Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mac-frågor

Inläggav sigterm » 2015-05-27 9:05:11

JaneLane skrev:Min macbook har blivit smärtsamt seg. Jag har raderat just precis allt jag har på den och även kört program som "rensar virus" och andra onödigheter, men den fortsätter vara seg. Jag vet inte vad problemet är då jag även är fruktansvärt oteknisk. Jag har bytt webbläsare från Chrome till safari, men problemet återstår.

Med seg menar jag att bara en så liten sak som att försöka öppna upp min webbläsare tar minst 15 minuter.

Om någon har råd/tips eller vet vad det kan vara, snälla hör av er.

MVH Janelane


Har du prövat att googla på "Macbook slow"? Det brukar finnas massvis av sidor som ger de vanligaste problemen tillsammans med lösningen.
Hur gammal är datorn? När du säger "smärtsamt", menar du att den blir varm jämfört med när den var ny? Du kan även pröva söka på "macbook check temperature" på google eller apple store.
Osäker på om det går att öppna mac datorer, men jag brukar få öppna och rengöra fläktarna varannat år på mina datorer (ej mac) pga värmeproblem.
Flashback har säkert hundratals trådar om det ämnet (seg/slö macbook). Glöm inte att använda en söksträng på Svenska då :-)Happy
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-05-27 20:14:51

sigterm skrev:
JaneLane skrev:Min macbook har blivit smärtsamt seg. Jag har raderat just precis allt jag har på den och även kört program som "rensar virus" och andra onödigheter, men den fortsätter vara seg. Jag vet inte vad problemet är då jag även är fruktansvärt oteknisk. Jag har bytt webbläsare från Chrome till safari, men problemet återstår.

Med seg menar jag att bara en så liten sak som att försöka öppna upp min webbläsare tar minst 15 minuter.

Om någon har råd/tips eller vet vad det kan vara, snälla hör av er.

MVH Janelane


Har du prövat att googla på "Macbook slow"? Det brukar finnas massvis av sidor som ger de vanligaste problemen tillsammans med lösningen.
Hur gammal är datorn? När du säger "smärtsamt", menar du att den blir varm jämfört med när den var ny? Du kan även pröva söka på "macbook check temperature" på google eller apple store.
Osäker på om det går att öppna mac datorer, men jag brukar få öppna och rengöra fläktarna varannat år på mina datorer (ej mac) pga värmeproblem.
Flashback har säkert hundratals trådar om det ämnet (seg/slö macbook). Glöm inte att använda en söksträng på Svenska då :-)Happy


Jag har sökt runt på allt möjligt men inget verkar funka. Jag tror inte heller att jag vågar öppna upp den då jag somsagt är fruktansvärt oteknisk och med all säkerhet hade gjort saken värre. (hehe)

Haha! Har vänt mig till mina ärade flashback kamrater med. Ingen verkar veta vad det är dock..

Jag fick rådet från en annan i forumet att jag skulle hålla inne Cmd+R vid uppstart. Jag gjorde detta på morgonen och datorn håller fortfarande på med... vad den nu gör. Jag håller tummarna för att det ska funka.. tack så hjärtligt för att du tog dig tiden att svara Sigterm! :- )
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-05-27 20:18:18

Trollmor skrev:
JaneLane skrev: jag (...) är fruktansvärt oteknisk.
Tack för "sällskapet"! :) Så är även jag.


Haha, du är välkommen! Skönt att veta att man inte är ensam om det.. 8)
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Mac-frågor

Inläggav Trollmor » 2015-05-27 23:20:29

JaneLane skrev:
Trollmor skrev:
JaneLane skrev: jag (...) är fruktansvärt oteknisk.
Tack för "sällskapet"! :) Så är även jag.
Haha, du är välkommen! Skönt att veta att man inte är ensam om det.. 8)
Ja, visst är det skönt. :)

Särskilt när man är så dum som jag:
Trollmor skrev:Vilken av produkterna/säljarna skulle ni rekommendera, ni som kan det här?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Mac-frågor

Inläggav rojona » 2015-05-30 0:07:06

JaneLane skrev:Min macbook har blivit smärtsamt seg. Jag har raderat just precis allt jag har på den och även kört program som "rensar virus" och andra onödigheter, men den fortsätter vara seg. Jag vet inte vad problemet är då jag även är fruktansvärt oteknisk. Jag har bytt webbläsare från Chrome till safari, men problemet återstår.

