Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-22 23:25:23

River skrev:Er ikke bra å ta medisiner for å sove. :-)056


Bättre vara vaken fyra nätter och bli psykotisk eller manisk då?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-22 23:29:52

MsTibbs skrev:
River skrev:Er ikke bra å ta medisiner for å sove. :-)056


Bättre vara vaken fyra nätter och bli psykotisk eller manisk då?


+1
Mediciner är något man helst vill slippa men för många som har såpass svåra problem med sömnen kan det vara skillnaden mellan att fungera som en människa eller att vara inlåst på psyket under tvångsvård.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2015-08-22 23:50:05

Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JaneLane » 2015-08-22 23:51:42

River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.


Ja, men det hjälper inte personer som lider psykiskt av trauman och annat.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav colaflaska » 2015-08-22 23:53:50

River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.

Jag hoppas att du får sömnproblem, inte kan sova på några dagar och hamnar på akutpsyk med psykos orsakad av sömnbrist.

Vidriga människa.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-22 23:56:10

River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.


Beror på vad sömnproblemen beror på men ja visst skulle det underlätta för många att följa detta. Har man problem med tvångstankar, stress, ångest eller mani kan man bli tvungen att ta till psykofarmaka.

Först när man själv har drabbats av extrem sömnbrist och inte vill något annat än att kunna sova men det går bara inte. När man inte ens kan somna trots några ynka timmars sömn på flera dygn. Först då inser man att det inte är så enkelt som du beskriver.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-08-22 23:56:58

Min sömnstörning är avsaknaden av normal dygnsrytm. Så boten för mig skulle då vara att sluta ha mina problem. Wow, simpelt!

Skaffa en bra dygnsrytm så går problemen bort!

Ungefär som om man har huvudvärk så får man inte ta en tablett utan boten är att man ska sluta ha huvudvärk, träna in det lixom... :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-08-23 0:04:52

Jag kan "egentligen" sova. Men jag skulle få beställa allt på internet samt sluta ha vänner IRL. För som jag sover naturligt somnar jag först kl 4, nästa dag 15 min senare, fram till att jag somnar så sent att jag vaknar vid midnatt. Då blir det ett slags stopp där ett tag. Sedan gör min kropp ngn konstig loop snabbt på 2 dar kanske och sen somnar jag kl 2 och sen nästa natt kl 4 och sedan fortsätter det så. Kanske inte helt exakt, det varierar med årstiden hur snabbt det går runt.

Eftersom min bästa sömn är på förmiddagen och jag oftast piggnar till på senkvällen försöker jag hålla den rytmen eftersom den är naturligast och enklast för mig. Men förskjutningen mot en normal människas sömn är även då med minst 6 timmar, hellre egentligen 8 timmar. Kan jag hålla det där är jag helnöjd!!! Men 8 timmars förskjutning räknas till graden mycket allvarlig förskjutning. Och detta MED medicin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2015-08-23 0:06:46

River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.


Jag har fått höra just de orden oerhört många gånger. Om det ändå vore så enkelt :) Tro mig jag har försökt. Som idag t.ex: jag stod upp 09:oo, städade, och paddlade sedan havskajak i ca 8 timmar. Paddlade ca 8.5 sjömil och har ont i hela kroppen. Att det tog sådan tid beror på att vi gjorde två länge stopp för att äta och bada. Tog sedan Lergigan och krashade i soffan. Är jag sömning? - Japp. Kan jag sova? - Nope. Fick jag ta sömnpiller? - Jo tyvärr.

jag förstår vad colaflaska pratar om. Sömnlöshet är hemskt. Sov knappt på en vecka en gång och jag blev helt skum. Började hallucinera lite, fick tusennålar i hjärnan och stapplade runt som om jag vore berusad.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-08-23 0:18:37

När jag i 14 månader var tvungen att vakna kl 7 eller 8 varje morgon så lydde jag alla råd om att inte sova på dagen, att bara härda ut. Så jag härdade ut utan att jag tror hon som rådde mig detta fattade hur extremt hårt jag kämpade. Jag körde på ngra veckor. Det kunde gå på två sätt, antingen somnade jag jättetrött på normal tid, jag höll mig vaken så länge jag orkade tills det var tillåtet att sova. Sen sov jag extremt djupt i kanske 4 timmar eller ngt för att sedan vakna med nattskräck. Brukar inte ha nattskräck annars.

