Det absoluta drömjobbet för DIG?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2015-08-02 17:30:47

Ett annat av mina drömyrken är att jobba med ROV, alltså fjärrstyrda robotar, helst i form av ubåtar. De används inom forskning och vrakbärgning men framför allt inom oljeindustrin. Helst vill jag konstruera och vidarutveckla ROV, men det vore även kul att vara med ute i fält och sköta det praktiska, själva körandet kan andra syssla med men det tekniska runt. Borde gå att bärga ett sådant jobb men då blir man tvungen att flytta. Helst skall man ju ha ingenjörsexamen också.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav aalexanderr » 2015-08-02 17:39:20

nescio skrev:Ekonomiskt oberoende.


samma här, är snart där
aalexanderr
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-04-16
Ort: Järna/södertälje

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2015-08-02 17:46:25

Jag är i princip ekonomiskt oberoende också, men det beror på att jag sänkt mina levnadskostnader extremt mycket, inte på att jag har någon förmögenhet
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-02 18:08:13

Huggorm skrev:Jag är i princip ekonomiskt oberoende också, men det beror på att jag sänkt mina levnadskostnader extremt mycket, inte på att jag har någon förmögenhet


Hur kan du vara det när du behöver arbeta för att klara av ditt uppehälle?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Pikachu » 2015-08-02 18:12:40

Att du har så att du precis klarar dig om du inte skulle arbeta mer, men att du gör det för att det är stimulerande och ger lyx på tillvaron?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2015-08-02 21:17:17

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är i princip ekonomiskt oberoende också, men det beror på att jag sänkt mina levnadskostnader extremt mycket, inte på att jag har någon förmögenhet


Hur kan du vara det när du behöver arbeta för att klara av ditt uppehälle?
"I princip" skrev jag. Jag skulle klara mig på en månads jobb per år, ännu mindre om jag sålde bilen och sa upp internetet och strömmen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 23:13:25

aalexanderr skrev:
nescio skrev:Ekonomiskt oberoende.


samma här, är snart där

Hur fixar du det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-02 23:38:15

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är i princip ekonomiskt oberoende också, men det beror på att jag sänkt mina levnadskostnader extremt mycket, inte på att jag har någon förmögenhet


Hur kan du vara det när du behöver arbeta för att klara av ditt uppehälle?
"I princip" skrev jag. Jag skulle klara mig på en månads jobb per år, ännu mindre om jag sålde bilen och sa upp internetet och strömmen.


OK 30 år framåt i tiden eller något när du går i pension. Alltså då kan jag hålla med dig om att du blir ekonomiskt oberoende eller det förutsätter att du har spratt ihop till en buffert för att skötta det löpande underhållet utav din fastighet, kräver kommunen att du ska installera avlopp ska du ha råd att fixa det tills tidsfristen går ut och så, jag har förstått att du är tillräckligt händig för att gräva själv och så för tanken och dra rör, går spisen, kylen och tvättmaskinen sönder samtidigt har jag förstått att du slår till på Blocket och löser det till en billig penning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav colaflaska » 2015-08-02 23:55:21

Mitt drömjobb är nog att ta över farsans gård. Mest för att jag älskar att fixa med djuren men också för att det skulle göra mina föräldrar jävligt glada, och då blir jag glad. Men finns inte en chans att jag klarar av en gård med ca 800 djur och 10+ anställda. Min farsa gör det på ren viljestyrka som jag inte har.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 23:58:30

Vad hindrar att man ordnar det så att anställda i stort sett sköter allt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav colaflaska » 2015-08-03 11:57:17

plåtmonster skrev:Vad hindrar att man ordnar det så att anställda i stort sett sköter allt?

Inte en chans i världen att jag skulle lita på att andra tar hand om mina djur. Naturligtvis är det jättebra med hjälp men det krävs ett visst öga för att kunna se om djuren mår dåligt, om det behövs göras något. Finns väldigt få sådana människor som inte skaffar en egen gård. Farsan har fått sparka många för att de inte tog hand om djuren ordentligt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-03 14:20:18

colaflaska skrev:
plåtmonster skrev:Vad hindrar att man ordnar det så att anställda i stort sett sköter allt?

Inte en chans i världen att jag skulle lita på att andra tar hand om mina djur. Naturligtvis är det jättebra med hjälp men det krävs ett visst öga för att kunna se om djuren mår dåligt, om det behövs göras något. Finns väldigt få sådana människor som inte skaffar en egen gård. Farsan har fått sparka många för att de inte tog hand om djuren ordentligt.


Kanske en förvaltare som tar hand om ekonomin och det löpande underhållet så kan du gå runt bland hagarna och klappa kalvarna?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav River » 2015-08-03 14:26:01

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Dommer i en slik missekonkurranse kanskje? :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav colaflaska » 2015-08-03 14:30:25

slackern skrev:
colaflaska skrev:
plåtmonster skrev:Vad hindrar att man ordnar det så att anställda i stort sett sköter allt?

Inte en chans i världen att jag skulle lita på att andra tar hand om mina djur. Naturligtvis är det jättebra med hjälp men det krävs ett visst öga för att kunna se om djuren mår dåligt, om det behövs göras något. Finns väldigt få sådana människor som inte skaffar en egen gård. Farsan har fått sparka många för att de inte tog hand om djuren ordentligt.


Kanske en förvaltare som tar hand om ekonomin och det löpande underhållet så kan du gå runt bland hagarna och klappa kalvarna?

Nja, vettefan om jag skulle lita på det heller. Och även om jag hade någon som tog hand om allting utom djuren måste man gå upp tidigt somfan för att utfodra :( (Mjölkningen sköter de anställda).

