Fobi för "politisk korrekthet"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav gadas » 2015-07-22 14:23:15

Jag är emot det politiskt korrekta eftersom det är bluff.

"Sverige är ett fint land där alla ska känna sig välkomna!"

Skitsnack! Fråga dem som blir handgripligen avvisade till tortyr och avrättning. Det är alldeles ofattbart hur SD & Co lyckats dra intresset från detta.

"Vi måste rensa Pippi Långstrump från Negrer"

Hur kan man inbilla sig att man ska bekämpa rasism genom historierevisionism?? Det är ju sådana låtsanden som underhåller rasismen!

"Alla män är skyldiga till kvinnoförtrycket!"

Har vi fått tillbaka arvssynden nu också?

De politiskt korrekta vill omdana samhället genom att skriva en saga! Allt förtryck fortsätter obehindrat. Den största tragedin är inte de inkorrektas brutalitet utan de korrektas tystnad.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-08-11 10:27:44

Ok, så är knivdådet på IKEA där en mor och son dödades ett rasistiskt motiverat dåd?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav rdos » 2015-08-11 11:10:00

Kattmat skrev:Nämligen att runt 35% av Sveriges befolkning helt enkelt har svårt för muslimer och personer från mellanöstern, samt anser att staten gör för mycket för olika minoritetsgrupper.


Man kan ju fråga sig varför just dessa? Kanske för att man liksom jag blivit ofredad av denna grupp och kallad för "Svenne" och annat?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav bardamu » 2015-08-11 13:05:00

Politiskt korrekthet är ett påhittat problem, för att visa hur det är ett påhittat och överdrivet problem ska jag nu i fortsättningen sjukdomsförklara dem som har de här påhittade problemet.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-08-14 8:46:12

I Sverige är det fint att vara normkritisk:

DN - Danska utrikesministern: Glad att jag inte bor i Sverige
Publicerad 2015-08-14 06:58

”Är ännu en gång glad för att jag inte bor i Sverige...” skrev Danmarks utrikesminister på Facebook och länkade till en artikel om ifrågasatta plåster.


Allt började med ett inslag i P3 Nyheter och en diskussion i P1 Morgon. Paula Dahlberg, som driver bloggen vardagsrasismen.nu, efterlyste plåster i fler färger än bara beige. Att kalla vissa plåster hudfärgade och endast erbjuda en nyans är ett tecken på ”vithetsnormen”, resonerade Dahlberg.


Men kommentaren är skriven med glimten i ögat, förklarar Kristian Jensen för danska TV2:

– Jag är glad för att bo i ett land där vi debatterar viktigare saker än färgerna på plåster.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav kiddie » 2015-08-16 3:42:30

Wine skrev:Ok, så är knivdådet på IKEA där en mor och son dödades ett rasistiskt motiverat dåd?


Det vet man väl inte förrän brottslingen har talat och om han då talar sanning.

Det kan ju vara så att dessa offer råkade vara där, han kunde likagärna ta en invandrad familj av vilken sort som helst.

Eller också så siktade han in sig på folk som verkligen såg svenska ut, just för att de var svenska och såpass svenskt utseende att någon förväxling inte kunde ske.

Det är svårt att se motivet bara i handlingen i detta fall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Skogkatt » 2022-07-22 10:47:27

Har dessa åsikter blivit vanligare på senare tid, eller har det bara blivit mer märkbart på grund av internet?
Det som har hänt är att Skandinavien har förändrats och blivit sämre. Vi har flera allvarliga problem nu. Folk ser detta och de reagerar. Mycket av orsaken till problemen är politisk korrekthet. Så då protesterar folk mot det. Tidigare hade vi knappt några problem, så vi hade inget att bråka om. Människor har samma åsikter som de hade tidigare, men de har inte behövt argumentera om det förrän nu. Jag minns hur det var här förut, det var väldigt annorlunda.

Är det som kallas för politiskt korrekta åsikter och "rätt" inom citattecken, fortfarande politiskt korrekta och "rätt", när de som är emot dem hörs överallt samt är tredje största parti i riksdagen?
'Politisk korrekthet' är för människor som inte klarar tänka själva. Folk får veta vad de bör stödja och vad de ska tro på, också gör de det för att det är politiskt korrekt. Det är ett skämt, det är omöjligt att ta det på allvar. Och politisk korrekhet är farligt för samhället, det gör allt värre, det skapar problem. Det hindrar folk från att reagera och fatta förnuftiga beslut. Politisk korrekthet är när myndigheterna säger att det inte finns några problem i Sverige och att man inte ska kritisera myndigheterna och folk faktiskt lyssnar på dem och gör som de säger. Även om man ser med egna ögon att de ljuger.

