Arbetsmarknadsutbildningarna nedlagda!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsmarknadsutbildningarna nedlagda!

Inläggav Debbido » 2008-08-18 2:10:58

Om jag har fel så korrigera mig gärna, jag VILL ha fel!

Jag kämpade några år för att min son med neuropsykiatriska handikapp skulle få en yrkesinriktad kurs. 13 funktionshindrade hade sökt en arbetsmarknadsutbildning då, för fyra år sedan. 3 beviljades pengar till utbildningen..

Att min son tillhörde dessa 3 berodde ju på att jag bråkade så mycket jag bara kunde med politiker och personer i ledande ställning. Ändå frös aktivitetsstödet inne tre ggr under utbildningstiden. Men han kom igenom genom fortsatt tryck från mig på Länsarbetsnämnden.

Han hamnade i en billackeringsverkstad som tydligen var farligare än vi hade räknat med och är nu arbetsskadad, dvs jag gjorde mig beredd att gå in i ett nytt "krig". Men :shock: det var visst ingen idé. :shock:

Arbetsförmedlingen sa: Det finns inga arbetsmarkandsutbildningar kvar!

Jag talade med en chef där som jag kände väl efter alla dessa års kamp, en gedigen, kunnig och bra människa. Jag satt tyst i telefonen några sekunder och sedan sa jag:

- Vad sa du nu?
- Det finns inga arbetsmarkandsutbildningar kvar!
- Du skämtar! Det kan ju inte vara sant. Arbetslinjen gäller ju nu. ALLA handikappade ska ut och arbeta med "något annat", men det säger sig självt att detta "något annat" oftast kräver en viss omskolning, eller hur?

Dessutom har jag sett på Lernias hemsida (fd AMU) att det vimlar av kurser!

- Jovisst, men du får betala dem själv!
- Vad sa du sa du? Betala själv? Det är det väl ingen som kan? (Kom ihåg att det efter kurserna stod: Gå till köpkorgen!)
- Vi får inte ett rött öre till arbetsmarknadsutbildningar från staten nu: 0 kr!

Men, min son har ju vissa talanger och vissa "luckor". Om han inte kan fortsätta i yrket måste han väl få hjälp?

- Inte från oss i alla fall. Det är en ny regim nu, en ny tid.

ÄR DETTA "ARBETSLINJEN" som Alliansen snackar om? VA?! :] :twisted:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-08-18 6:00:08

Återigen kan jag bara konstatera att jag är naivare än jag trodde... Visserligen skulle det aldrig falla mig in att rösta på dem, men under valrörelsen så tyckte jag Reinfeldt och Hägglund verkade så trevliga och sympatiska. "De kan väl inte ställa till med lika mycket dumheter som tidigare borgare, "tänkte jag och vågade känna mig vagt optimistisk, "det är nya tider nu och även moderater har fått ett hjärta och bryr sig om miljön och sina sämre ställda medmänniskor."

Men där tog jag uppenbarligen miste... :roll: Den som inte kan betala får tydligen "skylla sig själv". :cry:

Tips: se om du inte kan få fondmedel åt sonen. (Om du orkar söka.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2008-08-18 8:44:24

Kanske det är tänkt att de ska ta studielån? Får man jobb, så har man råd att betala av studielånet. Fast har man ett NPF kanske man aldrig får något jobb el bara kan arbeta deltid, svårt att klara av studieskulder då.

Men själva arbetsmarknadsutbildningen verkar ju finnas kvar, iaf i princip. Sen är frågan om hur det funkar på de olika arbetsförmedlingarna och hur finansieringen ordnas:
Nu kan du söka bland de utbildningar som bedrivs i Arbetsförmedlingens regi.
Det finns två former av utbildningar för dig som är arbetssökande:
- Arbetsmarknadsutbildningar med olika yrkesinriktningar
- Förberedande utbildningar

http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=267
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kristofer » 2008-08-18 10:44:49

CSN finns ju alltid. Sen så finns det ju ett en hel hög av stipendier att ansöka om. Det finns också många tjänster på webben som mot en billig avgift letar upp stipendier åt er som ni sedan kan ansöka om.

