Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Datakillen » 2015-07-26 22:05:14

Jag har nu fått en enskild placing på ett företag, det är det kommunen kunde ge mig. Jag får sitta ensam på ett kontorshotell som företaget hyrt och där får jag 3-5 datorer i veckan som jag ska installera Windows på och göra en kopia på installationen. Kan inte säga att jag tycker kommunens lösning var bra, har massor av dötid och det är långsamt Internet där tar över 7 timmar att ladda hem 700 MB stora filer.

Jag skulle hellre sitta på någon av kommunens IT-avdelningar i ett eget rum och arbeta med support och installation och ibland hjälpa dem ute på uppdrag i verksamhetslokaler runt om i kommunen men det kunde inte de ordna säger de.
Datakillen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-11-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2015-07-27 2:10:33

Datakillen skrev:långsamt Internet där tar över 7 timmar att ladda hem 700 MB stora filer.

Alltså 233 kbit/s. Vilken b-kommun.

Hursomhelst.. Ska man få gjort något kul i livet får man fixa det själv (tyvärr). Räkna inte heller med att de mest klyftiga talangerna dras till kommunens verksamheter där det finns privata alternativ. Fundera på vilka kvalifikationer du har och hur du kan tjäna pengar på det du kan.

Är det en liten stad eller en större sådan du jobbar i?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Datakillen » 2015-07-28 21:48:28

plåtmonster skrev:
Datakillen skrev:långsamt Internet där tar över 7 timmar att ladda hem 700 MB stora filer.

Alltså 233 kbit/s. Vilken b-kommun.

Hursomhelst.. Ska man få gjort något kul i livet får man fixa det själv (tyvärr). Räkna inte heller med att de mest klyftiga talangerna dras till kommunens verksamheter där det finns privata alternativ. Fundera på vilka kvalifikationer du har och hur du kan tjäna pengar på det du kan.

Är det en liten stad eller en större sådan du jobbar i?


Det är grannkommun till Stockholm jag bor i.
Datakillen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-11-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Torsdag » 2015-08-01 0:39:59

Det är svårt att bli it-tekniker idag. De jobb som finns kräver oftast dokumenterad erfarenhet och specialkompetens. Ett tips är att du kan alltid labba själva och lära dig mer om de programvaror du är intresserad av. Försök hitta en praktikplats själv även om det är svårt.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-01 0:58:29

Det är väl rätt många "it-tekniker" som finns till för att se till att ett gäng datormaskiner med Microsoft programvara fungerar trots den dynga den utgör. Med våld och vaselin flyger även grisar eller nåt ;)

Så om man fixar filserver, domänkontroller, exchange och annat krafs denna dynga kräver så lär man väl få jobb som it-slav?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Datakillen » 2015-08-02 9:01:41

Tyvärr inte, ingen villa ha mig varken som Daglig Verksamhet eller praktik eller jobb eller något. Att jag utan problem kan Windows, Active Directory, HTML, CSS mfl bryr sig ingen om och att jag har bra betyg.
Datakillen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-11-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2015-08-02 9:32:01

Låter som att det är kroppspråket i kontakten som strular till det. Kanske du kan köra som konsult på timbasis?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav BellaBelle » 2017-11-28 15:38:43

Alien skrev:Det är en av de oskrivna reglerna i NT-världen att man aldrig får skrika hur dumt andra än beter sig. I synnerhet är det olämpligt för en kille att skrika åt en tjej, hon kan bli rädd.

Jag tycker att de som anordnar DV borde veta lite mer om hur aspergare fungerar. Det finns en orsak till att man finns på DV och inte på ett vanligt jobb, men ändå förväntar de sig att man ska vara som alla andra. Men jag kan också bara råda dig till att be om ursäkt. Men skulle du kunna lova att skrika på någon igen i framtiden, du kan bli ännu mer frustrerad en annan gång?


På en del DV verkar det som de vill bli av med vissa aspergare. För att personalen själva ska trivas bättre. Det är liksom mest de som "äger" stället.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in