Vad kan få en person som själv tillhör en utsatt och/eller nedvärderad grupp att vända sig emot dem som vill att utsatta och nedvärderade grupper ska få det bättre?
Bara för att man själv tillhör en utsatt grupp, så betyder inte det att alla andra grupper har rätt eller borde ha det bättre. Det är möjligt att vara en grupp och ha helt fel om allt. Så om någon vill hjälpa alla grupper betyder det att de är politiskt korrekta. Och det kan man ju inte stödja, det är farligt. Personligen föredrar jag att leva i ett lugnt, säkert och normalt samhälle. Och det får man inte med politisk korrekthet, man får tvärtom. Man får ett stökigt, osäkert och galent samhälle.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav nescio » 2022-07-22 14:32:06

Vad är politiskt korrekt?

Mot dödstraff?
För abort?
Knark olagligt?
Köpa sex olagligt?
Hög skatt på alkohol?
Hög skatt på bensin?
Svt ska finansieras via skatten?
Alla flyktingar är välkomna till Sverige?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Alien » 2022-07-22 14:56:34

Vad som är politiskt korrekt beror ju vilken grupp man tillhör el befinner sig i.

En SD:are känner sig inte politiskt korrekt bland t ex liberaler, centerpartister el miljöpartister. Men när han är i sin egen grupp är hans åsikter politiskt korrekta. Där är det L, C och Mp som inte är politiskt korrekta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Paladinen » 2022-07-23 3:18:35

Politisk korrekthet i ett nötskal är

Använda ord som hen , killgissar , mansplaining,manspreading.

Tro på lönegapet och att det naturligtvis beror på en ond sammansvärjning av vita män som kallas patriarkatet.

Tro på dessa vita män i patriarkatet håller tillbaka alla mörkhyade person samt kvinnor i samhället .

Älska invandring och med glädje ser hur vi vita européer skänker bort våra länder och vår värdighet till muslimska invällare.

Känna så kallad VIT skuld över kolonialismen och slaveriet trotts att man aldrig ens haft en del i något av dom

Tro på klimatalarmism och känna klimatskuld och bekänna sig till Greta the new age messiah

Tro på att det finns 1 miljard kön and Still counting och att det står en fritt att välja kön med humöret varje dag

Tro att en man kan bli en biologisk kvinna och tvärtom bara genom att identifiera som det

Tro att så fort man sätter sin fot på svensk mark så blir man etniskt svensk

Tro på att den vite medelålders mannen är roten till all världens ondska

Tycka att blm är det bästa som hänt sen skivat bröd

Älska feminism och känna skuld över att man är man

Vara så kallat woke

Vara vegan

Tro att det är ok att låta små barn välja sin egen könsidentitet

Vara för abort

Vara emot USAs vapenlagar

Hata polisen

Tro på kulturell appropriering tex får vita inte ha dreadlocks och gilla Bob Marley för då approprierar man gör narr av Jamaicansk kultur

Tro på pseudovetenskap som genusvetenskap

Bli triggerd och kränkt av precis allt

Vara emot yttrandefriheten och sanningen då den tydligen kränker folk

Använda epitetet rasist och facist om alla som inte håller med en
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Mats » 2022-07-23 11:38:38

Jag fick 5 PK-poäng av 23.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Maggi » 2022-07-23 12:50:12

Alien skrev:Vad som är politiskt korrekt beror ju vilken grupp man tillhör el befinner sig i.

En SD:are känner sig inte politiskt korrekt bland t ex liberaler, centerpartister el miljöpartister. Men när han är i sin egen grupp är hans åsikter politiskt korrekta. Där är det L, C och Mp som inte är politiskt korrekta.

Nej, så här står det på Wikipedia:

Flera olika definitioner förekommer av begreppet politiskt korrekt. I Sverige används begreppet enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten", i synnerhet som nedsättande beteckning på gängse vänster- och feministiska åsikter".[1] Svenska Akademiens ordlista definierar det som "överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar".[2] Norstedts Nyordsboken definierar begreppet som något "som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle".[3] Enligt professor Mats Alvesson innebär politisk korrekthet, "ett instämmande i åsikterna hos det för tillfället ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle." [4]
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Alien » 2022-07-23 13:27:03

I praktiken har det ingen betydelse vad "kultureliten" tycker om man t ex går in på Flashback. Där blir man utmobbad om man framför deras åsikter, för det är helt andra åsikter som är "politiskt korrekta" på Flashback. Alltså envisas jag med att påstå att det beror på i vilka grupper man rör sig.

I USA är det helt olika vad som är PK bland demokrater och republikaner. Vad "kultureliten" tycker struntar verkligen Trumps anhängare i. Bland liberala grupper är man för abort och vapenkontroll. I konservativa grupper är man emot.

