BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Crow_ » 2015-07-10 11:16:00

Min syster är 15 år gammal och det kom för drygt ett år sedan fram att hon haft ett självskadebeteende sen hon var 11-12 år.
Hon är även överviktig och kämpar som fan med detta vilket lett till inte allt för sunda tankar kring mat och kroppsuppfattning.
Hon är väldigt lillgammal och passar inte in bland sina jämnåriga, känner sig annorlunda.
Jag känner så sjukt mycket igen mig - det där var jag när jag var i den åldern!

Vi, min mamma och jag är säkra på att hon har AS.
Det finns i släkten, jag har det diagnosticerat och en kusin till oss har någon form av autism. Även vår far hade lätt uppfyllt kriterierna om han bara inte varit så jävla envis och vägrat se.

Till saken hör att vi vill få min syster utredd, även hon själv vill detta.
BUP anser dock att eftersom hon fungerar bra i skolan och dom inte begärt utredning så är det inte aktuellt. Sen när känner skolan henne bättre än oss?!?!?
Dom anser också att det är viktigare att ta tag i hennes självdestruktiva mönster och pratar om familjehem eller behandlingshem.

Visst, det är väl bra att dom vill behandla men som vi ser det (jag och mamma) måste en veta ORSAKEN innan en kan komma fram till LÖSNINGEN.
Vi vill därför att hon ska utredas för att få någon form av förklaring till varför hon känner och fungerar som hon gör för att SEDAN kunna lära sig hantera detta på ett sunt sätt.

Själv fick jag ingen utredning innan jag var 18, diagnos när jag var 20.
Jag vill inte att hon, precis som jag, ska slussas runt runt runt och må kasst bara för att BUP inte anser ditt och inte anser datt. Det är vi som känner henne och lever med henne, inte dom.

Jag vill inte att hon ska behöva sluta som jag själv gjorde, korniskt nedstämd och med perioder av ätstörningar och skärande bara för att jag inte förstod, i flera år.

Hur kan vi få BUP att ändra inställning?

Moderator: Tråden flyttad från Aspergare och vården.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Re: BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav tahlia » 2015-07-10 11:30:44

Hur pass bra kontakt har ni med skolan/skolpsykologen? Vid god kontakt skulle de ju kunna hjälpa till genom att skicka en begäran om utredning. Skolan ska ju inte bara handla om lektioner utan även elevhälsan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Puzzle » 2015-07-10 11:45:21

Vad händer om man kontaktar psykiatrin, hänvisar dom bara tillbaka till BUP då? Privat psykolog? Annars som Tahlia säger att man försöker pressa skolan till en utredning.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Crow_ » 2015-07-10 13:54:00

tahlia skrev:Hur pass bra kontakt har ni med skolan/skolpsykologen? Vid god kontakt skulle de ju kunna hjälpa till genom att skicka en begäran om utredning. Skolan ska ju inte bara handla om lektioner utan även elevhälsan.


Skolsköterskan är i min mening en idiot.
En såndär tant som menar att ''en kan om en vill'' och som gav min syster idén att börja på 5:2 diet. Som om en bör gå på diet som barn, speciellt en diet som går ut på att räkna kalorier stenhårt och fasta två dagar i veckan? Nej.

BUP har pratat med skolan och skolsköterskan men rektorn (det är en liten skola på typ 100 elever och han är även lärare) verkar mena att han är proffs eftersom han jobbat som lärare inom LSS verksamhet innan och helt uppenbart ''ser att det inte är något fel'' på min syster... (Gissa hur stum han blev sen när hon berättade att jag har AS; gick nämligen på samma skola under ett år i högstadiet)

Puzzle skrev:Vad händer om man kontaktar psykiatrin, hänvisar dom bara tillbaka till BUP då? Privat psykolog? Annars som Tahlia säger att man försöker pressa skolan till en utredning.


Finns det någon annan psykiatri utom BUP för de under 18? Tvivlar på att de skulle ta emot henne..

Kostar privat psykologer?

