Den Stora Pianotråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-12-27 21:05:16

Ja, Rose Leaf Rag är rolig att spela. Jag fastnar speciellt för D-delen med den upprepade figuren i högerhanden och den vandrande basen i varannan takt. Som klassisk pianist är det lätt hänt att jag spelar A-delen för elegant och bundet men jag ser att bågarna står över varje halvtakt vilket jag tror indikerar ett mer rytmiskt spel även här.

Jag ska kolla vidare på Perfessor Bills sajt med mera.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-27 22:45:47

Jag tror du skulle gilla "A real slow drag" från Joplins opera Treemonisha. Lyssna på den på youtube eller så. Jag kan maila noter till dig (noter som jag efter mycket letande och registrerande på någon site, fick fatt på).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-12-29 15:22:08

Speciellt stycke. Får mig att associera till Beethoven på första lyssningen. Det finns ju en hel del arv från klassisk musik i ragtime så det är väl inte en jättemärklig koppling. Jag förmodar att du gjorde den själv eftersom du trodde att jag skulle gilla det, Bror Duktig? När jag spelade "Bethena" som barracuber tipsade om tänkte jag på klassiska valser, men stycket är förstås en fin komposition i sin egen rätt. Jag kommer mer in i musiken om jag spelar den med egna händer så det vore kul att få noterna till "A real slow drag", BD. Du har kanske inte min mejladress så jag PM:ar.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Den Stora Pianotråden

Inläggav Zirre » 2014-04-23 22:46:41

Jag har ett piano, brukar spela ibland. Det är avkopplande.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den Stora Pianotråden

Inläggav jesusiscool » 2015-06-20 13:54:32

Howdy!
Jag spelar lite piano (skulle vilja bli bättre och ha detta som specialintresse):
https://soundcloud.com/mr-hank-1/me-try ... n-rhapsody

Brukar ni spela med andra eller sitter ni mestadels hemma ensamma och klinkar piano i er ensamhet?
Själv skulle jag gärna dela detta intresse med andra (men jag går ju som sagt inte på KMH)...
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Den Stora Pianotråden

Inläggav LILITH_ » 2015-06-20 14:38:38

Är det du som spelar där, MrHank? Det lät lovande!

Piano är mitt favoritinstrument fast att jag knappt kan spela det själv.
Min "musikskapardator" har kraschat en gång för alla så nu kan jag inte öva på midi-kontrollen ens.
:(
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-20 14:59:51

Sedan jag skrev här har det hänt massor. Började kompa kyrkokören en hel del, och har ägnat massor av tid för att lära mig kyrkorgel (framför allt pedalspelet som jag började med på allvar i höstas är svårt när man spelat enbart piano från 7 års ålder till 43 års ålder och jag kämpar hela tiden för att det ska lossna mer och mer).

Så nu spelar jag en del av mina gamla rags hemma, men åker 4-5 dagar per vecka till kyrkan och övar koraler och en del klassiskt och folkmusik i orgelarr. Spela ur koralboken funkar rätt bra nu, med pedal.

Jag har även skrivit ett par preludier till psalmer (aldrig spelat för någon), och ett mellanspel till en körsång eftersom pianot hade komp och flöjten som hade en vacker stämma i mellanspelet, hoppade av. Har även gjort om psalmer till ragtime och försöker lära mig improvisera till psalmer samtidigt som jag följer noterna i koralboken eller dito på piano med psalmbokens ackordanalys.

Kul att kunna utvecklas utan att byta instrument helt och börja på noll.

Jag fick aldrig lära mig att spela mycket till ackord, och är för långsam med sådant spel om det inte bara är grundackord som inte har andra tillägg än 7 eller m. Den som övat mycket sådant, fungerar fortare. Jag är i stället snabbare på notavläsning och spela rakt av utan att öva så mycket. Så ackordspel borde jag utveckla. Finns mycket av olika svårighetsgrader i psalmboken, och som man sedan kan använda kanske, så bara att öva på.

Något som jag tidigare heller inte tänkte på, var att upptäcka vilket ackord som representeras i en viss takt med noter. Det är också nyttigt, och bra om man vill improvisera till det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-20 15:02:54

Ja just ja, jag får ibland vikariera som kantor (outbildad) på enklare äldreboendegudstjänster. Då är det piano som gäller, och jag får öva in ett postludium förutom psalmerna. Tär på nerverna (har extrem scen- och talarskräck som jag kämpar mot jämt), men är också utvecklande att man har kravet att öva klart. I vanliga fall, övar jag inte klart på extrakrångliga takter, utan spelar vidare bara.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den Stora Pianotråden

Inläggav jesusiscool » 2015-07-01 0:10:12

LILITH_ skrev:Är det du som spelar där, MrHank? Det lät lovande!

Piano är mitt favoritinstrument fast att jag knappt kan spela det själv.
Min "musikskapardator" har kraschat en gång för alla så nu kan jag inte öva på midi-kontrollen ens.
:(

Ja, det är jag, dvs Mr Hank, som spelar. Egentligen kan jag spela den låten bättre men nu blev det så...
Men du kan spela lite än då (även utan ljud).
Skaffa ett digital-piano.
Zirre skrev:Jag har ett piano, brukar spela ibland. Det är avkopplande.

Vad brukar du spela?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Den Stora Pianotråden

Inläggav jesusiscool » 2015-09-05 11:45:41

nån som faktiskt gillar detta? https://www.youtube.com/watch?v=a0dChPiLcfA
Om ni vet vad detta är för något så förklara detta!

Hur mycket övar ni varje dag? Och har ni valt nån speciellt typ av musik att spela på pianot eller försöker ni spela allt från Blues till Bach?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Den Stora Pianotråden

Inläggav jesusiscool » 2015-09-12 12:46:12

intressant video om Für Elise: https://www.youtube.com/watch?v=HdnC_KE7hYY
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Den Stora Pianotråden

Inläggav Athena » 2015-09-12 13:00:09

jesusiscool skrev:Howdy!
Jag spelar lite piano (skulle vilja bli bättre och ha detta som specialintresse):
https://soundcloud.com/mr-hank-1/me-try ... n-rhapsody

Brukar ni spela med andra eller sitter ni mestadels hemma ensamma och klinkar piano i er ensamhet?
Själv skulle jag gärna dela detta intresse med andra (men jag går ju som sagt inte på KMH)...


Vad vackert det låter :-)Happy
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Den Stora Pianotråden

Inläggav salrip » 2015-09-26 22:03:40

Jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ha ett riktigt piano men så för någon månad sedan köpte jag pianoteq, en plug-in till datorn som simulerar ett piano med hjälp av matematiska beräkningar och jösses vad bra det låter! Och man kan ställa in alla möjliga parametrar, tex stränglängden, var hammaren ska träffa, ljudets hastighet till mikrofonerna, stämningen och mycket annat. Jag är en kratta på att spela men det är väldigt kul! Spelar bara egen musik, tycker det är mysigast att bara sitta och plinka lite och spela in samtidigt och se vad det blir. Sen brukar jag redigera i datorn när jag spelat fel och ändra en del, så det är en fördel för mig att ha plug-in på datorn så att jag inte behöver kunna spela allt "live" :)

Så här kan det låta:
http://www.soundcloud.com/user4938702/10a
salrip
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2007-06-21
Ort: nyköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in