Kontorsarbete enligt ny modell?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-08 17:43:34

Vad tror du om kontorsarbete i denna miljön?

ingenjorskarriar.se: Hetaste kontorstrenden: Sitta på flera stolar
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav Puzzle » 2015-08-08 18:15:44

Mjaa.. Det är väl en rätt spännande idé med att man kan välja mera fritt vart man ska jobba men samtidigt så tror jag det blir väldigt bökigt att inte ha något eget skrivbord på så sätt att man kan lämna sakerna där. Möjligtvis en kombination av det där och ett vanligt kontor hade varit bättre?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav nallen » 2015-08-10 23:12:31

Vedervärdigt. Jag har för inte så länge sen tackat nej till ett, i övrigt tämligen perfekt jobb just för att man höll på att gå över till aktivitetsbaserat kontor. Det kostade mig minst 5 kkr i månaden i utebliven löneförhöjning. Tack för kaffet!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-10 23:19:22

-Fullkomligt idiotiskt!

Öppna kontorslandskap är redan det heldumt men det här...nånstans nere i Dantes sjunde helveteskrets.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav Eeira » 2015-08-10 23:35:43

Hemskt! Dessvärre tycks det vara på modet just nu och även min arbetsgivare planerar för denna sorts "moderna, flexibla och stimulerande" arbetsmiljö.

Vi fick se "inspirerande" bilder från andra arbetsplatser som redan övergått till aktivitetsbaserade kontor. Minns bl a ett ställe där de hade ställt upp en hammock + några utemöbler, lagt in konstgräs och några plastblommor och sedan hägnat in hela härligheten med ett käckt litet staket. Välkommen till framtidens kontor! :-)051
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav Maggi » 2015-08-11 10:11:55

Men finns det inte undersökningar som visar att denna typ av kontor inte är bra?
Eller är man i en minoritet som tycker detta är hemskt?
Trodde det tillhörde historien att inrätta såna kontor, men nu verkar dom komma tillbaka!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav Hellshit » 2015-08-11 10:55:01

Fruktansvärt!
På mitt förra jobb införde de något liknande, att ingen längre skulle ha sin egen plats. Jag sa upp mig.
Hellshit
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2015-08-05

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav kullan » 2015-08-11 11:09:35

Jag funderar om det är dyrt att låta de anställda ha sina egna rum. Behövs ju inte vara jättestora och flotta rum utan ha utrymme med stol och bord som datorn ska stå på samt men mindre hylla för pärmar. I övrigt behövs inte så mycket mer. Jag förstår inte ens grundtanken med öppna kontorslandskap på det där viset. Det övergår mitt förstånd i alla fall. Det är ju inte ens snyggt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav geeko » 2015-08-11 12:02:48

Skulle aldrig klara av det. Samma anledning till att jag aldrig skulle kunna jobba inom hemtjänst. Vill ha mina prylar på samma ställe. Känns lite som när man gick på gymnasiet dock, aldrig samma plats, sällan samma klassrum och olika skumma ställen att plugga på.

Kan knappast tänka mig att det är en kostnadsfråga att låta alla ha ett eget skrivbord och en stol. Sen för möten kan man väl boka ett rum eller nått om man är i behov av det...
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav nallen » 2015-08-11 21:21:58

Man tror sig kunna öka nyttjandegraden på lokalerna på det här viset. Många är ju i möten halva dagarna och då behöver de inte ett skrivbord, likaså är folk ofta på resa... att lösa problemet på det uppenbara sättet - det vill säga att se till att medarbetarna kan sitta på sina rum och faktiskt jobba istället för att gå på alla dessa möten, det tycks aldrig ha fallit någon in. :twisted:
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav alixha » 2015-08-11 22:08:42

Detta är ju inte så nytt egentligen men nytt i Sverige kanske.
Låter lite som en dagismiljö när man läser artikeln, exempelvis:

I alla hemmazonerna kan man förvänta sig låg ljudnivå men inte helt tyst. Symboler visar vilken ljudnivå som gäller.



Flera undersökningar har visat att det helt enkelt inte fungerar, medarbetarna på vanliga kontor med egna skrivbord är mer nöjda än medarbetare i aktivitetsbaserade kontor.
Tydligen fungerar dock hybrider bra där man blandar dom olika modellerna.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kontorsarbete enligt ny modell?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-13 3:12:42

KrigarSjäl skrev:Öppna kontorslandskap är redan det heldumt men det här...nånstans nere i Dantes sjunde helveteskrets.
Fast här kan man ju välja om man vill sitta själv eller i ett öppet landskap.

Men det lär gå åt pipsvängen då man behöver ha en massa teknisk apparatur framme och en del papper. Så det lär i stort sett bara fungera för folk som kan sitta enbart med en dator och ytterst få saker vid sidan om som t.ex papper.

Fast den stora tråden är väl att arbetsgivare får en massa knasiga ideér som sedan de anställda får lida av.

kullan skrev:samt men mindre hylla för pärmar.

Den måste man säkert släpa med sig eller springa genom halva huset för att nå. Skitbra när man behöver snabb åtkomst till referenslitteratur.

nallen skrev:lösa problemet på det uppenbara sättet - det vill säga att se till att medarbetarna kan sitta på sina rum och faktiskt jobba istället för att gå på alla dessa möten, det tycks aldrig ha fallit någon in. :twisted:

En gissning är att cheferna kanske känner sig uppgiftslösa annars. Eller så är det för att tillfredställa folk som behöver vara kvasisociala.

alixha skrev:Flera undersökningar har visat att det helt enkelt inte fungerar, medarbetarna på vanliga kontor med egna skrivbord är mer nöjda än medarbetare i aktivitetsbaserade kontor.

Aldrig att de låter verkligheten störa deras visioner och önsketänkande :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in