Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-24 0:23:53

Moggy skrev:Kan hända att Aftonbladet får nys om det och kräver att deras coryrightade text inte får ligga här. Om dom vill ha bort alla exemplar av den första versionen.

De kan också få däng tillbaks genom att utmålas som det stora elaka mediabolaget som försöker trampa ner ett litet forum. Så sådant kan straffa sig.

kiddie skrev:Mja. Ibland används det om man nördar ner sig, vilket är OK tycker jag. Men allra oftast använder det för någon som är upprörd och säger/skriver känslosamt och ogenomtänkt. Inte så himla smickrande.

Nörd blev ett positivt ord när just nördar började tjäna en massa pengar. Säger väl en hel del om hur folk flest fungerar (tyvärr).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-24 7:14:09

Jag ser ofta att folk kallar svartvitt tänkande och känslokyla för autism/asperger. Även ofta om folk som upplevs "oempatiska"

I "språkpolisgrupper" på Facebook t.ex. förekommer det relativt ofta att om någon upplevs svartvit eller känslokall så skriver någon "jävla autist", "jag tror att du har asperger" eller liknande.

Har även sett det skrivas av vissa personer som vräkt ur sig något i sin status.

Jag jobbar ju inte med en massa folk, och åker inte mycket lokaltrafik, annars hade jag nog hört ett och annat på så sätt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-24 10:11:13

Bror Duktig skrev:Jag ser ofta att folk kallar svartvitt tänkande och känslokyla för autism/asperger. Även ofta om folk som upplevs "oempatiska"
...


Kanske beror det på att de själva har erfarenheter av detta, att de upplevt svartvitt tänkande och känslokyla hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom som de har träffat eller umgåtts med?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav H2SO4 » 2015-06-24 10:48:02

Nja, har inte märkt av så mycket om detta men å andra sidan är jag inte särskilt social av mig.
Det lilla jag märkt har enbart innefattat autism/autistiskt beteende. Ofta med någon form av humor iblandat. Men då är jag likadan själv eftersom min humor är ganska oseriös. Jag kan ofta skämta om mitt fel i hjärnan :)
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-24 20:44:09

Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Jag ser ofta att folk kallar svartvitt tänkande och känslokyla för autism/asperger. Även ofta om folk som upplevs "oempatiska"
...


Kanske beror det på att de själva har erfarenheter av detta, att de upplevt svartvitt tänkande och känslokyla hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom som de har träffat eller umgåtts med?

Fast de som träffat aspergare och autister, säger sällan så utan framhåller ofta hur snälla deras bekantskap är, så det stämmer nog inte. Snarare fördomar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-24 21:01:19

Bror Duktig skrev:
Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Jag ser ofta att folk kallar svartvitt tänkande och känslokyla för autism/asperger. Även ofta om folk som upplevs "oempatiska"
...


Kanske beror det på att de själva har erfarenheter av detta, att de upplevt svartvitt tänkande och känslokyla hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom som de har träffat eller umgåtts med?

Fast de som träffat aspergare och autister, säger sällan så utan framhåller ofta hur snälla deras bekantskap är, så det stämmer nog inte. Snarare fördomar.


Kan ju vara så att de har andra erfarenheter än de du träffat eller hört om eller att de inte har riktigt koll på dessa individers psykiatriska problematik?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav kiddie » 2015-06-25 1:33:06

Finns väl båda sorterna. Det kan helt enkelt handla om vad signaler man sänder ut. Bror Duktig upplever jag som ganska empatisk medan jag upplever Wine som oempatisk.

Detta är MIN upplevelse och behöver inte alls stämma med hur de handlar i alla upptänkliga situationer eller hur de känner inuti.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 2:14:25

Det kanske är så att de som upptäcks spontant och som den breda allmänheten görs uppmärksam på är det med grava och specifika symptom?

Lite.. Jag mötte en elak busschafför så jag vet att alla busschafförer är elaka. Ett resonemang som baseras på anekdotisk bevisföring.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Wine » 2015-06-25 9:21:28

Bror Duktig skrev:
Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Jag ser ofta att folk kallar svartvitt tänkande och känslokyla för autism/asperger. Även ofta om folk som upplevs "oempatiska"
...