Sedan var jag klarvaken. Bara att gå upp och börja dagen kl 2 på natten. Omöjligt somna om. Andra varianten var att jag trots allt inte kunde somna på natten eftersom jag är nattmänniska så hur trött jag än var på dagen piggnade jag till och somnade naturligt kl 5. Inte många sömntimmar där heller.

Dagarna var väldigt hemska. Till och från på dagen kunde jag känna mig OK på så lite sömn men särskilt på eftermiddagen så var det som tortyr. Jag var så trött att jag satt och frossade.

Men jag skulle hålla ut! För jag förstod på den tiden inte vad försenad sömnfas var och trodde att jag skulle få en normal dygnsrytm bara jag kämpade.

Tillslut var jag så utmattad så att jag trots inga egentliga negativa tankar tänkte att jag måste dö fick massa väldigt dåliga tankar. Det var ju egentligen bara utmattning men det gick inte att övertala mig själv att det "bara" var känslor. Jag kunde inte hantera detta.

Så efter 2-3 veckor brukade jag ta en lång tupplur på eftermiddagen och fick jättedåligt samvete att jag fuskat. Men jag vaknade som en ny människa! Pigg och helt utan mörka och farliga tankar. Men jag fick ju inte förstöra vad jag byggt upp. Så jag tog tag i det igen och tränade att "sova normalt" ända till aktiviteten som krävde tidiga mornar slutade.

På det dryga året sov jag inte ens en tredjedel så mycket som jag normalt sover på ett år. Jag hade svåra infektioner 3 ggr det året varav en krävde sjukhusbehandling (ngn slags influensa).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2015-08-23 0:21:36

colaflaska skrev:
River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.

Jag hoppas att du får sömnproblem, inte kan sova på några dagar och hamnar på akutpsyk med psykos orsakad av sömnbrist.

Vidriga människa.

Jaja, jeg skrev mange og ikke alle ikke sant?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Liljan » 2015-08-25 20:48:35

Theralen, men det kanske händer kanske varannan månad och bara då jag har svårighets som hindrar mig från att sova. Annars somnar jag av mig själv eller efter en promenad.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-25 23:21:24

I går tog jag både Theralen och Nozinan, även melatonin och Stilnoct. Somnade till slut. :-)ZZZ
Har tagit Nozinan ikväll, funderar på att ta Theralen också. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-26 12:27:05

Zima33 skrev:I går tog jag både Theralen och Nozinan, även melatonin och Stilnoct. Somnade till slut. :-)ZZZ
Har tagit Nozinan ikväll, funderar på att ta Theralen också. :-)063


Hur gick det sen? Tog du theralen och somnade?

Låter som om du byggt upp en tolerans mot den sedativa antihistaminerga effekten. H1-receptorerna blir mindre känsliga. Nozinan är en kraftig antagonist av dessa men även en fentiazin. Jag tycker nästan att du skall överväga att byta medicinering. Kanske förändra din grundmedicinering. Har du psykotiska symtom/mani som gör det svårt att sova?

Nozinan är ett riskpreparat och används mer sällan idag pga hög tendens till jobbiga, ibland bestående biverkningar.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-26 23:26:00

Tantaly skrev:
Zima33 skrev:I går tog jag både Theralen och Nozinan, även melatonin och Stilnoct. Somnade till slut. :-)ZZZ
Har tagit Nozinan ikväll, funderar på att ta Theralen också. :-)063


Hur gick det sen? Tog du theralen och somnade?

Låter som om du byggt upp en tolerans mot den sedativa antihistaminerga effekten. H1-receptorerna blir mindre känsliga. Nozinan är en kraftig antagonist av dessa men även en fentiazin. Jag tycker nästan att du skall överväga att byta medicinering. Kanske förändra din grundmedicinering. Har du psykotiska symtom/mani som gör det svårt att sova?

Nozinan är ett riskpreparat och används mer sällan idag pga hög tendens till jobbiga, ibland bestående biverkningar.

