"På ett annat sätt: mina erfarenheter av Aspergers syndrom"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"På ett annat sätt: mina erfarenheter av Aspergers syndrom"

Inläggav Puzzle » 2015-09-06 20:07:52

Är det någon som har läst denna bok av Paula Tilli? Vad tyckte ni, är den läsvärd? Jag gillade väl i för sig hennes blogg så jag kommer nog köpa boken i vart fall men det skulle ändå vara intressant att veta vad ni andra tycker och i annat fall tipsa fler om boken.

Bokus skrev:Allt fler får en diagnos inom autismspektrat. Om man räknar med personer som har diagnosen, deras släktingar, vänner och andra berörda kommer siffran upp i flera hundra tusen personer bara i Sverige.

Dessutom har nästan alla svenskar mött eller kommer att möta en person med Aspergers syndrom någon gång i livet, som exempelvis en arbetskamrat, klasskamrat, granne osv. Många av dessa personer har inte kunskaperna kring vad det innebär att leva med eller bemöta en person med Aspergers syndrom.

I boken På ett annat sätt berättar Paula Tilli om hur det är att leva med Aspergers syndrom ur ett inifrånperspektiv. När något oväntat händer blir hon sur och i värsta fall blir hela hennes dag förstörd. Hon lever alltid efter rutiner och äter exakt samma rätter varje dag sedan flera år.

Boken är indelad i två delar. Den ena är självbiografisk och beskriver Paula Tillis liv från tidig barndom fram till idag. Den andra delen beskriver vad Aspergers syndrom innebär och vilka svårigheter hon har som är förknippade med diagnosen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"På ett annat sätt: mina erfarenheter av Aspergers syndrom"

Inläggav slackern » 2015-09-06 20:51:00

Kors i taket jag kommer ihåg att jag hade hört talas om henne tidigare. Men nej jag har inte läst hennes bok. Men om du gillar hennes blogg så skulle jag tippa på att du kommer att gilla boken.

http://www.dn.se/insidan/jag-fungerar-l ... sforstadd/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"På ett annat sätt: mina erfarenheter av Aspergers syndrom"

Inläggav johan88 » 2015-09-06 21:15:54

Jag har läst boken och jag tyckte den absolut var läsvärd även fast jag redan läst nästan alla inlägg på hennes blogg. Kände igen mig i en hel del och fick lite förklaringar till några av mina svårigheter.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

"På ett annat sätt: mina erfarenheter av Aspergers syndrom"

Inläggav plåtmonster » 2015-09-07 8:15:45

4 anledningar till att jag älskar att ha Aspergers syndrom

1. Mina specialintressen ger mig lycka och mening i livet.
2. Jag har en enorm drivkraft.
3. I likhet med många andra personer med Aspergers syndrom älskar jag rutiner, och därför har jag utnyttjat situationer och lyckats skapa riktigt bra rutiner.
4. Jag blir inte lika påverkad av andra människor runt omkring mig eftersom jag lever i en egen bubbla.

Läsvärd blogg för övrigt! :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in