Vad kallar man de grupper där det är "PK att vara anti-PK" för?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Marjatta » 2022-07-24 17:54:58

Paladinen skrev: en ond sammansvärjning av vita män som kallas patriarkatet


Lilla vän. Börja med att lära dig vad som faktiskt menas med patriarkatet. Det är INTE nåt slags sammansvärjning ... börja exv. med att läsa Nationalencyklopedins artikel "patriarkat". Men akta dig. Du kan ju råka lära dig nånting.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Paladinen » 2022-07-24 18:56:56

Marjatta skrev:
Paladinen skrev: en ond sammansvärjning av vita män som kallas patriarkatet


Lilla vän. Börja med att lära dig vad som faktiskt menas med patriarkatet. Det är INTE nåt slags sammansvärjning ... börja exv. med att läsa Nationalencyklopedins artikel "patriarkat". Men akta dig. Du kan ju råka lära dig nånting.


Wow ,riktigt fint användande av härskartekniker där.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Paladinen » 2022-07-24 19:02:23

Marjatta skrev:
Paladinen skrev: en ond sammansvärjning av vita män som kallas patriarkatet


Lilla vän. Börja med att lära dig vad som faktiskt menas med patriarkatet. Det är INTE nåt slags sammansvärjning ... börja exv. med att läsa Nationalencyklopedins artikel "patriarkat". Men akta dig. Du kan ju råka lära dig nånting.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Patriarkat_(sociologi)#Heteropatriarkat

Heteropatriarkat är ett sociopolitiskt system där cispersoner och heterosexuella har makt över kvinnor och personer med annan sexuell läggning eller könsidentitet t.ex. homosexuella och transpersoner. Det är ett teleskopord av termerna heterosexualitet och patriarkat. Termen betonar att diskriminering som utövas på både kvinnor och HBTQ-personer, grundar sig i samma sexistiska och sociala strukturer.

Låter i mina öron som ren post modern feminist smörja

Moderator: Lade till länk till Wikipedia-citatet och lade citatet i en ruta.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Någon » 2022-07-24 19:18:19

Alien skrev:I praktiken har det ingen betydelse vad "kultureliten" tycker om man t ex går in på Flashback. Där blir man utmobbad om man framför deras åsikter, för det är helt andra åsikter som är "politiskt korrekta" på Flashback. Alltså envisas jag med att påstå att det beror på i vilka grupper man rör sig.

I USA är det helt olika vad som är PK bland demokrater och republikaner. Vad "kultureliten" tycker struntar verkligen Trumps anhängare i. Bland liberala grupper är man för abort och vapenkontroll. I konservativa grupper är man emot.

Vad kallar man de grupper där det är "PK att vara anti-PK" för?

Word!!!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vildsvin » 2022-07-25 21:17:22

Alien skrev:I praktiken har det ingen betydelse vad "kultureliten" tycker om man t ex går in på Flashback. Där blir man utmobbad om man framför deras åsikter, för det är helt andra åsikter som är "politiskt korrekta" på Flashback. Alltså envisas jag med att påstå att det beror på i vilka grupper man rör sig.

I USA är det helt olika vad som är PK bland demokrater och republikaner. Vad "kultureliten" tycker struntar verkligen Trumps anhängare i. Bland liberala grupper är man för abort och vapenkontroll. I konservativa grupper är man emot.

Vad kallar man de grupper där det är "PK att vara anti-PK" för?


Det är väldigt stor skillnad på det som respektabla personer säger offentligt och på det som de säger privat. Det speciella med Internet är att diskussioner som förr endast skedde mellan skål och vägg blir allmänt kända.

Många saker som medelklassmänniskor moraliserar över offentligt tror de inte på själva. De bara säger så för att markera socioekonomisk status. Att man har råd att köpa sig fri ur en viss situation som fattiga människor lätt hamnar i.


Ta debatten om ålderstester av ensamkommande. Den högutbildade medelklassen i storstäderna hade satt sina barn i friskolor med flera års kötid, så inga ensamkommande där.

Om föräldrar uttryckte tveksamhet kring åldern på de andra eleverna på barnens skola så blev det en klassmarkör. De statusmedvetna medelklassmänniskorna kunde direkt konstatera att detta var en "lågutbildad lantis" som missat att välja "rätt skola" åt barnen. Och sådana vill man inte associeras med.

Liknande är det med abortfrågan i USA. Det blir en klassmarkör att vara för abort för då signalerar man att man är en dålig förälder som inte har råd med en abortresa utomlands om ens tonårsdotter blir gravid.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav nomemorytoday » 2022-07-26 1:00:01

Finns ingen - ...
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Alien » 2022-07-26 1:32:37

Vildsvin skrev:Liknande är det med abortfrågan i USA. Det blir en klassmarkör att vara för abort för då signalerar man att man är en dålig förälder som inte har råd med en abortresa utomlands om ens tonårsdotter blir gravid.