Hoppas detta kan vara av någon användning för er! Lycka till!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav tahlia » 2008-08-18 10:45:08

Det här har jag varit medveten om ett tag. Min mamma jobbar ju med utbildningar till buss och lastbil (bl.a) och praktiskt taget alla som tidigare fått gå genom AF nekas nu enligt regeringens nya regler. Så har det varit sedan före sommaren.
Det som har förvånat mig är att tidningarna inte har slagit upp det stort.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-18 10:48:49

Men är det inte tillfälligt då? På AF säger de att pengarna är slut men att man tänkte det skulle börja igen i september..? Kanske jag blandar äpplen och päron här iofs.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav tahlia » 2008-08-18 10:52:04

Enligt de uppgifter som morsans företag fått, så har de strypit samtliga utbildningar för alla, med undantag för människor som varit sjukskrivna en längre tid eller stämplat ut sig helt och hållet, och i vissa fall nysvenskar.

Nu finns det iofs vissa AF som skiter i detta och ändå skickar elever till bl.a den här utbildningen, men enligt instruktioner de fått så får de inte göra så
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kristofer » 2008-08-18 10:54:00

Fast det finns ju fortfarande möjligheten att gå motsvarande utbildning mha t.ex CSN eller annan finansiering. Utbildningen är ju fortfarande gratis, det är ju ditt leverne som kommer att kosta.

Det finns ju t.ex. en uppsjö av KY-utbildningar, vilka ska ge väldigt bra jobbmöjligheter t.ex.

Återigen lycka till och kämpa på! Mitt råd(?) (jag är medveten om att jag inte har din livserfarenhet eller känner din situation fullt ut) är att söka andra sätt att ordna utbildningen på nu när denna möjlighet är stängd. Det är säkerligen inte lätt, och som du nog har sett här på forumet har jag också skrivit många gånger att nu ger jag upp, men jag har ändå jobbat på.Det mesta brukar kunna ordna sig. Ja, jag kanske inte är rätt person att säga detta så mkt som jag svurit av mig på forumet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-18 21:01:56

CSN finns inte för alla. Det finns folk med behov av omskolning som har förbrukat sina möjligheter till CSN för att utbilda sig till ett arbete som de inte kan jobba med längre. Det finns också folk som har misslyckade studier bakom sig och som av den anledningen inte kan få CSN.

Vad regeringen är att de stängar utvägar för dem som har bäst behov av det. Visst kan man kämpa men det finns vissa som inte klarar av att kämpa och dessa ges nu inte längre några möjligheter.

Det är en hårdare och kallare värld....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Debbido » 2008-08-18 22:59:33

Thalia skrev: "Det här har jag varit medveten om ett tag. Min mamma jobbar ju med utbildningar till buss och lastbil (bl.a) och praktiskt taget alla som tidigare fått gå genom AF nekas nu enligt regeringens nya regler. Så har det varit sedan före sommaren.Det som har förvånat mig är att tidningarna inte har slagit upp det stort."

Tack Thalia för att du kan bekräfta det som jag nyss har upptäckt - det är upp till individen att överleva så gott den kan!

Tidigare prioriterades funktionshindrade och invandrare till Lernia-utbildningarna (fd AMU). Deras hemsida sa först att det var ett privatägt företag. Snart ändrade de sidan till typ: ett privatägt företag som ägs av Staten :?: :!:

Vaddå? tänkte jag? :roll: Sedan insåg jag att skillnaden mot AMU var att Lernia skulle gå MED VINST. Detta innebar kraftiga nedskärningar och ofta var där lärarlösa lektioner/veckor och detta för min son som stämplats som handikappad med behov av extrastöd! Som väl var hade han inte bara dyslexi utan också autistiska drag, dvs överbegåvning inom smala fält: detaljsinne, hantverksperfektionism. Han "kände" sig fram till rätt resultat när han gjorde underarbeten på bilar. De övriga eleverna (de mer normala) föll bort. De gav upp. Det fanns ju ingen lärare där! Jag piskade fram en konferens med representanter för ansvariga/inblandade myndigheter - den första i historien! :D

Resultat? Nej! Kunde inte övrerlista skendemokratin. AF, LAN och Lernia levde i symbios och inför diktaturer står sig en liten människa rätt slätt :-)081

Men botten var ju inte nådd. NU ståtar Lernia med jättesnygga hemsidor och presenterar sina excelllenta utbildningar, tro inte på dem! Det är buffel och båg hela skiten.

