Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-14 21:14:35

Jag har haft bs i några år. Två ggr i veckan. Känner att jag planerar mitt liv efter de tiderna och undviker att göra annat dagarna innan och efter bs eftersom jag inte orkar/har lust.
Nu i sommar blev det några veckor utan bs. Då hade jag plötsligt ork, lust och tid att träffa en brevvän och gå på bio två ggr + gå på stan i affärer en gång (blev helt slut och fick ont efter det men jag gjorde det iallafall).
.
Har även märkt att jag skjuter upp hushållssysslor för "det där kan jag göra när bs är här".
Å andra sidan så har det blivit rätt skräpigt här de veckorna jag inte hade bs nu i sommar... :-)002

Så jag vet inte om det är bra eller dåligt med bs för mig...kanske jag behöver färre timmar så jag orkar med att leva ett liv också, inte bara schemalägga livet efter bs-tiderna två ggr i veckan. :-)063

Vet ju att jag kan avboka bs om jag har annat för mig/inte orkar men känns ju sådär att avboka när jag egentligen behöver hjälpen. :-)006

Hur tänker ni andra som har/har haft/ska få boendestöd? Känns det som en stor hjälp, att det stjälper eller mittemellan?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav MsTibbs » 2015-08-14 21:19:53

Mina boendestöd är bara startknapp för att städa samt pratar lite om jag får konstiga brev etc. Inte passiviserande.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav kullan » 2015-08-14 21:22:56

Mitt boendestöd kommer hem till mig och trycker på startknappen. Jag gör allt själv. BS sitter och pratar med mig och håller mig sällskap. Tyvärr vet jag att utan BS skulle mitt hem bli en soptipp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-14 21:38:19

Jag menar om det är passiviserande på så sätt att ni inte kan/ids göra saker när de inte är hos er, för att tiden de är hos er tar energi från annat?

T.ex om jag en söndag ser att jag behöver tvätta handfatet så kan jag tänka att jag gör det när bs är här i stället. Så då är ju bs passiviserande eftersom jag tänkte göra det på söndagen men sköt fram det till en bs-dag... Hade jag inte haft bs så kanske jag hade gjort rent handfatet på söndagen som jag tänkte på.

Eller är det kanske jag som är lat bara? :oops: :-)002
Senast redigerad av Zima33 2015-08-14 21:44:31, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-14 21:41:09

Eller så kan jag tänka att jag behöver göra ett ärende på stan en mån-, ons- eller fredag men det blir för mycket eftersom bs kommer tis- och torsdag, så då anpassar jag planerna efter det = passiviserar mig eftersom jag undvek att göra det där ärendet.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-14 21:43:56

Känns även som om jag gör hushållssysslor (när jag nu gör dem) med mer energi de dagar jag gör det själv. När bs är här så känns sysslorna som måsten och jag blir seg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav kiddie » 2015-08-14 23:01:29

BS är enbart positivt i just den aspekten för mig.

Men vi är ju alla olika.

Jag får mer energi om jag har dem regelbundet. Det enda är väl om deras tid krockar med en annan plan men då är det de som får komma i andra hand. Jag ställer hellre in BS än andra planer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-14 23:06:42

Har haft boendestöd några veckor nu och jag upplever att det stjäl mycket ork från annat. Jag har värkproblematik så det blir sällan mycket gjort fastän de är här 4 timmar i veckan. Iom att min kropp inte pallar vara igång mer än 5-10 minuter åt gången. Blir sängliggande helt en par tre dagar efter de varit här.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav kiddie » 2015-08-14 23:38:48

För mig tog det jättelång tid att få in rutin med BS så det stal massa mental energi först.

Sedan är det extremt viktigt att de fattar var man befinner sig fysiskt. Jag fick uppfostra mina BSare angående detta. De tyckte att det var nyttigt att köra järnet, att "motivera" och att ta ut sig.

Jag fick förklara att min kropp inte håller för detta. Får fortfarande påminna när de tycker att jag inte ska ta en paus på tre minuter. Men får se det för vad det är, bara en av dem har upplevt fysiska krämpor. De andra har alltid varit 100 % friska. De kan helt enkelt inte förstå. Jag får förlåta dem ibland.

Att köra på så man blir sängliggande är naturligtvis helt förkastligt. Om du klarar 15 minuter så be om att få en halvtimme bokad och förklara att du inte orkar jobba hela denna tiden, kanske att du jobbar en kort stund, sedan paus, sedan jobba en kort stund, sedan är det klart för den gången.

Fattar de inte allvaret i situationen får du ryta till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-14 23:56:09

kiddie skrev:Att köra på så man blir sängliggande är naturligtvis helt förkastligt. Om du klarar 15 minuter så be om att få en halvtimme bokad och förklara att du inte orkar jobba hela denna tiden, kanske att du jobbar en kort stund, sedan paus, sedan jobba en kort stund, sedan är det klart för den gången.

