Enkät om aspies och drogvanor

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergarens drogvanor

Jag har provat opioder/opiater (t.ex. Morfin, Heroin, Kodein, Metadon, Tramadol, Ketobemidon. Jag väljer även att räkna in internetdroger som Kratom och Krypton).
22
4%
Jag har använt/använder någon form av opiod/opiat regelbundet/vid upprepade tillfällen.
11
2%
Jag har aldrig tagit någon form av opioder/opiat.
54
10%
Jag har provat centralstimulerande (t.ex. Amfetamin, Kokain, Ecstacy, Mefedron, Superman) (OBS: kaffe ej inräknat – ej heller Ritalin, Concerta m.m. om du har diagnosen ADHD och får det utskrivet)
22
4%
Jag har använt/använder någon form av centralstimulerande regelbundet/vid upprepade tillfällen (bejaka endast Ritalin, Concerta om du missbrukar/missbrukat den).
15
3%
Jag har aldrig tagit något centralstimulerande.
52
9%
Jag har provat sedativa (bensodiazepiner, GHB (:valde jag också att räkna in här) (OBS: Barbiturater, Fentiazinderivat (d.v.s. Lergigan, Theralen, sömnmedel som Propavan) och Hydroxizin (Atarax) är inte inräknade här).
18
3%
Jag har använt/använder någon form av sedativa regelbundet/vid upprepade tillfällen.
30
5%
Jag har aldrig tagit något sedativt.
52
9%
Jag har provat hallucinogener (t.ex. LSD, svamp, Meskalin, DMT, 4-HO-Met)
9
2%
Jag har använt någon form av hallucinogener vid upprepade tillfällen.
15
3%
Jag har aldrig tagit någon hallucinogen.
60
11%
Jag har provat cannabis.
30
5%
Jag har använt/använder cannabis regelbundet/vid upprepade tillfällen
22
4%
Jag har aldrig tagit cannabis.
44
8%
Jag dricker, men har aldrig haft någonting som kan klassas som alkoholproblem.
46
8%
Jag har/har haft ett alkoholmissbruk, eller en överkonsumtion.
18
3%
Jag dricker inte alkohol.
35
6%
 
Antal röster : 555

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 1:22:42

Jag funderar på hur drogvanor kan se ut här. Gör därför en enkätundersökning. Hos personer med autism är det vanligt med ett mer begränsat socialt liv, inåtriktat även (och därmed mer begränsad tillgång kan tyckas), samtidigt som den lever med ångestproblematik och eventuellt löper större risk för självmedicinering eller verklighetsflykt. Dessa två motsättningar finner jag intressant i sammanhanget. Drabbas autister/aspies av samma psykosociala (här slänger jag mig med ett ord jag knappt förstår, men jag hoppas det är riktigt) förutsättningar som alla andra, eller duckar de den på något magiskt vis och tvärtom uppvisar färre tendenser till beroendeproblematik. Typ så. Hoppas ni förstår vad jag fiskar efter.

Så här ska du svara:
- 6 svar är obligatoriska.
- Det finns 6 kategorier, och tre svarsalternativ för varje kategori. Alltså ange 1 alternativ på fråga 1-3. Ange 1 alternativ på fråga 2-6. 1 alternativ till fråga 7-9 osv.
- Min tanke var att ha 6 stycken med 1 svar på varje stycke, men jag fick inte forumet till att tillåta styckeindelning i omröstningen.

*Beklagar att svarsalternativen för alkohol sticker ut. Jag ville inte försöka trivialisera, utan tycker att det är en av de värre drogerna som finns – om man ser till skadebiverkningar och samhällskostnader – men jag bedömde att resultatet av omröstningen skulle bli mer intressant om jag särbehandlade den frågan med andra svarsalternativ.
* Lösningsmedel fick inte plats och fick därför utelämnas. Jag har försökt att forma listan utefter begränsningen på 18 frågor.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav kiddie » 2015-08-21 1:52:39

Gäller det bara illegalt eller förskrivet med? Tänkte att man kan ju miniknarka lite på förskriven meds med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav kiddie » 2015-08-21 2:01:38

Blah, lyckades missa att klicka i ej testat cannabis och hallucinogena. Tänk in dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Alien » 2015-08-21 2:13:46

Jag passar egentligen in på "Jag har aldrig" för alla ämnen utom alkohol. Men kodein har jag tagit, fanns ju receptfritt på apoteket. Och morfin också (på sjukhuset). Det borde kanske stå om man missbrukat/köpt illegalt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 2:45:48

kiddie skrev:Gäller det bara illegalt eller förskrivet med? Tänkte att man kan ju miniknarka lite på förskriven meds med.