Vilken simpel ARBETARE kan få studielån från CSN? Min son är ingen teoretiker och för gammal för gymnasiets nya lärlingsutbildningar.

Skulle han efter en lång tids sjukskrivning kunna få en rehabiliterande kurs av FK? Det är frågan? Man kommer i första hand att hänvisa honom till "andra lättare på arbetsmarknaden förekommande arbeten", typ städare i Kiruna eller sillinläggare i Norge!

VILKA kommer att bekostas Lernias fina kurser? Tänk på kostnaden! Vad är en handikappad värd i ett superkapitalistiskt system?

Såg "Josefsson" i kväll. Han visade upp hela sanningen om ett Sverige i totalt sönderfall. God bless Josefsson! (But not the United states of Europe)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-18 23:10:45

Kristofer skrev:Fast det finns ju fortfarande möjligheten att gå motsvarande utbildning mha t.ex CSN eller annan finansiering. Utbildningen är ju fortfarande gratis, det är ju ditt leverne som kommer att kosta.

Det finns ju t.ex. en uppsjö av KY-utbildningar, vilka ska ge väldigt bra jobbmöjligheter t.ex.

Återigen lycka till och kämpa på! Mitt råd(?) (jag är medveten om att jag inte har din livserfarenhet eller känner din situation fullt ut) är att söka andra sätt att ordna utbildningen på nu när denna möjlighet är stängd. Det är säkerligen inte lätt, och som du nog har sett här på forumet har jag också skrivit många gånger att nu ger jag upp, men jag har ändå jobbat på.Det mesta brukar kunna ordna sig. Ja, jag kanske inte är rätt person att säga detta så mkt som jag svurit av mig på forumet.


Tack för dina råd! De kan säkert passa för vissa. Min son har inte AS och är därmed inget "universitetsfall". Grejen var att jag trodde vi hade lyckats komma förbi dyslexin, men det hade vi visst inte, eftersom en billackerare måste läsa noggrannt på burkarna vilka gifter som är i dem och skydda sig därefter. Egentligen borde det göras årliga kontroller, men arbetarens ställning försvagas ju nu när facket rasat.

Lastbilschaufför kunde vara ett alternativ, men kostnaden kan beräknas bli minst 50 000 kronor, dvs själva utbildningen kostar pengar! Har inte orkat kolla om CSN ställer upp på sådana utbildningar. Orkar ingenting. Jag orkar inte kämpa mer! (Fast grabben kämpar ett tag till)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MiaM » 2008-08-18 23:30:41

Alien skrev:Kanske det är tänkt att de ska ta studielån? Får man jobb, så har man råd att betala av studielånet. Fast har man ett NPF kanske man aldrig får något jobb el bara kan arbeta deltid, svårt att klara av studieskulder då.


Om det är låg chans att man får jobb så är det väl rimligast att försäkringskassan pröjsar kalaset? Om det är låg chans så är det väl dessutom inte så mycket en arbetsmarknadsåtgärd som en rehabiliteringsåtgärd?

Egentligen så borde det väl vara så att för varje person och utbildning så görs det en analys om hur stor chansen är att personen får jobb efteråt. Procentsiffran på sannolikhetsanalysen styr sedan hur stor andel av utbildningen som AMS v.s. FK får pröjsa. Är chansen 30% att få jobb så bör alltså AMS pröjsa 30% och FK 70%. DET vore ett vettigt system, men nu är det ju inte så. :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-08-18 23:33:17

Debbido skrev:Vilken simpel ARBETARE kan få studielån från CSN? Min son är ingen teoretiker och för gammal för gymnasiets nya lärlingsutbildningar.


Det är väl ingen skillnad på att få CSN-pengar för att gå t.ex. en KY-utbildning (=utbildningar som antagligen passar "icke-teoretisker) eller att gå värsta nobelpristagarkursen?

Drygo-kommentar: Man är väl inte arbetare om man inte har en anställning?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-08-18 23:35:26

Appropå ämnet:

Finns det nån fin statistik eller liknande som visar vad för resultat man uppnått när folk tidigare gått dessa utbildningar?

