Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-15 17:58:17

JaneLane skrev:Anses man vara rik med 400.000 på kontot? Hm

Nä. Enormt rik.

Fenren skrev:Jag har inte läst allt och inte har jag full koll heller, men varför har det inte diskuterats kapitalförsäkringar?

Det är den statssanktionerade lösningen.

Hur menar du att det är en lösning?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 17:58:53

KrigarSjäl skrev:Gripande,

Kapitalism har fortfarande ingenting med naturlagar att göra.

Nej det menar jag inte utan jag menar att vi alla lyder under naturens lagar, så är det ju. Innan vi började utveckla avancerad kommunikation sinsemellan, innan vi började konstruera samhällen och innan vi fick för oss att upprätta fackverksamhet, barnbidrag, subventionerad äldrevård, fri skolgång och liknande så överlevde ju de mest anpassningsbara och de som blev sjuka dog.

Det är den världen jag vill påminna oss om att vi skyddas ifrån av det ömtåliga sociala skyddsnät som människor som försöker att utnyttja bostadstillägg trots att de lätt kan betala för sina egna hyror bidrar till att skära sönder. Deras handlingar utgör ett hot för att vi ska falla tillbaka ned i den naturens verklighet vi har lyckats att lyfta oss upp ur med kommunikation, civilisation och solidaritet.

Slackern skrev:Jag har för mig att du skrev att din bostad har ökat med ett värde utav 300000? Det får jag till 3/4 utav dom Pengarna Puzzel har. Om du säljer din bostad och flyttar in i en andrahandslägenhet skiljer era tillgångar till endast 100000 kr. OK för att du måste beskatta vinsten med 30%. Så då har du runt 200000 som en ren vinst.

Jo fast eftersom jag har tagit lån på handpenningen så äger jag ingenting av min bostad. Den som skulle tjäna på en försäljning vore långivaren av det lånet: inte jag.

JaneLane skrev:Anses man vara rik med 400.000 på kontot? Hm

Ja alltså om man bara är 24 år kan man nog anses vara det, men i övrigt är det ju ingen jättesumma. Det ligger dock i argumentationslinjens fördel att med den retoriken tydligt påvisa och förstärka hur rik TS är och att hon verkligen inte är i behov av något bostadstillägg. Om hon enbart hade haft kanske 2000 kr hade hon ju haft större nytta av bostadstillägg.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-15 18:02:35

Nja, jag tror inte det är trådstartarens eller andra sjukskrivnas agerande som riskerar trygghetssystemen utan snarare snikenhet och brist på solidaritet och sunt förnuft.

Alltså samtliga borgerliga partier plus väljare.



Ett kapitalistiskt system har fortfarande ingenting med Naturen, Darwin eller Evolutionen att göra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 18:04:53

KrigarSjäl skrev:Nja, jag tror inte det är trådstartarens eller andra sjukskrivnas agerande som riskerar trygghetssystemen utan snarare snikenhet och brist på solidaritet och sunt förnuft.

Alltså samtliga borgerliga partier plus väljare.

TS vill ju ha bostadstillägg trots att hon har hela 400 000 kr själv att betala hyra för. Hon får ju dessutom redan aktivitetsersättning på 8000 kr så jag ser inte varför hon är i något behov av bostadstillägg. Visst är det väl hon som agerar sniket och visar brist på solidaritet och förnuft?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 18:10:10

Gripandekylig skrev:
KrigarSjäl skrev:Nja, jag tror inte det är trådstartarens eller andra sjukskrivnas agerande som riskerar trygghetssystemen utan snarare snikenhet och brist på solidaritet och sunt förnuft.

Alltså samtliga borgerliga partier plus väljare.

TS vill ju ha bostadstillägg trots att hon har hela 400 000 kr själv att betala hyra för. Hon får ju dessutom redan aktivitetsersättning på 8000 kr så jag ser inte varför hon är i något behov av bostadstillägg. Visst är det väl hon som agerar sniket och visar brist på solidaritet och förnuft?


8000 före skatt 6000 efter. Alltså 6000 är inte så himla mycket efter hyra, räkningar mat.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-15 18:10:36

Gripandekylig skrev:
KrigarSjäl skrev:Nja, jag tror inte det är trådstartarens eller andra sjukskrivnas agerande som riskerar trygghetssystemen utan snarare snikenhet och brist på solidaritet och sunt förnuft.

