Bokhandeln och biblioteken behövs fortfarande

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bokhandeln och biblioteken behövs fortfarande

Inläggav plåtmonster » 2015-06-26 2:18:55

Tror denna artikel är intressant för en del ;)
Metro: Att gå in i en bokhandel är att gå in i ett annat sinnestillstånd

Står även på sidan 6 i torsdagens Metro.

Moderator Alien: Ändrade rubriken då diskussionen numera även handlar om bibliotek.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav colaflaska » 2015-06-26 19:03:33

Jag har slutat handla i bokaffärer bortsett från antikvarier. För ärligt talat, hälften av butikerna är inte ens böcker. Det är massa färgglada gosedjur, inredning (?!!), nyckelringar och all möjlig skit. Och jag har ingen som helst lust att betala 199:- för en bok som kostar 59 på adlibris eller bokus.

I antikvarier är det bara böcker och tidningar vilket ger ett mycket lugnare intryck.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-26 19:59:12

Jo, håller med i det som sägs i artikeln.
Riktiga boklådor är alldeles för sällsynta och det är trist att antikvariatens fysiska butiker läggs ner.

Håller också med colaflaska i det att en bokhandel ska tillhandahålla böcker och inte nyckelringar, färgkritor, mjukisdjur och skit.

Tyvärr har jag inte besökt Hedengrens.

Det borde jag göra nästa gång jag är i Stan, mitt modersmåls hemort på Jorden.
Det är alltid en otroligt skön känsla att vara bland folk som pratar som jag själv.
Inga sävliga byfånedialekter där inte.

Men Rönnells och Alfa kan också rekommenderas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-26 20:12:15

När jag var på Alfa antikvariat för ett par år sen och köpte Sartre var det en riktig anakronism bakom disken.

Han var uråldrig, nästan mumielik.
Samtidigt snabb och flink i rörelserna, gammalmodigt artig och hade till och med ett sånt där gammalt bodhandelsförkläde och skjortringar över armbågarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav stuck » 2015-06-26 20:17:12

Nätbutikerna kör över dem, bullshit artikel. Ersätt bokhandel med bibliotek så kan jag gå med på det.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-27 18:01:53

En artikel i ämnet.

Peter Kadhammar skriver.

Varför ska allmänheten bry sig om en enstaka butiksinnehavares bekymmer? frågar säkert någon läsare.
Därför att en bokhandel som Hedengrens är något mer än en butik. Den är en kulturinstitution. Den bidrar till att lyfta staden, den skänker atmosfär och bildning precis som Operan och Dramaten. Även om du aldrig sätter din fot på Operan har du glädje av att den finns.

En stad utan sådana kulturinrättningar är ingen riktig stad utan bara en anhopning av stenhus, överbelastade gator och trafikljus.

Gå dit och handla! För det är väl ingen som tycker att denna fantastiska lokal ska ockuperas av ännu ett Dressman eller H&M? Eller ännu ett kafé som det numera finns flera av i varje kvarter?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0991149.ab
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav snuggelhund » 2015-06-28 5:08:28

Själv tycker jag att det trevliga med bokhandel är just nyckelringar, vykort, mjukisdjur och annat sött och trevligt. :-)173

Böcker köper jag antingen på nätet eller lånar på biblioteket.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav kullan » 2015-06-28 9:39:50

Jag gillar att bokhandel har konstnärsmaterial och kontorsmaterial. En renodlad butik som säljer enbart böcker kan man inte längre ha pga ekonomin. Det är ingen som går in i en butik med enbart böcker. Inte jag i alla fall.

Däremot är jag stakrkt kritisk till adlibris då de börjat konkurera med garnbutiker och dyl. De har börjat sälja garn och pysselmaterial. Pga ekonomin enligt dom själva.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-28 15:44:36

snuggelhund skrev:Själv tycker jag att det trevliga med bokhandel är just nyckelringar, vykort, mjukisdjur och annat sött och trevligt. :-)173

-Trams.

Gå till en leksaksaffär istället.

En bokhandel ska vara en bokhandel och en leksaksaffär en leksaksaffär.

Det är precis lika illa som svenska "tobaksaffärer" som bara säljer lotter, glass och vykort.
Expediterna kan inte skilja på en cigarr och en storstrut.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav snuggelhund » 2015-06-28 16:02:25

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:Själv tycker jag att det trevliga med bokhandel är just nyckelringar, vykort, mjukisdjur och annat sött och trevligt. :-)173

-Trams.

Gå till en leksaksaffär istället.

En bokhandel ska vara en bokhandel och en leksaksaffär en leksaksaffär.

Det är precis lika illa som svenska "tobaksaffärer" som bara säljer lotter, glass och vykort.
Expediterna kan inte skilja på en cigarr och en storstrut.


En leksaksaffär har sällan vykort och nyckelringar.

En bokhandel är numera som en perfekt blandning av smått och gott.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-28 16:09:42

-Nä.

Det är bara sorgligt när bokhandlar bimbofieras på det viset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav plåtmonster » 2015-06-28 21:17:07

Den röda tråden är väl kommersslemmifiering till den lägsta gemensamma nämnaren. Kanske Operakällaren skall sälja hamburgare, endast. Det säljer ju mycket mer.. :P

Det kan väl på nåder vara okej när "bok"-handeln i stort sett bara har konstnärsmaterial, kontorsmaterial och kanske enstaka laserskrivare. Då är iaf konceptet tydligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-30 13:19:39

KrigarSjäl skrev:-Nä.

