När man skrämmer iväg folk.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Maggi » 2015-08-23 10:30:19

kullan skrev:Skriva är inget alternativ då den andre parten endast lyssnar på verbal kommunikation. Och jag har svårt att beskriva i text vad jag känner.


Man kan ju skriva upp punktvis vad man känner, vad är det för känsla. vad tänker du? Kortfattat, behöver inte vara en lång sammanhängande text.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 11:43:14

Meltdown betyder härdsmälta.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 12:01:26

Meltdowns in Adults with Aspergers & High-Functioning Autism

The adult version of a meltdown may include any of the following (just to name a few):
aggressive behavior in which the individual reacts grossly out of proportion to the circumstance
angry outbursts that involve throwing or breaking objects
banging your head
crying
domestic abuse
pacing back and forth
quitting your job
road rage
talking to yourself
threatening others
walking out on your spouse or partner
yelling and screaming


Google translate säger:

Härdsmältor hos vuxna med Aspergers och högfungerande autism

Den vuxna versionen av en härdsmälta kan omfatta något av följande ( bara för att nämna några) :
aggressivt beteende där individen reagerar grovt i proportion till den omständigheten
arga utbrott som involverar kastar eller bryta föremål
banka huvudet
gråt
misshandel
fram och tillbaka
sluta ditt jobb
Vägvrede
prata med dig själv
hota andra
gå ut på din make eller partner
skriker och skriker


Meötdown kan diskuteras här: http://www.aspergerforum.se/meltdowns-t35475.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 12:44:44

Japp stämmer in på mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Eeira » 2015-08-23 12:49:36

Kanske kan du försöka gå undan när du hamnar i en situation som utlöser en meltdown? Bara gå därifrån utan att säga något, utan att försvara dig. Det är säkert svårt i början, men det mesta brukar gå bättre med övning.

Det kan nog vara bra att tala om för dina närstående om du planerar att prova en sådan strategi. Då har de sannolikt större förståelse om du lämnar en diskussion mitt i.

Jag tror också att det är viktigt att kunna säga förlåt om man inte kan behärska sig och hasplar ur sig en massa obetänksamma saker. Ingen orkar med hur många utbrott som helst, men mycket kan fixas om man i efterhand förklarar varför man reagerade som man gjorde och ber om ursäkt.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 13:47:41

kullan skrev: Mat äter jag när jag är hungrig. Är jag inte hungrig behöver inte min kropp någon mat.


Det kan också handla om blodsockerfall (ej diabetes) vilket inte direkt visar sig i att man är hungrig men att man ändå behöver fylla på med en macka, nötter, frukt m.m.

Har man näringsbrist att man iftast svårare att klara av jobbiga situationer.

Nu har forskare bekräftat det som jag – och många med mig – redan visste. Att bli arg när man är hungrig, ”hangry”, är verkligen ett riktigt tillstånd. Anledningen är att hjärnan behöver kalorier för att kunna kontrollera aggressioner.

När vi inte fått i oss kalorier på ett tag blir vi helt enkelt mer aggressiva. I en amerikansk studie testades två grupper av högskolestudenter för att se om de blev ”hangry”. Den ena gruppen serverades lemonad som innehöll socker (och därmed kalorier) och den andra gruppen fick lemonad som var sötad med sukralos – ett kalorifritt sötningsmedel, skriver Huffington Post.

Efter lemonaden kunde deltagarna sätta på extremt hög musik i andra deltagares hörlurar. Deltagarna som hade druckit den kalorifria lemonaden reagerade mer aggressivt än den andra gruppen. Och enligt Dr. Bushman, professor i kommunikation och psykologi vid universitetet i Ohio, beror det på att den gruppen inte hade den självkontroll som krävdes för att inte bli irriterade.


http://veckorevyn.com/livsstil/blir-du-arg-nar-du-ar-hungrig-har-ar-forskarnas-forklaring/
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav tahlia » 2015-08-23 14:00:34

En liten sidnotering på det här med mat - @kullan, säger inte att det måste vara såhär för dig, är bara en fundering.

Jag har också alltid ätit när jag är hungrig och gick genom större delen av livet med tron att allt var "normalt".
Vad jag inte hade koll på var att jag inte alls blir hungrig som andra. Jag känner i regel bara hunger när jag är trött (varvid jag oftast inte orkar bry mig). Jag hör helt enkelt inte kroppens signaler förrän allt annat trubbas av vilket händer när tröttheten sätter in.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 14:36:26

Är jag trött har jag oftast vätskebrist men ingen brist på mat. Så mat är fortfarande ingen lösning. Jag äter inget bröd, ingen frukt eller inga nötter eller frön. Jag äter strikt lchf och jag äter inget mellanmål heller för min kropp gör inte av med så mycket energi. Att sitta på en stol kräver ingen energi. Jag har haft samma problem med meltdowns hela livet och det har kvittat vilken mat jag ätit. Så släpp mat- spåret tack.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 14:54:54

Prova så ser du om vi har rätt annars är det svårt att utesluta
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 15:23:32

Som sagt så behöver inte min kropp mer energi. Så lägg ner.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 16:56:21

kullan skrev:Som sagt så behöver inte min kropp mer energi. Så lägg ner.
nu verkar du aningen aggresiv. Ta något att äta och återkom sen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 18:20:17

Zirre skrev:
kullan skrev:Som sagt så behöver inte min kropp mer energi. Så lägg ner.
nu verkar du aningen aggresiv. Ta något att äta och återkom sen.


