Att välja e-boksläsare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att välja e-boksläsare

Inläggav Titti » 2012-12-30 0:21:34

Titti skrev:Kan man själv lägga in pdf-filer i dem? Dum fråga kanske men det här är helt nytt för mig...

Och har alla flytande bläck? Hur ser man det? Och varför är de flesta så ynkligt SMÅ???
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2012-12-30 1:38:51

Här är de som har elektroniskt bläck sorterade i storleksordning. Jag misstänker att det än så länge är för dyrt och komplicerat att tillverka större skärmar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav ragnevi » 2013-03-25 1:08:57

Väcker denna tråd till liv igen.

E-böcker var ett ganska så sorgligt kapitel för ett par år sedan, men biblioteken har blivit mycket bättre på att uppdatera sitt utbud. Jag som aldrig klarat av att läsa en bok eller ens längre dokument på en ipad eller datorskärm läser så gott som dagligen på e-boksläsaren och böckerna tar i stort sett ingen plats alls och är så gott som gratis (du betalar via den kommunala skatten) om du fuskar lite med Calibre och DRM-skyddet. (Fast det är olagligt och jag vill inte uppmuntra någon till att göra det, jag nämner bara att det går.)

Även läsarna har blivit lite bättre, även om de flesta som jag testat känns otroligt långsamma jämfört med en mobil eller surfplatta på att öppna dokument. Nu använder de e-ink pearl som ska vara lite bättre än föregångaren e-ink. Det finns också plattor som har högre upplösning vilket ger snyggare text.

Om jag jämför med hur mycket jag sparat på att inte köpa böckerna utan låna dem på biblioteket som e-böcker så har jag sparat in kostnaden för plattan flera gånger om, fast nu fick jag den som bonus av SAS istället för en resa till London.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Att välja e-boksläsare

Inläggav Alien » 2013-03-29 14:30:24

På en lång resa, där man får sitta mycket och vänta och på tåg/flygplan, så då borde läsplattan vara perfekt. Att ha typ 100 el fler böcker med sig. Synd att det inte går lika bra att läsa tidningar, då behöver man en surfplatta el en bärbar dator. (Kan aldrig tänka mig att jag skulle klara av att läsa längre texter i en smartphone.)

Sammelsurium skrev:
Alien skrev:Tack, men kan man läsa t ex tidningar på en läsplatta också, el behövs en surfplatta då?


Kindle har en webläsare, så teoretiskt sett går det, men att surfa på en e-ink-skärm är inte så kul iom att det tar tid att rita om en sida. Det känns segt och långsamt.
Det är möjligt att vissa tidningar publicerar via ett format som går att läsa på en läsplatta, men då kostar det förmodligen pengar.

Så vill man läsa nättidningar gratis får man en sämre upplevelse på en läsplatta.
post947378.html#p947378
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att välja e-boksläsare

Inläggav lar66 » 2013-04-19 22:54:42

Ja, på min Letto (Adlib) går det utmärkt att lägga in egna PDFer.

Det går inte att "se" att det är flytande bläck, min Letto ser EXAKT ut som en tryckt bok, med en mycket tunn plasthinna framför. Valfri fontstorlek kan sättas. Extremt lättläst i starkt solsken ()vilket inte en mobil eller iPad klarar.

"Ynkligt små" !? Storleken är ju som en vanlig bok, med fördelen att den rymmer ett tiotal böcker (i mitt fall) och endast väger ca 350g.

Batteritid ca 30 timmar.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2013-04-19 23:20:28

Tiotal? :shock: De flesta e-boksläsare jag sett rymmer många hundra böcker!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav notwoodstock » 2014-05-14 21:57:32

Jag läser inte e-böcker nästan alls. Men är nöjd med läsaren Kindle som finns för olika plattformar, förutom som platta.