Alltså samtliga borgerliga partier plus väljare.

TS vill ju ha bostadstillägg trots att hon har hela 400 000 kr själv att betala hyra för. Hon får ju dessutom redan aktivitetsersättning på 8000 kr så jag ser inte varför hon är i något behov av bostadstillägg. Visst är det väl hon som agerar sniket och visar brist på solidaritet och förnuft?

Mja, vill man hitta skattesmitare och myglare finns det många bättre exempel.

Reinfeldt.
Göran Persson.

Alla nyliberaler, stekare, lobbyister, företagare, krögare, roffare och Posenertyper.

Alla privliegierade små gunstlingar med stor käft och obegränsat ego som ropar i borgerliga media.

Låt oss därför rikta kritiken uppåt istället för att tjafsa sinsemellan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 18:12:44

slackern skrev:8000 före skatt 6000 efter. Alltså 6000 är inte så himla mycket efter hyra, räkningar mat.

Nej precis, men så har hon ju hela 400 000 att spendera därutöver så hon har inget att klaga på om hon nekas bostadstillägg.
KrigarSjäl skrev:Mja, vill man hitta skattesmitare och myglare finns det många bättre exempel.

Man bör kritisera alla som förstör systemet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 18:14:34

Gripandekylig skrev:
slackern skrev:8000 före skatt 6000 efter. Alltså 6000 är inte så himla mycket efter hyra, räkningar mat.

Nej precis, men så har hon ju hela 400 000 att spendera därutöver


Jo det stämmer i och för sig.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Titti » 2015-09-15 18:36:47

Jag tror fortfarande att sjukpenningen är fel. Har hon varit arbetslös och arbetssökande sedan hon blev det och innan hon blev sjuk bör hon ha sin SGI kvar från jobbet. Inom vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder får man istället först behålla ersättningen när man blir sjuk men sedan övergå till att vara sjukskriven med sin riktiga sjukpenning. Vilket kan vara både mer och mindre.

Om inte reglerna ändrats.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 18:50:36

Titti skrev:Jag tror fortfarande att sjukpenningen är fel. Har hon varit arbetslös och arbetssökande sedan hon blev det och innan hon blev sjuk bör hon ha sin SGI kvar från jobbet.

Ja, jag träffade en kurator som hade försörjning under sjukdom som specialitet och hon nämnde något liknande i mitt fall fast då gällde det att jag hade arbetat 2010 och därefter studerat. Hon berättade att man förlorade sin sjukpenningsgrundande inkomst från sin anställning ifall man varit sysslolös 1 dag. Så ifall man arbetade men direkt dagen efter började studera så kan man använda sin lön från tiden man arbetade som måttstock för hur mycket man kan erhålla från försäkringskassan vid sjukdom trots att man kan ha studerat i många år.

Dock räcker det med 1 dag syssolöshet för att "SGI:n" ska vara förverkad. Så ifall TS har arbetat, slutat arbeta, väntat 1 dag och därefter anmält sig till arbetsförmedlingen/börjat studera/blivit sjukskriven så räcker den dagens sysslolöshet för att man ska inte ska få ersättning från försäkringskassan utan få ansöka om försörjningsstöd från kommunen. Nu har emellertid TS aktivitetsersättning så det får man ju under helt andra förutsättningar: typ att man inte förväntas kunna arbeta inom 6 månader och att man har någon svår sjukdom/funktionsnedsättning som skäl till varför man inte kan arbeta under så lång tid.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Huggorm » 2015-09-15 18:55:41

Kanin skrev:
JaneLane skrev:Anses man vara rik med 400.000 på kontot? Hm

Nä. Enormt rik.
Nu överdriver du. Inte ens det tiodubbla är enormt mycket pengar. Med 40 miljoner på kontot kunde man ha börjat diskutera om hon är "enormt rik". 400k kan en vanlig arbetare spara ihop.
Huggorm
 
Inlägg: 22252
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 19:05:37

Kanin skrev:
Gripandekylig skrev:Det är ju inte meningen att man från statens sida aktivt ska omfördela ekonomiska tillgångar i onödan. Visst, om någon är så fattig att den inte har råd att köpa mat så kan man ju ge den bidrag (...)