Fattar de inte allvaret i situationen får du ryta till.
Jo, tyvärr tar jag ju värkmediciner för att orka och märker inte i realtid hur illa det blir, känner sen på kvällen att jag sabbat mig. Och så kommer det olika personer varje gång nu på sommaren så ingen vet liksom något om mig. Från början var det typ samma tjej flera gånger i rad.

De åker flera mil för min skull så jag får liksom dåligt samvete om vi inte gör nytta :? .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav kiddie » 2015-08-15 0:50:45

Jag fattar inte heller förrän efteråt hur mycket för mycket jag gjorde, MEN jag har blivit bättre på det! Jag har många gånger sagt till mig själv att "Nu lägger du av! Det räcker!" och då lyssnar jag ibland till mig själv (lyssnar man inte får man säga till strängare... som Pippi när hon säger åt sig att gå och lägga sig :-)005 ). Även om man inte fattar vitsen i stunden kan det bli en vana.

Det är tillräckligt svårt att skapa vanor. Man behöver inte dåligt samvete med. Så om du kan, försök låta bli att tänka att du på ngt vis ska göra DEM en tjänst. Det är deras jobb, de får betalt. Du är den som bestämmer reglerna inom de ramar de kan ge. INGEN tjänar i längden på att du är "duktig" och gör dig själv sjuk.

Det är klart jobbigt om de är olika hela tiden, men mina arbetar efter en plan, och alla som ska till mig måste läsa planen. Dvs de vet det viktigaste när de kommer hit. Har du en plan borde du försöka få med i den att de även ska hjälpa dig med att ta pauser och bryta i tid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-18 22:37:04

Häpp, inget bs idag. Så gick iväg med några kassar skräp helt själv.
*kan själv* :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Fenren » 2015-08-18 23:06:11

sugrövmanövern skrev:De åker flera mil för min skull så jag får liksom dåligt samvete om vi inte gör nytta .


Ibland gör frugan och hennes boendestöd inte mycket mer än pratar om senaste morden och tar rökpauser på de tre timmarna de har den dagen... Även det är till stor nytta.

Vad som är nyttigt kan vara väldigt varierande
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Fenren » 2015-08-18 23:08:56

Zima33 skrev:Häpp, inget bs idag. Så gick iväg med några kassar skräp helt själv.
*kan själv* :mrgreen:


Ursäkta, men du och ditt/dina boendestöd verkar inte helt matcha. Frugan har haft ett par olika och med de nuvarande har hon ork och allt fungerar. Med många av de andra blev hon trött så som du beskriver.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Zima33 » 2015-08-18 23:19:17

Fenren skrev:
Zima33 skrev:Häpp, inget bs idag. Så gick iväg med några kassar skräp helt själv.
*kan själv* :mrgreen:


Ursäkta, men du och ditt/dina boendestöd verkar inte helt matcha. Frugan har haft ett par olika och med de nuvarande har hon ork och allt fungerar. Med många av de andra blev hon trött så som du beskriver.


Hmm...jag vet inte riktigt. Hade en förut som var jätteenergisk och vi fick mycket gjort. Fick nya sen och så har jag bytt ut en som jag inte trivdes med, en gång.
De jag har nu känns bra, tror det är mer "förväntningarna" att "nu ska jag göra hushållssysslor" som gör mig seg. Alltså det känns som ett krav på mig fastän det inte är ett krav egentligen.
Dagar då jag inte har bs finns inga såna förväntningar vilket gör det lättare att t.ex som nu ta med skräp när jag skulle ut.
Senast redigerad av Zima33 2015-08-18 23:28:37, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-18 23:26:11

Fenren skrev:
sugrövmanövern skrev:De åker flera mil för min skull så jag får liksom dåligt samvete om vi inte gör nytta .


Ibland gör frugan och hennes boendestöd inte mycket mer än pratar om senaste morden och tar rökpauser på de tre timmarna de har den dagen... Även det är till stor nytta.

Vad som är nyttigt kan vara väldigt varierande
Jo så blir det med vissa av de som kommer hit, senaste gången rökte jag ett halvt pack cigg och så klippte vi klorna på kattungarna... Men jag vet inte, och så kostar det pengar också, kanske vore dumsnålt att avsäga sig boendestöd pga det, men jag blir stressad av att nån ska komma hit, samtidigt som jag uppskattar sällskapet.. *kluven* :-)063
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav notwoodstock » 2015-08-19 6:42:14

Jag kom på häromdagen en egen plan:

* Fundera över boendestödet (BS) de senaste åren
* Hitta de saker som du verkligen inte vill göra, plus sådant man kan göra 'sällan'
* Börja fundera på hur du själv kan göra ett och annat, under vanliga dagar. Eller skaffa dig en egen städdag, också.
* Men hur får man igång sig själv att 'orka' sätta igång med och utföra städsaker, som man borde kunna komma igång med?
* Prova att göra några saker, åtminstone 'till hälften'! Jag svabbade häromdagen, t.ex! :-)Happy
* Kör en månad, och utvärdera tillsammans med BS.