Jag är lite grann sur på hur struligt bokmärken, "läslistor" och annat fungerar "system wide". Man vill väl ha koll på saker som man läser/vill läsa på ett ställe.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Att välja e-boksläsare

Inläggav Pieohpah » 2014-05-17 14:49:09

Jag har läst ett par skönlitterära böcker på min iPad, men i ärlighetens namn passar den bäst för facklitteratur. Annars kör jag talböcker eller klassiska blädderbara
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav kvicksilver » 2014-05-18 1:03:32

Jag har en surfplatta, en Acer som kostade ca 1000 kr. Kanske inte exakt vad du är ute efter, men den är oumbärlig för mitt läsande - dels att jag kan pracka på mig väldigt många böcker, läsa i mörker och även väldigt bra nu när jag pendlar varje morgon och eftermiddag.

Tror detta inköp har fått mig att mångdubbla mitt läsande, märkligt nog.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2014-05-18 9:07:22

Det är ungefär så jag tänkt mig att använda en läsplatta.

Hur ofta laddar du den?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att välja e-boksläsare

Inläggav kvicksilver » 2014-05-18 9:14:47

2-3 gånger i veckan kanske. Skulle nog kunna göra det lite mer sällan, är lite för lat för att stänga av den när jag inte använder den under dag- och nattetid.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att välja e-boksläsare

Inläggav Miche » 2014-08-21 8:11:21

Artikel i SvD om nackdelar med e-böcker.
SvD skrev:E-böcker kan inte ersätta pappersböcker. Den som läser en e-bok har betydligt svårare att återberätta handlingen än den som läser en pappersbok.
[...]
När personerna skulle återberätta handlingen visade det sig att de som läst på Kindle hade betydligt svårare att placera bokens händelser i rätt kronologi.

Anne Mangen från universitet i Stavanger är en av forskningsledarna. Hon menar att en pappersbok, där man fysiskt upplever att man tar sig fram i handlingen, stödjer läsningen.
Jag är nog ändå intresserad av en e-boksläsare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att välja e-boksläsare

Inläggav barracuber » 2014-09-01 1:56:53

Jag läser mkt eböcker, ffa fack men också fiction, och håller med artikeln i båda fallen (även facklitteratur, biografer, dokumentärer har ju mkt handling).

En fysisk bok stimulerar alla mina sinnen medan eboken bara är en ordgratäng.

Vore coolt att uppfinna bättre sätt att stödja översikt, navigation och upplevelse av eboken. Måste inte innebära en massa multimedia och infografik. Om författaren kunde ge läsaren ett sätt att följa samma stig som han själv använde när han skrev (eller snarare byggde upp) boken, skulle konsumtionen kunna tas till helt andra nivåer än idag.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att välja e-boksläsare

Inläggav notwoodstock » 2014-09-02 5:28:22

Angående nackdelar med e-böcker, så var det inte enbart av godo när ordbehandlare började användas.

Jag har ett svagt minne att produktiviteten gick ner, men detta borde gå att ta reda på.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att välja e-boksläsare

Inläggav Alien » 2015-07-08 19:34:31

Bump!

Fick låna en läsplatta och tänkte försöka. Men då skulle man registrera sig hos Adobe. Gick ändå inte. Fick ett meddelande:
Reader Store is now closed in the US and Canada
http://ebookstore.sony.com/downpage/index_b.html

Det säger ju inte om det är stängt i Europa också.

Nu har jag alltså laddat ner en bok i datorn, men det är svårt att läsa en bok på skärmen. Ladda ner på läsplattan går inte; jag är en inkräktare enligt den. Jag får köpa en egen. Men vad ska man välja? Jag tänkte enbart för att låna böcker från biblioteket och då verkar det begränsat, iaf enligt denna sida:
Om man vill köpa eller låna svenska e-böcker är det absolut viktigaste att den läsplatta man väljer stöder formatet EPUB (och eventuellt PDF), samt Adobes kopieringsskydd (DRM).
http://www2.elib.se/elibs-blogg/arkiv/2623

Det som nämns är PocketBook, Cybook (Letto), Kobo, Tolino och Nook (de två sista säljs ej i Sverige). Vad är bäst?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att välja e-boksläsare

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-08 22:08:05

Jaa du Alien, jag har ingen erfarenhet av detta. Fråga bibliotekspersonalen om hjälp, de borde veta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in