När man skrämmer iväg folk.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-15 21:41:54

Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Fenren » 2015-08-15 21:43:34

kullan skrev:
plåtmonster skrev:Lär dig att identifiera när ditt eget beteende drar iväg åt fel håll genom att t.ex mala på om något fast än mottagaren har slutat lyssna. Det kan vara svårt men en effektiv väg att gå.


Jo men det vet jag rätt säkert redan nu. När jag blir stressad och provocerad. Samhället i sig bjuder på många tillfällen att bli just detta så det går inte att undvika detta.


jo det går.

lista allt som stressar dig.
se till att få bort så många av dem från ditt liv som möjligt.
hitta sätt att gå runt de flesta av de som är kvar
lär dig handskas med de sista
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-15 21:55:56

Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.


Det fungerar utmärkt för mig. Jag har en jag älskar jättemycket men mig själv älskar jag inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav k4Kaey » 2015-08-15 22:00:04

Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.

Floskel.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Maggi » 2015-08-15 22:00:48

Fenren skrev:
kullan skrev:
plåtmonster skrev:Lär dig att identifiera när ditt eget beteende drar iväg åt fel håll genom att t.ex mala på om något fast än mottagaren har slutat lyssna. Det kan vara svårt men en effektiv väg att gå.


Jo men det vet jag rätt säkert redan nu. När jag blir stressad och provocerad. Samhället i sig bjuder på många tillfällen att bli just detta så det går inte att undvika detta.


jo det går.

lista allt som stressar dig.
se till att få bort så många av dem från ditt liv som möjligt.
hitta sätt att gå runt de flesta av de som är kvar
lär dig handskas med de sista
det där var bra, vilka smarta människor det finns här! Jag ska sätta mig och göra min lista ikväll! Tack för tipset Fenren!
Senast redigerad av Maggi 2015-08-15 22:01:26, redigerad totalt 1 gång.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-15 22:01:26

kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.
Det fungerar utmärkt för mig. Jag har en jag älskar jättemycket men mig själv älskar jag inte.



Helt säker på det om du tänker efter?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-15 22:03:50

Zirre skrev:
kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.
Det fungerar utmärkt för mig. Jag har en jag älskar jättemycket men mig själv älskar jag inte.


Helt säker på det om du tänker efter?


Tvärsäker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Fenren » 2015-08-15 23:26:08

Maggi skrev:
Fenren skrev:
kullan skrev:Jo men det vet jag rätt säkert redan nu. När jag blir stressad och provocerad. Samhället i sig bjuder på många tillfällen att bli just detta så det går inte att undvika detta.


jo det går.

lista allt som stressar dig.
se till att få bort så många av dem från ditt liv som möjligt.
hitta sätt att gå runt de flesta av de som är kvar
lär dig handskas med de sista
det där var bra, vilka smarta människor det finns här! Jag ska sätta mig och göra min lista ikväll! Tack för tipset Fenren!


Jag trodde till aldeles nyligen att det var så alla gjorde... Förstå min chock när jag insåg att vanliga inte undvek saker! Den chocken var ändå mindre än när jag insåg att folk som hade problem med vissa saker inte försökte undvika dem.

Ta en sån enkel sak som att storhandla. Jag tycker det är jobbigt med alla andra kunder. Hatade att storhandla tills jag hittade statistik på när folk handlar. Nu handlar jag i princip bara på tisdagar, då de har fått in nya varor efter helgen och det är notoriskt få andra kunder!
Ett problem ur världen, och jag mår mycket bättre.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-16 3:21:46

Fenren skrev:Ta en sån enkel sak som att storhandla. Jag tycker det är jobbigt med alla andra kunder. Hatade att storhandla tills jag hittade statistik på när folk handlar. Nu handlar jag i princip bara på tisdagar, då de har fått in nya varor efter helgen och det är notoriskt få andra kunder!
Ett problem ur världen, och jag mår mycket bättre.

Smart!