OM det nu är så att det inte fanns nån lärare närvarande och de flesta därför misslyckas på kurserna så känns det inte så konstigt att man dragit in pengarna.

Otroligt trist för de drabbade, men det trista är ju då egentligen att utbildningarna var kass från början, inte att man tagit bort kassa utbildningar...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav tahlia » 2008-08-18 23:39:34

För de som (före regeländringarna) gick utbildning på buss och/eller lastbil i min kommun, såg det mycket lovande ut. Praktiskt taget alla hade en anställning (ev. timmanställning) direkt när det tog kortet.

Jag vet att det ser likadant ut på andra ubildningar som man tidigare fått genom AF. Detta av den enkla anledningen att man anpassat utbildningsurvalet efter efterfrågan på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-08-18 23:42:32

MiaM skrev:Det är väl ingen skillnad på att få CSN-pengar för att gå t.ex. en KY-utbildning (=utbildningar som antagligen passar "icke-teoretisker) eller att gå värsta nobelpristagarkursen?


Skillnaden är väl att det t.ex är hårdare, ekonomiskt, för en sekreterare/busschaufför/lagerarbetare att betala tillbaka ett studielån, än det är för en advokat eller läkare?

MiaM skrev:Drygo-kommentar: Man är väl inte arbetare om man inte har en anställning?


Med risk för att blåsa liv i en tidigare diskussion:
Arbetare handlar inte bara om jobb. Det är en samhällsklass.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2008-08-18 23:46:29

MiaM skrev:
Alien skrev:Kanske det är tänkt att de ska ta studielån? Får man jobb, så har man råd att betala av studielånet. Fast har man ett NPF kanske man aldrig får något jobb el bara kan arbeta deltid, svårt att klara av studieskulder då.


Om det är låg chans att man får jobb så är det väl rimligast att försäkringskassan pröjsar kalaset? Om det är låg chans så är det väl dessutom inte så mycket en arbetsmarknadsåtgärd som en rehabiliteringsåtgärd?

Egentligen så borde det väl vara så att för varje person och utbildning så görs det en analys om hur stor chansen är att personen får jobb efteråt. Procentsiffran på sannolikhetsanalysen styr sedan hur stor andel av utbildningen som AMS v.s. FK får pröjsa. Är chansen 30% att få jobb så bör alltså AMS pröjsa 30% och FK 70%. DET vore ett vettigt system, men nu är det ju inte så. :wink:

Klockrent!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Debbido » 2008-08-19 0:30:21

MiaM skrev:
Debbido skrev:Vilken simpel ARBETARE kan få studielån från CSN? Min son är ingen teoretiker och för gammal för gymnasiets nya lärlingsutbildningar.


Det är väl ingen skillnad på att få CSN-pengar för att gå t.ex. en KY-utbildning (=utbildningar som antagligen passar "icke-teoretisker) eller att gå värsta nobelpristagarkursen?

Drygo-kommentar: Man är väl inte arbetare om man inte har en anställning?


Faktiskt har jag inte läst på än vad Kvalificerad Yrkesutbildning är eftersom det låter som att hela den teoretiska gymnasiebiten ingår, vilket inte är möjligt för min son (och tiotusentals andra) att klara av.

Han har anställning med lönebidrag och normal lön, så han är faktiskt "arbetare". Vi inväntar arbetplatskontroll med mätare som mäter upp gifthalterna i luften, utförda av kemist, i stället för ett larvigt skyddsombud som tittar in på en fika med arbetsgivaren.

Grabben har luttrats så hårt genom det degraderande skolsystem han utsatts för att han blivit segare än tuggummi. Han kommer antingen att få hjälp genom Arbets- och miljömedicin (väntat ett halvår nu) eller dö på sin post. Det är detta som gäller i "det nya" Sverige. Här ska inte tjafsas med sjukskrivningar och sånt utan antingen arbetar man eller går under.

Undantag gäller ju för sådanan som har gamla sjukpensioner som jag men kanske också för diverse diagnoser, typ AS???

