Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav matgar » 2015-06-19 15:38:30

Har gjort en del online tester. Brukar få höga poäng. Senast (1-2år sedan) testade jag det som fanns på Mensas hemsida. Kommer inte ihåg exakt vad värdet var men fick med "högsta som kan mätas med detta test"

Gjorde ju för övrigt WAIS under utredningen. Fick 120 har jag för mig. Lite olika delproven Lite lägre på ena högre på andra. Nån som var en bit lägre en dom andra, tror det var arbetsminnet? men begåvningsprofilen var relativt jämn. Inte så spretig.
Så inte Mensa material enligt det provet. Snyft. Å andra sidan så tröstar jag mig med att jag var i en depressionsperiod när jag tog provet, vilket kan ha en stor påverkan.

Dock känner jag inte att jag har någon anledning att försöka gå med i Mensa.
Jag använder knappt hjärna nuförtiden. Har glömt i princip all matematik. Håller mig inte uppdaterad med vad som händer i världen. Ligger mest hemma och läser dålig scifi, tittar på hemsk anime. (Ibland har jag tur och hittar en bra bok)

Jag anser inte att det är viktigt med hög iq. Så länge man är tillräckligt intelligent att man inte får problem eller lider av det.
Dock känns det väl bättre om man får högt resultat på ett prov? Så jag ska inte ljuga och påstå att jag inte kände någon tillfredställelse av att ha högre iq en den stora majoriteten.
Men det finns ju en hel del gemene man gör utan problem medan jag konstant misslyckas med samma sak.
Så min iq är inget jag tar upp om det inte är relevant av någon anledning. Tex denna tråd.

Edit: Det jag är smått sur över är att jag inte fick en kopia på resultaten från WAIS.
Måsta ta mig i kragen nån gång och kolla om Cereb kan skicka en kopia.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-19 16:01:07

plåtmonster skrev:
Bror Duktig skrev:vilket även påpekats de gånger jag arbetat. Att få mesta möjliga gjort, på kortaste tid, utan att förlora kvalitet. Eller att se vissa typer av lösningar som många har svårt för.

Vad är det som explicit sätter stop för att få det att fungera i längden?

Mobbing, utanförskap, kraftig stress då jag inte kan sköta det jag behöver sköta i livet. Brukade leda till depression eller anorexiåterfall.

Dessutom så har jag inte funnit en röd tråd, utan när jag effektiviserat, så är det "klart" i hjärnan på mig, och suget att utföra arbetet sjunker så att det blir ren och skär plåga.

Jag klarar inte att göra saker utan motivation, vilket de flesta normala gör.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Pikachu » 2015-06-19 16:03:39

KrigarSjäl skrev:
marryjo86 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Nätsajter räknas inte.

Därför jag bad om någon som vet vart man får tag i Tillförlitligare tester..(Någon sida vart man kan köpa ifrån? eller liknande..

Nättester är aldrig lika tillförlitliga som de du gör hos psykolog under utredning.

Om du blivit aspergerutredd har du med stor sannolikhet genomgått WAIS, kolla där istället om du vill ha tillförlitlighet.
Håller med, många verkar tro att mensas officiella IQ test är bättre än WAIS. Tvärtom, WAIS och andra batterier sopar banan med G-tester.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-19 16:05:04

Det beror ju på vad man ska mäta? Mensatestet mäter logisk IQ, WAIS total, den som behövs för ett fungerande liv.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Pikachu » 2015-06-19 16:06:46

Bror Duktig skrev:Det beror ju på vad man ska mäta? Mensatestet mäter logisk IQ, WAIS total, den som behövs för ett fungerande liv.
Ja du vet inte mycket om det här, matristester är tänkt som ett enkelt snabbt surrogat för batterier. Men om man har en ojämn profil blir det missvisande. WAIS och andra batterier mäter det G-tester försöker efterlikna.

Tidsåtgången och kostnaden är lägre på matristester. Och man kan testa folk över språkgränser, men där tar fördelarna med matristester stopp.
Senast redigerad av Pikachu 2015-06-19 16:09:34, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-19 16:08:56

Pikachu skrev:Ja du vet inte mycket om det här, ...