Skulle varit tydligare där. Jag menade egentligen så som jag skriver under "centralstimulerande" med dess tre alternativ: under "provat" räknas det inte med om du har det ordinerat från läkare. Under upprepade tillfällen så inkluderas den bara om du missbrukat den (även om du skulle ha den receptbelagd). Jag vet att det blev lite underligt, men det var det bästa jag lyckades få ihop när jag försökte inkludera de flesta droger som finns med 18 svarsalternativ, samtidigt som frågorna skulle ge en någorlunda överblick :D

kiddie skrev:Blah, lyckades missa att klicka i ej testat cannabis och hallucinogena. Tänk in dem.


Sånt som händer :) Och det är visst fel som slarvat och inte följt anvisningarna :)

Alien skrev:Jag passar egentligen in på "Jag har aldrig" för alla ämnen utom alkohol. Men kodein har jag tagit, fanns ju receptfritt på apoteket. Och morfin också (på sjukhuset). Det borde kanske stå om man missbrukat/köpt illegalt.


Instämmer! Förbisåg visst morfinets användningsområde när jag skrev frågeformuläret. Kodein visste jag inte att det fanns receptfritt om jag ska vara ärlig ... visste väl att jag skulle missa något, trots att jag var noggrann och tog lång tid på mig att sammanställa det xD
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav kiddie » 2015-08-21 2:51:45

Jag tror jag svarat lite fel nu, tolkat hårdare än menat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 2:57:33

En kompis ringde och stressade mig precis när jag skulle redigera det sista, och missade jag ett ...
Tillägg:
* Internetdroger såsom "Spice" fick inte plats och fick därför utelämnas.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 3:21:06

kiddie skrev:Jag tror jag svarat lite fel nu, tolkat hårdare än menat.


Man hamnar lätt i gråzoner, så inget konstigt.

Ta benson (såsom Stesolid, Xanor, Stilnoct, Zolpidem) som exempel:
1. Du kan prova den utan att få den utskriven.
2. Du kan få den utskriven.
2.1. - i små doser under kort tid (kanske 1-2 veckor).
2.2. - i små eller högre doser under väldigt lång tid, och då du faktiskt utvecklar ett kraftigt beroende av den (längre än ett par månader, upp till år).
3. Du kan spara doseringen och "knarka" den/ta större mängder då och då.
4. Du kan inta den på alternativa sätt som inte är avsett när du fått receptet (som att lösa upp tabletten och röka den för ett explosivare men kortvarigare rus).

I den bedömning jag gör (som såklart är subjektiv och fullt möjlig att kritisera) så skulle jag placera:
"prova" = 1, 2.1
"använda regelbundet/vid upprepade tillfällen" = 2.2, 3, 4

anledningen till varför jag inte skrev "missbruka", som jag nu inser kan vara förvirrande, är att i fall 2.2 så kan du få den på recept och ta den enligt läkarens ordinationer, men ändå utveckla ett väldigt starkt beroende, men du missbrukar det inte i lagens bermärkelse. Men jag ville heller inte göra "beroende" till ett nyckelord eftersom man t.ex. kan syssla relativt mycket med olika centralstimulerande (även känt som "helgpundande") utan att vara beroende ... knivigt och knepigt att formulera någonting med begränsat antal frågor som sagt. Skulle svarsalternativen vara obegränsade så skulle det inte vara några större konstigheter att få ihop det :D
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav plåtmonster » 2015-08-21 4:13:13

Finns även annat som kan missbrukas.. porr, socker, träning, mat osv. Det är lite lömskt detta med droger och missbruk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Geastrum » 2015-08-21 6:12:05

