Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-10 21:02:08

Hej alla,

Jag har haft min as diagnos i nästan ett år nu och ska nu dela med mej av detta till mina "klasskompisar"
frågan är bara vad jag ska säga för att alla ska kunna förstå. :-)063
Så jag tänkte höra om någon här har någon enkel och bra förklaring på vad asperger är gärna utan allt för många krångliga ord.
syftet är alltså att kort kunna förklara vad diagnosen innebär och jag har nog bara förmågan att långt förklara vad den innebär. :?

Ber om ursäkt för ev. grammatiska fel och för den lite otydliga och osammanhängande texten.
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav antonius » 2015-07-10 21:55:04

Hej! ja du det finns inga enkla sätt, de flesta brukar inte vara så intresserade, kanske enklast att visa de kriterier de brukar sätta upp för Aspergers syndrom, men det är en sak till, du vet väl att man måste vara 15 år eller äldre, för att vara forummedlem. Men kom gärna tillbaka då du blivit lite äldre, vi behöver nog yngre medlemmar med, sköt om dig så länge... :-)005

http://www.aspergerforum.se/regavtal.php
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-10 21:58:45

Tack för svaret och informationen tror att jag tar och gör det
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav Puzzle » 2015-07-10 22:03:25

Hejsan, som Antonius sa så är det 15-årsgräns men jag tänkte bara tipsa dig om en bra sajt för information angående asperger, nämligen Ung och Asperger. Dels så kan du ju läsa på själv och även tipsa dina klasskompisar att kolla runt på sidan.

Annars kan du ju kolla om någon lärare eller skolsyster kan hjälpa dig med förklaringen, det kan ju som sagt vara svårt.

Hoppas det går bra! :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav bardamu » 2015-07-10 22:04:50

Dela inte med dig till folk att du har asperger. Säg att du är excentrisk eller liknande istället om någon måste veta...
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-10 22:05:05

-Social dyslexi.

-Jobbigt med för många intryck.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-10 22:18:09

Tack så jätte mycket för svaren ska nog ta och kolla in ung och Aspergers :D
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 9:53:17

@AV13UT, Det är oftast bättre att inget säga om aspergerdiagnosen. Dels brukar folk inte förstå men när det är något dåligt som inträffar så minns de förstås att du berättat om din asperger. Och när det kommer till faktiskt agerande i bemötande så agerar inte människor rationellt utan det blir reflexer och känslor. Så det ändrar oftast inte beteendet ändå. Detta gäller även vårdpersonal.

Sedan finns det en massa felaktiga associationer som t.ex TV3 och andra mediabolag använt sig av. Vilket gör att om du talar om att du har asperger kommer du att bli associerad med galningar som någon journalist tror har asperger. När kompisarna ser detta så blir du i fortsättningen tvungen att försvara dig att du är sådan varenda gång. Detta med en socialt bristande förmåga. Vilket förstås kan vara rätt stressande.

Det kan också skapa problem med arbetsgivare som har en massa ogrundade ideér om diagnosen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-11 10:16:49

@Plåtmonster, håller med om det du skriver och skulle helst inte berätta något alls men grejen är att folk redan märkt att jag är lite speciell, är till exempel hemma längre perioder borta mitt i lektionerna (habiliterings möten)
Och jag är aldrig med på schema brytande dagar så det känns som att jag måste berätta något men jag kanske inte behöver nämna diagnosen as.
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav Zirre » 2015-07-11 10:27:51

Beskriv dina svårigheter istället.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav geocache » 2015-07-11 10:33:06

Zirre skrev:Beskriv dina svårigheter istället.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-11 10:35:43

@zirre låter jätte bra blir nog det jag får ta och göra stort tack :D
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 10:43:56

Beskriv svårigheterna istället som t.ex social dyslexi och svårighet att läsa kroppsspråk osv. Om någon utmanar dig genom att fråga "har du asperger eller?" så kan du säga nej. Förvisso osanning men ibland är man tvungen. Man kan i dessa sammanhang inte betrakta andra som medmänniskor utan som ett gäng socialhuliganer som man inte skall ge någon anledning att hitta på dumheter.

Det har diskuterats i flera trådar här på forumet och även på t.ex Wrongplanet.net och slutsatsen om man vill bevara så mycket som möjligt av självbestämmande och respekt är att man är tvungen att hålla tyst om diagnosen. Att gå ut med den är inget man kan göra ogjort och eftersom det är sekretessbelagt så blir det bara spekulationer om inte du medverkar. OM din klasslärare eller annan i skolan får reda på diagnosen får du göra klart att du inte vill gå ut med den och att om överträdelse sker kan det bli anmälan till skolinspektionen.

"Klasskompisar" är också ett rätt missprydande namn. Det är egentligen helt andra individer som du måste befinna dig tillsammans med i flera år. Det finns en anledning till att man har sådant som privat-liv. Så se till att värna det och de kan förvisso utge sig för att vara dina vänner men utgå aldrig från att så är fallet.