Jo jag tog en ml Theralen. Är medveten om att jag fått toleransutveckling. :-| Ska ta så lite som möjligt kommande nätter, har inga tider att passa så kan sova när jag måste och vara vaken när jag inte kan sova. Har mina coola :-)005 orange glasögon på kvällarna sedan några dagar. Hoppas de kommer hjälpa på lång sikt.
Nej inga psykotiska symtom eller mani. Jag tar inte Nozinan alltid, bara i perioder, kanske 1-3 v åt gången 2-3 ggr i halvåret men tar den oftast bara 1-2 dagar i månaden. Blir så matt och deprimerad av den men ibland är sömnen viktigare.
Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-26 23:33:00

Zima33 skrev:Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.


Det vanligaste när jag varit inlagd är Imovane, Imovane+Theralen, Stilnoct, Stilnoct+Theralen, Propavan med/utan Imovane och Theralen. Sonata nån enskild gång. Theralendroppar verkar snabbare än tabletter. Nozinan relativt sällsynt på mina psykosavdelningar. Detta är de jag pratat med (patienter) när jag varit inlagd. Olika läkare har också sina favoriter så jag gissar det varierar. Nån jocke har fått Rohypnol? Jag fick tex olika benzo på kvällen under ett par år eller så. Jag försöker nu låta bli benzo; för att de ska fungera när jag behöver.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-26 23:43:02

Zima33 skrev:Jo jag tog en ml Theralen. Är medveten om att jag fått toleransutveckling. :-| Ska ta så lite som möjligt kommande nätter, har inga tider att passa så kan sova när jag måste och vara vaken när jag inte kan sova. Har mina coola :-)005 orange glasögon på kvällarna sedan några dagar. Hoppas de kommer hjälpa på lång sikt.
Nej inga psykotiska symtom eller mani. Jag tar inte Nozinan alltid, bara i perioder, kanske 1-3 v åt gången 2-3 ggr i halvåret men tar den oftast bara 1-2 dagar i månaden. Blir så matt och deprimerad av den men ibland är sömnen viktigare.
Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.


Ska faktiskt också beställa ett par amberglasögon för att ta bort det blå ljuset och se om det blir nån skillnad :-)Happy

Ah okej bra att du inte alltid tar det. Sömnen är ju a och o ja, ibland måste man ta till saker som däckar en. Vad har du för symtombild då? Har du generaliserad ångest eller varför tror du att du inte kan sova? Buspiron är ju ett preparat som har viss ångestlindrande effekt och till viss del antidepressiv som följd av 5-HT1A antagonism. Har du kollat dina prolaktinnivåer förresten? De skulle kunna vara förhöjda av neuroleptika + buspiron.

Förstår att du helst inte vill ta något annat. Kan tänka mig däremot att ett komplement av venlafaxin eller paroxetin skulle kunna ge dig ett ökat lugn på kvällarna. Tyvärr medföljer biverkningar som sexuell dysfunktion och ökad svettning.
Paroxetin har visats fördelaktigt vid autismproblematik och har bäst effektivitet mot sömn.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-26 23:45:22

MsTibbs skrev:
Zima33 skrev:Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.


Det vanligaste när jag varit inlagd är Imovane, Imovane+Theralen, Stilnoct, Stilnoct+Theralen, Propavan med/utan Imovane och Theralen. Sonata nån enskild gång. Theralendroppar verkar snabbare än tabletter. Nozinan relativt sällsynt på mina psykosavdelningar. Detta är de jag pratat med (patienter) när jag varit inlagd. Olika läkare har också sina favoriter så jag gissar det varierar. Nån jocke har fått Rohypnol? Jag fick tex olika benzo på kvällen under ett par år eller så. Jag försöker nu låta bli benzo; för att de ska fungera när jag behöver.


Med grundmedicinering syftar jag på regelbunden medicinering av exempelvis, SSRI, SNRI eller mirtazapin (låg dos 15 mg). Z-analogerna och fentiazinderivat ser jag som akut kortvarig medicinering som helst skall undvikas under lång tid till varje pris.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-08-26 23:49:18

Tantaly skrev:Med grundmedicinering syftar jag på regelbunden medicinering av exempelvis, SSRI, SNRI eller mirtazapin (låg dos 15 mg). Z-analogerna och fentiazinderivat ser jag som akut kortvarig medicinering som helst skall undvikas under lång tid till varje pris.