Alkohol i måttliga och oproblematiska mängder. I övrigt ingen erfarenhet av droger.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Huggorm » 2015-08-21 6:59:54

Geastrum skrev:Alkohol i måttliga och oproblematiska mängder. I övrigt ingen erfarenhet av droger.
Samma här. Tur man inte har drogproblem att handskas med också, det räcker med allt annat.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 11:16:01

Tack för era svar allesammans :) Intressanta resultat tycker jag!
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Northland » 2015-08-21 16:01:38

Har brukat sen jag var 16 år och taget från huvudet så har jag testat Cannabis, Amfetamin, Opiater av olika slag, benso, MDMA, alla dessa skit Rc droger, alkohol så klart och LSD.

Aldrig haft problem att bruka de under kontrollerade former utan nå större knasigheter fast fick en liten psykos av LSD för 4 år sen när jag snetrippade som fan.

Aldrig gjort brott för att få tag på pengar till de utan allt betalades med vita pengar.

Fått höra av mina vänner att jag verkligen är skötsam med mitt brukande för jag och dom känner väldigt många där det inte gick så bra i slutändan. handlar om självdisciplin att inte röka en holk innan jobbet eller vara moffad som ett as när man är med vänner. Röker bara mest cannabis nu för tiden, dricker öl och tar några linor tjack ibland.

Personligen älskar jag drogen MDMA, Det är svårt att förklara de ruset om man har inte tagit de men man som känner sig ''normal'', Känna omtanken från ens vänner, kärleken och värmen från dom. Hjälpt mig något enormt med min sociala skils, Mera pratglad med främlingar i stället för att vara en shut in. Tyvärr äter man anti-depp så kan inte ta det nå mera, Kan sluta jävla illa då med akut drogförgiftning som slutresultat vilket är ju lite synd de.

Mina vänner finner det extremt roande när jag kommer där med stora pupiler, Stort leende, rör sig i takt med musiken och bara sprider kärlek och omtanke till alla. Fast en gång lyckades jag skrämma upp en tjejpolare något enormt under en tripp en gång, Hon trodde jag hade blivit besatt av djävulen himself haha. :lol:
Northland
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2015-06-29
Ort: Norrbotten

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 16:46:54

hehe jo det är en lurig balansgång det där du beskriver :)

Det som faktiskt förvånar mig mest i dessa svar är att så få använt cannabis (men åt andra sidan verkar inte många ta lugnande/ångestdämpande här heller, så kanske inte så konstigt då). Jag engagerar mig mycket i medicinsk marijuana, och tror starkt på att den kommer komma hit om några år. Men det kommer nog inte skrivas ut för ångest då i första taget. Bara för att vara tydlig så försöker jag absolut inte drogromantisera här. Det verksamma ämnet CBD (det är THC du blir hög på) är också någonting som uppmärksammats på senare år för sina påstådda anti-psykotiska effekter, och går att köpa helt lagligt som CBD-olja. Av alla mediciner/droger jag provat så har cannabis den överlägset bästa effekten faktiskt. Det är sinnessjukt att man utan (större) problem kan få benso utskrivet, som är farligt, har mycket större tillvänjningsrisk, som du kan dö av om du slutar tvärt med efter tyngre användning, och som fungerar mycket mycket sämre och med fler biverkningar än cannabis. Det är helt galet.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 17:02:07

... som vanligt så skenar jag iväg hehe. Det jag egentligen ville ha sagt ovan är att jag ville se om fler än jag självmedicinerat med cannabis, om det fanns ledtrådar om att CBD och/eller THC faktiskt kan hjälpa personer med autism. Från att döma av resultatet så ser det inte ut att göra det i allmänhet :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav colaflaska » 2015-08-21 20:15:30

Under ett år ungefär självmedicinerade jag med ca 100mg concerta + alkohol nästan varje år. Blir en helt annan människa på det. Sjukt social, extrovert, pigg och spontan.

Under samma period rökte jag cannabis så fort tillfälle gavs men ser det inte som självmedicinering, det var enbart pga ruset.

Missbrukade benso (xanor) och stilnoct rätt krafigt när jag var 18 fram till april i år. Fick stilnoct redan som 15 men uppskattade det inte så mycket. När jag började plugga igen eskalerade bruket rätt rejält. Vid tillfällen köpte jag annan benso och imovane också när mina recept var slut.