I övrigt, lägg energi på att få bra betyg och kunskap du har nytta av det för hela din framtid. Om du behöver köra över normer mot att plugga så bara kör på, du vinner på det i längden. Kan du inte vara i skolan så läs själv. De viktigaste ämnena är nog Matematik, Engelska och Samhällskunskap i den ordningen. Resterande beror på vad du vill bli och hur du vill agera för att få bra betyg.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav Alien » 2015-07-11 10:49:38

plåtmonster skrev:Det kan också skapa problem med arbetsgivare som har en massa ogrundade ideér om diagnosen.


Men här gäller det en person som går i skolan. Det är lärare (de kanske redan vet?) och klasskamrater som ska informeras. Det betyder inte att framtida arbetsgivare också får veta.

Jag tycker inte att AS måste vara en skamlig hemlighet, särskilt inte när man är barn. Det här är ju personer som TS redan känner. En annan sak är om det är klasskamrater som mobbar hen, då vill man förstås inte ge dem ammunition till mobbningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav AV13UT » 2015-07-11 10:51:47

@plåtmonster låter som en jätte bra sammanfattning och håller med om att klasskompisar är ett väldigt missvisande ord men jätte tack till dej och alla andra, ni är verkligen väldigt trevliga här.
Ska nog ta och börja respektera 15 års gränsen nu, men när jag har åldern ine tror jag att det här blir en väldigt bra sida för mej. :D
AV13UT
Inaktiv
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-07-10

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 10:52:20

Alien skrev:Men här gäller det en person som går i skolan. Det är lärare (de kanske redan vet?) och klasskamrater som ska informeras. Det betyder inte att framtida arbetsgivare också får veta.

De som går i samma klass och samma skola kan prata bredvid mun i framtiden. Eller kanske blir arbetsgivare. Så självklart skall man planera för framtiden. Det gäller att vara strategisk.

Alien skrev:Jag tycker inte att AS måste vara en skamlig hemlighet,

Det hade ju varit jättebra men världen är som den är och då får man agera utifrån hur det fungerar inte hur man vill att det skall vara..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav gadas » 2015-07-11 13:10:57

Oförmåga att kommunicera emotionellt.

Men det beror ju på vad man själv lider mest av. Risken med de vanliga beskrivningarna tror jag är att det inte riktigt tas på allvar - jaha, lite sämre på det och på det, ja, 'jag har respekt för det'... Medan åtskilliga hävdar att AS förstört deras liv, jag också, men inte 100 utan runt 50 % av mitt liv.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav gadas » 2015-07-11 13:18:18

Kanske OT men... en vansinnig idé (eller rättare sagt för klok för detta samhälle):

Aspergeranpassade skolor...

Inte med pedagogiken utan socialt, perceptivt och emotionellt. Buller stängs av, alla läser om AS och kanske mest av allt: Mobbning förhindras.

En utopi, men desto mer intressant tankeexperiment.

Enligt Gillberg är det viktigare att anpassa omgivningen än att anpassa aspergermänniskan.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 13:35:08

OT..

Kanske sociala regler vore något? eller iaf stödpersoner på rasterna?
Experimentrum och läsrum?

Bullersanerade lokaler, grönska, möjlighet att gå undan, obligatorisk kurs i AS, Stödpersonerna kan förstås också ta uti med mobbning.

Inget krav på formell diagnos då det kan vara omständigt men däremot att man respekterar andra personer och skolans regler osv. Skolformen kunde vara i form av friskola. Problemet är väl att det skulle krävas fler specialpedagoger och personal och då behöver man finansiera det på något sätt? Fast om huvudkravet är att det är tyst och respektfullt så kanske det går att få ihop ekonomin och låta bli specialpedagoger.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav antonius » 2015-07-11 13:36:45

gadas skrev:Aspergeranpassade skolor...


Kan tänka mig att en del elaka säger "så du har gått på den där dårhusskolan" så det är nog ingen bra ide heller är jag rädd. Tolerans måste nog bli ett ämne i skolan redan på mellanstadiet, innan det kan börja ske förståelse mot de som är annorlunda... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 14:00:27

Låt skolan byta namn varje år för att förvilla för tyckarna :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 10:37:29

plåtmonster skrev:Låt skolan byta namn varje år för att förvilla för tyckarna :P

Tragiskt nog så har Umeåkommun faktiskt försökt sig på något sånt där, det finns en skola som hette Östra gymnasiet som välförtjänt har fått ryktet av att vara ett "invandrar gymnasium". Lösningen på det var att döpa om stället till Fridhems gymnasiet, problemet löst! :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur förklarar man asperger på ett enkelt sätt?

Inläggav plåtmonster » 2015-07-12 14:18:20

Namnbyte fungerar när det inte finns någon riktig grund till ryktesspridningen. Men när det gör det så blir det förstås bara pannkaka ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in