Är det för slapp moderering på forumet? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det för slapp moderering på forumet?

Ja , det är för slappt
19
38%
Nej, endast språkfel ska modereras
12
24%
Har ingen åsikt
8
16%
Annat
11
22%
 
Antal röster : 50

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Ganapati » 2015-08-04 0:21:17

Hm har Krigarsjäl blivit utlåst nån gång? Jag har fått för mig att han för en saklig och förståndig diskussion i de fall jag läst honom. De flesta andra också. Ibland går det i överstyr bara. Vad gäller hur långt man utvecklar sin åsikt eller intresse. Lätt så här ;) För mig med som för alla.

Funderade lite mer kan inte detta med ett max antal inlägg per dag eller vecka vara en bra ide? Eller är det för inskränkande kanske.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Moggy » 2015-08-04 0:27:23

Neurofunk skrev:När Puzzle i en tråd uttryckte efter ett långt off-topictjafs som hon själv deltog i frågade tröttsamt om hon skulle behöva agera som en dagisfröken så undrade jag vad hon egentligen trodde att hennes roll gick ut på, för det är precis dagisfrökenrollen man ska inta.


Nä, verkligen inte.


Neurofunk skrev:Släng ut dom som inte sköter sig, rensa bort och låt det som hänt låtsas inte ha hänt utåt sett är vad forummoderering går ut på. Det ser verkligen jätteilla ut nu på forumet och många fler kommer tröttna. Förstår ni verkligen inte detta själva?


Dina visioner om forumet låter inte så trevligt. Vad blir det för forum om det inte tillåts minsta tjafs och lite off-topic.

Skriva en lång wall-of-text som du gör brukar inte heller vara så populärt, ingen orkar läsa sånt.


Jag var moderator på både ZTV-forumet år 2002, TV3-forumet 2002-2003, och ett forum som var ett av landets största under åren 2005-2008, och jag har aldrig varit med om så felriktad moderering på ett svenskt forum som det här oavsett om jag jämför eller ej. **Censurerat**. Det är ett jävla daltande där reglerna helt spelar ut sitt syfte eftersom moderatorer och administratörer inte går efter dom heller alternativt löser problem genom sisyfosdialoger ad infinitum. Påminner tragikomiskt nog om Sveriges misslyckade brottssystem. Är det att ni helt enkelt är för fega, eller vad är era problem, egentligen? Slappa är ni definitivt inte. Men allvarligt felfokuserade däremot. Precis som våra politiker gällande brott och straff. I det bästa av fall ska det inte behöva bli så att användare kollektivt försöker prata off-topicforumiter till sans men det är den frustrationen som uppstår när ledningen här själva inte bidrar till ett kvickt rensande och varnande/avstängande som en moderator/admin ska göra.

Sen kan ni ju såklart välja att skita helt i att självrannsaka, men då kommer folk leta sig till andra platser på nätet istället, och huruvida ni bryr er om förlorade användare eller ej är upp till er och inget jag tänker rota i, det är erat jobb.

(Skitnödiga svarsinlägg från kränkta forumiter in 3, 2, 1...)


Moderator Puzzle: Censurerade ett stycke av texten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav stuck » 2015-08-04 0:48:36

Tycker den är lagom.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav nallen » 2015-08-04 0:53:18

Alien skrev:Låser man inte, så tillkommer ju ytterligare off-topic-inlägg.

Hur många kan det hinna inkomma på en kvart? Tar det längre tid än så att flytta nåt hundratal inlägg är det dax att skriva bättre verktyg.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Alien » 2015-08-04 1:07:06

Moderator:

För mig tar det iaf längre tid. Det är ju ofta så att en del intressanta inlägg kan delas av till en ny tråd, medan tjafsinlägg kan skickas till off-topic-tråden. För att avgöra detta behöver jag läsa igenom varje inlägg. Jag kanske måste göra saker AFK så att det blir paus i flyttandet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Wine » 2015-08-04 7:50:13

Jag håller delvis med Krigarsjäl, tror inte det är bra att man uppmuntrar till lättkränkthet och belönar lättkränkta individers beteende, individer som övertolkar, överdramatiserar och som jag uppfattar det försöker hitta anledningar till att bli kränkta. Dessutom kan en del av de lättkränkta själva emellanåt uttrycka sig på ett provocerande sätt gentemot sina meningsmotståndare och håna och förolämpa. Däremot så är personangrepp och aggressiva utfall vid diskussioner något som är onödigt och som borde beivras då de inte tillför särskilt mycket. I fallet med Jonmpas tråd så kan jag tycka att han blev onödigt hårt åtgången.

