Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Moggy » 2015-07-21 2:57:59

Jag har läst om en forskare som studerar nåt som berör mig. Går och funderar på att ta kontakt med denne forskare. Skulle behöva lite tankar kring det. Hur jag ska gå tillväga för att framstå som seriös? Kan vara så att hon får massa mail från folk som tror massa saker och mitt mail blir bara ett mail i mängden. Eller så får forskaren inte så mycket mail. Jag vet inte.

Det är så att jag tror eller snarare är tämligen övertygad om att jag är en av de som studeras här. Jag vill läsa mer om det hela och hon har skrivit en bok om det. Ska givetvis läsa boken.

Det är ytterst få som stämmer in och det handlar om nåt lite känsligt och som man inte pratar om så ofta. Det kan vara så att dom skulle vilja veta nåt om mina erfarenheter i ämnet.

Tänker jag att jag ska skriva ett mail och förklara läget och att jag därför är personligt intresserad av forskningen. Hur ska jag formulera mig i första mailet? Ska jag dra ett längre mail med mycket detaljer eller kortare?

Vill inte framstå som en knasboll och risken finns att det är en del knasbollar som mailar. Vet att jag kan skriva väl långt när det är nåt som känns viktigt. Som det här inlägget då.

Om nån här själv forskar hur vill ni att folk ska skriva för att bli tagna på allvar? Läser ni mail som kommer från okända? Skriver inte sådär superbra engelska, svårt att framstå som seriös om man skriver taffligt.

Gått och funderarat på det här några dagar och artikeln gjorde intryck på mig. Satte igång tankar. Vill veta mer.

Vore tacksam för era tankar om detta. Hur ska jag lägga upp mailet? Kanske så att jag ska läsa boken först så att jag kan referera till den och få mer kunskap först? Lite osäker på om den var utgiven än...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-21 3:04:31

Läs på, tänk igenom frågeställningar, vara observant på när denne har tid, fundera på om du kan bidra på ett sätt som inte redan är tillgängligt och som är relevant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav notwoodstock » 2015-07-21 3:44:08

Jag mailade någon hjälpare på KI om forskarna där var intresserade av min Schizofreni, och det blev ju inte att någon svarade, ...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Moggy » 2015-07-21 17:08:30

Ett brev på 1500 ord, kan det vara rimlig längd på ett mail? 2 sidor text i ett worddoc. Förklarar mitt intresse i forskningen, lite personligt om mig och varför jag tror att jag är berörd och några stycken med exempel på varför jag tror så.

Är det ohyfsat att skriva så långt och dra massa personliga saker utan att jag blivit ombedd att göra det?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav majvor » 2015-07-21 17:24:25

Dom som forskar bör vara vänliga mot de som är intresserade av deras forskning, de som har disputerat nyligen ska ut och presentera det dom har kommit framtill och de som är Professorer kan ju vara så vänliga att hänvisa en vidare. Jag "bombade" en utländsk forskare med mejl och till slut fick jag svar och nu har jag "hen" som min mentor. Min engelska var urkass, men den har blivit mycket bättre och jag har en underbar mentor som ger mig bra svar och stöttar mig i mitt pågående arbete. Men jag är ju som jag är, när det gäller då är det bara att köra rakt fram. Svenska forskare är lite mer reserverade, dom kanske tror att man ska stå i farstun hos dom rätt som det är, men så knasig är väl igen, hoppas jag.

Lycka till!
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Moggy » 2015-07-21 17:33:59

Nu är det en amerikansk forskare och där kan det skilja på hur man bör skriva vid kontakt än hur det är i Sverige.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav colaflaska » 2015-07-21 18:48:48

Moggy skrev:Ett brev på 1500 ord, kan det vara rimlig längd på ett mail? 2 sidor text i ett worddoc. Förklarar mitt intresse i forskningen, lite personligt om mig och varför jag tror att jag är berörd och några stycken med exempel på varför jag tror så.

Är det ohyfsat att skriva så långt och dra massa personliga saker utan att jag blivit ombedd att göra det?

Det känns väldigt långt. En sida bör räcka.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Eeira » 2015-07-21 20:41:24

Moggy skrev:Ett brev på 1500 ord, kan det vara rimlig längd på ett mail? 2 sidor text i ett worddoc. Förklarar mitt intresse i forskningen, lite personligt om mig och varför jag tror att jag är berörd och några stycken med exempel på varför jag tror så.

Två sidor låter helt okej och innehållet likaså. Forskaren vill säkert ha en del information för att avgöra om hon ska svara på ditt mail eller ej. Skriver du för kortfattat finns risken att du inte väcker hennes intresse eller att hon sållar bort dig som någon knasboll som bara slängt iväg ett mail.