Fast bokföring är väl vanligt att man har någon annan som sköter, så det skulle jag nog lita på.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-03 15:28:45

Att jobba på antikvariat eller välsorterad tobaksaffär vore fantastiskt...men de rekryterar ju inte såna som mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav River » 2015-08-03 15:34:35

Forresten er det ingen fine kvinner som er med i slike konkurranser når jeg tenker meg om, og jeg liker egentlig ingen av dem. Mens fks. Therese Johaug kan jeg godt like da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Latmask » 2015-08-05 17:04:22

Jag skulle nog vara manusförfattare eller någon form av tv-film recensent. Är ett stort redlettermedia fan och skulle gärna kunna tänka mig att göra något liknande. Främsta hindret är väl främst att jag haft talfel hela livet och därför kan vara svår att förstå emellanåt.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Chilehead » 2015-08-05 22:23:23

Absoluta drömjobbet är där jag själv kan bestämma när jag jobbar. Där jag kan gå hem när det är färdigt. Och där jag inte är beroende av andra vare sig det gäller att jag måste göra mer pga någon annan eller att någon måste göra mer om jag är seg/sjuk eller nåt annat.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 22:54:10

Det enda drömjobbet jag egentligen har haft med betoning på "dröm" för det kan vara så att jag har förskönat det och att det i verkligheten är mycket värre är egentligen någon form av bakgrundsarbetare till ett resande tivoli eller cirkus. Kanske som djurskötare eller något sådant. Men då ska det ju vara som så att det är samma grupp som reser runt och inte att dom byter ut artister för jämnan (inget nytt folk i gruppen) och man ska ju ha den där möjligheten att gå undan om och när det blir för många intryck.

Förutom det så tror jag ändå att jag hade mått bra av att få resa runt med en grupp jag känner och trivs bra med som arbete med det är ju ont om sådana yrken i Sverige.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-05 23:05:27

Puzzle skrev:Det enda drömjobbet jag egentligen har haft med betoning på "dröm" för det kan vara så att jag har förskönat det och att det i verkligheten är mycket värre är egentligen någon form av bakgrundsarbetare till ett resande tivoli eller cirkus. Kanske som djurskötare eller något sådant. Men då ska det ju vara som så att det är samma grupp som reser runt och inte att dom byter ut artister för jämnan (inget nytt folk i gruppen) och man ska ju ha den där möjligheten att gå undan om och när det blir för många intryck.


Jag tror att cirkusar brukar vara en rätt tajt grupp som består, med en liten personalomsättning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 23:15:40

slackern skrev:
Puzzle skrev:Det enda drömjobbet jag egentligen har haft med betoning på "dröm" för det kan vara så att jag har förskönat det och att det i verkligheten är mycket värre är egentligen någon form av bakgrundsarbetare till ett resande tivoli eller cirkus. Kanske som djurskötare eller något sådant. Men då ska det ju vara som så att det är samma grupp som reser runt och inte att dom byter ut artister för jämnan (inget nytt folk i gruppen) och man ska ju ha den där möjligheten att gå undan om och när det blir för många intryck.


Jag tror att cirkusar brukar vara en rätt tajt grupp som består, med en liten personalomsättning.

Ja det är väl lite det jag är ute efter. På många vanliga jobb så går man ju hem därifrån det och har ett liv till vid sidan om och därför inte riktigt samma sammanhållning. Rancharbetare där man bor på ranchen skulle väl också kunna funka även om resandet vore roligt men annars så får man väl helt enkelt gå med i någon tätt sammanhållen sekt.... :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-05 23:18:47

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Puzzle skrev:Det enda drömjobbet jag egentligen har haft med betoning på "dröm" för det kan vara så att jag har förskönat det och att det i verkligheten är mycket värre är egentligen någon form av bakgrundsarbetare till ett resande tivoli eller cirkus. Kanske som djurskötare eller något sådant. Men då ska det ju vara som så att det är samma grupp som reser runt och inte att dom byter ut artister för jämnan (inget nytt folk i gruppen) och man ska ju ha den där möjligheten att gå undan om och när det blir för många intryck.


Jag tror att cirkusar brukar vara en rätt tajt grupp som består, med en liten personalomsättning.

Ja det är väl lite det jag är ute efter. På många vanliga jobb så går man ju hem från det och har ett liv till vid sidan om och därför inte riktigt samma sammanhållning. Rancharbetare där man bor på ranchen skulle väl också kunna funka även om resandet vore roligt men annars så får man väl helt enkelt gå med i någon tätt sammanhållen sekt.... :wink:


Det finns till och med en gymnasieutbildning, eller det är nycirkus vad nu det betyder.

http://cirkor.se/node/109?language=sv
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Puzzle » 2015-08-05 23:38:05

slackern skrev:Det finns till och med en gymnasieutbildning, eller det är nycirkus vad nu det betyder.

http://cirkor.se/node/109?language=sv

Sedär, men det var ju inte riktigt det där jag menade. Som artist (vilket det där verkade rikta sig till) så måste man ju stå i fokus och det undviker jag gärna.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2015-08-05 23:39:37

Puzzle skrev:
slackern skrev:Det finns till och med en gymnasieutbildning, eller det är nycirkus vad nu det betyder.

http://cirkor.se/node/109?language=sv

Sedär, men det var ju inte riktigt det där jag menade. Som artist (vilket det där verkade rikta sig till) så måste man ju stå i fokus och det undviker jag gärna.


Förlåt det skrev du ju att du ville arbeta som djurskötare och inte flygandes i luften. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in