Enbart alkohol har jag aldrig varit ett speciellt stort fan av och jag har inte druckit sedan vintern 13-14.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-21 21:13:24

colaflaska skrev:Under ett år ungefär självmedicinerade jag med ca 100mg concerta + alkohol nästan varje år. Blir en helt annan människa på det. Sjukt social, extrovert, pigg och spontan.

Under samma period rökte jag cannabis så fort tillfälle gavs men ser det inte som självmedicinering, det var enbart pga ruset.

Missbrukade benso (xanor) och stilnoct rätt krafigt när jag var 18 fram till april i år. Fick stilnoct redan som 15 men uppskattade det inte så mycket. När jag började plugga igen eskalerade bruket rätt rejält. Vid tillfällen köpte jag annan benso och imovane också när mina recept var slut.

Enbart alkohol har jag aldrig varit ett speciellt stort fan av och jag har inte druckit sedan vintern 13-14.


Samma här typ. Fast concerta/ritalin tog jag bara när jag inte kom över amfetamin. Men den har verkligen ingen god effekt på mig, pratar för mycket och det blir som upplagt för ångest dagen efter :P Lite samma med alkohol faktiskt; blir väldigt extrovert och social här med.

Syra är jag svag för. Den går det inte att bli beroende av, eftersom det inte är effektivt att ta den mer än mellan ca 3 veckors mellanrum då man bygger upp en tolerans väldigt fort. Men jag har fått en hel del filosofiska idéer och självinsikter på det. Bara positivt alltså. Däremot är det inte för alla, eftersom det krävs en känsla av trygghet och ibland ett starkt psyke för att kunna tackla hallucinogener. Odlade en tid svamp, Cubensis, hemma också.

Benso (Xanor, Stesolid och Zolpidem) gick jag på i över ett år. Ibland kunde jag proppa i mig 11 stess innan jag klev upp på scen för att göra ett uppträdande. Även om jag gick efter läkarens ordination så fick jag en infernalisk avtändning. Har aldrig upplevt något värre i abstinensväg.

Jag har druckit en hel del, på gränsen ibland, men det har aldrig landat i något missbruk. Egentligen är nog inte dricka min grej heller. Tror det har att göra med det autistiska: när man blir full släpper spärrar och den lilla tippning på omdömet kan vara "förödande" i det sociala spelet. Lätt att säga fel saker, att missa signaler, att missuppfatta situationer. Jag tror autister i längden mår bättre och tjänar på att ha de spärrar och att ibland vara lite introvert i det långa loppet. Får ofta bakfylleångest. Cannabis däremot har motsatte effekten, tankar cirkulerar, den har en stämningshöjande effekt, men du sitter inte och spyr ut ditt liv på det.
Ta detta som exempel: ofta hör man folk säga något i stil med, "du ursäkta för igår. Jag var full" - och det är hållbart och kan ofta godtas. Men någon kan inte säga "du ursäkta för igår. Jag var stenad" – gräs förändrar inte personligheten som alkohol gör och man slipper vakna upp med ångest eller bakfylla.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav MsTibbs » 2015-08-21 21:21:26

Har bara tagit mediciner/narkotikaklassat som jag fått på recept och har aldrig missbrukat heller sånt jag fått på recept. Dricker i princip inte alkohol heller. Snusat är väl det värsta jag gjort... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Puzzle » 2015-08-21 21:36:47

Efter viss tveksamhet så svarade jag att "Jag har haft ett alkoholmissbruk, eller en överkonsumtion" med inriktning överkonsumtion. Nu var det väl aldrig så att jag var direkt dyngfull för jämnan utan det var väl mer att jag spetsade kaffet för att bli lite salongsberusad för att slappna av och klara av vardagen på ett smidigare sätt. I övrigt har jag inte testat något.