Orsaken till detta är en iOS App, som lärde mig sätta upp delmål, och kanske utvärderingar. :-)063 :idea:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav Fenren » 2015-08-19 7:10:59

sugrövmanövern skrev:och så kostar det pengar också,


Vad menar du? Betalar du för att de ska komma?

Brukar folk verkligen göra det?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav MsTibbs » 2015-08-19 7:38:54

Gratis för mig.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav marxisten » 2015-08-19 8:49:56

Fenren skrev:
sugrövmanövern skrev:och så kostar det pengar också,


Vad menar du? Betalar du för att de ska komma?

Brukar folk verkligen göra det?


Det skiljer sig från kommun till kommun om just boendestöd, detta då boendestöd ges med lagstöd av SoL, och i SoL har kommunen möjlighet att ta ut avgifter om den vill. Insatser enligt LSS är kostnadsfritt vilket stadgas i 21 § LSS.

SoL 8kap 1§ första stycket (sista meningen) skrev:"För andra stöd- och hjälpinsatser får kommunen ta ut skälig ersättning."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010453.htm#K8


LSS 21§ skrev:I andra fall än som anges i 18--20 §§ får avgifter eller ersättning för kostnader inte tas ut för insatser enligt denna lag.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.htm#R7


Det är rätt så tvärtom på den meningen som vi kan se. Därför kostar ibland boendestöd, det går helt enkelt under SoL. Jag vet att här kostade det tills för något år sedan, men det är borttaget nu.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav caracara » 2015-08-19 9:32:35

Jag tyckte det var jobbigt, mest för att dom lade sig i allting och sa emot, på ett sätt som var jobbigt att hantera. Gratis var det.

--- Det egendomliga var att jag, när jag fyllde 65, blev av med BS. Hade nu Staten tänkt sig att det hela var på nåt sätt slut, att man inte behövde sällskap eller hjälp, att man var "frisk", plötsligt, utan problem med det sociala,( eller att man skulle lägga sig och dö) ? Nej. Naturligtvis inte: man skulle skaffa hemtjänst! Och DET kostar pengar. Det skaffade jag inte. Dock. :( Och är nu hemtjänst ett bra alternativ. Nä.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Re: Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt li

Inläggav kullan » 2015-08-19 9:38:24

Ludvika kommun har gett mig boendestöd genom LSS. De hävdar att i LSS finns det en punkt som tar upp just boendestöd. Och jag betalar inte en krona.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav marxisten » 2015-08-19 10:29:57

kullan skrev:Ludvika kommun har gett mig boendestöd genom LSS. De hävdar att i LSS finns det en punkt som tar upp just borndestöd. Och jag betalar inte en krona.


Då får du gärna bifoga mig ett papper där det står att det är via LSS du har fått boendestöd som LAGSTÖD. Enligt vilken paragraf i LSS finner du detta? Det är ett väldigt känt och även omdebatterat faktum att ett sådant lagstöd ej finns i LSS (tyvärr) och det är även något som har under längre tid diskuterats att man skall ändra.

Boendestöd som insats beviljas via Socialtjänstlagen 4 kap 1§. Däremot så handläggs ofta ärenden av samma handläggare då de har hand om både SoL och LSS. Men lagstödet för boendestöd finns i SoL 4 kap 1§, inte enligt LSS.

Du kan läsa om det här:
Wikipedia - Boendestöd
Möjlighet att leva som andra (SOU 2008) om LSS
Ludvika kommun - Vad kan man få hjälp med enligt LSS?. Där finns inget om boendestöd.
Blanketten, för ansökan om boendestöd i Ludvika, vilken lag står överst på denna?
Stockholm läns landsting - Att hitta rätt vad står boendestöd under för lagstöd?

Ska jag ta fram mer för att motbevisa din föreställning om var lagstödet finns?

Så nej, boendestöd är inte en LSS insats, utan är en SoL-insats. Iaf enligt Socialstyrelsen och SOU-rapporter och andra texter från diverse förvaltningar (inkl. Ludvika). Du får ursäkta, men en SOU-rapport som påtalar de ej ingår i LSS litar jag mer på än ditt påstående om att boendestöd ingår i LSS.

Däremot är det ofta kostnadsfritt, men det är en helt annan sak. Insatser beviljas enligt lagstöd, och boendestödets lagstöd är i Socialtjänstlagen och inte i LSS utifrån den lagtext som finns idag.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Boendestöd, passiviserande och ett hinder för normalt liv?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-19 10:56:45

Det är som marxisten skriver. Det är min LSS-kurator som styrt upp så jag har fått boendestöd, men det är beviljat av en handläggare från socialtjänsten.

Kostnaden i mitt fall är 295 kr i månaden, då kommer de en gång i veckan. Men det kan kosta uppemot 700 kr som mest beroende på hur ofta man har besök. Kanske mer. Hittar ingen taxa på nätet men vet folk som betalat så pass mycket i Umeå.

Det lustiga var att när boendestödet kom från den kommundel jag bor i, då var det gratis. Men nu när de kommer från själva Umeå började det helt plötsligt komma räkningar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in