Att följa rutiner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att följa rutiner

Inläggav Zirre » 2015-09-13 18:33:13

Hur lyckas man följa rutiner? (seriös fråga)

Trams anmäls Off Topic.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att följa rutiner

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-13 18:40:16

Jag har tagit hjälp av en skrivbar veckoanslagstavla som är uppsatt i köket , där skriver jag upp rutiner för dagen . En äggtimer / klocka satt på en viss tid då jag behöver sluta med vad jag o ta tag inästa sak som står på tavlan osv. Så småningom går det liiiite lättare att komma ihåg när , var och hur .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Att följa rutiner

Inläggav plåtmonster » 2015-09-13 18:46:06

Man bestämmer sig för vad man skall göra och sedan följer man det utan att låta något alls att tappa huvudfokus. Mycket handlar om att låta bli sidospår och säga nej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att följa rutiner

Inläggav debase » 2015-09-15 15:58:22

Intressant nog verkar ju många med grav aspergers sätta upp och följa rutiner dogmatiskt. Jag finner det själv väldigt svårt.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Att följa rutiner

Inläggav majvor » 2015-09-15 16:09:18

Jag håller mig till "sunda vanor" och äggklockan, det fungerar bra.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Att följa rutiner

Inläggav jesusiscool » 2015-09-15 16:29:27

Zirre skrev:Hur lyckas man följa rutiner? (seriös fråga)

Trams anmäls Off Topic.

man behöver rutiner för att kunna följa rutiner.
man får helt enkelt fixa ett schema. Man kan inte ha allt i huvudet (fasen vad folk tjatar om att ha allt i huvudet inte funkar).
Ruffsetuss skrev:En äggtimer / klocka satt på en viss tid då jag behöver sluta med vad jag o ta tag inästa sak som står på tavlan osv.

det där skulle ju inte funka för mig. Jag liksom hinner inte öva tillräcklig på mitt instrument när jag övat länge. Då måste man ju lära sig att avsluta när det inte går att avsluta. Usch, vad jobbigt. Hur fasen klarar man av det?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Att följa rutiner

Inläggav Bali » 2015-09-15 16:40:18

Jag hoppas att detta svar inte betraktas som trams för min följdfråga blir då: hur lyckas man om man inte följer rutiner?

Ja, jag har alltså ett mycket stort behov av rutiner och förstår inte alls hur de som inte fungerar så lyckas få ihop sina liv.

Jag kan ofta önska att det vore annorlunda, att jag vore mindre rutinbunden, så tänk om vi kunde dela på våra styrkor och svagheter, Zirre. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Att följa rutiner

Inläggav Zirre » 2015-09-15 19:45:22

Jag har provat rutiner men fallerar jämt. Trots det blir allt gjort iaf.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att följa rutiner

Inläggav plåtmonster » 2015-09-16 2:21:11

Bali skrev:Jag hoppas att detta svar inte betraktas som trams för min följdfråga blir då: hur lyckas man om man inte följer rutiner?
Man får tänka igenom allt i förväg. I princip tänka om rutinen varje gång baserat utifrån de parametrar som styr.

En fördel är att inte vara morgontrött ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att följa rutiner

Inläggav Surkatt » 2015-09-16 6:55:40

Zirre skrev:Jag har provat rutiner men fallerar jämt. Trots det blir allt gjort iaf.


Alla har ju olika stort behov av rutiner. Jag måste inte ruta in hela min dag. Men behöver ett veckoschema samt morgon- och kvällsrutiner för att sådant inte ska ta alltför lång tid. Jag behöver även rutiner på jobbet.

Men känner du att det finns ett behov av rutiner ändå?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Att följa rutiner

Inläggav Bali » 2015-09-16 7:48:42

plåtmonster skrev:
Bali skrev:Jag hoppas att detta svar inte betraktas som trams för min följdfråga blir då: hur lyckas man om man inte följer rutiner?
Man får tänka igenom allt i förväg. I princip tänka om rutinen varje gång baserat utifrån de parametrar som styr.

Jo, det där känner jag förstås igen och kämpar ständigt med när (vanliga) rutiner inte är möjliga att följa eller ens tillämpbara, men det är ju tyvärr så fruktansvärt energikrävande. Därför är det skönt, om än tråkigt och något begränsande, att följa rutiner i mångt och mycket, även om jag som sagt kan önska det vore annorlunda.

plåtmonster skrev:En fördel är att inte vara morgontrött ;)

För att inte tala om att helst inte vara en något äldre, sliten "tant". :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Att följa rutiner

Inläggav Dafwid » 2015-09-23 19:22:06

Jag blev bara stressad av att ha alarm som går av efter en viss tid samt att allting ska ske på exakt på minuten. För mig funkar det att ha bestämda mattider, med max en halvtimmes marginal, samt duschtider. Har jag uppgifter att göra skriver jag upp dem under frukosten och betar av dem vartefter under dagen.
Dafwid
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-08-24

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in