Hur representativ är du för din diagnosis?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav frokensvar » 2015-07-14 22:22:46

stuck skrev:Eftersom att detta forum heter asperger forum tror jag inte någon som, annars brukar sitta hukad och gunga fram och tillbaka/knappt pratar osv, befinner sig här.


Vill bara inflika att bara för att man inte kan prata med munnen så betyder det inte att man inte har något att säga.
http://carlysvoice.com/ :-)Happy
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav gadas » 2015-07-14 22:24:59

Klockren. Ett skolexempel. Personifierande. Mannen som gav AS ett ansikte...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-14 23:21:01

Sjuckert skrev:Tror du inte att man kan vara social fastän man har AS? Det kan man faktiskt.

Nei, for det har jeg forsøkt og ikke fått til.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-14 23:45:11

River skrev:Ja, og så er det jo også de som bruker forumet utelukkende for sine sosiale sammenkomster, og poster bare slikt som vi treffes der og da for interesserte, og de tror jeg heller ikke har noen seriøs/alvorlig grad av Aspergers syndrom.

Tänk dig att det tar en dag att återhämta sig från en arbetsdag. Det är rätt inkompatibelt med 5-dagars arbetsliv per vecka.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav Thurizas » 2015-07-15 0:40:24

Jag har börjat fått för mig att jag är rätt klockren för några av de diagnoser jag har :?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav kiddie » 2015-07-15 1:04:58

Jag tror jag är mer skolboksexemplet för aspergare än vad aspergare oftast egentligen är!

Jag är definitivt "empatistörd". Jag har för andra konstiga intressen. En del riktigt nördiga. Och ensamvarg. Inte intresserad av mer än ett fåtal nära vänner. Fattar inte det där med kärlek. Enda som inte stämmer är att jag inte har ett inrutat schema. Är nöjd med att vara mig själv.

I den verkliga världen verkar aspergare iaf på en högre nivå inte vara lika empatistörda, ha mer normala intressen, inte kunna men vilja ha vänner och kärlek och har förmågan att känna sig ensamma. Dessutom brukar de vilja bli normala.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav bardamu » 2015-07-15 1:05:08

Fenren skrev:
bardamu skrev:
stuck skrev:Vad syftar du på? Att de i större grad söker sig till sociala sammanhang?


Allt möjligt. Men ja tjejer med asperger är mycket mer sociala. Borde egentligen ha olika diagnoskriterium för tjejer och killar. Men det gäller många diagnoser...


Det där vill jag kalla tjurbajs.

Det stämmer inte för fem öre.


Asperger är en halmgubbe.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav rapchic » 2015-07-15 9:50:05

River skrev:
Sjuckert skrev:Tror du inte att man kan vara social fastän man har AS? Det kan man faktiskt.

Nei, for det har jeg forsøkt og ikke fått til.

Så man måste vara som du för att ha AS?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav majvor » 2015-07-15 10:52:26

Jag representerar klass 1 i DSM 5, det känns så himla fint.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-15 11:26:48

rapchic skrev:
River skrev:
Sjuckert skrev:Tror du inte att man kan vara social fastän man har AS? Det kan man faktiskt.

Nei, for det har jeg forsøkt og ikke fått til.

Så man måste vara som du för att ha AS?

Det har jeg ikke sagt. Jeg påstår ikke engang at jeg har AS. (Det står i signaturen det.) Men ihvertfall synes jeg sosiale mennesker med diagnosen Aspergers syndrom er uheldige representanter for syndromet, for er det noe mennesker med Aspergers syndrom (visstnok) har store utfordringer med så er det jo nettopp det sosiale har jeg lest og erfart (og erfart før jeg leste det.)

Vel, jeg kan strekke meg til å godta at mennesker med syndromet kan ha en liten vennekrets. Mens kjæreste, for ikke å snakke om egen familie klinger rart i mine ører, og det eventuelle snev av Aspergers syndrom kunne vel nærmest fått plass på et støvfnugg vil jeg tro.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav rapchic » 2015-07-15 11:56:38

River skrev:
rapchic skrev:
River skrev:Nei, for det har jeg forsøkt og ikke fått til.

