Ni som har erfarenhet av metamina (dexamfetaminsulfat)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ni som har erfarenhet av metamina (dexamfetaminsulfat)

Inläggav dadalife » 2013-06-19 13:41:58

Hej! j
Jo jag undrar om man kan vara överkänslig/allergisk mot metamina? När jag åt ritalin så visade det sig att jag var överkänslig mot de och började tappa allt hår. Så nu ska ja prova metamina och undrar om någon här äter eller har ätit den! Man får ju metamina om man inte tålde ritalin eller nåt så till min fråga.. Var ni inte överkänsliga mot metamina? :-)Happy Hört att man inte kan vara det eller nåt.. :-)Happy jätte tacksam för svar!!
dadalife
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-08-26

Ni som har erfarenhet av metamina!!

Inläggav slackern » 2013-06-19 13:52:49

Jag tar Metamina och det funkar klockrent. Eller betydligt mycket mindre biverkningar än vad jag fick utav Ritalin. Men allt det där är individuellt så det är väll bara att testa och se vad som händer. :)

Men hur som helst lyckatill med Metamina och hoppas att det kommer att fungera för dej.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav imagine » 2015-07-26 0:23:34

Metamina har gjort att jag har helt bytt riktning karriärsmässigt (till det bättre), att jag har kunnat skaffa och faktiskt behålla jobb, att jag har kunnat skaffa familj, att jag har kunnat gå ut och umgås med folk och träffa nya mäniskor och inte vara så otroligt isolerad hela tiden.

Helt enkelt så är den jättebra i vissa fall. Jag skulle säga att det är just de där små och enkla saker som kan en enormt stor skillnad. T.ex. att när man pratar med någon så är man kapabel att "relatera" istället för att börja misstro den man pratar med. Metamina gör att jag inte "överanalyserar" så mycket och bara "gör" det som gör andra mäniskor sker helt naturligt. Man kan se ner på metamina som någon pundardrog men den fungerar - och detta är det viktigaste.

Moderator: Dessa och följande inlägg har flyttats från ritalin-metylfenidat-vid-as-utan-adhd-t25498.html
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-08-08 17:46:16

imagine skrev:Metamina har gjort att jag har helt bytt riktning karriärsmässigt (till det bättre), att jag har kunnat skaffa och faktiskt behålla jobb, att jag har kunnat skaffa familj, att jag har kunnat gå ut och umgås med folk och träffa nya mäniskor och inte vara så otroligt isolerad hela tiden.

Helt enkelt så är den jättebra i vissa fall. Jag skulle säga att det är just de där små och enkla saker som kan en enormt stor skillnad. T.ex. att när man pratar med någon så är man kapabel att "relatera" istället för att börja misstro den man pratar med. Metamina gör att jag inte "överanalyserar" så mycket och bara "gör" det som gör andra mäniskor sker helt naturligt. Man kan se ner på metamina som någon pundardrog men den fungerar - och detta är det viktigaste.


Låter ju riktigt bra.. Jag har väldiga problem men har aldrig medicinerats för min ADD. Är det bara att prata med vårdcentralen för att få detta utskrivet eller hur går man tillväga? Har dragit mig lite till att fråga om liknande mediciner då jag är rädd att de nekar vid befrågan, men jag är nästan 30 och kan inte hålla ett jobb längre än några månader och börjar bli desperat.. Om den gör det du beskriver så är det ju precis vad jag behöver.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Zima33 » 2015-08-08 23:03:05

Firkraag skrev:
imagine skrev:Metamina har gjort att jag har helt bytt riktning karriärsmässigt (till det bättre), att jag har kunnat skaffa och faktiskt behålla jobb, att jag har kunnat skaffa familj, att jag har kunnat gå ut och umgås med folk och träffa nya mäniskor och inte vara så otroligt isolerad hela tiden.

Helt enkelt så är den jättebra i vissa fall. Jag skulle säga att det är just de där små och enkla saker som kan en enormt stor skillnad. T.ex. att när man pratar med någon så är man kapabel att "relatera" istället för att börja misstro den man pratar med. Metamina gör att jag inte "överanalyserar" så mycket och bara "gör" det som gör andra mäniskor sker helt naturligt. Man kan se ner på metamina som någon pundardrog men den fungerar - och detta är det viktigaste.


Låter ju riktigt bra.. Jag har väldiga problem men har aldrig medicinerats för min ADD. Är det bara att prata med vårdcentralen för att få detta utskrivet eller hur går man tillväga? Har dragit mig lite till att fråga om liknande mediciner då jag är rädd att de nekar vid befrågan, men jag är nästan 30 och kan inte hålla ett jobb längre än några månader och börjar bli desperat.. Om den gör det du beskriver så är det ju precis vad jag behöver.

Tror det är bara psykiatriker som får skriva ut centralstimulantia. Finns det någon ADHD-mottagning där du bor så vänd dig dit.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-08-10 9:35:41

Tog kontakt med vårdcentralen å bokade tid med läkare för Onsdag, antar att dem kan skriva ut Ritalin vilket är startpunkten om jag inte missuppfattat mig eller åtminstone skicka mig i rätt riktning. Önskar att jag fortf hade kontakt med psykiatrin som jag hade förr men så fort jag fått mina diagnoser för flera år sedan så skrev dem ut mig.. Kanske hade varit bra om dem nämnt något om medicinering för annat än deppressionen..
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Sv: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav slackern » 2015-08-23 0:38:29

Firkraag skrev:Tog kontakt med vårdcentralen å bokade tid med läkare för Onsdag, antar att dem kan skriva ut Ritalin vilket är startpunkten om jag inte missuppfattat mig eller åtminstone skicka mig i rätt riktning. Önskar att jag fortf hade kontakt med psykiatrin som jag hade förr men så fort jag fått mina diagnoser för flera år sedan så skrev dem ut mig.. Kanske hade varit bra om dem nämnt något om medicinering för annat än deppressionen..
Glöm att du får det utskrivet på VC. Det är nämligen bara psykiatriker som får skriva ut den medicinen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav debase » 2015-09-17 17:39:46

imagine skrev:Metamina har gjort att jag har helt bytt riktning karriärsmässigt (till det bättre), att jag har kunnat skaffa och faktiskt behålla jobb, att jag har kunnat skaffa familj, att jag har kunnat gå ut och umgås med folk och träffa nya mäniskor och inte vara så otroligt isolerad hela tiden.

Helt enkelt så är den jättebra i vissa fall. Jag skulle säga att det är just de där små och enkla saker som kan en enormt stor skillnad. T.ex. att när man pratar med någon så är man kapabel att "relatera" istället för att börja misstro den man pratar med. Metamina gör att jag inte "överanalyserar" så mycket och bara "gör" det som gör andra mäniskor sker helt naturligt. Man kan se ner på metamina som någon pundardrog men den fungerar - och detta är det viktigaste.


Låter helt underbart! Men kan man slå av och på genom att ta uppehåll eller är det ett vägval mellan filosof och Paradise hotel-deltagare? Hur påverkar Metamina förmågan och motivationen att angripa intellektuellt intrikata spörsmål?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-09-28 21:31:20

Blev remitterad via vårdcentralen till psykiatrin och hade möte idag, fick utskrivet 30mg Elvanse som jag tänker påbörja imorgonbitti. Var inga konstigheter, hoppas den har önskat resultat (likt imagine's).
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in