Ok, vi diskuterar väl inte mer då.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Pikachu » 2015-06-19 16:14:01

@Bror Duktig

Jag takade matrisdelen i WAIS och har takat RAPM. Men om man har AS så är man ojämn. Min IQ ligger inte där hur mycket jag än vill tro det. Det verbala är i mångt och mycket en bättre indikator på IQ, men om man testar alla intellektuella förmågor så får man ju det bästa måttet på ens potential, vad är det du inte förstår?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav marryjo86 » 2015-06-19 16:19:56

KrigarSjäl skrev: WAIS
Tack! :) Håller på med utredningen nu.. ska tillbaka på måndag igen frågar om de då:)
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Pikachu » 2015-06-19 16:39:55

Någonting som är bra jävla störigt är när en del verkar tro att ett "riktigt IQ-test" måste bestå av en massa konstiga figurer, administreras av en utomjording samt ha en massa olika färglampor som blinkar för att vara seriöst.

Vad spelar det för roll om testledaren använder ett gammaldags stoppur för att mäta tidsåtgången (istället för ett digitalt)? Vad spelar det för roll om testningen sker i en sunkig förfallen skola, istället för på ett universitetscampus? Och vad spelar det för roll om man använder blyertspennor att fylla i svaren med istället för en touchscreen?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Huggorm » 2015-06-19 17:24:42

Pikachu skrev:Någonting som är bra jävla störigt är när en del verkar tro att ett "riktigt IQ-test" måste bestå av en massa konstiga figurer, administreras av en utomjording samt ha en massa olika färglampor som blinkar för att vara seriöst.

Vad spelar det för roll om testledaren använder ett gammaldags stoppur för att mäta tidsåtgången (istället för ett digitalt)? Vad spelar det för roll om testningen sker i en sunkig förfallen skola, istället för på ett universitetscampus? Och vad spelar det för roll om man använder blyertspennor att fylla i svaren med istället för en touchscreen?
Han som höll i mitt mensatest hade ett gammalt stoppur, det var i Trollhättan (nordens Detroit) och vi skrev med blyerts. Kändes helt legitimt.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav aspiemason » 2015-06-27 14:23:53

Får 124 men jag bryr mig knappast om det. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Animaltism » 2015-07-01 16:46:04

Har AS men slutar trots allt på 112.
Är detta möjligt? :?

Men har ett djupare tänk i det mesta så tvivlar på att IQ:n avgör en som individ.
Animaltism
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-01-31

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav tahlia » 2015-07-01 18:25:45

De allra flesta med AS är normalintelligenta, precis som övrig befolkning. Så ja, självklart är det möjligt att få 112 när du har AS.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Neurofunk » 2015-07-01 18:45:47

Bara så ni vet.

Ett så kallat Mensa-test är inget som avgör ens intelligenskvot rättvist. Om ni tror att ni är smartare/dummare än vad ni egentligen är baserat på det här testet så gör ni er själva en rejäl otjänst.

Ett korrekt utfört IQ-test utförs med flera tester än såhär och dessutom med fysiska IQ-tester (som påminner om knepochknåp-pussel), vilket nog de flesta (borde) känna till här då ett intelligenstest utförs under ens AS-utredning (det gjorde det 2011 iallafall).

Om ni verkligen vill veta mer ingående hur logiskt tänkande ni är så finns genuina tester för ändamålet. Sajter som mäter ens IQ finns det fyrsiffrigt av och inget av dom är mer tillförlitligt än ett genuint test.

Just sayin.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Maggi » 2015-07-01 19:27:25

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Hahaha wiki säger att jag har svag begåvning :lol: .


Var det dom resultaten du fick hos psykologen?
Nä har ingen aning om vad pysskologen gav för poäng. Jag är så dum att jag inte fattade att det var ett begåvningstest jag gjorde 8) .

:lol: du är rolig du!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav tahlia » 2015-07-01 19:31:06

Neurofunk skrev:Just sayin.

Tror nog de flesta har koll på den biten. De som gjort ett test under utredning har ju i regel gjort WAIS som består av ett flertal moment. Några av oss har testats på fler än ett test dessutom.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav aspiemason » 2015-07-01 22:31:27

Jag gjorde mitt första test under utredningen och fick även då 124 så ja det är väl det jag har. Inget jag har direkt någon användning för. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in