Det är bara sorgligt när bokhandlar bimbofieras på det viset.


Här håller jag faktiskt med dig. Jag gillar visserligen målarböcker och sådant - har alltid tyckt om att måla, klippa och klistra - men sådant kan man ha i renodlade pappershandlar. I bokhandlar skall det finnas BÖCKER.

Jag har ett passionerat förhållande till böcker. När jag var barn var folk vana vid att jag på stora tillställningar ofta drog mig undan till ett hörn med ett gäng böcker att bläddra i.

Akademibokhandeln här i stan, LundeQuistska, till vardags LundeQ, var ända till mitten på 90-talet ett himmelrike, ett förtrollat palats i fyra våningar där jag kunde tillbringa timmar. Först kollade jag in serier och ungdomsböcker på bottenplan, sedan vuxenböcker på plan två, sedan kattböcker på plan tre och slutligen böcker om musik och teater längst upp på fjärde plan. Jag undrar om det inte är denna bokhandel som återkommer gång på gång i mina drömmar, men där består den av hemliga vindskontor som bara jag känner till.

Sedan flyttade LundeQ till Forumgallerian och kändes med ens mycket mindre.
Och för varje år krymper den lite mer, till förmån för pappersvaror, presentpryttlar och filmer, medan butikerna runtom växer mer och mer. Pocketavdelningen är enorm, kokboksavdelningen gigantisk, men skönlitteraturen känns sorgligt undanskuffad. Barnavdelningen upptas lika mycket av pysselböcker och gosedjur i form av litterära figurer, som av skön- och facklitteratur. Ungdomsavdelningen känns urskuldande intryckt i en hörna nära lagret.

Häromdagen var jag i Stockholm och beslöt mig för att besöka Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. När den öppnade någon gång i slutet på 90-talet (tror jag), trodde jag att jag dött och hamnat i Nangijala. En fullständigt gigantisk affär med BÖCKER, BÖCKER, BÖCKER så långt ögat nådde, från golv till tak. Jag svävade runt i ett saligt lyckorus.

Nu ser butiken ut som alla andra Akademibokhandlar. En jättelik pappersavdelning, pocketböcker, kokböcker och några hyllor skön- och facklitteratur. Den yta som förut kändes stor som Gotland, känns nu ungefär lika stor som en ICA-kvartersbutik.
Sorgligt.

Visst är det smidigt att kunna handla via nätet och visst är det roligt att kunna få tag på böcker jag förut bara kunde drömma om. Men jag saknar ändå de där underbara, överfyllda bokpalatsen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav Hundralappen » 2015-06-30 16:50:36

Bokhandel njaa.. Det kan man köpa på nätet. Bibliotek däremot :-)154
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-02 14:53:34

Hedengrens klarar sig. I vart fall ett tag till och det är hoppfullt i bistra tider.
http://www.dn.se/dnbok/bokhandeln-hedengrens-blir-kvar/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-02 15:00:51

Hundralappen skrev:Bokhandel njaa.. Det kan man köpa på nätet. Bibliotek däremot :-)154

-Så du har ingenting emot att man smäller upp ett Dressman där det förut fanns en anrik bokhandel?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav plåtmonster » 2015-07-02 15:11:44

Biblioteken som en plats för ro och tystnad så att inlärning kan ske är också hotad:
DN: Erik Helmerson: Trendkänsliga bibliotekschefer tycker att tystnad är suspekt
(tips: slå av javaskript innan besök på dn.se)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-02 15:17:32

Bra att du tar upp biblioteksdebatten.
Iofs närbesläktat ämne, men den kanska bör ha egen tråd?

Har följt den och min ståndpunkt är att biblioteken ska prioritera böcker, ordning och tystnad före multimedia, events, surr och mötesplatseri.

Här ett förtjänstfullt skrivet debattinlägg av Malte Persson,
http://www.expressen.se/kultur/malte-pe ... agstadgad/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav plåtmonster » 2015-07-02 15:24:50

KrigarSjäl skrev:-Så du har ingenting emot att man smäller upp ett Dressman där det förut fanns en anrik bokhandel?


Man får väl sätta sig i provrummet och hänga ut en skylt med texten "Läsning pågår, stör ej." :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-02 15:34:22

plåtmonster skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så du har ingenting emot att man smäller upp ett Dressman där det förut fanns en anrik bokhandel?


Man får väl sätta sig i provrummet och hänga ut en skylt med texten "Läsning pågår, stör ej." :D

-Långsökt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav Dagobert » 2015-07-02 15:34:47

KrigarSjäl skrev:Bra att du tar upp biblioteksdebatten.
Iofs närbesläktat ämne, men den kanska bör ha egen tråd?

Jag tycker det handlar om samma sak, papprets marginalisering sas. Låt dem samsas i tråden.
Enade de stå.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-02 15:35:45

Gärna för mig.

Biblioteksdebatten är en pågående debatt.
In på kultursidorna och läs artiklarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav Fenren » 2015-07-02 15:37:38

Det jag stör mig på är att de fåtal bokhandlar som finns bara har råd att hålla med bästsäljare.

Det är i princip omöjligt att hitta annat än nya däckare, matböcker eller reseböcker.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Metro kolumnist: Bokhandeln behövs fortfarande

Inläggav plåtmonster » 2015-07-02 15:43:14

Är det lokalhyrorna som driver denna enkelriktning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in