Så man måste vara som du för att ha AS?

Det har jeg ikke sagt. Jeg påstår ikke engang at jeg har AS. (Det står i signaturen det.) Men ihvertfall synes jeg sosiale mennesker med diagnosen Aspergers syndrom er uheldige representanter for syndromet, for er det noe mennesker med Aspergers syndrom (visstnok) har store utfordringer med så er det jo nettopp det sosiale har jeg lest og erfart (og erfart før jeg leste det.)

Vel, jeg kan strekke meg til å godta at mennesker med syndromet kan ha en liten vennekrets. Mens kjæreste, for ikke å snakke om egen familie klinger rart i mine ører, og det eventuelle snev av Aspergers syndrom kunne vel nærmest fått plass på et støvfnugg vil jeg tro.

Nu förstod jag inte allt (trots google translate) men man kan ju vara social och ändå ha sociala problem. Tex så måste jag ha flera dagar på mig att vila upp mig efter att jag varit social (inte medräknat min man och min dotter).

Det finns fler sociala problem än att ha tex social fobi eller liknande
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-15 12:11:48

rapchic skrev:
Det finns fler sociala problem än att ha tex social fobi eller liknande
Ja precis. Mitt största handikapp är att jag saknar lokalsinne och grips av svår panik när jag villar bort mig. Detta hindrar mig från att åka och hälsa på människor inklusive släktingar. Detta isolerar mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav kullan » 2015-07-15 12:15:57

Alla med asperger kan ju inte behöva lida av social fobi. Jag är inte rädd för att träffa folk men jag har asperger. Jag har nog ett annat problem, jag vet inte när jag ska sluta snacka.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-15 16:30:02

Men det er vel samme hierarkivet her som i NT sin verden, noen er oppegående og andre ikke (og takker så mye for min diagnose.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav Montag » 2015-07-15 19:16:29

Om man utgår ifrån den stereotypa listan på 101 asperger symptom så är jag inte representativ. Jag har koll på tiden, jag har inte problem med min hygien, jag behöver inte schemalägga allting, jag förstår sarkasm, jag är inte överkänslig för ljud eller texturer. Men jag skulle inte kalla mig själv högfungerande.


Andra som felaktigt fått samma diagnos har lättade kunnat konstatera att ingen längre vågar sätta sig emot deras vilja eller ställa krav. De har fått boendestöd, anpassad sysselsättning och sjukersättning. Patienterna har fått med sig ett papper på sin diagnos och en kopia på utredningen. De behöver aldrig lyssna på andra förklaringar till sina problem.

Det här är ett problem även om diagnosen är korrekt.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav Winterblues » 2015-07-16 12:52:55

River skrev:
Sjuckert skrev:
River skrev:Ja, og så er det jo også de som bruker forumet utelukkende for sine sosiale sammenkomster, og poster bare slikt som vi treffes der og da for interesserte, og de tror jeg heller ikke har noen seriøs/alvorlig grad av Aspergers syndrom.

Tror du inte att man kan vara social fastän man har AS?

Nei.


Klart man kan :) Tänk t.ex. om du inte skulle ha en renodlad autism utan en i kombination med bipolaritet eller dyl.
Sedan tar autism lite olika uttryck. För min del så är jag nog stark när det gäller att läsa av och kommunicera med andra människor... men ibland blir det fel för mig också. I vissa perioder är jag mer av en ensamvarg, och i andra är jag social.
I övrigt så finns allting där hos mig: alltifrån motoriska ticks till perceptionsstörningar till känslighet för förändringar.
Fick diagnosen autismspektrumstörning i vuxen ålder.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-20 14:45:06

Det som jeg tror er viktig å merke seg er at det er (det såkalte) NT som står bak denne diagnosen.

Ja, og i tillegg kan enhver oppegående person som vet sitt eget beste lese seg til diagnosekriteriene på internett og søke utredning (og i mange tilfeller få diagnose) for sine problemer med sine 100 venner og kjærester, samt arbeidsskyhet ikke minst.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-20 14:52:07

River skrev:Det som jeg tror er viktig å merke seg er at det er (det såkalte) NT som står bak denne diagnosen.