Har du svårt att förstå? Jag säger ju att mat inte är lösningen. Allt snack om mat får motsatt verkan så lägg ner nu eller strunta i att kommentera mera. Vill inte ha något mer om mat och näringsbrist.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 18:33:47

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Som sagt så behöver inte min kropp mer energi. Så lägg ner.
nu verkar du aningen aggresiv. Ta något att äta och återkom sen.


Har du svårt att förstå? Jag säger ju att mat inte är lösningen. Allt snack om mat får motsatt verkan så lägg ner nu eller strunta i att kommentera mera. Vill inte ha något mer om mat och näringsbrist.


Ta det lugnt, bli inte så uppjagad.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Selma » 2015-08-23 19:36:27

kullan skrev:Har du svårt att förstå? Jag säger ju att mat inte är lösningen. Allt snack om mat får motsatt verkan så lägg ner nu eller strunta i att kommentera mera. Vill inte ha något mer om mat och näringsbrist.

Vilket var syftet med den här tråden? Du startar trådar där du ber om råd och hjälp men ratar konsekvent alla förslag. Har du några egna idéer om vad som skulle vara till hjälp?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 19:48:00

Selma skrev:
kullan skrev:Har du svårt att förstå? Jag säger ju att mat inte är lösningen. Allt snack om mat får motsatt verkan så lägg ner nu eller strunta i att kommentera mera. Vill inte ha något mer om mat och näringsbrist.

Vilket var syftet med den här tråden? Du startar trådar där du ber om råd och hjälp men ratar konsekvent alla förslag. Har du några egna idéer om vad som skulle vara till hjälp?


jag vill veta hur man hanterar sin asperger. Men att äta stup i kvarten är ingen lösning om an inte vill bli överviktig. så maten ska vi lämna ute from nu.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav antonius » 2015-08-23 19:51:51

Man ska kanske tala så lite som möjligt, bara bjuda på fika, vika tvätt, sopsortera eller what ever, bara le och låtsas se intresserad ut när dom pladdrar på om sina meningslösa tirader... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 19:53:32

Hur undviker man att få meltdowns vid gräl med sin partner?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav slackern » 2015-08-23 19:58:21

Hade inte du dumpat honom?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Selma » 2015-08-23 20:13:55

kullan skrev:jag vill veta hur man hanterar sin asperger. Men att äta stup i kvarten är ingen lösning om an inte vill bli överviktig. så maten ska vi lämna ute from nu.

Har du inte någon egen teori?

Tips om självhjälpslitteratur:
http://www.svd.se/sjalv-ar-inte-alltid-baste-drang
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 20:14:51

Man ser till att orka ta fajterna. Bl.a. genom att undvika att hjärnan har brist på viktiga näringsämnen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-23 20:19:51

Zirre skrev:Man ser till att orka ta fajterna. Bl.a. genom att undvika att hjärnan har brist på viktiga näringsämnen.


Det får jag via min mat. Har du mer att komma med eller är du låst vid mina matvanor?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 20:24:28

kullan skrev:
Zirre skrev:Man ser till att orka ta fajterna. Bl.a. genom att undvika att hjärnan har brist på viktiga näringsämnen.


Det får jag via min mat. Har du mer att komma med eller är du låst vid mina matvanor?


Jag säger som en tidigare sagt: "Du startar trådar där du ber om råd och hjälp men ratar konsekvent alla förslag. Har du några egna idéer om vad som skulle vara till hjälp?"
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav antonius » 2015-08-23 20:48:58

kullan skrev:Hur undviker man att få meltdowns vid gräl med sin partner?


Ber dom hålla tyst om de tänkt säga något som gör dig upprörd, säger dom då att de måste få säga vad som helst, så stämmer inte det, de är i så fall bara ute efter att psyka, kränka eller bara starta ett gräl som de på förhand vet att de kommer att vinna, sen kan dom sitta och gotta sig åt att de fått dig att brisera, det fortsätter sen med de vet att du fått dåligt samvete för ditt utbrott och därigenom får de sin vilja fram på ett enkelt sätt. Inget annat än förlängd härskarteknik som är populärt att använda mot folk med en AS problematik t ex... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-23 20:54:35

Om någon säger något dummt eller så, bara vänd och gå.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in