Ookeydook tu menade så. Ja håller med om Z och fentiazinderivat, dock står det mellan det och vaken för många. Kanske vore senare medicinutdelning på psyket minska totalmängden mediciner? Om en patient somnar per natt utan medicin blir det minst 365 tabletter sparade för landstinget per år... säger jag och är klarvaken vid smart midnatt... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 0:01:07

Tantaly skrev:
Zima33 skrev:Jo jag tog en ml Theralen. Är medveten om att jag fått toleransutveckling. :-| Ska ta så lite som möjligt kommande nätter, har inga tider att passa så kan sova när jag måste och vara vaken när jag inte kan sova. Har mina coola :-)005 orange glasögon på kvällarna sedan några dagar. Hoppas de kommer hjälpa på lång sikt.
Nej inga psykotiska symtom eller mani. Jag tar inte Nozinan alltid, bara i perioder, kanske 1-3 v åt gången 2-3 ggr i halvåret men tar den oftast bara 1-2 dagar i månaden. Blir så matt och deprimerad av den men ibland är sömnen viktigare.
Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.


Ska faktiskt också beställa ett par amberglasögon för att ta bort det blå ljuset och se om det blir nån skillnad :-)Happy

Ah okej bra att du inte alltid tar det. Sömnen är ju a och o ja, ibland måste man ta till saker som däckar en. Vad har du för symtombild då? Har du generaliserad ångest eller varför tror du att du inte kan sova? Buspiron är ju ett preparat som har viss ångestlindrande effekt och till viss del antidepressiv som följd av 5-HT1A antagonism. Har du kollat dina prolaktinnivåer förresten? De skulle kunna vara förhöjda av neuroleptika + buspiron.

Förstår att du helst inte vill ta något annat. Kan tänka mig däremot att ett komplement av venlafaxin eller paroxetin skulle kunna ge dig ett ökat lugn på kvällarna. Tyvärr medföljer biverkningar som sexuell dysfunktion och ökad svettning.
Paroxetin har visats fördelaktigt vid autismproblematik och har bäst effektivitet mot sömn.

Tror psyk kollar prolaktinet varje år. Kan fråga om det, kan det störa sömnen alltså?
Har inte GAD som diagnos så vitt jag vet men har nog det. Föreslog själv buspiron.

Venlafaxin åt jag förut i över 4 år, mådde sämre av den. Big no no för mig.
Mirtazapin 15 mg har jag tagit sen maj men blev deprimerad av den inom ett par dagar så gör uppehåll nu. Blev sömnig av den i början men numera märker jag inte så mycket av den.

Mådde bäst när jag tog buspiron och melatonin + insomningstablett men då sov jag ju inte så länge, 3-4 timmar ett par nätter, sen kanske 10 timmar.

Håhå jaja. :-|
Senast redigerad av Zima33 2015-08-27 0:07:59, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 0:05:33

MsTibbs skrev:
Zima33 skrev:Vad finns det för alternativ som grundmedicinering? Helst vill jag bara ha buspiron för det psykiska.


Det vanligaste när jag varit inlagd är Imovane, Imovane+Theralen, Stilnoct, Stilnoct+Theralen, Propavan med/utan Imovane och Theralen. Sonata nån enskild gång. Theralendroppar verkar snabbare än tabletter. Nozinan relativt sällsynt på mina psykosavdelningar. Detta är de jag pratat med (patienter) när jag varit inlagd. Olika läkare har också sina favoriter så jag gissar det varierar. Nån jocke har fått Rohypnol? Jag fick tex olika benzo på kvällen under ett par år eller så. Jag försöker nu låta bli benzo; för att de ska fungera när jag behöver.

Jag har ju alla de där utom Propavan (kan inte sova på den pga rastlösa ben), Sonata (avregistrerad så skrivs väl inte ut längre) och Rohypnol (lär jag ju inte få ändå).

:-)002
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-27 11:43:08

Zima33 skrev:Tror psyk kollar prolaktinet varje år. Kan fråga om det, kan det störa sömnen alltså?
Har inte GAD som diagnos så vitt jag vet men har nog det. Föreslog själv buspiron.