Med seg menar jag att bara en så liten sak som att försöka öppna upp min webbläsare tar minst 15 minuter.

Om någon har råd/tips eller vet vad det kan vara, snälla hör av er.

MVH Janelane


Programmet som du rensade virus med, var det något du installerade själv, eller var det när detta programmet visade sig som datorn började bli seg? Med 15 minuters svarstid för att öppna webbläsare tänker jag ett riktigt elakt virus som tuggar hårddisk. Ibland så kamouflerar sig nämligen skadlig kod som just ett anti-virus program.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-05-30 0:34:56

rojona skrev:
JaneLane skrev:Min macbook har blivit smärtsamt seg. Jag har raderat just precis allt jag har på den och även kört program som "rensar virus" och andra onödigheter, men den fortsätter vara seg. Jag vet inte vad problemet är då jag även är fruktansvärt oteknisk. Jag har bytt webbläsare från Chrome till safari, men problemet återstår.

Med seg menar jag att bara en så liten sak som att försöka öppna upp min webbläsare tar minst 15 minuter.

Om någon har råd/tips eller vet vad det kan vara, snälla hör av er.

MVH Janelane


Programmet som du rensade virus med, var det något du installerade själv, eller var det när detta programmet visade sig som datorn började bli seg? Med 15 minuters svarstid för att öppna webbläsare tänker jag ett riktigt elakt virus som tuggar hårddisk. Ibland så kamouflerar sig nämligen skadlig kod som just ett anti-virus program.


Men är det inte rätt ovanligt att macbooks får virus? Fan, kommer inte riktigt ihåg vad jag laddade ner då jag sen raderade programmet.. Men vet du hur man hittar dom kamouflerade filerna? Tror nästan jag åkte på ett virus nu när du säger det. :(

Edit: Mackeeper var det!
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Mac-frågor

Inläggav Hundralappen » 2015-05-30 10:38:14

JaneLane skrev:Men är det inte rätt ovanligt att macbooks får virus? Fan, kommer inte riktigt ihåg vad jag laddade ner då jag sen raderade programmet.. Men vet du hur man hittar dom kamouflerade filerna? Tror nästan jag åkte på ett virus nu när du säger det. :(

Edit: Mackeeper var det!


Google pekar mot att MacKeeper är något virus. Mitt förslag är att du kör en fräsch formatering av Mac:en.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-06-01 20:15:25

Hundralappen skrev:
JaneLane skrev:Men är det inte rätt ovanligt att macbooks får virus? Fan, kommer inte riktigt ihåg vad jag laddade ner då jag sen raderade programmet.. Men vet du hur man hittar dom kamouflerade filerna? Tror nästan jag åkte på ett virus nu när du säger det. :(

Edit: Mackeeper var det!


Google pekar mot att MacKeeper är något virus. Mitt förslag är att du kör en fräsch formatering av Mac:en.


Problemet är att jag inte hittar mina CD-skivor till Macen.. dessa behövs väl för att kunna formatera? :(
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-08-20 15:59:09

Jaha, nu har min macbook fuckat sig igen.

Nu funderar jag bara på om jag ska använda en hammare eller ett gevär. Kom gärna med förslag. Kan filmas live om intresset finns.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Mac-frågor

Inläggav slackern » 2015-08-20 16:13:17

JaneLane skrev:Jaha, nu har min macbook fuckat sig igen.

Nu funderar jag bara på om jag ska använda en hammare eller ett gevär. Kom gärna med förslag. Kan filmas live om intresset finns.


Du kan inte tanka ner nya operativsystemet gratis från Apple?

http://www.apple.com/se/osx/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mac-frågor

Inläggav JaneLane » 2015-08-20 16:20:06

slackern skrev:
JaneLane skrev:Jaha, nu har min macbook fuckat sig igen.

Nu funderar jag bara på om jag ska använda en hammare eller ett gevär. Kom gärna med förslag. Kan filmas live om intresset finns.


Du kan inte tanka ner nya operativsystemet gratis från Apple?

http://www.apple.com/se/osx/


Alltså när jag hade problem med datorn innan så sa han som "fixade" den att det var OSX som gjorde den seg.. (har linux nu) så jag vet inte om jag vågar..

Sen även att jag inte ens kan komma in på internet öht..
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Återgå till IT-forum



Logga in