Kanske beror det på att de själva har erfarenheter av detta, att de upplevt svartvitt tänkande och känslokyla hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom som de har träffat eller umgåtts med?

Fast de som träffat aspergare och autister, säger sällan så utan framhåller ofta hur snälla deras bekantskap är, så det stämmer nog inte. Snarare fördomar.


Men man kan väl inte sätta likhetstecken mellan att vara "snäll" och att inte vara oempatisk, för man kan ju vara oempatisk men ändå verka snäll om man inte gör så mycket väsen av sig och mest pratar om sig själv och sina egna behov och intressen och är fokuserad på sig själv? Beror väl mycket på vad man i så fall menar med att vara "snäll". Vet att en del tycker eller upplever att människor som ej ifrågasätter är "snälla" men dessa människor glider runt i tillvaron och är i stort sett bara intresserade av sina egna behov och ställer sällan eller aldrig upp för andra eller "ser" andra i deras nöd. Men de verkar ju ändå "snälla", de gör ju inte heller så mycket väsen av sig.

Sedan är jag också av den uppfattningen att kravlöshet som av en del nog ibland kan uppfattas som "snällhet" inte är någonting positivt och kanske inte heller särskilt empatiskt om det innebär att man låter människor göra lite som dom vill utan att ställa krav på exempelvis uppförande och att de ska ta ansvar för sina liv och hur de beter sig. Att inte ställa befogade och rättmätiga krav på en individ kan innebära att individen själv blir olycklig, att det går illa för denne samt att individen gör andra i sin omgivning olyckliga då de har varit för "snälla" och inte satt gränser och ställt krav. Barn brukar ofta anse att den förälder som inte ställer krav på dem eller tillrättavisar dem är den som är "snäll".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:19:34

Wine skrev:
Bror Duktig skrev:
Wine skrev:
Kanske beror det på att de själva har erfarenheter av detta, att de upplevt svartvitt tänkande och känslokyla hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom som de har träffat eller umgåtts med?

Fast de som träffat aspergare och autister, säger sällan så utan framhåller ofta hur snälla deras bekantskap är, så det stämmer nog inte. Snarare fördomar.


Kan ju vara så att de har andra erfarenheter än de du träffat eller hört om eller att de inte har riktigt koll på dessa individers psykiatriska problematik?

Ok, du vet bäst, och alla aspergare är oempatiska. Vi säger så då. Alla andra har fel.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-25 16:26:52

Bror Duktig skrev:
Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Fast de som träffat aspergare och autister, säger sällan så utan framhåller ofta hur snälla deras bekantskap är, så det stämmer nog inte. Snarare fördomar.


Kan ju vara så att de har andra erfarenheter än de du träffat eller hört om eller att de inte har riktigt koll på dessa individers psykiatriska problematik?

Ok, du vet bäst, och alla aspergare är oempatiska. Vi säger så då. Alla andra har fel.
Eller så tål du inte höra att andra ser annorlunda på saker än vad du gör. Får man tycka och tänka annorlunda än vad du gör Bror Duktig?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 16:29:28

Eller så vill man demonisera personer med asperger.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-25 16:31:46

plåtmonster skrev:Eller så vill man demonisera personer med asperger.
Eller helt enkelt ha en sansad ärlig öppenhet kring funktionshindrets nackdelar. Men det är skönt att bli struken medhårs och ha en ryggdunkningsklubb.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:35:48

Pikachu skrev:
Bror Duktig skrev:
Wine skrev:Kan ju vara så att de har andra erfarenheter än de du träffat eller hört om eller att de inte har riktigt koll på dessa individers psykiatriska problematik?

Ok, du vet bäst, och alla aspergare är oempatiska. Vi säger så då. Alla andra har fel.
Eller så tål du inte att höra att andra ser annorlunda på saker än vad du gör. Får man tycka och tänka annorlunda än vad du gör bror duktig?