Funderar dock på om en kan vända sig till barn- och ungdomshabiliteringen direkt med egenremiss? Är ju trots allt dom och inte BUP som gör utredningar gällande NPF.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Alias » 2015-07-10 14:35:17

Jag tror att dom först måste göra en pedagogisk bedömning i skolan innan BUP kopplas in. Eller så är det för min son den pedagogiska bedömningen är klar på skolan eller nästan helt klar han måste träffa en skolpsykolog först och en läkare sedan skickas en remis iväg till BUP.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav plåtmonster » 2015-07-10 18:27:10

Crow_ skrev:måste en veta ORSAKEN innan en kan komma fram till LÖSNINGEN.

Du kanske kan utgå från att det är autism eller asperger och ta rätt på hur man går tillväga för att lösa problemen om det är orsaken. Det verkar ju ganska sannolikt sett till övrig släkt.

Crow_ skrev:Hur kan vi få BUP att ändra inställning?

Familjen kan ju försöka pressa skolan med allt som går för att få till att de begär en utredning. Rektorn verkar vara en dilletant på för hög position. Om inte det går så kör över BUP antingen genom att söka genom vuxenpsyk, eller annan BUP enhet. Om pengar finns så kanske ett intyg från en privatpsykolog kan vara vettigt?
Kort sagt lite ångvält utan ursäkter behövs för att köra över dessa dilletanter, kunskapstorskar och småpåvar.

När det gäller de faktiska problemen, är det så att hennes lillgammelhet får henne att inte passa in? eller är det social misskommunikation? och att något av detta i sin tur gör att hon tröstäter? eller är det att hon inte klarar att sköta maten i sig själv? Är det relationer eller tjockheten som gör att hon självskadar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Puzzle » 2015-07-10 19:09:32

Crow_ skrev:Finns det någon annan psykiatri utom BUP för de under 18? Tvivlar på att de skulle ta emot henne..

Kostar privat psykologer?

Funderar dock på om en kan vända sig till barn- och ungdomshabiliteringen direkt med egenremiss? Är ju trots allt dom och inte BUP som gör utredningar gällande NPF.

Privata kostar ja, är dessutom inte ens säker på om dom tar emot ungdomar. Och ja jag tänkte på egenremiss men som sagt så tror jag nog det är bättre om man får skolan och BUP bakom beslutet på utredning.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Tikki » 2015-07-11 6:28:02

"Funderar dock på om en kan vända sig till barn- och ungdomshabiliteringen direkt med egenremiss? Är ju trots allt dom och inte BUP som gör utredningar gällande NPF."
Vet inte hur det fungerar med barnhab, men vuxenhab (i Skåne) gör inga diagnostiska utredningar.
Att skriva en egen remiss till barnhabiliteringen är nog det bästa.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Jackal » 2015-07-11 9:58:00

Är det vanligt att man klarar skolan med Aspergers?
Jag klarade då inte vanlig skola.
Sen är det ju frågan om hon verkligen har en funktionsnedsättning eller ej.
Man kan ju ha Aspergers utan att för den skull, ha en funktionsnedsättning och i så fall är en diagnos onödig.
En diagnos är ju bara viktig, om man har en funktionsnedsättning, som gör att man inte klarar av vardagliga saker, som förväntas av en av samhället.
Som att jobba, gå i skola, sköta sin hygien, ha normala sociala kontakter med vänner osv.
Klarar hon alla dessa saker så har hon ju förmodligen inte Aspergers och klarar hon bara en del av dom saker som förväntas av en normal människa så kanske hon har Aspergerdrag men för den delen ingen funktionsnedsättning.
Om man inte har en funktionsnedsättning så behöver man ingen diagnos.

Jag tycker att det är svårt att förklara sånt här men jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 10:26:02

Diagnosen kan behövas för att få stöd då var och en av områdena du nämner kanske inte utgör något problem men helheten gör att det blir överbelastning och personen går i konstant "meltdown mode".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav tahlia » 2015-07-11 10:45:04

Som tillägg till plåtmonsters utmärkta poäng vill jag påminna om att BUP tydligen vill behandla ett självskadebeteende och således ett dåligt mående varvid det borde vara en prioritet att förstå hur tjejen fungerar för att kunna behandla henne på rätt sätt. Det borde ligga i deras intresse att bekräfta eller utesluta eventuella bakomliggande diagnoser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav plåtmonster » 2015-07-11 10:46:54

