Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-12 16:49:11

Jag tänkte kolla med er som (utöver AS också) har ADD/ADHD. Min förhoppning är att kunna få ett/flera svar från er som måhända är lite mer insatta i ADD/ADHD. Innan jag går vidare med min undran så vill jag inledningsvis förklara att jag sedan jag fick min diagnoser (AS och ADD) så tycks vården helt ha gett upp någon vidare samtalskontakt där det förekommer några som helst vidaregåenden för det jag upplever, det vill säga att jag anser att min ADD snarare är ADHD. Men det finns vissa problem som jag upplever det, och det jag främst syftar på är att man från vårdens sida inte längre lyssnar lika mycket på i det här fallet: mig, sedan jag huvudsakligen fick min AS-diagnos. Jag har aldrig blivit så hunsad och bortviftande bemött som när jag förklarar min AS, vilket är paradoxalt då jag innan diagnoserna fick ett mer lyssnande bemötande från vården.

Vad jag, såhär skittrött och jätteless på att fortsätta mota med vården, undrar är om någon kan reda ut en sak åt mig, om inte så kanske jag ändå får en riktlinje om vad detta mer benämns, för det gäller som sagt min ADD.

Min undran är hur hyperaktivitet måste vara för att det ska räknas som att man är hyperaktiv.

Helt klart verkar det inte, om jag förstår vård och "allt annat runt om mig". Så för att förklara lite och komma fram till något är att jag inte är hyperaktiv på så vis att det syns på mig, men jag har väldigt många tankar som aldrig slutar centrifuglikt snurra i huvudet på mig. Om man pratar med mig är det till exempel sällan ovanligt att jag stakar mig för att jag är mentalt redan framme vid punkten av en mening när jag med munnen precis hinner inleda den, och när jag försöker bromsa när det går för fort så tappar jag antingen bort var i samtalet jag var, varvid jag direkt överrumplas av andra saker som helt plötsligr vill bli sagda som jag tidigare till exempel glömt att berätta som helt plötsligt slåss om utrymme att få bli berättat. Det går så helvetes jävla fort. Jag måste dessutom till slut försöka prata lika fort som jag tänker för att hänga med och det blir en stakande hetsmonolog till slut där poängen ofta bara dör ut av att en annan tanke började tänkas till exempel av att jag hade plötsligt fått något i mitt synfält som jag tydligen måste kommentera.

Jag är så jävla trött. Jag får dessutom väldigt ont i huvudet av detta väldigt ofta. Jag känner igen mig väldigt mycket i symtomen för utmattningssyndrom, men jag kan inte säga att jag kan bära upp det helt heller även om jag mer och mer känner att jag är totalt utmattad. På senare tid kommer huvudvärken redan efter 20-60min om den förr kom efter fyra-12 timmar. Jag lyckas inte återhämta mig, men allt i huvudet driver mig ur att "ligga som ett kolli" då jag trots att jag är utmattad glömmer att jag är utmattad av allt annat som vill bli tänkt och jag är igång med mina idéer och hobbies och vilja att prata med vänner lika fort ändå trots att hjärnan mer och mer haltar fram.

Jag lovade mig att jag skulle för min egen skull komma ihåg hur många gånger jag suckat och skrikit medan jag skulle skriva detta, och jag tappade räkningen paradoxalt av samma anledningar som jag redan nämnt. Därför blir detta svar som många andra lite längre svar av mig jävligt virriga och ofokuserade (men jävlar vad jag försöker koncentrera mig nu på det här).

Men kroppen tycks inte lida (det händer ibland att jag går in i saker för att tanke 1 tänks samtidigt som tanke 2 och då kan jag svänga vänster in i en vägg när jag tänkte höger för att gå ut i hallen), av denna anledning får jag aldrig något större gehör från andra med ADD eftersom jag verkar vara hyperaktiv, men enligt personer med ADHD mera verkar ha ADD "bara".

Jag undrar om någon alltså känner igen sig i att kroppen inte är hyperaktiv men att huvudet går i 120km/h nästan hela tiden (ocg inte bara vid samtal, ta bara exemplet på varför jag bl.a knappt klarar av att laga mat från grunden med recept, det blir samma sak där, jag kan inte sortera, vet inte vad jag ska börja med då hjärnan redan lagat färdigt maten, jag kommer inte fram till något och det slutar med att jag blir helt jävla vansinnig och skriker, för att sen blixtsnabbt få för mig att jag ska göra "46787654477" andra saker jag finner betydligt mera roande).

Nu har det blivit så mycket text att jag blur helt vimsig av att "skumma" igenom det jag skrivit så är det något som blivit osammanhängande så får jag försöka förklara bäst jag kan i efterhand. Säkert stavfel överallt men har ingen dator och stresskriver på en touchtelefon.