Visst får man det. Men att dra alla aspergare över en kam (det finns alltså inga "snälla och empatiska" utan i så fall har man inte tolkat rätt o.s.v.?") är väl en väldigt extrem hållning?

Dessutom att alltid säga tvärtom får mig att fundera på om det man egentligen är ute efter är lite uppfriskande argumenation. Jag tycker inte att jag har någon särskild lust att dividera med folk som hela tiden tycker motsatt vad man än skriver. Jag är mer intresserad av hur det är än att käbbla.

Att vara så fruktansvärt ensidig att man tror att typ alla aspergare är oempatiska, kyliga och att all vård alltid är bra, kan ju bara inte vara möjligt. Då ligger det närmare till hands att tro att personen gillar argumentation, och det är inget jag orkar syssla med (och också exakt varför jag ägnar sporadisk tid här och ofta är borta - jag retar bara upp mig på ensidigheten).

Jag går inte och tror att alla aspergare är snälla och empatiska, men att de flesta är så kyliga och oempatiska att dessa som individer gett upphov till att använda AS/Autist som skällsord, tror jag inte på. Det är en VÄLDIGT stor skillnad på det. Jag har allt träffat aspergare som inte är så trevliga också. Precis som bland annat folk.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-25 16:36:13

Det finns nog helt enkelt en lika stor skillnad på aspergare som det gör med andra människor. Diagnosen definierar inte ens hela personlighet. Men det här börjar likna ett sidospår. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav tahlia » 2015-06-25 16:38:15

Eller så saknar helt enkelt inte alla autister empati men det känns orättvist för de som faktiskt är oempatiska, så för att känna sig bättre så bestämmer man sig för att alla andra är likadana. En oempatisk människa lär f.ö vara helt olämplig att bedöma nivån av empati hos andra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:41:58

Puzzle skrev:Det finns nog helt enkelt en lika stor skillnad på aspergare som det gör med andra människor. Diagnosen definierar inte ens hela personlighet. Men det här börjar likna ett sidospår. :wink:

Det tycker jag inte (att det är sidospår det du skriver). Att visa att vi är olika och att våra problem inte är så enkla som gott eller ont, bra eller dåligt, hör väl till att ta reda på varifrån bruket av AS/Autism som skällsord kommer från.

Att ha en viss brist(-er) som leder till en diagnos, betyder inte att det avgör det slutliga beteendet eller förståelsen. Det finns oerhört många variationer på hur en aspergerperson beter sig och hur den känner inför andra och deras problem.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-25 16:43:30

Bror Duktig skrev:Visst får man det. Men att dra alla aspergare över en kam (det finns alltså inga "snälla och empatiska" utan i så fall har man inte tolkat rätt o.s.v.?") är väl en väldigt extrem hållning?
Var någonstans har Wine hävdat det?
Bror Duktig skrev:Dessutom att alltid säga tvärtom får mig att fundera på om det man egentligen är ute efter är lite uppfriskande argumenation. Jag tycker inte att jag har någon särskild lust att dividera med folk som hela tiden tycker motsatt vad man än skriver. Jag är mer intresserad av hur det är än att käbbla.
När det är många medlemmar på ett forum, brukar det finna många olika åsikter. Tänk dig då över sju miljarder människor, som troligtvis inte tycker likadant. Att du anser motsatta åsikter som käbbel är talande.
Bror Duktig skrev:Att vara så fruktansvärt ensidig att man tror att typ alla aspergare är oempatiska, kyliga och att all vård alltid är bra, kan ju bara inte vara möjligt.
Återigen, det påstås heller inte.
Bror Duktig skrev:Då ligger det närmare till hands att tro att personen gillar argumentation, och det är inget jag orkar syssla med (och också exakt varför jag ägnar sporadisk tid här och ofta är borta - jag retar bara upp mig på ensidigheten).
Jag förstår att du tror så, de flesta tycker det är jobbigt när man inte får styra vad andra tycker och tänker.