Det där tror jag inte på. Det är ju en massa kända kvinnor som emot abortförbud trots att de själva säkert har pengar till aborter för sig själva och sina döttrar. De tänker på de fattiga kvinnorna som inte har råd. Biden är också emot abortförbudet och han har säkert pengar för att ev barnbarn ska ha råd med abort.

Allting är inte klassmarkörer. En del är politik och religion också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vildsvin » 2022-07-27 1:11:27

Alien skrev:
Vildsvin skrev:Liknande är det med abortfrågan i USA. Det blir en klassmarkör att vara för abort för då signalerar man att man är en dålig förälder som inte har råd med en abortresa utomlands om ens tonårsdotter blir gravid.

Det där tror jag inte på. Det är ju en massa kända kvinnor som emot abortförbud trots att de själva säkert har pengar till aborter för sig själva och sina döttrar. De tänker på de fattiga kvinnorna som inte har råd. Biden är också emot abortförbudet och han har säkert pengar för att ev barnbarn ska ha råd med abort.

Allting är inte klassmarkörer. En del är politik och religion också.


USA har ett tvåpartisystem så det som för tillfället är rätt hos det ena partiet är ofta för tillfället fel hos det andra partiet.

På 1800-talet var det ofta "kloka gummor" som utförde aborter. Läkaryrket var inte så noga reglerat i USA, och abortmotståndet drevs av personer som ville ha erkännande att de var riktiga läkare och därför hade rätt att avgöra när det var medicinskt korrekt att göra abort och när det inte var det. När läkarutbildningen standardiserades över delstaterna infördes ett generellt abortförbud år 1900.

Protestanterna i Bibelbältet i söder betraktade dock katolikerna som den stora fienden och eftersom katolikerna var emot abort var de för abort.

Länge var det Demokraterna i nordväst som var mest emot abort. De ville bygga ut föräldraförsäkringar, daghem etc och betraktade abort som ett sätt att förhindra fattiga kvinnor att få barn. Men i och med neurosedynkatastrofen och en epidemi röda hund i början på 60-talet var det många vita medelklasskvinnor som födde dödfödda eller svårt missbildade barn. Den urbana akademiska medelklassen blev tvungen att ge upp sin uppfattning att samhället skulle kunna rädda alla oönskade barn. Vilket gjorde att abort blev tillåtet 1973.

Med tiden blev tidigare katolska grupper allt mindre religiösa och Bibelbältet slutade se dem som ett hot. Detta tillsammans med att abort började förknippas med medborgarrättsrörelsen gjorde att Bibelbältet blev emot abort.

https://www.oah.org/tah/issues/2016/nov ... erica/#fr5


Min poäng är att frågan om abort i USA först och främst handlar om att markera sin identitet. Tillhör man innegänget bland akademikerna i storstan eller innegänget bland rebellerna i söder har man olika åsikter, men vilka åsikter det rör sig om varierar över tid.

Gällande vad som är "politiskt korrekt" så gav industrialismen den urbana akademiska medelklassen makt att styra narrativet. De kontrollerade ju alla större tvkanaler och tidningar. Med Internet har tolkningsföreträdet urholkats då den stora majoriteten som producerar innehåll inte tillhör "de utvalda".


Varken Trump eller Biden har någon naturlig efterträdare vilket skapat ett maktvakuum som olika tronpretendenter försöker fylla. Saker som att vara för eller emot abort blir ett sätt att markera revir.

Moderator: Diskussionen om aborter har flyttats hit.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav heavymetal » 2022-07-27 8:47:13

Alla som inte vågar kritisera massinvandringen är PK
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Richard » 2022-07-27 11:11:17

Jag tycker man kan vara vänner trots olika politiska åskådningar. Jag hade en KK som röstade på F! o jag röstade då på SD. Visst var vi oense om politiska saker, men vi hade kul också, tittade på film, hade sex, gjorde utflykter, m.m. T.ex. en gång skulle vi ha sex, då gjorde jag en passande mustasch o klädde jag ut mig till Adolf Hitler. Det tyckte hon var kul!

Men till sist stod hon inte ut med mig, o det kan jag hålla med om att mina "skämt" var lite taskiga o jag kunde låtit bli att skriva de. Sen hörde jag inte av henne på runt 3-4 år. Men häromveckan tog hon kontakt igen på Facebook (som hon blockat mig från), o vi snackade om lite allt möjligt.

Jag är för yttrandefrihet o är öppen för att alla ska kunna få säga, tycka o rösta på vad man vill. Men man undviker lämpligen saker som kan uppfattas som kränkande för andra, t.ex. hets mot folkgrupp.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in