Intressant omröstning förresten, kan bli mycket intressant att se resultatet när fler har röstat. :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Legacy » 2015-08-21 22:31:00

har alltid varit nyfiken och intresserad men att droga är så jävla socialt och ogillar att göra saker kontinuerligt
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Zima33 » 2015-08-21 23:48:27

Detta är alltså om man provat utan att ha det på recept?
Jag har tagit Citodon (som jag fått utskrivet av tandläkare efter utdragning av tand) mot ryggvärk. Ska jag då klicka i att jag provat kodein? Använde ju den för något annat än den var utskriven för. :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Winterblues » 2015-08-22 9:47:20

Zima33 skrev:Detta är alltså om man provat utan att ha det på recept?
Jag har tagit Citodon (som jag fått utskrivet av tandläkare efter utdragning av tand) mot ryggvärk. Ska jag då klicka i att jag provat kodein? Använde ju den för något annat än den var utskriven för. :roll:


I den här omröstningen så tycker jag inte du behöver det.

MsTibbs skrev:Har bara tagit mediciner/narkotikaklassat som jag fått på recept och har aldrig missbrukat heller sånt jag fått på recept. Dricker i princip inte alkohol heller. Snusat är väl det värsta jag gjort... :)


Jo, tror du svarat rätt. Du verkar ju inte ha en missbrukarpersonlighet. Men å andra sidan så tror jag du får i dig mycket medicin och i själva verket så är du ju väldigt beroende av dem.
Nu blev jag även intresserad av att göra en hopslagen omröstning på mediciner, självmedicinering och missbruk. Då kan man se kanske i vilken omfattning aspies flyr sin ångest.

Legacy skrev:har alltid varit nyfiken och intresserad men att droga är så jävla socialt och ogillar att göra saker kontinuerligt


Mjo, eller åtminstone att införskaffa det brukar ju vara en social aktivitet :P

Puzzle skrev:Efter viss tveksamhet så svarade jag att "Jag har haft ett alkoholmissbruk, eller en överkonsumtion" med inriktning överkonsumtion. Nu var det väl aldrig så att jag var direkt dyngfull för jämnan utan det var väl mer att jag spetsade kaffet för att bli lite salongsberusad för att slappna av och klara av vardagen på ett smidigare sätt. I övrigt har jag inte testat något.

Intressant omröstning förresten, kan bli mycket intressant att se resultatet när fler har röstat. :)


Jo det slog mig nu att jag svarat fel på alkoholfrågan. Alkoholist har jag inte varit, men jag har ju definitivt haft en väldig överkonsumtion i perioder.
Det är bra, lika bra att hålla sig bort från skiten :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav Richard » 2015-08-22 12:14:52

Har haft ett tungt missbruk av mest opiater o bensodiazepiner. Men det var för 13 år sedan, o fick vård för det. Jag har nog provat det mesta i knarkväg (dock inte GHB o de här nya sakerna som kommer hela tiden). Efter missbruket har jag bara testat lite några gånger, typ Ecstasy, LSD, svamp o rökt på ibland. Men hallucinogener är inte bra för mitt psyke.

Jag överkonsumerar alkohol, men är inte alkoholist. Bensodiazepiner tar jag varje dag, men får det utskrivet, så det är inget missbruk. Men visst, kommer jag över t.ex. morfin gratis så händer det att jag tar det. Lyrica tycker jag är festligt, o det är ju inte narkotikaklassat ännu.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Enkät om aspies och drogvanor

Inläggav MsTibbs » 2015-08-22 17:48:41

Winterblues skrev:
MsTibbs skrev:Har bara tagit mediciner/narkotikaklassat som jag fått på recept och har aldrig missbrukat heller sånt jag fått på recept. Dricker i princip inte alkohol heller. Snusat är väl det värsta jag gjort... :)


Jo, tror du svarat rätt. Du verkar ju inte ha en missbrukarpersonlighet. Men å andra sidan så tror jag du får i dig mycket medicin och i själva verket så är du ju väldigt beroende av dem.
Nu blev jag även intresserad av att göra en hopslagen omröstning på mediciner, självmedicinering och missbruk. Då kan man se kanske i vilken omfattning aspies flyr sin ångest.


Jag var inlagd och drog ner Xanoren till en fjärdedel... de sa att jag var beroende av den, att det var därför jag bad om den. Sant. Men å andra sidan "vill jag ha" Zyprexa också, då den funkar bra mot demoner. Mera frågor och kryssa-i-tabeller gillar! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in