikum och kulturgeografen mm och onsdagen kan vara en möjlig dag.

Vad trevligt, det verkar vara en mycket bra plan att kombinera de aktiviteterna i Uppsala, och att passa på att träffa några av oss andra från forumet; jag hoppas att vi ses på onsdag kl. 14.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav Sotnosen77 » 2015-09-21 0:02:45

Jag har tittat på Gripandekyligs lista vilka som fyllt i där. Nån som heter Arclighthouse har fyllt i att denne kan komma. Hitar ingen som heter så på forumet. Är det någon som vet vem det är? Lite nyfiken bara.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Fika i Uppsala 23/9

Inläggav triggerhappyD » 2015-09-21 17:57:07

lol nu blir jag paranoid :p

verkar inte finnas nån registrerad medlem med det namnet iaf.

och även oregistrerade personer kan läsa den här forumtråden eller?

min paranoia tycker vi borde byta samlingsplats och bara delge den till dom som ska komma.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Träffar



Logga in