Jag tål inte ADHD-medicin och amfetamin. Även om båda lugnar ger båda mig katastrofbiverkningar. Jag har provat flera olika preparat men jag tål det inte, ej heller har jag ork att vara försökskanin något mer för att prova dexamfetamin som jag också inte orkade prova för att det krävdes tillstånd från Socialstyrelsen att knapra. Det blir för mycket.

Jag hoppas det är okej att jag frågar detta även om det direkt inte är en AS-fråga, men det är som jag och flera av mina anhöriga (som har egna anhöriga med erfarenheter av AS inom vården) tror; att man från vården inte längre pallar med mig då man som Aspergare är "ett hopplöst fall" (det är så jag betraktar vårdens attityder post-diagnostiserad). Jag hoppas främst att någon här med bättre koll kan det här bättre än jag någonsin tycks begripa, alltså om vad som är "fel i huvudet" (egentligen?). Det kanske inte ens är ADHD, det är åtminstone en fundering som slagit mig.

Tack på förhand för svar som leder någonstans.
Kvack av efterfot efter fråga mos senor någotsnats.

Nu måste jag vila. Återkommer senare.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-12 16:50:48

Jajusste. Glömde få med att anledningen till att vill försöka få reda på varfö så att jag förhoppningsvis kan få rätt hjälp. Tack
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Sheyen » 2015-07-12 17:19:59

Snälla, rätta till stavfelen i ditt startinlägg. Jag... orkar... inte!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Fretshi » 2015-07-12 17:20:07

Jag kan nog känna igen mig i en hel del av det du beskriver, har väldigt lätt för att stressa upp mig, och har lättväckt ångest. De problemen du bezkriver med fokus etc, känns ganska vanliga för personer med AS, ADD och ADHD. Så vitt jag lyckats förstå, är dock ganska nydiagnosticerad och har inte läst jättemycket om diagnosen än. Angående maten så har jag nog liknande problem, kan lätt fastna i andra mer intressanta grejer vilket gör att man äter senare än vanligt och då blir det ibland en del stress när man inser att klockan är mycket och man inte gjort ordning någon mat än, bor dock fortfarande hemma så då slipper man laga mat varje dag i alla fall.
Det jag vet är dock att man kan få boendestöd i hemmet som hjälper en med vissa saker, utifrån ens egna behov, då det som sagt kan vara svårt att få till vardagen när man har någon av dessa diagnoser. Det kanske du bör söka eller få hjälp med att söka.
Redan innan jag gjort min utredning så pratade psykiatrin (kontaktade psykiatrin då jag inte mådde bra) om vilka insatser man har rätt till när man har en diagnos och så fort jag fick mina (AS och ADD) så kontaktade de stadsdelnämden för att genom de ansöka om boendestöd (ska även ansöka om en kontaktperson), så för mig gick det väldigt lätt att få hjälp, kanske pga att jag mådde så dåligt, hade svårt stt reglera mina känslor etc.
Du borde ta kontakt med psykiatrin eller stadsdelsnämden så borde dessa kunna hjälpa dig.

Läste själv en artikel i metro förut om en person som hade ADHD och han beskrev det som att hjärnan går på högvarv, att det går väldigt fort ibland.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav kiddie » 2015-07-12 17:24:23

Som jag ser det är det ett klurigt begrepp och vet flera som är väldigt olika varandra som tydligen alla har ADHD. Så det verkar rymmas ganska mycket där.

Sedan undrar jag om det ens är en uppmärksamhetsstörning eller om det är så det yttrar sig i skolan och då tar man fasta på det symptomet....

Jag har ADD och ska alltså vara extremt avledbar. Vet inte om det är sant. För mig handlar det mer om att jag har väldigt mycket tankar i skallen på samma gång, de vill fram samtidigt istället för att snällt ställa sig på led och bli tänkta en efter en i ett lugnt tempo. För mig är det både bra och dåligt, ibland är det stressande men ibland bara underhållande och ger mig kreativa idéer.

När jag ska varva ner så gör jag det genom att göra något, något som sysselsätter hjärnan. Hos mig är den ett hungrigt djur som måste matas. Jag kan inte varva ner genom att göra "inget". Därför är det totalt främmande när folk talar om mindfulness. Jag varvar gärna ner till saker som upprör andra, skräckfilmer eller dokumentärer om elände av olika slag.