Förresten, när han fick de första symptomen och EN HEL VECKAS SJUKSKRIVNING så stod det att han därefter skulle kunna "arbeta med andra på arbetsplatsen förekommande arbetsuppgifter". Detta enligt regerlingen riktlinjer och i strid med allt sunt förnuft. :-)051

Herregud?! Om en billackeringsverkstad är genompyrd av isocyanater så ska den arbetsskadade sätta sig i ett annat hörn av lokalen och arbeta med t ex kontorsarbete? Här hyllas galenskapen och "Allaroundmänniskan", den nya gångbara sortens människa. Autister med specialbegåvningar: släng er i väggen! (Med vänliga hälsning Rheinfeldt)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-19 0:40:03

Debbido skrev:Vilken simpel ARBETARE kan få studielån från CSN? Min son är ingen teoretiker och för gammal för gymnasiets nya lärlingsutbildningar.


Nej men de flesta med fullständiga nyare betyg från gymnasiet kan få CSN för högskoleutbildningar och det gäller faktiskt många arbetare. Dessutom kan man få CSN för att studera på folkhögskola och för det behöver man inte gymnasiekompetens. Men att det inte finns så mycket praktiska utbildningar det stämmer. Och Komvux har man ju också dragit ner på.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Debbido » 2008-08-19 0:44:43

MiaM skrev:Appropå ämnet:

Finns det nån fin statistik eller liknande som visar vad för resultat man uppnått när folk tidigare gått dessa utbildningar?

OM det nu är så att det inte fanns nån lärare närvarande och de flesta därför misslyckas på kurserna så känns det inte så konstigt att man dragit in pengarna.

Otroligt trist för de drabbade, men det trista är ju då egentligen att utbildningarna var kass från början, inte att man tagit bort kassa utbildningar...


Om man bara har ett PAPPER på att man gått en viss utbildning så kan dörrarna till arbete öppnas även om man är underutbildad. På fordonslinjen verkade de ha en lärare där hela tiden. Där fanns det fler elever också.

Alternativet till dåliga AMU-kurser får inte vara inga kurser alls. Det var i slutet av den socialdemokratiska regimen nästan bara invandrare och så ett fåtal funktionshindrade som prioriterades. Sedan vet vi ju hur svårt det är för en invandrare att få jobb ändå, p g a sitt namn etc. Så jag vet inte vilket resultat kurserna gav för dessa. De svenskar sonen lärde känna fick jobb efteråt. Alla kurser gällde bristyrken.

Det nya gymnasiet slog ut ca 1/5-del av landets ungdomar. Många av dem kom sedan aldrig in på arbetsmarknaden. Vi har däför fått ett enormt antal unga "sjukpensionärer", dvs knäckta, utslagna ungdomar.

Varenda kurs som kan uppbringas är välkommen. För en lågavlönad är det svårare att betala av studielån än för en högavlönad.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-19 0:57:10

Bjäbbmonstret skrev:
Debbido skrev:Vilken simpel ARBETARE kan få studielån från CSN? Min son är ingen teoretiker och för gammal för gymnasiets nya lärlingsutbildningar.


Nej men de flesta med fullständiga nyare betyg från gymnasiet kan få CSN för högskoleutbildningar och det gäller faktiskt många arbetare. Dessutom kan man få CSN för att studera på folkhögskola och för det behöver man inte gymnasiekompetens. Men att det inte finns så mycket praktiska utbildningar det stämmer. Och Komvux har man ju också dragit ner på.


OK. Formuklerade mig fel. Det finns inga"simpla arbetare" utan bara högkvlificerad arbetskraft, i vilket fall vill staten ha det så. ALLA ska ha gymnasiekompetens och därefter höskola. Gymnsium samt eftergymnasiala studier krävs för att: bli urmakare, laga motorcyklar, bli målare etc.

För att lämna mitt eget barn åt sidan så är jag inte upprörd bara för hans skull utan för att en mycket stor andel ungdomar ställts utanför möjligheten till en yrkesutbildning för att de inte klarade den teoretiska biten. Här har man nu börjat med lärlingsutbildningar bara för det. F övr. det enda vettiga den nya regeringen har åstadkommit.

Eftersom detta forum ju är till för aspergare som väl brukar vara teoretiker, så är det ju lite fel forum att diskutera detta med.