Du förnekar dig aldrig, allt som kan uppfattas som negativt mot AS är fel, alla andra är käbbliga och AS är inget funktionshinder.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-25 16:46:09

tahlia skrev:Eller så saknar helt enkelt inte alla autister empati men det känns orättvist för de som faktiskt är oempatiska, så för att känna sig bättre så bestämmer man sig för att alla andra är likadana. En oempatisk människa lär f.ö vara helt olämplig att bedöma nivån av empati hos andra.
Nu vet du personers bakomliggande motiv igen, ja inte speciellt förvånande.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:50:35

tahlia skrev:Eller så saknar helt enkelt inte alla autister empati men det känns orättvist för de som faktiskt är oempatiska, så för att känna sig bättre så bestämmer man sig för att alla andra är likadana. En oempatisk människa lär f.ö vara helt olämplig att bedöma nivån av empati hos andra.

Jag tänker som jag skrev innan, att det är skillnad på kliniskt mätande av empati och ToM, och det folk upplever som empati (oftast sympati).

En aspergare som har dålig empati kan ju dels använda andra metoder än "känna in", och sedan brukar det inte vara fel på sympatin. Det finns många metoder att stötta empatin med, men vissa gör det inte alls. Den som har dålig empatisk förmåga och inte hittar metoder för att det ska funka, kan säkert verka kylig.

Att inte visa rätt kroppsspråk, kan också få en i övrigt aldrig så medkännande person att verka kylig.

Å andra sidan så visar ju nu även en del forskare att autister ofta "känner för mycket" och "tar in för mycket" så att problemet snarare kan vara "blir översköljd av intryck som inte går att sortera" medan det då utåt ter sig som att personen inte tagit in något eftersom den inte fick ordning på det. Intressant, och visar varför vissa aspergare/autister säger sig just "ta in för mycket" eller "jag har så lätt att läsa av stämningar som inte ens NT märker" och liknande.

Jag har träffat många hundra aspergare, och ingen hög procent har verkat kyliga. I så fall har det varit vanligare att få ett intryck av att personen är så upptagen att den inte kan ta in annat och därför missar när den kunde bry sig (att umgås med samma person via mail har visat det, eller när den senare ringt). Väldigt många har verkat väldigt empatiska och brytt sig om andra, vilket även NT-personer har hållit med om. Att det då troligen beror på att "ingen har insett att de egentligen är kyliga" tror jag inte alls på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:51:26

Pikachu skrev:Du förnekar dig aldrig, allt som kan uppfattas som negativt mot AS är fel, alla andra är käbbliga och AS är inget funktionshinder.

Läser du alltså inte mina inlägg?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav tahlia » 2015-06-25 16:52:07

Pikachu skrev:Nu vet du personers bakomliggande motiv igen, ja inte speciellt förvånande.

Det lönar sig att studera psykologi. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-25 16:54:08

tahlia skrev:
Pikachu skrev:Nu vet du personers bakomliggande motiv igen, ja inte speciellt förvånande.

Det lönar sig att studera psykologi. ;)
Verkar vara bortkastad tid.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-25 16:56:52

Bror Duktig skrev:Det tycker jag inte (att det är sidospår det du skriver). Att visa att vi är olika och att våra problem inte är så enkla som gott eller ont, bra eller dåligt, hör väl till att ta reda på varifrån bruket av AS/Autism som skällsord kommer från.

Att ha en viss brist(-er) som leder till en diagnos, betyder inte att det avgör det slutliga beteendet eller förståelsen. Det finns oerhört många variationer på hur en aspergerperson beter sig och hur den känner inför andra och deras problem.

Mja.. Eller ja, i för sig men själv så upplever jag det snarare som att folk inte riktigt är medvetna om vad det innebär och bara slänger ur sig en psykisk diagnos och asperger/autism har börjat bli mer allmänt kända.

Att aspergare är olika tycker jag borde vara uppenbart och särskilt på det här forumet och inte direkt värt en diskussion men det kanske är min aspergiga sida som tycker så. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in