Skapa frågeformulär

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-07 23:00:12

Jag behöver skapa ett frågeformulär, som består av X frågor. Varje fråga har endast ett rätt svar. När man klickat i alla svar, klickar man i OK eller Skicka eller liknande för rättning. Om man har svarat fel på någon fråga, så kommer det upp information om att man svarat fel, och man får en chans att gå tillbaka och försöka igen (men vilken fråga som är fel får inte framgå). Om man svarar rätt, kommer det upp information om att man svarat rätt och lite annat babbel.

Det finns ju sidor där man svarar på frågor, och själv an skapa egna frågor som läggs upp på sidan. Det är inte det jag menar. Det här frågeformuläret ska bara kunna ses av vissa människor, och de människorna ska sedan (förutsatt att de svarat rätt) få information om vad de nu ska göra.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav Puzzle » 2015-07-07 23:28:20

WebbEnkäter.com kanske?

Har inte testat den själv men vet om folk som har och dom tyckte det var lättförstått och smidigt sätt att skapa enkäter.
Webbenkäter skrev:Hur skapar jag en webbenkät?
Det är snabbt och enkelt! Skapa din individuella undersökning, få en direktlänk och kommunicera den till dina potentiella deltagare, exempelvis via e-post eller genom att publicera den på din hemsida.

Du kan använda olika typer av frågor (t.ex. utvärdering, prioritering, öppna och slutna frågor, osv.) som du kan utveckla systematiskt och införliva genom ditt eget konto.

Du kommer att få din personliga enkätlänk som du antingen publicerar själv och/eller via WebbEnkäter.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-07 23:38:55

Puzzle skrev:WebbEnkäter.com kanske?

Har inte testat den själv men vet om folk som har och dom tyckte det var lättförstått och smidigt sätt att skapa enkäter.
Webbenkäter skrev:Hur skapar jag en webbenkät?
Det är snabbt och enkelt! Skapa din individuella undersökning, få en direktlänk och kommunicera den till dina potentiella deltagare, exempelvis via e-post eller genom att publicera den på din hemsida.

Du kan använda olika typer av frågor (t.ex. utvärdering, prioritering, öppna och slutna frågor, osv.) som du kan utveckla systematiskt och införliva genom ditt eget konto.

Du kommer att få din personliga enkätlänk som du antingen publicerar själv och/eller via WebbEnkäter.

Jag känner till webbenkäter och det är just sådana jag INTE är ute efter. Jag ber om ursäkt ifall jag var otydiig där. En webbenkät bygger ALLTID på användarnas egna åsikter. Exempelvis vad man tycker om vissa varumärken, etc.

Nu blir jag övertydlig så ni förstår.

Jag vill ha något i stil med följande:

Vem har skrivit boken om Emil?
[__________]
Användare förväntas skriva: Astrid Lindgren

Vad heter Emils pappa?
[__________]
Användare förväntas skriva: Anton


Och så fortsätter frågorna. Längst ner:
[Skicka in]

Klicka på Skicka in, kan ge 2 svar:

1.
Du hade inte alla frågor rätt.
[Försök igen] [Stäng sidan]
Klick på Försök igen, gör att frågorna startas om.

2.
Grattis! Du hade alla rätt!
Blaha blaha blaha. Besök hemsidan blaha.com om du vill ha mer info. Blaha blaha.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-09 16:10:49

Nåja, det finns nog inget färdigt formulär/färdig mall för det som jag vill göra. Får lägga det på is tills vidare.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav nescio » 2015-07-09 16:20:26

HTML + javascript ?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-09 20:10:37

Ja, det kan kanske funka. Jag ska klura ut hur jag ska göra. I så fall behöver jag göra en java-applikation där jag kan mata in mina frågor och rätt svar, och få 100% rätta svar att dirigeras om till en hemsida jag själv väljer. Jag behöver göra en java-script där jag enkelt kan spara frågorna på en hemsida och med samma script skapa nya frågeformulär utan att behöva skriva om scriptet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-09 21:37:26

Men för att kunna göra ett sådant frågeformulär, måste jag först lära mig att programmera i java. Tiden finns inte för tillfället, men nån gång ska det väl bli av. Jag har googlat för att försöka hitta kod att bara kopiera och klistra in, men nej, jag måste lära mig programmera i java och det är ännu inte aktuellt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav bittin » 2015-07-12 18:54:59

https://www.google.com/intx/sv/work/apps/business/products/forms/

Den tycker jag är trevlig att använda för sådant här
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-18 23:30:55

bittin skrev:https://www.google.com/intx/sv/work/apps/business/products/forms/

Den tycker jag är trevlig att använda för sådant här


Den sidan du länkade till kräver att man har ett företag. Och det är en provversion, sen måste man betala. Och dessutom är det en ENKÄT. Inte en FRÅGESPORT. Man måste kunna tala om för användaren att den tyvärr svarat fel på frågan. Eller gjort rätt, grattis, här är mer info. En enkät bygger på att man frågar efter användarnas åsikter. Jag vill inte veta någons åsikter, jag vill att användaren svarar rätt på 5 eller 7 eller 10 frågor av den typ jag gav exempel på ovan. Jag ställer frågorna, endast ett svar är rätt, och användaren måste ge det rätta svaret för att komma vidare. Eller, svara på alla frågor och få veta hur många som är rätt. Oxh om alla frågor är rätt, grattis, nu fick du den här informationen och ska nu göra så här. (T.ex. för geocaching mysterys.)

Men jag uppskattar ändå tipset. Man kan kanske utforman en enkät så att man ställer en specifik fråga där endast ett svar godkänns. Jag vill endast kunna ställa frågor av typen: "Hur långt från jorden ligger månen?" "Vem har skrivit operan Aida?" "Vad är det för ingredienser i en semla?" Frågor som endast har givna svar, där endast ett svar funkar. Ev. kan jag tänka mig att ha tre alternativ att välja på.

På vetgirig.nu kan man skapa egna frågesporter, men de måste godkännas av de som sköter om sidan och alla där kan lösa dom. Jag vill ha något liknande, fast alla rätt ska automatiskt ge användaren en sida med information, och frågesporten ska inte ligga uppe på nån publik frågesportsida utan bara där jag själv väljer att den ska ligga.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav notwoodstock » 2015-07-19 2:17:28

Är osäker på om Adobe Acrobat Professional, som följde med min scanner, klarar att göra det du vill för besvarande i Adobe Reader. Jag kan kanske undersöka det när jag mår lite bra. Vore det intressant?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 10:26:56

Ja tack så mycket!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav sigterm » 2015-07-19 10:51:36

Det lilla jag kan hjälpa med är att Googla på "create private quiz" och pröva att lägga till någon av dessa ord; online, tool, password, protected och liknande. Jag hittade ganska bra resultat med den söksträngen.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-19 15:13:30

aha tack
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skapa frågeformulär

Inläggav notwoodstock » 2015-07-20 3:56:17

Lilla Gumman skrev:Ja tack så mycket!


Jag kanske lovade för mycket, lite snabbt. Jag är så mående att jag kanske har boendetrassel, åtminstone totalsituationen fram till 2016. Fungerar inte i hjärnan så bra om jag inte har omständigheterna med mig.

Mitt råd är att höra av dig till Adobe, med direkt fråga om Adobe Reader Professional.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Skapa frågeformulär

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-20 16:10:11

Men jag hittade online-verktyg att prova, när jag googlade enligt tips ovan. Så tack ändå notwoodstock. Men jag kontaktar Adobe vid behov. Bra tips ändå.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in