Annars tycker jag att man kan fundera över hur moderatorerna gör sina bedömningar, har det exempelvis någon betydelse för objektiviteten i bedömningarna att flera av moderatorerna är feminister? Jag undrar också över anledningen till varför några medlemmar är förhandsgranskade, bl.a. habiti, Jackal och Parvlon, både Parvlon och habiti har nu dessutom varit förhandsgranskade ganska länge.

Tycker att det är lite svårt att förstå hur man tänker här eftersom jag kan se att det finns andra forummedlemmar som kan uttrycka sig både aggressivt, hatiskt och elakt emellanåt utan att de som jag tycker, bestraffas i samma omfattning eller lika hårt. Orsaken till att man bestämt att bl.a. Parvlon och habiti ska vara förhandsgranskade verkar som jag kan se det bero på att de är troende och postar inlägg med kristet budskap, har man på detta forum alltså mer överseende med aggressivt och hatiskt beteende än med harmlösa inlägg, inlägg där forummedlemmar vill framföra och tala om kristna värderingar och det kristna budskapet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav tahlia » 2015-08-04 11:14:47

Folk blir aldrig nöjda. Senast modereringen var på tapeten i en liknande diskussion handlade det om att den var för hård. Då ansågs det vara för lågt i tak. Nu är taket plötsligt för högt.
Bevisligen kan man omöjligt göra alla nöjda så det är bara att köra sitt race, skit får man i vilket fall.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav River » 2015-08-04 14:43:54

Er vel ikke noe å bråke om. En lærer seg etter hvert å innrette seg etter advarsler, og kanskje det også er noe i dem om en tenker seg om.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-04 20:25:32

Ganapati skrev:Hm har Krigarsjäl blivit utlåst nån gång? Jag har fått för mig att han för en saklig och förståndig diskussion i de fall jag läst honom. De flesta andra också. Ibland går det i överstyr bara. Vad gäller hur långt man utvecklar sin åsikt eller intresse. Lätt så här ;) För mig med som för alla.

Funderade lite mer kan inte detta med ett max antal inlägg per dag eller vecka vara en bra ide? Eller är det för inskränkande kanske.

-Blivit utslängd?

Jodå, ett antal gånger.

Välförtjänt dessutom - ibland skriver jag för snabbt i diskussioner.
Mitt temperament är en sydlännings snarare än en svensk kamrers.
Hetta och passion, tabasco i blodomloppet.

Hyperfokus, tunnelseende...text mot text.
Argument mot argument.
Och då blir det fel ibland.

Felfri är jag knappast.

Har hänt mer än en gång att jag i efterhand ångrat sånt jag skrivit.
Jag är beredd att stå för mina åsikter men det sista jag vill är ju att såra folk i onödan...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Sjuckert » 2015-08-05 15:13:25

Neurofunk skrev:Haha, here comes the uppenbar shitstorm trots att jag förtydligade varför exemplet drogs. Detaljseende aspergare i ett nötskal åter och åter igen. Så pinsamt att det blir genomlöjligt nu. Inget som helst om det jag fokuserade på till helheten. Please...

Alien, det "dumma" är att det bara bör räcka med ett inlägg som förklarar att tjafset ska upphöra, därefter rensa och varna/avstänga om behov i en situation kräver det.

Admin:

Om jag förstod dig rätt vill du att vi ska ha huvudfokus på att moderera off topic; radera OT-inlägg och dela ut varningar alternativt stänga av folk om de går off topic trots en (1) uppmaning från moderator. Det skulle dock gå helt emot forumets policy och kommer alltså inte på fråga.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Zirre » 2015-08-05 15:28:33

Som moderator tycker jag att man skall föregå med gott exempel vilket enligt mig inte alltid sker.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav River » 2015-08-05 16:22:01

Synes nå det er topp å blåse ut en gang i mellom jeg da. :-)Happy :-)002

Men samtidig viktig å holde seg seriøs og ikke tverse forumets regler, noe som kan være en vanskelig balansegang.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav River » 2015-08-05 18:16:34

Forresten har ikke administrative gule og røde kort vært avgjørende for min tilsynelatende forbedring om noen skulle trekke det i tvil, utenom at jeg har gått i meg selv for utilbørlig fremtreden nemlig. Ja, og jeg tør forresten påstå at jeg har forumrekord i å si unnskyld.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav Wine » 2015-08-09 22:42:29

Jag undrar över hur länge Parvlon, Jackal och habiti ska vara förhandsgranskade. Är det någon moderator som kan svara på det?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är det för slapp moderering på forumet?

Inläggav atoms » 2015-08-11 21:14:36

Wine skrev:Jag undrar över hur länge Parvlon, Jackal och habiti ska vara förhandsgranskade. Är det någon moderator som kan svara på det?


Moderator:

Tills de har visat att de kan bete sig inom de ramar som AspergerForum kräver; för ett närmare studium av dessa regler, se - rules.php
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in