Venlafaxin åt jag förut i över 4 år, mådde sämre av den. Big no no för mig.
Mirtazapin 15 mg har jag tagit sen maj men blev deprimerad av den inom ett par dagar så gör uppehåll nu. Blev sömnig av den i början men numera märker jag inte så mycket av den.

Mådde bäst när jag tog buspiron och melatonin + insomningstablett men då sov jag ju inte så länge, 3-4 timmar ett par nätter, sen kanske 10 timmar.

Håhå jaja. :-|


Nja prolaktinet var mer en sidokommentar för din övriga hälsa.

Mådde du sämre direkt av venlafaxin eller kom det efter hand? Överstimulering av serotoninreceptorer genom SSRI/SNRI i högre doser leder ofta till en minskad dopaminsignalering. Kan ge upphov till depression, initiativlöshet och trötthet.
Det är trubbiga verktyg tyvärr.

Har du testat att sätta in ett stimulerande preparat som voxra och sett vad som händer? Den anade reaktionen bör vara att man kan få mer problem med sömnen men kan även ske en paradoxal reaktion och du förbättrar symtomen. Kan du ske om du har en underliggande ADHD/ADD-diagnos.

Mirtazapin brukar funka bäst ihop med ett SSRI/SNRI som långtidsbruk.
Finns även ett preparat som är populärt i USA mot insomnia som heter trazodon. Verkar som om man kan få det beställt till Sverige. Kolla upp med din läkare kanske.
Intressant farmakodynamik och har både ångest och depressionslindrande effekt samt tröttande. Förskrivs mot primär eller sekundär insomnia.

Du kan ju även ha bipolära svängar med tanke på att du verkar sova emellanåt. Värt att undersöka om du inte gjort det.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 14:10:34

Tantaly skrev:
Zima33 skrev:Tror psyk kollar prolaktinet varje år. Kan fråga om det, kan det störa sömnen alltså?
Har inte GAD som diagnos så vitt jag vet men har nog det. Föreslog själv buspiron.

Venlafaxin åt jag förut i över 4 år, mådde sämre av den. Big no no för mig.
Mirtazapin 15 mg har jag tagit sen maj men blev deprimerad av den inom ett par dagar så gör uppehåll nu. Blev sömnig av den i början men numera märker jag inte så mycket av den.

Mådde bäst när jag tog buspiron och melatonin + insomningstablett men då sov jag ju inte så länge, 3-4 timmar ett par nätter, sen kanske 10 timmar.

Håhå jaja. :-|


Nja prolaktinet var mer en sidokommentar för din övriga hälsa.

Mådde du sämre direkt av venlafaxin eller kom det efter hand? Överstimulering av serotoninreceptorer genom SSRI/SNRI i högre doser leder ofta till en minskad dopaminsignalering. Kan ge upphov till depression, initiativlöshet och trötthet.
Det är trubbiga verktyg tyvärr.

Har du testat att sätta in ett stimulerande preparat som voxra och sett vad som händer? Den anade reaktionen bör vara att man kan få mer problem med sömnen men kan även ske en paradoxal reaktion och du förbättrar symtomen. Kan du ske om du har en underliggande ADHD/ADD-diagnos.

Mirtazapin brukar funka bäst ihop med ett SSRI/SNRI som långtidsbruk.
Finns även ett preparat som är populärt i USA mot insomnia som heter trazodon. Verkar som om man kan få det beställt till Sverige. Kolla upp med din läkare kanske.
Intressant farmakodynamik och har både ångest och depressionslindrande effekt samt tröttande. Förskrivs mot primär eller sekundär insomnia.

Du kan ju även ha bipolära svängar med tanke på att du verkar sova emellanåt. Värt att undersöka om du inte gjort det.

Det tog väl typ 4 år innan jag insåg att min ångest och mardrömmar kunde bero på venlafaxinet. När jag började med det mådde jag varken bättre eller sämre. Hade 150 mg som mest.
Jo trazodon har jag läst lite om. Vet inte om jag vill vara försökskanin längre. :-)Crying
Voxra, höjer det noradrenalinet? (= ökad ångestrisk).
Jo under NPF-utredningen kom de fram till att jag tidigare i livet uppfyllt kriterierna för hypoman episod men fick inte bipolärdiagnos då den läkaren ville att jag skulle prova medicinera med ADHD-medicin och se om symtomen förbättrades innan man satte bipolärdiagnos. (Kunde/ville inte fortsätta med Ritalin pga biverkningar men Strattera kanske man kunde prova).
Nu tycker jag inte att jag är bipolär, tror mina hypomanier var stress+ångest i kombination.

