Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-19 18:36:18

Idag så träffade jag min LSS handläggare för första gången så vi gick igenom lite allmänt om diagnoserna (Asperger, depression och utmattningssyndrom) och så frågade hon mig om jag kände någon fysisk smärta "för det var vanligt vid de diagnoserna", är det depressionen och utmattningssyndromet hon talar om eller gäller det även asperger?

Har många aspergare fysiska smärtor från stressen eller vad det nu kan komma ifrån?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Geastrum » 2015-08-19 19:06:59

Det har jag aldrig hört talas om. Var någonstans i kroppen skulle det göra ont? Hög smärttröskel brukar väl annars vara relativt vanligt.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-19 19:16:13

Geastrum skrev:Det har jag aldrig hört talas om. Var någonstans i kroppen skulle det göra ont? Hög smärttröskel brukar väl annars vara relativt vanligt.

Vad bra, då är jag inte ensam som har missat det i alla fall. :P

Man kan ju få problem på grund av stress, att man spänner sig och så men direkt med asperger har jag som sagt inte hört att det skulle vara något större problem för men det kan ju vara att hon menade dom andra diagnoserna då.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-19 19:31:50

-Spänningshuvudvärk vid stökiga larmiga miljöer torde inte vara alltför ovanligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Alien » 2015-08-19 19:35:16

Geastrum skrev:Det har jag aldrig hört talas om. Var någonstans i kroppen skulle det göra ont? Hög smärttröskel brukar väl annars vara relativt vanligt.


Min smärttröskel är synnerligen låg, och jag har nästan alltid ont någonstans.

Men just spänningshuvudvärk led jag mycket av sista tiden jag jobbade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav tahlia » 2015-08-19 19:35:51

Om du har en tendens att spänna kroppen vid stress (som jag och min yngsta) är det lätt att få värk i axlar och nacke som även kan leda till huvudvärk och migrän. Ju mer stressad jag är, desto högre ligger mina axlar - något man får förbannat ont av alldeles för snabbt.
:/
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav alixha » 2015-08-19 19:36:36

KrigarSjäl skrev:-Spänningshuvudvärk vid stökiga larmiga miljöer torde inte vara särskilt ovanligt.


Ja, precis som KS skriver här.

Kan även tänka mig att nacke och rygg kan vara problemområden just för personer med AS på grund av spänningar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-19 20:06:49

Ah, ja spänningshuvudvärk tänkte jag faktiskt inte på. Fysisk smärta kopplade jag snarare till pajad rygg eller värk i nacken bland annat.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav kiddie » 2015-08-19 20:24:36

Jag kan få rejält ont eftersom jag inte känner efter medan jag gör något. Så allting blir som ett maraton för mig så när man väl får vila sen får man skitont. Jag fattar inte att jag gör fel/för mycket innan det blivit ganska extremt ont.

Så lite paradoxalt kan jag få ont för att jag inte får ont.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav elle » 2015-08-19 20:42:03

Puzzle skrev:
Har många aspergare fysiska smärtor från stressen eller vad det nu kan komma ifrån?

Ja, jag lider av det . Smärtor kommer tyvärr inte direkt som en varning utan när det är för sent . Har många ggr varit hos sjukgymnast.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav portera » 2015-08-19 22:27:45

Jag har pinsamt låg smärttröskel, vilket jag ofta blir påmind om till exempel vid lagsport som innebandy eller fotboll. Överkänslighet är vanligt åt bägge hållen hos personer med asperger, men läkaren menade väl ihållande värk eller? Magknip relaterat till stress torde inte vara allt för ovanligt heller, men också det är exempel på kortvarig värk.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-19 23:09:58

Av trådens inlägg drar jag konklusionen att den fysiska smärtan dels kan bero på psykosomatisk orsak med olika former av spänningsvärk antingen i huvud, mage eller rygg som är vanligast. Eller att man är ouppmärksam på kroppens signaler och därmed missar viktiga återkopplingar om att ta det lugnare.

@Puzzle, Skulle du kunna fråga LSS handläggaren vad som är anledningen till att man kopplar denna fråga till asperger?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-19 23:24:08

plåtmonster skrev:@Puzzle, Skulle du kunna fråga LSS handläggaren vad som är anledningen till att man kopplar denna fråga till asperger?

Visst kan jag det men det är två veckor bort. :wink:

Dessutom så sa hon ju diagnoser så det kan ju vara att hon menar dom i kombination eller pratar om någon av dom andra men den enda som hon direkt nämnde var just aspergern så dom andra verkar snarare klassas som bakgrundsproblem.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Tantaly » 2015-08-19 23:26:36

Det enda jag har hört kan vara kopplat till smärta är att vi kan reagera olika på den pga sensorisk känslighet. Vissa har t.ex. problem att duscha eftersom vattenstrålarna gör ont fysiskt på huden.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-19 23:32:41

Tantaly skrev: problem att duscha eftersom vattenstrålarna gör ont fysiskt på huden.