Tror vi nog inte skall utgå från att BUP är en rationell aktör :P
Eller skolan..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Schmetterling » 2015-07-11 10:52:44

Ligg på skolan om att skolpsykologen genomför en basutredning. Bup kräver oftast att en basutredning gjorts som pekar på att vidare utredning behövs. Vad rektorn tycker sig veta är verkligen inte relevant, men att skolan uppfattar att hon fungerar bra där kan ligga er i fatet – dock är det inte alldeles ovanligt att skolan missar problem hos högfungerande personer med NPF så, som sagt, ligg på skolhälsan. Din syster mår inte bra och då måste det naturligtvis utredas varför!
Att du själv har asperger är ett starkt argument för att göra en NPF-utredning på din syster eftersom det statistiskt sett är vanligt att syskon till ett barn med diagnosticerad AST också har AST.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Crow_ » 2015-07-11 15:08:09

Jag skrev ett långt svar som försvann.. orkar inte skriva om det nu men vill att ni ska veta att jag är tacksam för svar och att jag kommer skriva lite mer senare.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav kiddie » 2015-07-11 17:08:59

Jackal skrev:Är det vanligt att man klarar skolan med Aspergers?
Jag klarade då inte vanlig skola.


Jag hade inga problem med studier (förutom att jag inte hade ngn studieteknik och sällan pluggade och dessutom hatade ämnen jag tyckte var trista), jag var för det mesta väldigt lugn och snäll med lärarna (lite av en teacher's pet i högstadiet för att jag var vetgirig). För mig var själva skolgången inget större problem. Fick bra betyg och hade väldigt hög närvaro.

Aspergern kan slå till väldigt olika så att man funkar OK i en viss miljö och inte i en annan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

BUP vägrar utredning om AS, vad göra?!

Inläggav Crow_ » 2015-07-11 20:10:31

.
plåtmonster skrev:När det gäller de faktiska problemen, är det så att hennes lillgammelhet får henne att inte passa in? eller är det social misskommunikation? och att något av detta i sin tur gör att hon tröstäter? eller är det att hon inte klarar att sköta maten i sig själv? Är det relationer eller tjockheten som gör att hon självskadar?


Övervikt har alltid varit ett problem i vår familj. Vi är tre stycken bara inom närmsta familjen som gjort GBP(överviktskirurgi)
Kan inte svara för hur hennes relation till mat är, men själv har jag återkommande perioder av störda beteenden kring mat..
Lillgammalheten får henne absolut att sticka ut, hon har vänner men ingen i hennes ålder som förstår henne fullt - en av hennes närmsta är en 30-årig fritidsledare.
Jag tror det är stressen, prestationsångesten och självhatet som gjort att hon självskadar, det är i alla fall vad jag hade att kämpa med..

Alias skrev:Jag tror att dom först måste göra en pedagogisk bedömning i skolan innan BUP kopplas in.

Schmetterling skrev:Ligg på skolan om att skolpsykologen genomför en basutredning. Bup kräver oftast att en basutredning gjorts som pekar på att vidare utredning behövs.


Ja, detta är ungefär vad vi fått förklarat för oss också, att skolan måste komma med sin opinion i det hela och att det är de som ska kontakta BUP.
Vad jag förstått så har BUP och skolan haft kontakt, men det har inte lett någonvart. Men ska absolut ta och vidarebefordra detta till vår mor så hon får ligga på skolan lite mer nu till hösten!


Tikki skrev:Vet inte hur det fungerar med barnhab, men vuxenhab (i Skåne) gör inga diagnostiska utredningar.

Men va, vilka utför då utredningar i Skåne?
Här i Kronoberg är det iaf hab som sköter utredningar kring NPF, psykiatrin har hand om övriga diagnosutredningar.

Jackal skrev:Är det vanligt att man klarar skolan med Aspergers?

Finns dom som klarar det galant! Min syster har högsta betyg i alla ämnen hon gillar men ligger nästan på F i andra ämnen. Hon brinner för att klara av skolan på ett sätt som inte är sunt, prestationskraven hon sätter på sig själv är ENORMA.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in