Ja, og i tillegg kan enhver oppegående person som vet sitt eget beste lese seg til diagnosekriteriene på internett og søke utredning (og i mange tilfeller få diagnose) for sine problemer med sine 100 venner og kjærester, samt arbeidsskyhet ikke minst.
Ja, det finns nog en hel del som bluffat sig till en Aspergerdiagnos. Den är lätt att läsa sig in på och efterhärma eller tycka sig känna igen sig i.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav rapchic » 2015-07-20 15:06:16

Jag hade däremot inte hört talas om AS innan jag fick diagnos så jag kan då inte ha bluffat mig till den.

Sen undrar jag varför man skulle vilja bluffa till sig en diagnos som försvårar för en när man tex vill skaffa jobb eller barn.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav River » 2015-07-20 15:26:27

sugrövmanövern skrev:
River skrev:Det som jeg tror er viktig å merke seg er at det er (det såkalte) NT som står bak denne diagnosen.

Ja, og i tillegg kan enhver oppegående person som vet sitt eget beste lese seg til diagnosekriteriene på internett og søke utredning (og i mange tilfeller få diagnose) for sine problemer med sine 100 venner og kjærester, samt arbeidsskyhet ikke minst.
Ja, det finns nog en hel del som bluffat sig till en Aspergerdiagnos. Den är lätt att läsa sig in på och efterhärma eller tycka sig känna igen sig i.

Ja, slikt som "alle brikker falt på plass" og slikt drit.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-20 15:38:55

rapchic skrev:Jag hade däremot inte hört talas om AS innan jag fick diagnos så jag kan då inte ha bluffat mig till den.

Sen undrar jag varför man skulle vilja bluffa till sig en diagnos som försvårar för en när man tex vill skaffa jobb eller barn.
Det är ju inte normala människor som gör så liksom. Typ Berny Pålsson som skrev vingklippt ängel har jag för mig fixade sig en aspergerdiagnos. Tröttnade väl på att ha schizofreni, som tydligen ej heller var korrekt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav Wine » 2015-07-20 16:53:35

Sjuckert skrev:
River skrev:Ja, og så er det jo også de som bruker forumet utelukkende for sine sosiale sammenkomster, og poster bare slikt som vi treffes der og da for interesserte, og de tror jeg heller ikke har noen seriøs/alvorlig grad av Aspergers syndrom.

Tror du inte att man kan vara social fastän man har AS? Det kan man faktiskt. Det kan dock hända att man är lite mer kräsen med folk och vill umgås med sådana man har något gemensamt med – till exempel andra aspergare.


Är det inte så att de allra flesta gärna umgås med folk de har någonting gemensamt med oavsett om man har Aspergers syndrom eller inte? Dessutom kan jag inte riktigt se varför man nödvändigtvis hellre skulle vilja umgås med individer diagnostiserade med Aspergers syndrom bara för att man själv har den diagnosen med tanke på hur olika och egensinniga många med aspergerdiagnos verkar vara.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav Sjuckert » 2015-07-20 17:09:03

Wine skrev:Är det inte så att de allra flesta gärna umgås med folk de har någonting gemensamt med oavsett om man har Aspergers syndrom eller inte? Dessutom kan jag inte riktigt se varför man nödvändigtvis hellre skulle vilja umgås med individer diagnostiserade med Aspergers syndrom bara för att man själv har den diagnosen med tanke på hur olika och egensinniga många med aspergerdiagnos verkar vara.

Jag har träffat ganska många från det här forumet, och min erfarenhet är att överlag känns det betydligt lättare att umgås med andra aspergare än med folk utan diagnos, även om aspergarna givetvis är väldigt olika sinsemellan. Det är befriande att inte behöva spela "normal" och försöka säga "rätt" saker och hela den biten. Det känns inte lika ansträngande, helt enkelt, och jag har mer utrymme att vara mig själv.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Hur representativ är du för din diagnosis?

Inläggav slackern » 2015-07-20 17:20:24

rapchic skrev:Sen undrar jag varför man skulle vilja bluffa till sig en diagnos som försvårar för en när man tex vill skaffa jobb eller barn.


Varför skulle det försvåra när man skaffar barn?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in