Angående sannolikhetsbedömningen, om en person antagligen får jobb eller inte så är det nog svårt att bedöma detta. Det handlar om sådana saker som envishet, seghet....olika saker som inte ingår i t ex ett intelligenstest.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MiaM » 2008-08-19 4:12:06

tahlia skrev:För de som (före regeländringarna) gick utbildning på buss och/eller lastbil i min kommun, såg det mycket lovande ut. Praktiskt taget alla hade en anställning (ev. timmanställning) direkt när det tog kortet.

Jag vet att det ser likadant ut på andra ubildningar som man tidigare fått genom AF. Detta av den enkla anledningen att man anpassat utbildningsurvalet efter efterfrågan på arbetsmarknaden.


Fast det finns ytterligare ett skäl - och det är ju att de här får ju ett riktigt "intyg" på att de faktiskt lärt sig nån - körkortet. Man bluffar inte så lätt till sig ett körkort (även om det var nån mutskandal med nån på vägverket som tagit mutor, det lär ju vara ovanligt).
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-08-19 4:14:59

tahlia skrev:
MiaM skrev:Det är väl ingen skillnad på att få CSN-pengar för att gå t.ex. en KY-utbildning (=utbildningar som antagligen passar "icke-teoretisker) eller att gå värsta nobelpristagarkursen?


Skillnaden är väl att det t.ex är hårdare, ekonomiskt, för en sekreterare/busschaufför/lagerarbetare att betala tillbaka ett studielån, än det är för en advokat eller läkare?


Men det är inte svårare för en bussförare än en sjuksköterska att betala tebax sitt lån...

tahlia skrev:
MiaM skrev:Drygo-kommentar: Man är väl inte arbetare om man inte har en anställning?


Med risk för att blåsa liv i en tidigare diskussion:
Arbetare handlar inte bara om jobb. Det är en samhällsklass.


Ja, men det är viktigt att inse att arbetarklassen bryr sig inte så mycket om underklassen (eller vad man nu ska kalla de som är under), och jag tycker att det är hyffsat viktigt att inse att man tillhör underklassen så länge man är arbetslös, sjukskriven, socialbidragstagare o.s.v....
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-08-19 4:25:13

Debbido skrev:Förresten, när han fick de första symptomen och EN HEL VECKAS SJUKSKRIVNING så stod det att han därefter skulle kunna "arbeta med andra på arbetsplatsen förekommande arbetsuppgifter". Detta enligt regerlingen riktlinjer och i strid med allt sunt förnuft. :-)051

Herregud?! Om en billackeringsverkstad är genompyrd av isocyanater så ska den arbetsskadade sätta sig i ett annat hörn av lokalen och arbeta med t ex kontorsarbete? Här hyllas galenskapen och "Allaroundmänniskan", den nya gångbara sortens människa. Autister med specialbegåvningar: släng er i väggen! (Med vänliga hälsning Rheinfeldt)


Den där "någon" (som aldrig gör vad denne ska! :lol: ) lär väl ha i ansvar att informera försäkringskassan om det inte finns något annat på samma arbetsplats som han kan jobba med.

Det ÄR ju faktiskt omöjligt för försäkringskassan att veta om billackeringsverkstaden kanske är så stor att den har ett kontor som inte delar luft med lackboxen & co, och om det finns en heltidssysselsättning "att ta" på kontoret eller inte.

Jag skulle nog satsa på att försöka tvinga företaget att skriva på nån slags intyg att det inte finns något annat att göra än det jobb han blev sjuk av. Om inte det går, meddela FK skriftligt att ingen annan syssla på den arbetsplatsen ger mindre sjukdomsrisk...

Man får väl tyvärr bita i det sura äpplet och acceptera att det finns folk som inte har så mycket koll de helst borde ha. Att sitta på FK och klura ut vem som kan jobba med vad eller inte är nog inte sådär jättelätt. Det hade väl förstås underlättat om de haft olika handläggare för olika yrkesgrupper, så att alla som jobbar med målarfärg hamnar hos nån gubbe i ystad och alla som jobbar med diskmaskiner hamnar hos nån tant i sundsvall, eller nåt sånt... (eller helst att FK faktiskt gör studiebesök på arbetsplatserna och ser hur det ser ut)...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:19:55, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in