Kör på!
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-22 1:38:03

Det kanske kan vara värt att skriva en kortfattat förord som ger samma innehåll som den stora texten. Mottagaren kan ha mycket att göra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Moggy » 2015-07-22 2:00:02

plåtmonster skrev:Det kanske kan vara värt att skriva en kortfattat förord som ger samma innehåll som den stora texten. Mottagaren kan ha mycket att göra.


Jag tänkte befoga ett Worddoc med hela brevet och en kort sammanfattning i själva mailet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-22 2:34:40

Förutsatt att forskaren själv använder Microsoft Word ;) och att det inte manglas sönder av någon virusscanner som tror att det innehåller makrovirus. Ett tips är kanske att göra om det till en PDF fil. Eller ASCII..
Personligen hade jag nog diskat ett ".doc" bilaga om det inte var givet att det är jätteintressant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Gripandekylig » 2015-07-22 3:06:28

Vad intressant; jag har själv tagit kontakt med forskare när jag upplevt att deras forskning konvergerat med mina intressen och hittills har det gått fint. Jag brukar se till att referera till någon kollega till forskaren som jag känner som jag s.a.s. kan använda för att gå i god för min tillräknelighet. Om du känner någon som forskar inom samma eller ett närbesläktat område, eller som känner forskaren på ett annat vis så utnyttja den bekantskapen.

Exempelvis var det så jag tog kontakt med Martin Ingvar, och blev noterad som kandidat för att kalibrera de nya MEG-maskinerna på KS/NKS, efter att inte ha träffat honom sedan jag var kanske 5-6 år när han var min mammas chef.
Moggy skrev:Hur ska jag formulera mig i första mailet? Ska jag dra ett längre mail med mycket detaljer eller kortare?

Du bör nog skriva ett kort e-mail på några rader men bifoga ett word-dokument med en utförligare beskrivning med vad du har att erbjuda forskningen.
Moggy skrev:Skriver inte sådär superbra engelska, svårt att framstå som seriös om man skriver taffligt.

Ja det kan vara bra att uttrycka sig korrekt. Någon här på forumet kanske kan korrekturläsa texten? Min medicinska akademiska engelska är hyfsad men jag använder ofta thesaurus och tyda.se för att hitta de lämpligaste uttryckssätten.
Moggy skrev:Hur ska jag lägga upp mailet?

Skriv vem du är och att du har tagit del av forskningen samt att du tror dig kunna bidra till dess utveckling.
Moggy skrev:Kanske så att jag ska läsa boken först så att jag kan referera till den och få mer kunskap först? Lite osäker på om den var utgiven än...

Ja, det kanske är bäst, men om forskaren i fråga verkar vara ung och kanske nydoktorerad så lär denne vara mer lättillgänglig för kontakter i ämnet även innan publicering; det är i alla fall min erfarenhet. Vissa publikationer kan man även läsa i förväg online - dock inte riktiga böcker utan mest tidskrifter.
Moggy skrev:Ett brev på 1500 ord, kan det vara rimlig längd på ett mail? 2 sidor text i ett worddoc. [...]
Är det ohyfsat att skriva så långt och dra massa personliga saker utan att jag blivit ombedd att göra det?

Nej det blir bra så länge du bifogar filen istället för att skriva ett 1500 ord långt e-mail.
Moggy skrev:Jag tänkte befoga ett Worddoc med hela brevet och en kort sammanfattning i själva mailet.

Perfa :-)Happy

Vad handlar det om för forskning?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav kiddie » 2015-07-22 22:01:29

Att uttrycka sig lättbegripligt kan vara en konst, särskilt på ett annat språk. Jag skulle jobba på att göra texten lättbegriplig och inbjudande. Och inte för lång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Forskning som berör en själv, ta kontakt?

Inläggav Moggy » 2015-07-23 0:31:45

Är inte sådär jättenoga med språket. Jag klarar mig hyggligt på engelska och det är inte nåt superseriöst mail jag skickar. Inte så att jag ansöker om att delta i nåt. Jag är mest intresserad av forskningen om nåt jag känner igen mig i. Så jag tänker inte skämmas för att engelskan är lite tifflig, duger inte det åt forskaren så får det helt enkelt vara. Det är mest att jag vill skriva nåt hon orkar läsa och bry sig om.

Skrev ett brev på 1500 ord men ska korta ned det lite för att hålla mig kort. Skappar att dra personliga exempel och säger bara att jag har det utan att gå in på det. Fast jag vill gärna dra de där exempel med då dom känns relevanta.

Har svårt att veta vad som är lagom mycket och långt när man ska berätta nåt personligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in