Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav RainBowChild » 2015-08-15 11:05:12

Vill vi verkligen ha såna människor här? Är det acceptabelt tycker ni???

Jag har fått utstå en hel del personligt på sistone men nu får det vara nog! Jag tänker inte vara tyst längre.

Dags att vi sätter ner foten och säger NEJ, vi vill inte ha homofober/rasister här!

Vive la révolution!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav geeko » 2015-08-15 13:29:21

Om de går på folk personligen borde de definitivt inte vara här. Samma sak om det är en tråd som kanske handlar om "alla oss homosexuella" och de går in och skriver "jag är äcklad av homosexuella". Men håller de sig utanför såna trådar och inte hoppar på någon har man väl rätt till att diskutera vad man vill.
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav nescio » 2015-08-15 13:34:30

RainBowChild skrev:Jag har fått utstå en hel del personligt på sistone men nu får det vara nog!
Har jag inte sett. Var då? Länkar tack!
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kullan » 2015-08-15 13:41:03

Den som inte vistas på chatten ser inte vad som pågår där. Det händer en massa knas på chatten.

Sen vet vi inget om vad som händer via PM.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kaskelott » 2015-08-15 13:55:19

geeko skrev:Om de går på folk personligen borde de definitivt inte vara här.


Och det händer ju indirekt om man generalliserar och bygger fördomar eftersom det antagligen finns personer med invandrarbakgrund och/eller är homosexuella på forumet. De tar antagligen åt sig ganska kraftigt av sånt och det är inte okej. Fokuset ska ligga på aspergerssyndrom. Uttrycka sig rasistiskt och homofobt finns det jättemycket andra plattformar för.
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-15 14:13:59

Kaskelott skrev:
geeko skrev:Om de går på folk personligen borde de definitivt inte vara här.


Och det händer ju indirekt om man generalliserar och bygger fördomar eftersom det antagligen finns personer med invandrarbakgrund och/eller är homosexuella på forumet. De tar antagligen åt sig ganska kraftigt av sånt och det är inte okej. Fokuset ska ligga på aspergerssyndrom. Uttrycka sig rasistiskt och homofobt finns det jättemycket andra plattformar för.


Kritik och påhopp är saker många idag har svårt att skilja på. Åt båda håll.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Kaskelott » 2015-08-15 14:41:29

Fenren skrev:Kritik och påhopp är saker många idag har svårt att skilja på. Åt båda håll.


Nej, det är inte svårt att skilja på. Däremot kan det ena lätt föda det andra.
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav rdos » 2015-08-15 15:02:11

Finns ingen anledning till specialregler mot homofobi här då AS inte är relaterat till sånt. Samma sak med "rasism", folk på forumet är inte mer ofta invandrare än folk i samhället.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Mountain_lion » 2015-08-15 15:56:38

Jag förstår hur du känner RBC. Problemet är nog att vi har åsiktsfrihet. Sedan är påhopp och mobbing aldrig OK.
Det är tråkigt att personer som själv upplevt trångsynthet från omgivningen inte klarar av att vara accepterande till andra.
Det jag kan säga är att vi som är för att alla människor är lika mycket värda, är fler än de som anser att olika människor är olika mycket värda.

Tydligen finns det någon blockeringsgrunka man kan använda om det handlar om PM.
Visst det första PM.et tvingas man få.
Jag tycker att man kan lägga ut alla sådana påhopp, dvs både PM och chatt, på en särskild tråd där alla kan se vad olika personer skriver och vem som skriver de olika uttalandena.
Det kanske inte hjälper för att vissa personer ska uttala sig fördomsfullt men det ger oss en bild av vilka personer som tycker att vi är olika mycket värda som människor. Och sedan får de väl ta eventuella konsekvenser av att ha uttalat sig på det viset.
Bara en tanke.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-15 16:10:28

Mountain_lion skrev:Jag tycker att man kan lägga ut alla sådana påhopp, dvs både PM och chatt, på en särskild tråd där alla kan se vad olika personer skriver och vem som skriver de olika uttalandena.


Man kan anmäla både pm och chatten. Det är bättre än penalism och uthängning.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav rdos » 2015-08-15 16:28:41

Mountain_lion skrev:Det jag kan säga är att vi som är för att alla människor är lika mycket värda, är fler än de som anser att olika människor är olika mycket värda.