Du har synnerligen osympatiska politiska åsikter som jag starkt tar avstånd ifrån. Låt oss stanna där. Försök inte framställa det som något av naturen givet.


Hur menar du egentligen då du skriver att Gripandekylig har osympatiska politiska åsikter då allt han gjort i denna tråd är att ha försökt försvara och värna om det välfärdssystem vi trots allt har i Sverige, det välfärdssystem som är utformat med tanken att människor som har ett behov av att få sina grundläggande behov tillgodosedda också ska få hjälp med det genom att de som har möjlighet och förmåga att bidra med resurser till statskassan också ärligt betalar in vad som genom demokratiska beslut och lagar har bestämts.

Är det något som är osympatiskt så är det väl att vara sniken, vilja roffa åt sig på andras bekostnad, parasitera o. dyl. samt att dessutom tycka sig ha rätt till det, att se det som en självklarhet och att anse sig stå lite över andra, kanske anse att man inte har behöver följa de regler och lagar som finns i samhället som andra följer.

Lite ödmjukhet och tacksamhet kanske vore på sin plats, drag som jag själv anser vara sympatiska hos en människa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Dagobert » 2015-09-15 19:12:23

Huggorm skrev:
Kanin skrev:
JaneLane skrev:Anses man vara rik med 400.000 på kontot? Hm

Nä. Enormt rik.
Nu överdriver du. Inte ens det tiodubbla är enormt mycket pengar. Med 40 miljoner på kontot kunde man ha börjat diskutera om hon är "enormt rik". 400k kan en vanlig arbetare spara ihop.

Så går det när man bara läser sista sidan. :wink:
Kanin använde Gripandekyligs ord.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 19:15:32

Huggorm skrev:
Kanin skrev:
JaneLane skrev:Anses man vara rik med 400.000 på kontot? Hm

Nä. Enormt rik.
Nu överdriver du. Inte ens det tiodubbla är enormt mycket pengar. Med 40 miljoner på kontot kunde man ha börjat diskutera om hon är "enormt rik". 400k kan en vanlig arbetare spara ihop.
Dagobert skrev:Så går det när man bara läser sista sidan. :wink:
Kanin använde Gripandekyligs ord.

Jo visst, men i den här kontexten är faktiskt 400 000 kr mycket pengar. Tråddiskussionen berör huruvida TS ska ha rätt eller inte ha rätt till att få s.k. bostadstillägg för att hjälpa henne att kunna betala sin hyra. En människa som har 400 000 kr är inte i något enormt behov av hjälp från sina medmänniskor att betala sin hyra. Om så hyran hade legat på 10 000 kr, vilket den i vissa fall kan ligga på även för små ettor i Stockholm, så hade hon ju ändå kunnat betala den i 40 månader.

TS är inte i något akut behov av hjälp med att betala sin hyra. Hon får redan 8000 kr i månaden i aktivitetsersättning (6000 kr efter skatt), har möjlighet att få CSN-sjukpeng om 9500 kr i månaden och bor i en liten ort i Norrland där bostadshyrorna är väldigt låga i jämförelse med i Stockholm. Hon, med sina 400 000 kr behöver inte belasta vårt välfärdssystem i onödan.

Man kan även jämföra hennes förmögenhet med besparingarna bland andra personer i hennes ålder. I det perspektivet är 400 000 kr en stor summa pengar. Jag är lika gammal som TS så jag har god koll på hur mycket pengar personer i min ålder brukar ha. Det rör sig sällan om mer än 100 000 kr och själv har jag ungefär 12500 kr ifall man räknar in de pengar jag har i ett bosparande, eller cirka 500 kr ifall man bara håller sig till de pengar jag har att betala utgifter med. Jag hoppas att kunna få CSN-sjukpeng, men det är inte säkert så då kanske jag tvingas sjunka till att begära försörjningsstöd, flyttar ut i skogen eller begår självmord. 400 000 är mycket för en 24-åring.

Vidare är det fördelaktigt att använda sig av en sådan retorik som förstärker intrycket av storleken av den summa pengar TS besitter: genom att använda känsloladdade ord så som "enormt mycket", "rikedomar, "skattkista", "förmögenhet" och liknande ord. Det hjälper till att inducera rätt stämningsläge hos läsaren så att den får lättare att begripa det absurda i att en människa blir besviken över att inte få bostadstilläg som maximalt skulle kunnat uppgå till mindre än 4000 kr när personen själv äger mer än 100 gånger den summan.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 19:25:17

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:Är det mitt fel att arbetsgivaren drev mig in i väggen?

