Plåster är rasistiska ("vardagsrasism", "vithetsnorm")

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plåster är rasistiska ("vardagsrasism", "vithetsnorm")

Inläggav alixha » 2015-08-14 9:47:19

Vänsterpartiets medlem Paula Dahlberg har på sin blogg kritiserat apoteken för "vardagsrasism". Hon är adopterad från Colombia av den svenska familjen och kan inte hitta plåster i närheten av sin hudnyans.
I Sveriges Radio har Paula Dahlberg klagat över att hon ständigt är tvungen att anstränga sig för att hitta genomskinliga plåster för att slippa använda plåster för vita.

Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket, måste be om ursäkt för att apoteksnätet saknar plåster för "nya svenskar".
Det är tyvärr lite skämmigt att vi inte har tänkt på det själva, sade hon.
Kommunikationsdirektören lovar att Apoteket snart hittar en leverantör av mörka plåster.


Vad tycker ni? Fjantigt? eller är det helt rätt att det ska finnas plåster för olika hudnyanser?

Moderator: La in en länk till artikeln från Sputnik News som citeras.

Moderator: Kompletterade rubriken mtp hur diskussionen utvecklat sig.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Plåster är rasistiska

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-14 9:49:49

Tycker mest det känns som att man letat efter nåt att klaga på.

Men annat hon skriver är vettigt.
Till exempel det här blogginlägget,
http://www.politism.se/pitch/ta-tillbak ... post-24018
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-08-14 9:54:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Plåster är rasistiska

Inläggav Wine » 2015-08-14 9:53:01

Det är väl bara att använda genomskinliga plåster, finns väl i de flesta butiker och på apotek? Känns lite fånigt också att bry sig särskilt mycket om vad ett plåster har för färg, det viktigaste är väl funktionen? En del verkar ju bara ha som huvuduppgift att leta med ljus och lykta efter saker att hänga upp sig på.
Senast redigerad av Wine 2015-08-14 9:56:11, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Plåster är rasistiska

Inläggav Deadhorse » 2015-08-14 9:57:50

Tycker de är idiotiskt, varför ska vi ändra något som varit på samma sätt i åratal?

När jag använder plåster så är färgen de minsta jag bryr mig om, om ingeting alls, är jag inte tillräckligt utseendefixerad tro?

Sverige går under, och de är snabbare än vad folk tror.
Deadhorse
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-08-12

Plåster är rasistiska

Inläggav elle » 2015-08-14 9:59:23

Ett lyxigt problem.
Plåster är ingen smink som ska passa till hudfärgen.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Plåster är rasistiska

Inläggav kullan » 2015-08-14 10:14:46

Just detta är rätt fjantigt. Finns andra saker att lägga energin på. Jag är glad över att det finns plåster öht.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Plåster är rasistiska

Inläggav Maggi » 2015-08-14 10:19:21

Nja, det skulle väl vara bra om de börjar tillverkas i mörkare färg också eftersom en allt större del av sveriges befolkning är svarta.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Plåster är rasistiska

Inläggav Huggorm » 2015-08-14 10:42:56

Riktiga män använder eltejp. Den är vanligtvis svart så den borde funka även till invandrare.

Jag tycker sådana här vänsteridealister gör sverige till åtlöje när de tillåts uttala sig i public service. Danske utrikesministern har helt rätt.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Plåster är rasistiska

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-14 10:43:32

Den vita befolkningen är väl på väg att bli minioritet här i landet? Så det är välan dags att göra som apple gjorde med sina iphone-ikoner. Allt från vita till gula, olika nyanser av grå, beige och brun ända till #kolsvarta brudars plåster.

Jag har heller aldrig hittat plåster i min hudton, de är alltid mörkare än min hud. Men mig är det ju inget synd om iom jag är av vit ras. Det är okay, jag gör sällan illa mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Plåster är rasistiska

Inläggav Moggy » 2015-08-14 10:49:08

Maggi skrev:Nja, det skulle väl vara bra om de börjar tillverkas i mörkare färg också eftersom en allt större del av sveriges befolkning är svarta.


Leder till att fler svenskar behöver använda plåster efter att ha fått erfara främmande kulturer.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Plåster är rasistiska

Inläggav Tantaly » 2015-08-14 11:12:37

Jag ska nog reklamera min svarta soffa. Den är lite rasistisk eftersom den inte matchar min hudfärg känner jag.

On topic. Finns mängder av andra plåster att välja på. Och soffor =)
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Plåster är rasistiska

Inläggav Huggorm » 2015-08-14 11:16:31

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:Den vita befolkningen är väl på väg att bli minioritet här i landet?

Nej, och apartheid är fortfarande en dålig idé.
Har du någon statistik på att de vita inte är i minioritet? Ska inte de olika raserna kunna få olika plåster?
Araber räknas också som vita
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Plåster är rasistiska

Inläggav MsTibbs » 2015-08-14 11:36:02

Kan vi inte införa endast gröna plåster och kringgå det hela?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Plåster är rasistiska

Inläggav Huggorm » 2015-08-14 11:48:05

Låt marknaden införa plåster i andra färger om man tror att det kommer bära sig ekonomiskt. Till dess räcker det med den vanliga färgen, den matchar nästan inga svenskar heller så det är rättvist för alla.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Plåster är rasistiska

Inläggav Tantaly » 2015-08-14 12:03:34

Huggorm skrev:Låt marknaden införa plåster i andra färger om man tror att det kommer bära sig ekonomiskt. Till dess räcker det med den vanliga färgen, den matchar nästan inga svenskar heller så det är rättvist för alla.


