För svår, men spännande vetenskap - reality

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien



För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-07-31 18:25:09

Vet inte hur mycket ni kommer åt, men följande verkar spännande:

http://www.newscientist.com/special/consciousness
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm


För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-08-31 22:44:28



The search for the fundamental units of space and time has officially begun. Physicists at the Fermi National Accelerator Laboratory near Chicago, Illinois, announced this week that the Holometer, a device designed to test whether we live in a giant hologram, has started taking data.

The experiment is testing the idea that the universe is actually made up of tiny "bits", in a similar way to how a newspaper photo is actually made up of dots. These fundamental units of space and time would be unbelievably tiny: a hundred billion billion times smaller than a proton. And like the well-known quantum behaviour of matter and energy, these bits of space-time would behave more like waves than particles.

"The theory is that space is made of waves instead of points, that everything is a little jittery, and never sits still," says Craig Hogan at the University of Chicago, who dreamed up the experiment.

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Meier » 2014-09-30 7:08:57

Leonard Susskind som är en av den holografiska principens förgrundsfigurer verkar ha varit skeptisk till holometerexprimentet.

http://www.math.columbia.edu/~woit/wordpress/?p=4572
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-10-15 18:39:43

Forskning och Framsteg:

"Medvetandet är en fildelare"

http://fof.se/tidning/2014/9/artikel/medvetandet-ar-en-fildelare
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-10-28 8:52:01

IN A 1992 issue of The Times Literary Supplement, the philosopher Jerry Fodor famously complained that: "Nobody has the slightest idea how anything material could be conscious. Nobody even knows what it would be like to have the slightest idea about how anything material could be conscious." In 2011, despite two decades of explosive advances in brain research and cognitive science, Fodor's assessment still rings true.


http://www.newscientist.com/article/mg21228406.300-consciousness-is-a-matter-of-constraint.html?full=true
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm


För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Krake » 2014-11-19 22:34:36

Angående Jerry Fodor:
Ingen har nån aning om hur medvetandet kan vara materiellt.

Kan vara mer fruktbart att se det så istället, särskilt då vi kan vara säkra på vårt medvetande i betydligt högre grad än vi kan vara säkra på materian utanför det.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav petrus » 2014-11-19 22:41:10

The Universe Inside The Brain - Ahmed Hulusi


Bra video om hjärnan medvetande och universum


https://www.youtube.com/watch?v=uW-O6Th5Z9Q
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-12-11 22:30:24

Allt det ni vill veta om allt konstigt inom fysiken, som inte går att förstå. Prova.

http://www.newscientist.com/special/concepts?cmpid=NLC%7CNSNS%7C2014-1211-GLOBAL
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2014-12-18 6:09:48

Fri vilja?

A major question in neuroscience, in philosophy and in broader public debate is whether the assumption that we have free will is fundamentally misconstrued. If it is, many legal and moral precepts that are the basis for our social institutions are subject to challenge.

Doubts exist because of sophisticated experiments in recent decades that have shown that the brain initiates at least some actions before we become con- sciously aware that a decision has been made. If this is so, what role, if any, does free will play?

People may have less free will than they think, but that does not mean they have none at all. A number of recent experiments by social psychologists have shown that conscious reasoning and intentions have a significant impact on our actions.


http://www.scientificamerican.com/article/why-we-have-free-will/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-25 22:10:38

Jag prenumererar inte längre på New Scientist, och har f.ö. lite annat för mig, så vräk gärna på här om vad det gäller.

Jag äger grundläggande kursböcker i Kvantmekanik och om Speciella relativetsteorin, samt om Allmänna relativitetsteorin, men är genomkorkad sedan inre rösterna kom för 30 år sedan.

Jag är Elektrotekniker, men läste till någon av fysikernas kurser - men ett trassel är att grunden i partikelfysik skulle varit nyttig, om jag skulle klarat av mer förr.