Varför skulle ogillande av HBTQ och massinvandring ha med människors värde att göra? Jag har väl rätt att tycka att homosexualitet är äckligt om jag vill, precis som folk får tycka mina preferenser är äckliga? Det betyder inte att jag anser homosexuella som mindre värda, eller ens sådana jag inte vill umgås med. Jag gillar faktiskt att umgås med HBTQ-människor. Jag tycker ju vanligt sex oxå är äckligt, men jag umgås med dem oxå.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Alien » 2015-08-15 17:02:06

Mountain_lion skrev:Jag tycker att man kan lägga ut alla sådana påhopp, dvs både PM och chatt, på en särskild tråd där alla kan se vad olika personer skriver och vem som skriver de olika uttalandena.


Nej, detta är mot forumreglerna:
• återge aldrig vad någon annan medlem skrivit till dig privat via exempelvis PM utan lov. Dock får du naturligtvis citera PM när dessa rapporteras till moderator.
rules.php
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-15 17:14:31

kullan skrev:Den som inte vistas på chatten ser inte vad som pågår där. Det händer en massa knas på chatten.

Har slutat med chatt i många år. Huvudproblemet är att folk flest skriver fortare än de tänker och att det inte går att ta vettig paus om man behöver äta osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav kiddie » 2015-08-15 17:40:05

Vi kramar rasister här. Och andra som inte kan uppföra sig. Det finns vissa som ständigt får attackera andra och det är helt OK. Det finns folk av alla sorter här, men är man kvinna, mörk, homo eller muslim, då kommer man att få många indirekta påhopp och det är bara att vänja sig. Det är dock bara vissa saker man får vara på det viset om. Hoppa på andra utanför normen är inte tillåtet på forumet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Mountain_lion » 2015-08-15 19:20:23

Tack kiddie.
Det är rätt. Vi får göra som vi gör med barn. Låt oss krama dem och visa kärlek så kanske de lär sig kärlek och tolerans.
nallen, här får du en jättekram. och du med rdos en storkram till dig också. :-P
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-15 19:45:12

När det skall vara nolltolerans så kommer det alltid frågan vem som skall avgöra gränsdragning och vad som anses som fel osv. Människor är ju kända för sin opartiskhet..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav alixha » 2015-08-15 19:54:15

Att utesluta någon på grund av åsikter är illa, precis som att utesluta någon på grund av bakgrund eller läggning.
Nolltolerans är inte bra, oavsett vilket håll man viftar släggan åt.

Personliga påhopp är självklart inte okej, rapportera till mod och ignorera användaren.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav RainBowChild » 2015-08-15 22:32:37

Känns som jag borde gjort en omröstning av detta...
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Liljan » 2015-08-15 22:50:55

alixha skrev:Att utesluta någon på grund av åsikter är illa, precis som att utesluta någon på grund av bakgrund eller läggning.
Nolltolerans är inte bra, oavsett vilket håll man viftar släggan åt.

Personliga påhopp är självklart inte okej, rapportera till mod och ignorera användaren.


Nej, det är det inte. Ens åsikter är självvalda, det är inte ens bakgrund eller läggning.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav MsTibbs » 2015-08-15 23:01:11

Jag tror på principen att diskutera, snarare än att visa kalla handen. Utesluter man någon bevisar man att denne har rätt, i vissas ögon.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav warrior88 » 2015-08-15 23:03:25

Givetvis ska det vara nolltolerans om det kommer till påhopp :-)154 .
warrior88
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2015-08-14

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav RainBowChild » 2015-08-15 23:06:21

Liljan skrev:
alixha skrev:Att utesluta någon på grund av åsikter är illa, precis som att utesluta någon på grund av bakgrund eller läggning.
Nolltolerans är inte bra, oavsett vilket håll man viftar släggan åt.

Personliga påhopp är självklart inte okej, rapportera till mod och ignorera användaren.


Nej, det är det inte. Ens åsikter är självvalda, det är inte ens bakgrund eller läggning.


Tack Liljan, jag håller verkligen med dig här! Det var det mest logiska jag hört hela dan!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav MsTibbs » 2015-08-15 23:07:04

warrior88 skrev:Givetvis ska det vara nolltolerans om det kommer till påhopp :-)154 .


Indeed! Viktig skillnad! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nolltolerans för homofober/rasister på forumet

Inläggav Fenren » 2015-08-15 23:10:35

Liljan skrev:
alixha skrev:Att utesluta någon på grund av åsikter är illa, precis som att utesluta någon på grund av bakgrund eller läggning.
Nolltolerans är inte bra, oavsett vilket håll man viftar släggan åt.

Personliga påhopp är självklart inte okej, rapportera till mod och ignorera användaren.


Nej, det är det inte. Ens åsikter är självvalda, det är inte ens bakgrund eller läggning.


Så du är inte så mycket för sådant som demokrati, yttrandefrihet och åsiktsfrihet med andra ord.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in