Exakt. Man kan inte lagföra vilka produkter enskilda företag måste tillverka och sälja. Det är rent marknadsmässigt.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-14 12:28:18

Tantaly skrev:Exakt. Man kan inte lagföra vilka produkter enskilda företag måste tillverka och sälja. Det är rent marknadsmässigt.

Nej, men företag bör upplysas om saknade produkter i utbudet. (Det är även om viss skillnad när företaget ägs av staten.)

Jag kan inte se att Paula Dahlberg någonstans har anklagat apoteken för rasism, så som påstås, utan enbart påpekat att mörkhyade ofta glöms bort när produkter utvecklas.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Plåster är rasistiska

Inläggav Huggorm » 2015-08-14 12:39:45

Kanin skrev:Jag kan inte se att Paula Dahlberg någonstans har anklagat apoteken för rasism, så som påstås, utan enbart påpekat att mörkhyade ofta glöms bort när produkter utvecklas.
Här är ett utmärkt tillfälle för svarta att ta initiativ, när de är de första som ser att det saknas produkter. De kan starta tillverkningen själv och leva på det så de slipper vara arbetslösa. Allt som krävs är lite entreprenörsanda.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Plåster är rasistiska

Inläggav Vaniljflickan » 2015-08-14 12:45:51

Många bäckar små.. alla dessa "smågrejer" är det bra att människor påpekar.. även med kritor och färgpennor så kallar man den "beigea" kritan/pennan för hudfärgad utan att tänka mer på den saken.

Det är ju inget att bli sur över att någon tar upp iaf, men det är en liten del i ett mycket större problem anser jag.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Re: Plåster är rasistiska

Inläggav Moggy » 2015-08-14 12:49:08

Kanin skrev:
Tantaly skrev:Exakt. Man kan inte lagföra vilka produkter enskilda företag måste tillverka och sälja. Det är rent marknadsmässigt.

Nej, men företag bör upplysas om saknade produkter i utbudet. (Det är även om viss skillnad när företaget ägs av staten.)


Finns det pengar att göra på en produkt så inser säkert tillverkarna det själva. Marknaden löser det, det behövs ingen styrning.

Sen går det säkert att beställa svarta plåster från afrikanska webbutiken, antar att svarta plåster är vanligt där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-14 12:57:56

Moggy skrev:
Kanin skrev:Nej, men företag bör upplysas om saknade produkter i utbudet. (Det är även om viss skillnad när företaget ägs av staten.)
Finns det pengar att göra på en produkt så inser säkert tillverkarna det själva. Marknaden löser det, det behövs ingen styrning.

Vem har sagt något om styrning? Är det inte bra om kunderna upplyser företagen om att de saknar en produkt i utbudet?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-14 13:01:15

Huggorm skrev:
Kanin skrev:Jag kan inte se att Paula Dahlberg någonstans har anklagat apoteken för rasism, så som påstås, utan enbart påpekat att mörkhyade ofta glöms bort när produkter utvecklas.
Här är ett utmärkt tillfälle för svarta att ta initiativ, när de är de första som ser att det saknas produkter. De kan starta tillverkningen själv och leva på det så de slipper vara arbetslösa. Allt som krävs är lite entreprenörsanda.

Det låter inte som någon kostnadseffektiv lösning och jag tvivlar på att det går att leva på småskalig produktion av plåster.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Plåster är rasistiska

Inläggav Tantaly » 2015-08-14 13:01:26

Moggy skrev:
Finns det pengar att göra på en produkt så inser säkert tillverkarna det själva. Marknaden löser det, det behövs ingen styrning.

Sen går det säkert att beställa svarta plåster från afrikanska webbutiken, antar att svarta plåster är vanligt där.


Såg en som hade skickat mail till salvequick, ett ledande företag för plåstertillverkning och frågat om deras utbud i länder där mörkhyade personer dominerar. Utbudet är exakt lika färgmässigt som i Sverige.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Plåster är rasistiska

Inläggav atoms » 2015-08-14 13:02:01

Läste om det här för några dagar sedan -

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6225436

Enligt Steffi Aluoch finns det fler liknande exempel där beige kallas för hudfärgat. Hon säger att ofta när en frågar efter hudfärgade produkt i affären så utgår de ifrån att en menar beige.

– Underkläder är vi vana vid, nya foundations som ska passa alla hudtyper. Det tycker jag är komiskt, för det är bara en hudtyp man pratar om då och det är beiga toner, säger hon och fortsätter:

– Det är någon som har bestämt att jag inte har en hudfärg som räknas i samhället. Det är en viss sorts avhumanisering, säger hon.


- då Anneli Koskinen skrev om vad Steffi Aluoch tyckte om saken.

Det var något som jag aldrig hade funderat över men som i ett slag kändes väldigt rätt.

Varför har "hudfärgade" plåster bara en färg?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Plåster är rasistiska

Inläggav Kanin » 2015-08-14 13:06:37

"Out now – a plaster that matches brown skin"
http://www.theguardian.com/theguardian/ ... brown-skin

And while the shade of my plaster has never really occupied my thoughts – I'm usually too busy moaning about why I have to wear one in the first place – as a woman of colour I feel there is indeed some comfort in knowing that my cuts will no longer be highlighted by a bright beige band.

"I have always found it bizarre that there are no plasters that suit brown skin tones," says Stickyskin spokeswoman Sue Eatherden. "Some of my friends would rather have bleeding heels after a night out than put a plaster on that looks stupid."
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in