Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 18:45:50

Helt knäppt. När man gör som man ska, så funkar den inte. När man gör som man inte ska för då funkar den inte, ja då funkar den ändå. Får man ge den en snyting? :P
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav nano » 2015-04-20 19:37:32

HP är rätt dåliga, dessutom lusar de ned datorn med en massa "hjälpprogram" och olika "lösningar" som tar otrolig plats och framförallt tar processortid i mängder.
Man brukar vilja skriva ut, inte ha en massa halvtaskiga funktioner som nästan är avnändbara.
Bort med HP!

Philips likaså!
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav kullan » 2015-04-20 19:49:14

Om man vill ha en laserskrivare som skriver ut i färg samt önskar ha kopiator och scanner på skrivaren vilket märke ska man välja då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 21:24:48

Verkar som jag ska köpa en Brother eller OKI.

Men vad säger ni om Samsung då? Kass lullull-skrivare? Eller bra?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Kvasir » 2015-04-20 21:45:26

Jag har en Samsung färglaser som har tuffat på i snart tio år utan problem, fast det är en kontorsmodell och inte någon av de allra billigaste. Man får helt enkelt försöka fokusera på några olika tänkbara skrivare och sedan leta efter recensioner och användaromdömen. Relevant är också hur mycket det kostar att byta toner och hur många sidor den beräknas räcka till.

Det kan också vara klokt att välja en skrivare som klarar postscript och ansluts via nätverket. Då ska det inte behövas några speciella drivrutiner, utan bara en generell drivrutin för postscriptskrivare.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-21 7:45:19

Jag brukar kolla tonerpriser, men det verkar inte skilja så jättemycket. Jag tycker det är ganska jämnt mellan antal sidor och tonerpris.

Fattar inte det om postscript, men jag har min ansluten till min router. Via kabel. Jag vill helst inte ha trådlöst tror jag, eftersom det kanske räcker med allt trådlöst redan (försöker dra ned på det, men det är svårt).

Har de flesta datorer postscripsdrivrutin? (Det är alltså helt nytt för mig.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Alienerad » 2015-04-21 8:30:13

Bror Duktig skrev:Jag vill gärna ha hjälp med hur jag löser detta.

Vilket OS har du?
Har du testat HP Print and Scan Doctor?
Alienerad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2015-03-21

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Kvasir » 2015-04-21 9:48:27

Bror Duktig skrev:Jag brukar kolla tonerpriser, men det verkar inte skilja så jättemycket. Jag tycker det är ganska jämnt mellan antal sidor och tonerpris.


Det kan skilja ganska mycket mellan olika fabrikat. Dessutom är det inte ovanligt att billiga skrivare levereras med mindre tonerkasetter. Det kan t.ex. vara så att de kasetter man köper räcker till 5000 sidor, men de som levereras med skrivaren kanske bara räcker i 1000 eller 2000 sidor. Det framgår inte alltid tydligt, men brukar gå att hitta i recensioner. Motsvarande gäller naturligtvis även för bläckstråleskrivare, och är inte specifikt för laser.

Fattar inte det om postscript, men jag har min ansluten till min router. Via kabel. Jag vill helst inte ha trådlöst tror jag, eftersom det kanske räcker med allt trådlöst redan (försöker dra ned på det, men det är svårt).

Har de flesta datorer postscripsdrivrutin? (Det är alltså helt nytt för mig.)


Postscript är ett standardiserat skrivarspråk som är, eller i alla fall ska vara, oberoende av vilken skrivare man har. Alla operativsystem ska kunna klara postscript. I Linux brukar det fungera direkt. I Windows behöver man förmodligen installera någon drivrutin, men sedan bör den alltså klara alla postscriptskrivare oavsett fabrikat och modell. Det brukar iofs finnas en skrivarspecifik fil som berättar lite om den aktuella skrivaren, så som antal pappersfack etc., men den filen brukar inte ens vara nödvändig för att kunna använda skrivaren.

En postscriptskrivare brukar man dessutom koppla till nätverket och inte till en specifik dator, vilket gör den tillgänglig för alla datorer på nätverket. Det behöver naturligtvis inte vara trådlöst nätverk, utan de flesta nätverksskrivare har bara en kontakt för en nätverkssladd.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav kullan » 2015-04-21 10:38:17

Jag har nu en bläckstråleskrivare. En Brother. Egentligen ingen dålig maskin men vad ska man med en bläckstråleskrivare till? Man måste ju hålla igång den dagligen och den dricker ju bläckpatroner. Så jag ska nog leta reda på en Laserskrivare i det märket. Sen var det där med toner. Hur mycket måste man tänka på sånt? Jag kanske skriver ut något ibland bara men när man ser något man vill skriva ut är det ju bra att ha maskinen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Huggorm » 2015-04-21 11:37:00

kullan skrev:Jag har nu en bläckstråleskrivare. En Brother. Egentligen ingen dålig maskin men vad ska man med en bläckstråleskrivare till? Man måste ju hålla igång den dagligen och den dricker ju bläckpatroner. Så jag ska nog leta reda på en Laserskrivare i det märket. Sen var det där med toner. Hur mycket måste man tänka på sånt? Jag kanske skriver ut något ibland bara men när man ser något man vill skriva ut är det ju bra att ha maskinen.
Jag har aldrig bytt toner i min och jag skriver också ut någon gång ibland. Man kan skriva ut väldigt mycket innan tonern tar slut.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-21 16:25:32

Alienerad skrev:
Bror Duktig skrev:
Jag vill gärna ha hjälp med hur jag löser detta.

Vilket OS har du?
Har du testat HP Print and Scan Doctor?

Det löste sig, i alla fall tillfälligt. På ett oväntat sätt, se kommentarer högre upp.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-08-06 23:51:09

Det var väldigt tillfälligt. Behöver ta bort och lägga till, avinstallera, installera och hålla på hela tiden, för plötsligt säger datorn att skrivaren är avstängd fast den inte är det.

Och nu börjar tonereländet bli ljust igen (jag skriver ut mycket, och köper ganska ofta toners, så vad som ingår vid köp spelar mindre roll, men jag ska följa rådet att kolla pris per utskrift när jag köper ny).

Kommer inte köpa HP vare sig som skrivare eller dator mer, de är ju precis kass på vissa punkter. Alla HP-laptoppar vi haft, tappar färg på tangenter man använder ofta dessutom, bara en sådan sak. Och alltid något problem.

Nu idag var droppen för skrivaren i alla fall. Skrev ut viktiga noter som jag måste ha (spela orgel på släktings begravning, så att kunna öva normalt skulle ju sitta fint), och den väljer att bli okalibrerad och inte gå att kalibrera mer. Noterna ser ut ungefär som när man har druckit en flaska sprit.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det eländiga jämförandet jag ska börja med nu då. Jag är ju inte snabb med sådant alltså ...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in