Jag var kroppsligt rätt aktiv när jag var litet barn men bara då, och det är nog rätt vanligt. Även om jag vid vissa tillfällen uppför mig rastlöst så gör jag det ofta inte. Jag är heller inte impulsiv i verkliga livet även om jag testades som högimpulsiv på datorn. Jag kan ibland råka göra saker i verkliga livet utan att tänka, men oftast tänker jag för mycket istället.

Jag har fått för mig att ha tankar som vandrar eller tankar som rusar på, båda är ett tecken på ADD. Att ADD är en slags kluvenhet och/eller hyperaktivitet inne i skallen. Medan ADHD gör att kroppen rusar omkring.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Fretshi » 2015-07-12 17:30:10

Kan inte kopiera en länk från youtube så skriver vad ni kan söka på istället.
"Björn Lindeblad malou efter tio" han pratar bland annat om tankarna som inte vill vara stilla.
Är inte jättelångt, men kanske intressant att lyssna på (en del alla fall).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-12 18:19:44

Sheyen skrev:Snälla, rätta till stavfelen i ditt startinlägg. Jag... orkar... inte!

Om du fortsatt läsa trots orklösheten hade du förstått varför stavfelen uppkom, likaså hade du stött på ett ursäktande av stavfelen. Om det inte passar, trots att jag i efterhand inte kan rätta till stavfelen pga en tidsgräns, så kanske du får försöka hitta något annat att läsa/göra än att skuldbelägga mig för din uttryckta egoism du bevisligen var tvungen att yttra. Jag beklagar stavfelen, men kom inte här och uppför dig som en idiot, det ska du ha klart för dig.

Fretshi skrev:Jag kan nog känna igen mig i en hel del av...

Jag har boendestöd sedan 2011, det var dock inte helt det jag ville få hjälp med, men jag uppskattar att du tog dig tid att tipsa om det, finns säkert någon som kan läsa detta som inte redan har kunskap om hjälp man kan ansöka om. Om jag istället frågar dig: vet du mycket om ADD och ADHD? Om du kan det så får du gärna förklara om detta är ADHD i mitt fall, eller om det troligtcis är något annat som tar sig i likartade uttryck som hyperaktivitet. Det var det jag undrade. Tack på förhand!
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-12 18:33:48

kiddie skrev:Som jag ser det är det ett klurigt begrepp och vet flera som är väldigt olika varandra som tydligen alla har ADHD. Så det verkar rymmas ganska mycket där.

Sedan undrar jag om det ens är en uppmärksamhetsstörning eller om det är så det yttrar sig i skolan och då tar man fasta på det symptomet....

Jag har ADD och ska alltså vara extremt avledbar. Vet inte om det är sant. För mig handlar det mer om att jag har väldigt mycket tankar i skallen på samma gång, de vill fram samtidigt istället för att snällt ställa sig på led och bli tänkta en efter en i ett lugnt tempo. För mig är det både bra och dåligt, ibland är det stressande men ibland bara underhållande och ger mig kreativa idéer.

När jag ska varva ner så gör jag det genom att göra något, något som sysselsätter hjärnan. Hos mig är den ett hungrigt djur som måste matas. Jag kan inte varva ner genom att göra "inget". Därför är det totalt främmande när folk talar om mindfulness. Jag varvar gärna ner till saker som upprör andra, skräckfilmer eller dokumentärer om elände av olika slag.

Jag var kroppsligt rätt aktiv när jag var litet barn men bara då, och det är nog rätt vanligt. Även om jag vid vissa tillfällen uppför mig rastlöst så gör jag det ofta inte. Jag är heller inte impulsiv i verkliga livet även om jag testades som högimpulsiv på datorn. Jag kan ibland råka göra saker i verkliga livet utan att tänka, men oftast tänker jag för mycket istället.

Jag har fått för mig att ha tankar som vandrar eller tankar som rusar på, båda är ett tecken på ADD. Att ADD är en slags kluvenhet och/eller hyperaktivitet inne i skallen. Medan ADHD gör att kroppen rusar omkring.


Jag tycker mig uppfatta det så också. Inte minst av att jag uppfattar nästan alla personliga historier om ADD och ADHD som helt olika från varandra, men det kanske är mitt aspiga detaljseende som ställer till det för mig då det ter sig så i många olika situationer. Men för att besvara dig och din sista paragraf som är av relevans så tackar jag för klargörandet, även om de flesta ADD-diagnosticerade tycker att jag är en klass för sig i min hyperaktivitet inuti huvudet - det kanske är en mer extrem ADD? Om det nu går att uttrycka sig så. Usch, jag önskar jag kunde mer, men grejar inte att läsa eller lyssna på för mig obegripliga artiklar och klipp. Tack-tack!
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-12 20:20:19

Jag har ADD, även kallat ADHD-I. I utredningen står det "Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet"

Alltså; ADD utesluter inte hyperaktivitet, bara att hyperaktiviteten är mindre framträdande än ouppmärksamheten. ("huvudsakligen bristande uppmärksamhet") Gränsen mellan "huvudsakligen bristande uppmärksamhet" och "huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet" kan vara hårfin och även variera med tiden/åldern. Man kan t.ex. ha ADHD-H som barn och ADHD-I som vuxen.