Nåja, har ringt min ba nu, ska be om läkartid för att diskutera detta vidare, kan ju inte ta mirta när den gör mig deprimerad och passivare. :(
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-08-27 16:55:17

Zima33 skrev:
Tantaly skrev:
Zima33 skrev:Tror psyk kollar prolaktinet varje år. Kan fråga om det, kan det störa sömnen alltså?
Har inte GAD som diagnos så vitt jag vet men har nog det. Föreslog själv buspiron.

Venlafaxin åt jag förut i över 4 år, mådde sämre av den. Big no no för mig.
Mirtazapin 15 mg har jag tagit sen maj men blev deprimerad av den inom ett par dagar så gör uppehåll nu. Blev sömnig av den i början men numera märker jag inte så mycket av den.

Mådde bäst när jag tog buspiron och melatonin + insomningstablett men då sov jag ju inte så länge, 3-4 timmar ett par nätter, sen kanske 10 timmar.

Håhå jaja. :-|


Nja prolaktinet var mer en sidokommentar för din övriga hälsa.

Mådde du sämre direkt av venlafaxin eller kom det efter hand? Överstimulering av serotoninreceptorer genom SSRI/SNRI i högre doser leder ofta till en minskad dopaminsignalering. Kan ge upphov till depression, initiativlöshet och trötthet.
Det är trubbiga verktyg tyvärr.

Har du testat att sätta in ett stimulerande preparat som voxra och sett vad som händer? Den anade reaktionen bör vara att man kan få mer problem med sömnen men kan även ske en paradoxal reaktion och du förbättrar symtomen. Kan du ske om du har en underliggande ADHD/ADD-diagnos.

Mirtazapin brukar funka bäst ihop med ett SSRI/SNRI som långtidsbruk.
Finns även ett preparat som är populärt i USA mot insomnia som heter trazodon. Verkar som om man kan få det beställt till Sverige. Kolla upp med din läkare kanske.
Intressant farmakodynamik och har både ångest och depressionslindrande effekt samt tröttande. Förskrivs mot primär eller sekundär insomnia.

Du kan ju även ha bipolära svängar med tanke på att du verkar sova emellanåt. Värt att undersöka om du inte gjort det.

Det tog väl typ 4 år innan jag insåg att min ångest och mardrömmar kunde bero på venlafaxinet. När jag började med det mådde jag varken bättre eller sämre. Hade 150 mg som mest.
Jo trazodon har jag läst lite om. Vet inte om jag vill vara försökskanin längre. :-)Crying
Voxra, höjer det noradrenalinet? (= ökad ångestrisk).
Jo under NPF-utredningen kom de fram till att jag tidigare i livet uppfyllt kriterierna för hypoman episod men fick inte bipolärdiagnos då den läkaren ville att jag skulle prova medicinera med ADHD-medicin och se om symtomen förbättrades innan man satte bipolärdiagnos. (Kunde/ville inte fortsätta med Ritalin pga biverkningar men Strattera kanske man kunde prova).
Nu tycker jag inte att jag är bipolär, tror mina hypomanier var stress+ångest i kombination.

Nåja, har ringt min ba nu, ska be om läkartid för att diskutera detta vidare, kan ju inte ta mirta när den gör mig deprimerad och passivare. :(


Voxra är agonist för dopamin och noradrenalin ja. Har man en ADHD-diagnos kan symtomen mildras lite. Går som sagt även att få en paradoxal effekt och få minskad ångest men visst finns risken att ångest och stress ökar.

Tror tyvärr att du blir tvungen att testa runt lite. Behandlingsresistent depression som det så fint kallas kan ibland ha andra orsaker som borderline. Det är inte ovanligt att man är bipolär heller om man inte får resultat av vanlig psykofarmaka.

Om vi utgår ifrån att du inte lider av något av detta kanske du blir tvungen att ta till TCA-preparat eller MAO/MAOI-hämmare som biter ordentligt på ångest och depression. Tyvärr mycket biverkningar.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in