Dock kan det också vara tillfälle till lite spontankontakt. Under förutsättning att det är minimalt med folk som helt enkelt är irrelevanta men stökiga.

k4Kaey skrev:
Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.

Floskel.

Instämmer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-16 10:06:56

Det går inte att välja bort stressade situationer för mig. Och att anpassa handlingen funkar inte heller då lanthandeln här ute är samlingspunkten i byn. Alla går dit någon gång varje dag. Handlingen är iofs inte värst för mig. Utan det är konflikter i relationen. Jag hamnar lätt i konflikt med folk jag har en personlig relation till. Typ familj och partner. Det är där problemen dyker upp. Och ja jag kan bli rätt aggresiv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Maggi » 2015-08-16 10:31:30

Fenren skrev:
Maggi skrev:
Fenren skrev:
jo det går.

lista allt som stressar dig.
se till att få bort så många av dem från ditt liv som möjligt.
hitta sätt att gå runt de flesta av de som är kvar
lär dig handskas med de sista
det där var bra, vilka smarta människor det finns här! Jag ska sätta mig och göra min lista ikväll! Tack för tipset Fenren!


Jag trodde till aldeles nyligen att det var så alla gjorde... Förstå min chock när jag insåg att vanliga inte undvek saker! Den chocken var ändå mindre än när jag insåg att folk som hade problem med vissa saker inte försökte undvika dem.

Ta en sån enkel sak som att storhandla. Jag tycker det är jobbigt med alla andra kunder. Hatade att storhandla tills jag hittade statistik på när folk handlar. Nu handlar jag i princip bara på tisdagar, då de har fått in nya varor efter helgen och det är notoriskt få andra kunder!
Ett problem ur världen, och jag mår mycket bättre.
haha, du skulle bara veta hur mycket saker jag undvikit i mitt liv, (jag vet även exakt när man ska handla på olika ställen)men det här med lista kanske man kan använda på personliga relationer också. Listor är bra!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-16 18:28:40

.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav snuggelhund » 2015-08-16 18:34:28

Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.


Jag tycker det är en riktigt usel floskel.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav slackern » 2015-08-16 18:40:45

snuggelhund skrev:
Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.


Jag tycker det är en riktigt usel floskel.


Jag tror inte att det ska tolkas bokstavligt, men om man mår skit och kanske stöter ifrån sin partner verkligen älska en för att orka härda ut.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-16 18:44:28

slackern skrev:
snuggelhund skrev:
Zirre skrev:Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv.


Jag tycker det är en riktigt usel floskel.


Jag tror inte att det ska tolkas bokstavligt, men om man mår skit och kanske stöter ifrån sin partner verkligen älska en för att orka härda ut.


Det ska inte tolkas bostavligt. En som inte älskar sig själv mår nog inte helt bra och då är det svårare att verkligen älska andra. (Så tolkar jag det)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-16 23:17:00

Zirre skrev:En som inte älskar sig själv mår nog inte helt bra

Det är också ett antagande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav tahlia » 2015-08-17 10:55:27

Kommunikation, mer kommunikation och än mer kommunikation.
Jag är inte heller helt lätt att leva med och många gånger har jag övervägt om jag gör en partner mer skada än nytta. Någonstans längs vägen upptäckte jag att det inte behöver vara fullt så illa som jag trodde. Genom att läraig förstå mig själv och läsa av mig själv bättre har jag också bättre förutsättningar för att få en relation att fungera, främst genom kommunikation. Att vara tydlig med hur jag uppfattar saker hellre än att brinna av, att be personen ställa vilken fråga det nu än var en annan dag för just idag är jag trasig av stress och därför mer negativ än vad som egentligen är jag brukar vara, att fråga när jag inte är säker och att be om utrymme när jag behöver det (etc etc).
Kommunikation är alltid viktigt i relationer men lite extra viktig när man är udda eller har svårt att tolka olika situationer och uttalanden.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav tahlia » 2015-08-17 10:58:47

plåtmonster skrev:
Zirre skrev:En som inte älskar sig själv mår nog inte helt bra

Det är också ett antagande.