Det är oftast ingens fel att människor blir sjuka; man kan se det som översvämningar eller vulkanutbrott.


Det är nog ganska lätt och vanligt att man skjuter ifrån sig ansvaret för sitt mående på någon annan som arbetsgivaren eller samhället men när det kommer till kritan har man ett stort ansvar själv för sitt mående, sin hälsa och sin livssituation. Däremot kan det vara svårt eller svårare när man är ung och inte har så mycket livserfarenhet, att veta hur man ska agera och bete sig på bästa sätt både för att man själv och andra i ens omgivning ska må så bra som möjligt.

Jag har själv erfarenhet av flera utmattningsdepressioner och den första drabbades jag av i ganska tidig ålder, då var det lätt att tänka att arbetsgivaren och arbetet drev mig till utmattning men i själva verket så var det ju mina egna bristande erfarenheter samt kunskaper om mig själv och var mina gränser går och hur jag ska bete mig och leva för att må så bra som möjligt som gjorde att jag hamnade i en utmattningsdepression.

Jag tycker att man kan se det som en slags livsläxa om man exempelvis drabbas av en utmattningsdepression och försöka lära sig av sina misstag, att man bör vara mer uppmärksam på sitt mående och hur man lever, att man får försöka lära sig att sätta gränser både för sig själv och för andra för man kan inte kräva eller förvänta sig att andra människor ska vara några tankeläsare utan man måste själv meddela sig till omvärlden var ens egna gränser går, vad man vill och mäktar med samt hur man mår. Allt det ovanstående hade och har jag haft svårt för.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 19:50:04

Är lite fascinerad att detta vart ett så pass intressant ämne att diskutera men ärligt talat så känns det som att det är några saker som jag måste reda upp.

För det första så är det egentligen inte det värsta att jag inte har fått (veta att man kan få?) bostadstillägg utan det som stör mig mest är att mina pengar "inte duger någonting till" som sjukskriven. Som exempel att köpa bostad så att man på så sätt får en lägre hyra då de flesta hyreslägenheter annars ligger på runt 6.000 eller är studentlägenheter. Att jag kan betala hälften och att bostaden därför inte ens anses kunna vara värd 400.000 som försäkring om jag inte skulle kunna sköta betalningen som jag ska.

För det andra så har jag inte sagt att jag ska göra någon "fuling metod" vilket inkluderar ditt förslag med CSN-sjukskrivningen, Kylig utan jag undrade helt enkelt om det faktiskt var så att man inte ska ha rätt till mer än aktivitetsersättningen. Så som jag ser det så betalar man skatt för att ha ett skyddsnät och då jag bara får 6.000 känner jag mig något oskyddad. Som sagt, 6.000 är min lägenhets hyra mat och allt sådant dras från "mina" pengar och som de allra flesta så blir jag stressad av att ha större utkomster än inkomster så nu när jag skulle behöva känna mig "trygg" och kunna lugna ner mig och återhämta mig så är jag i det närmsta lika stressad som tidigare.

..Och då ett antal ändå verkar intresserad så började jag jobba redan innan jag gick ur skolan vilket ledde till att jag tjänade in tidigare och hade bättre CV än många andra jämnåriga då jag hade mer arbetslivserfarenhet och dessutom hade jag mindre tid att spendera pengar på. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 19:53:16

Puzzle skrev:..Och då ett antal ändå verkar intresserad så började jag jobba redan innan jag gick ur skolan vilket ledde till att jag tjänade in tidigare och hade bättre CV än många andra jämnåriga då jag hade mer arbetslivserfarenhet och dessutom hade jag mindre tid att spendera pengar på. :wink:


Flitigt likt ett bi. ;) Men det ska du ju ha cred för att du kirrade.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 19:55:57

Puzzle skrev:För det andra så har jag inte sagt att jag ska göra någon "fuling metod" [...] utan jag undrade helt enkelt om det faktiskt var så att man inte ska ha rätt till mer än aktivitetsersättningen.