Jag brukar vara uppvarvad i hjärnan men det syns inte utåt.

ADHD-I/ADD = predominately inattentive
ADHD-H = predominately hyperactive
ADHD-C = combined (båda delar lika mycket)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-12 20:28:53

Angående medicin så finns ju även Strattera. Har läst att Voxra kan funka vid ADHD också. Själv har jag blivit lugnare i hjärnan sen jag började ta mirtazapin, har buspiron sen tidigare så kan ju vara kombon av dem som saktar ner min hjärna. Har lättare att somna på nätterna nu när inte hjärnan snurrar i 180 knyck. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-12 20:30:47

Just det - en del som egentligen har PTSD får ju ADHD/ADD-diagnos felaktigt men jag vet inte hur vanligt det är.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav kiddie » 2015-07-12 21:31:47

Tog ett tag en liten dos Risperdal (som räknas som en tung medicin), och den fick min skalle att bli väldigt klar och redig. Men nog egentligen inget bra alternativ eftersom det kan komma biverkningar. Det jag märkte var att jag samlade på mig både fett och vatten, drack massor men kom inte mycket ut, och sedan satte sig varje kalori fast. Men hade det inte varit för det hade jag velat ha den positiva effekten, att det blev städat och organiserat i skallen. Det var riktigt skönt. Jag tog inte medicinen länge nog för att tröttna på den känslan som jag kanske gjort annars.
Senast redigerad av kiddie 2015-07-12 21:32:58, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav bardamu » 2015-07-12 21:57:42

Är det inte bättre att träna istället för att ta amfetamin? Borde väl ge liknande effekt.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav kiddie » 2015-07-12 22:12:12

Ja, träning ger ofta bra effekt på dem med ADHD, dock inte dem med ADD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav bardamu » 2015-07-12 22:26:57

Vad är det för skillnad på add och adhd?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav slackern » 2015-07-12 22:29:20

bardamu skrev:Vad är det för skillnad på add och adhd?


ADHD är ADD+HD kan man enkelt beskriva det.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav kiddie » 2015-07-12 23:51:40

Denna sajt förklarar i detalj, men jag ser inte sådana vattentäta skott. Har flera i min omgivning som har ADHD och är inte fullt så som det beskrivs på sajten, de har hyperdrag men inte antisociala drag.

http://www.ldpride.net/addsub-types.htm (på engelska)

Sedan har de rört till det längst ner och vänt spalterna men man fattar iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-13 22:53:41

bardamu skrev:Vad är det för skillnad på add och adhd?


Kopierar ur mitt tidigare inlägg:

ADHD-I/ADD = predominately inattentive
ADHD-H = predominately hyperactive
ADHD-C = combined (båda delar lika mycket)

ADD är alltså en typ av ADHD då man har huvudsakligen bristande uppmärksamhet.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-13 23:03:04

kiddie skrev:Denna sajt förklarar i detalj, men jag ser inte sådana vattentäta skott. Har flera i min omgivning som har ADHD och är inte fullt så som det beskrivs på sajten, de har hyperdrag men inte antisociala drag.

http://www.ldpride.net/addsub-types.htm (på engelska)

Sedan har de rört till det längst ner och vänt spalterna men man fattar iallafall.


people with add make poor criminals because they have slow cognitive speed and do not tend to get away in time.


:lol:

Känns inte som en seriös sida det där, verkar mer som om någon skrivit sina åsikter/egna tolkningar.
"ADD without hyperactivity" stämmer ju inte, man kan ha hyperaktivitet vid ADD också men den är inte så framträdande.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav kiddie » 2015-07-14 0:22:54

Fast kanske en bra varning iallafall så att jag fattar att jag inte duger till en brottslig karriär. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Zima33 » 2015-07-14 21:12:46

kiddie skrev:Fast kanske en bra varning iallafall så att jag fattar att jag inte duger till en brottslig karriär. :wink:

Ja, det är ju viktigt att veta. :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är jag mellan ADD och ADHD, eller t.o.m något helt annat?

Inläggav Jackal » 2015-07-14 21:13:42

Jag har ingen aning, jag är ingen expert i neuropsykiatri.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Återgå till Aspergare och vården



Logga in