Frågar här Krake om det går att få veta mer om t.ex det här varför dom aldrig lyckas få död på den här katten? Makroskopiska objekt förstod jag aldrig hur observationer fungerar för - en ihopslagen vågfunktion borde väl p.g.a storleksordning som Avogadros tal bli massivt stort som summa? Ungefär så tänkte jag nu, men jag tillstår att jag inte bryr mig längre. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Jackal » 2015-07-25 22:25:23

Katten är inte i två tillstånd samtidigt, den är i ett förutbestämt tillstånd och observationen förändrar ingenting, den bekräftar bara det förutbestämda tillståndet, även om det inte är lika sensationellt.
Det är klart att man kan hävda att den är i båda tillstånden samtidigt men det gör det inte sant.
Ungefär som med sammanflätade partiklar som alltid har spinnup eller spinner, oavsett vem som tittar eller när, det är förutbestämt.
En foton är en partikel med en våg, observationen förändrar inget här heller.
Den andra sliten ändrar bara hur den uttrycker sig, den förändrar inte fotonens natur.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Jackal » 2015-07-25 22:30:16

Jag tycker att det är spännande att föreställa sig att vi är tankar och att fotonerna från stjärnorna är vad som ger instruktionerna i vårt dna hur dom ska organisera sig.
Ungefär som ett wifi innehåller data.
Ungefär som att vi är inne i en hjärna som har tänkt ihop oss.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-25 22:32:36

Jag kom med nyfikenhet på hur 100 fotoner från en laser ser ut som funktion, eftersom vi förr fick läsa om diskreta tidsserier, Fouriertransform i rummet (inte i tiden) m.m. Som man även utan att veta, misstänker har med saken att göra - när man t.ex. sett atomgitter i nutida mikroskop.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-25 22:35:31

Jackal skrev:Jag tycker att det är spännande att föreställa sig att vi är tankar och att fotonerna från stjärnorna är vad som ger instruktionerna i vårt dna hur dom ska organisera sig.
Ungefär som ett wifi innehåller data.
Ungefär som att vi är inne i en hjärna som har tänkt ihop oss.


Du sätter huvudet på spiken i hur det blivit att leva med inre röster.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Den som har öron, han höre...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Jackal » 2015-07-25 22:39:02

notwoodstock skrev:
Jackal skrev:Jag tycker att det är spännande att föreställa sig att vi är tankar och att fotonerna från stjärnorna är vad som ger instruktionerna i vårt dna hur dom ska organisera sig.
Ungefär som ett wifi innehåller data.
Ungefär som att vi är inne i en hjärna som har tänkt ihop oss.


Du sätter huvudet på spiken i hur det blivit att leva med inre röster.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Den som har öron, han höre...

Kommer dom verkligen inifrån, kommer dom inte utifrån?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav Jackal » 2015-07-25 22:40:02

Har du ingen antipsykosmedicin som är bra?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-25 22:46:25

Jackal skrev:Har du ingen antipsykosmedicin som är bra?


Dom på schizofeniservern säger det hela tiden. Skulle försöka komma på något odödligt citat om att om psykoser är kroppens förmåga att hantera press genom att man hamnar i frågeställningar om ifall det finns någon "objektiv verklighet" (därav inblandningen av den s.k. Bell's Inequality). :-)Happy :idea: :?:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-25 22:50:05

Jackal skrev:
notwoodstock skrev:
Jackal skrev:Jag tycker att det är spännande att föreställa sig att vi är tankar och att fotonerna från stjärnorna är vad som ger instruktionerna i vårt dna hur dom ska organisera sig.
Ungefär som ett wifi innehåller data.
Ungefär som att vi är inne i en hjärna som har tänkt ihop oss.


Du sätter huvudet på spiken i hur det blivit att leva med inre röster.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Den som har öron, han höre...

Kommer dom verkligen inifrån, kommer dom inte utifrån?


Bra fråga. Läkarna är ju före i definitionsverksamheten genom att hjärncellerna, som dom skyller för fenomenet, är inuti. Men de kristna har mer erfarenheter av upplevelser i Anden. :-)063 :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-07-29 18:29:03

Intressant nog, så är tre rumsdimensioner tydligen nödvändigt, fast 4-dimensionell rumtid enligt Einstein fungerar ju också:

https://www.newscientist.com/article/mg21929360-700-why-space-has-exactly-three-dimensions/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

För svår, men spännande vetenskap - reality

Inläggav notwoodstock » 2015-08-27 2:13:53

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in