Jag vet det men de jag riktat kritiken mot angående att använda metoder så som att dölja dina besparingar åt de medlemmar som har tipsat dig om sådana metoder.
Puzzle skrev:blir jag stressad av att ha större utkomster än inkomster

Jo men det blir ju så när man inte kan jobba. Förr i tiden fanns inga bidrag och då hade dina utgifter varit betydligt mycket större än vad de är idag när du kan få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav johan88 » 2015-09-15 20:07:25

Gripandekylig skrev:Jo men det blir ju så när man inte kan jobba. Förr i tiden fanns inga bidrag och då hade dina utgifter varit betydligt mycket större än vad de är idag när du kan få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning.

Förr i tiden när det inte fanns några bidrag var det också lägre skattetryck så hon fått behålla mer av sin lön och på så sätt kunnat spara ihop ännu mer pengar än de 400 000 hon har över nu.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nallen » 2015-09-15 20:10:55

nano skrev:De flesta männskor tror jag nog har utgifter på ungefär 20 000 kr / månad, Puzzle är säkert inget undantag.

Totalt då? eller hur räknade du där?

Jag betalar för tillfället dubbel hyra och kommer inte ens då upp i tjugo papp en "normal" månad... och jag lever inte särskilt snålt vad jag vet.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 20:12:52

Jag kan :-)233 mig själv här :-)040
Jag har vid flertal tillfällen gått balansgång , eller som skatteverket sa "det är inte olagligt, men en grå zon, det vill vi inte du gör", och jag som person har aldrig varit girig emot mina medmänniskor, fast jag tjänat pengar som egen företagare, och anställd, och genom skatteplanering mm
Aldrig gjort något olagligt som jag tjänat pengar på :-)058
Så mesta har faktiskt gått till att supporta och försörja andra människor i min omgivning, människor som borde fått ekonomisk hjälp, men blivit nekade.
Låter kanske konstigt, men jag bryr mig inte ett dugg om pengar, är driftig för att jag är sådan som person.
Så jag brydde mig om Puzzle, gav henne tips om vart man kan hitta grå zoner.
400 k är inte mycket, har svårt att förstå varför detta ska vara föremål för en oändlig diskussion. :-)136
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 20:13:28

nallen skrev:
nano skrev:De flesta männskor tror jag nog har utgifter på ungefär 20 000 kr / månad, Puzzle är säkert inget undantag.

Totalt då? eller hur räknade du där?

Jag betalar för tillfället dubbel hyra och kommer inte ens då upp i tjugo papp en "normal" månad... och jag lever inte särskilt snålt vad jag vet.


Skittsnack dubbla boenden kan du dra av på skatten. Om det är arbetesrelaterat.
Senast redigerad av slackern 2015-09-15 20:17:52, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 20:14:18

johan88 skrev:
Gripandekylig skrev:Jo men det blir ju så när man inte kan jobba. Förr i tiden fanns inga bidrag och då hade dina utgifter varit betydligt mycket större än vad de är idag när du kan få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning.

Förr i tiden när det inte fanns några bidrag var det också lägre skattetryck så hon fått behålla mer av sin lön och på så sätt kunnat spara ihop ännu mer pengar än de 400 000 hon har över nu.

Det stämmer och samtidigt hade de vårdinsatser hon nu lär använda för att behandla sin utmattningsdepression, så som sjukgymnastbesök, vissa träningsredskap, dietistbesök, receptordinerade näringstillskott, psykologsamtal, medicinsk diagnosticering så som diverse neuroradiologiska undersökningar, läkarbesök och läkemedel, kostat väldigt väldigt mycket mer än vad hon då sannolikt hade haft råd med. USA är ett lämpligt land att jämföra med ifall man vill påminnas om fördelarna med svensk välfärd och nackdelarna med individualism.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-15 20:26:07

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:För det andra så har jag inte sagt att jag ska göra någon "fuling metod" [...] utan jag undrade helt enkelt om det faktiskt var så att man inte ska ha rätt till mer än aktivitetsersättningen.

Jag vet det men de jag riktat kritiken mot angående att använda metoder så som att dölja dina besparingar åt de medlemmar som har tipsat dig om sådana metoder.

Då har jag missförstått dig och ber om ursäkt för det.

Både du och Wine har all rätt att vara upprörda över förslag som går ut på att fuska till sig bidrag genom att till exempel dölja sin förmögenhet. Om du anser att Puzzle själv inte har framfört några sådana tankar - och det verkar du göra - är vi i stora drag överens.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in