Det frågade hon faktiskt om fast med inriktningen hår och hårbotten.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav kullan » 2015-08-19 23:37:32

Jag kan få ont av kontraster. Typ varmt och kallt. Det gör ont i ögonen att komma från ljus till mörker eller tvärtom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Winterblues » 2015-08-20 0:23:57

Puzzle skrev:Har många aspergare fysiska smärtor från stressen eller vad det nu kan komma ifrån?


Hm, har också funderat kring detta. Jag kan ju passa på att ventilera lite.

För min del misstänker jag att det är någonting utöver AS som spökar för mig. Ett rejält sjuhelvetes utmattningssyndrom antagligen, men det kan också vara någonting annat. Jag har nästan dagligen symptom som sätter sig på det fysiska, men ingen smärta.

Känner någon igen yrsel? Pirrningar i kroppen (en känsla av "elektriska stormar" som jag kan tänka påminner om epilepsi ... har väldigt svårt att förklara det bättre än så)? Lock för öronen? Spända käkar till den grad att det börjar ömma i hela käften fram emot kvällen? Ibland ryggont p.g.a. överspändhet? Samt då den hederliga ångesten i kombination med panikångest som är så stark ibland att man tillslut faller ihop i en trasslig boll på sängen och somnar i en total utmattning?
- Jag hoppas att det är så enkelt att det är stress och ångest som är bovarna i dramat. Men det här tycker jag inte borde vara bundet till AS? Eller har jag fel? Börjat fundera på att uppsöka husläkaren för att göra prover för att utesluta att det är någonting fysiskt. Jag söker efter ljus och lykta efter svar: har haft det här helvetet i tre år nu, och det börjar bli en aningen tröttsamt.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Alien » 2015-08-20 1:49:29

Jag gnisslar tydligen tänder när jag sover, det upptäckte tandläkaren redan på den tiden jag jobbade. Hade ju mycket att stressa över då. Så jag har bettskena även idag, eftersom jag är rädd att det blivit en vana. Det kan ju ha med AS att göra iom att man är stresskänsligare än andra.

Jag drabbas också av kramper i benen på natten, vaknar av smärtan (kramp-i-vaderna-pa-natterna-t22138.html). Men det tror jag inte har något med AS att göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Winterblues » 2015-08-20 2:14:00

Gnisslande är jag tack o lov befriad ifrån :D Men ack ja, Stressen är en multikonstnär som gillar att experimentera genom olika uttrycksformer :P
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Blezza » 2015-08-20 2:22:04

Magont kanske?
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-20 9:46:22

Winterblues skrev:Känner någon igen yrsel?

Det gör jag men i mitt fall handlar det nog om lågt blodtryck och att jag äter dåligt. Är oftast när man ställer sig upp eller vänder sig för snabbt eller har gått förlänge utan mat.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Winterblues » 2015-08-20 12:51:22

Puzzle skrev:
Winterblues skrev:Känner någon igen yrsel?

Det gör jag men i mitt fall handlar det nog om lågt blodtryck och att jag äter dåligt. Är oftast när man ställer sig upp eller vänder sig för snabbt eller har gått förlänge utan mat.


Aha så det är mat det kan bero på :P ... Jo sådan yrsel/ortostatism får jag också. Men sedan kan jag få en liknande yrsel ibland som kommer över mig p.g.a. stress/ångest
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-08-20 16:26:31

Winterblues skrev:
Puzzle skrev:
Winterblues skrev:Känner någon igen yrsel?

Det gör jag men i mitt fall handlar det nog om lågt blodtryck och att jag äter dåligt. Är oftast när man ställer sig upp eller vänder sig för snabbt eller har gått förlänge utan mat.


Aha så det är mat det kan bero på :P ... Jo sådan yrsel/ortostatism får jag också. Men sedan kan jag få en liknande yrsel ibland som kommer över mig p.g.a. stress/ångest

Vet inte riktigt om jag skulle kalla det yrsel men jag kan känna något som liknar att få en hink kallvatten över sig när man blir stressad eller ångestfull, så allting blir som suddigt och brusigt. Desorienterad, skulle man kanske kunna säga.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vanligt med fysisk smärta med asperger?

Inläggav Gafsan » 2015-08-20 19:48:54

Både över - och underkänslighet för olika sensoriska fenomen,inklusive smärta, är vad jag förstår vanligt vid AS. Likaväl som att knappt känna fysisk smärta kan man uppleva stark smärta av sånt som andra inte alls uppfattar som smärtsamt. Jag vet inte vilket som är vanligast, men helt klart har vi med AS ofta "avvikande" upplevelser av olika stimuli jämfört med normalbefolkningen
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Aspergare och vården



Logga in