Som en person med lång erfarenhet av att inte älska sig själv vågar jag påstå att det är skitsnack.
Problemet är snarare att acceptera att någon annan kan älska dig när du inte älskar dig själv.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Sheyen » 2015-08-22 9:32:29

kullan skrev:
Fenren skrev:Undvik situationer som är svåra och ställer till det?


Men i en relation tex dyker det ju upp svåra situationer. Hur tacklar man dom? Det går inte att smita undan allt.

Det beror ju på vad det gäller.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Sheyen » 2015-08-22 9:44:15

kullan skrev:
plåtmonster skrev:Identifiera vilka situationer som stressar och provocerar. Håll dig borta från sådana tillfällen genom planering och kanske säga nej till aktiviteter osv.



Ja då får jag avstå från att ha partner.

Ja, om du inte finner glädje i att ha en partner bör du givetvis inte ha en sådan. Men sannolikt handlar det nog mer om att lära sig att hantera problem och/eller hitta någon som man passar bra ihop med. Ni kanske inte passar bra ihop? Många gånger kan man få relationer att fungera, men när du skriver att du blir "aggressiv" framstår du som hotfull och även om det inte skulle vara skadligt för dig själv finns det ju även en partner som kan drabbas av det. Hur bemöter han dig när du blir aggressiv? Slåss du? Slår du sönder saker?

Är han aggressiv?

Man vill gärna ha fler detaljer, för annars går detta inte att diskutera.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sv: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-22 10:16:00

Sheyen skrev:
kullan skrev:
plåtmonster skrev:Identifiera vilka situationer som stressar och provocerar. Håll dig borta från sådana tillfällen genom planering och kanske säga nej till aktiviteter osv.



Ja då får jag avstå från att ha partner.

Ja, om du inte finner glädje i att ha en partner bör du givetvis inte ha en sådan. Men sannolikt handlar det nog mer om att lära sig att hantera problem och/eller hitta någon som man passar bra ihop med. Ni kanske inte passar bra ihop? Många gånger kan man få relationer att fungera, men när du skriver att du blir "aggressiv" framstår du som hotfull och även om det inte skulle vara skadligt för dig själv finns det ju även en partner som kan drabbas av det. Hur bemöter han dig när du blir aggressiv? Slåss du? Slår du sönder saker?

Är han aggressiv?

Man vill gärna ha fler detaljer, för annars går detta inte att diskutera.


Nä han är absolut inte agressiv. Verkligen inte. Han slåss inte heller. Det är jag som kan i påverkan av frustration bli arg och höja rösten. Så problemet ligger hos mig och min asperger. Det är ju det tråden handlar om. Jag skrämmer bort folk när jag får sk meltdowns. Hjärna får typ frispel och jag kan inte kontrollera det. Ungefär som en häst som ryttaren tappar kontrollen över. Och jag vet inte hur jag ska hantera problemet. Tyvärr går det inte att förebygga det utan det kommer ständigt nya situationer då hjärnan börjar agera på egen hand. Och att få folk runt att förstå hjälper inte. De ska orka också. Och det gör inte folk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-22 11:09:31

Man kan lättare bli arg om man har näringsbrist. Så om man ska ex. gå hemifrån, ta med en frukt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: När man skrämmer iväg folk.

Inläggav kullan » 2015-08-22 11:15:23

Zirre skrev:Man kan lättare bli arg om man har näringsbrist. Så om man ska ex. gå hemifrån, ta med en frukt.


Äter inte frukt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När man skrämmer iväg folk.

Inläggav Zirre » 2015-08-22 11:21:38

kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan lättare bli arg om man har näringsbrist. Så om man ska ex. gå hemifrån, ta med en frukt.


Äter inte frukt.

Gissade att du skulle svara så.
Bara ta med något annat som man äter, macka, nötter m.m.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in