Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-23 18:24:23

Som de flesta av er säkert redan vet så är det ju länge både CP och DAMP har används som skällsord men nu har åtminstone jag stött på att folk har börjat använda Asperger och Autism för det syftet också så då undrar jag, är det fler som har upplevt det?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav marryjo86 » 2015-06-23 18:32:49

Hmm aldrig hört. Inte på de viset i alla fall.. Ska väll vara när de vart något positivt att ta fram hos någon.. Inte som skällsord..
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Neurofunk » 2015-06-23 18:42:35

Jag har hört "jävla aspie", men jag har alltid fått det som något positivt menat från neurotyper för min insatthet i musik. Men låt oss hålla oss borta från att göra en så kallad självuppfyllande profetia av detta, vilket känns farligt med en sån här tråd.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-23 18:54:04

Har aldrig hört asperger som skällsord...skulle jag göra det är det inte omöjligt att jag gör de som säger sånt uppmärksamma på att jag själv är aspergare och därför finner deras snack intressant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-23 18:58:41

Med tanke på att en hel del av dumheterna kommer från media såsom t.ex TV3 Efterschklyst så kanske man kan säga "jefla Aschbergtittare" ;) Vill man ha uppslag att slå tillbaks verbalt så är det fina ord för att personen är oinsatt men tror att den kan. :P

@Puzzle, I vilka sammanhang förekommer Asperger/Autism som skällsord?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav antonius » 2015-06-23 19:02:14

People i min omgivning är så uppfuckde i sina NT:värderingar så dom vet inte vad det är, skulle man fråga så säger dom "Asperger, är inte det han från Sikfors??" typ... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-23 19:02:57

@Plåtmonster, höll precis på att skriva det;

Själv upplevde det nu senast när jag fastnade i en diskussion någonstans på ett engelskspråkigt forum så var det någon person som jag inte kände som skrev någonting i stil med "Shut up your autistic brat" och ja, självklart var jag ju tvungen att svara "Oh, I'm sorry, is my Aspergers showing?" fick inget svar på det.. :wink:

Så det är kanske vanligare på internationella/engelskspråkiga länder/forum då?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Puzzle » 2015-06-23 19:05:49

Tog en snabbgoogling på det och hittade en skrämmande lik tråd från Flashback:

"Asperger & Autism - Det nya CP?"

:-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Gustovich » 2015-06-23 19:15:47

Både på internet och IRL, framförallt i min umgängeskrets har det blivit norm istället för cp-skadad och sådant. Jag är själv helt okej med det och tycker det är kul, men jag kör det bara med mina kompisar som jag känner bra.
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-23 19:22:54

När jag var barn, på Vendelkråkas tid, :wink: sade folk CP, CP-barn, "sepig", mongo, mongobarn, MBD-barn och liknande. Asperger och autism fanns inte i ens vokabulär. Jag har hört folk säga "sluta dampa" och "jag får DAMP", vilket jag tycker är otroligt omoget :-)056 , men lyckligtvis har jag inte hört "jävla autist" eller "jävla aspie". Skulle förmodligen ta åt mig skitmycket och inte kunna hålla tyst utan förvandlas till Häxan Surtant.

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-23 19:42:03

Man kan nog ge svar på tal:
möjligt scenario skrev:-Din j-vla aschberger!

Jaha är du en sådan där neurotyp med dåligt ordförråd och inkapabel till rak kommunikation? eller bara rentav har en jämn och låg begåvningsprofil? :P


Alternativt att man talar om att de missuppfattat att man har asperger eller börjar ifrågasätta om det finns en sådan diagnos för att förvilla helt och hållet. Kräver förstås att man törs konfrontera motståndaren lite.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Moggy » 2015-06-23 19:52:40

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 1011417.ab

Eller kring massakern på Charlie Hebdo. Robot-autisten kommer fram till, med samma patos som en dator i en nedkyld serverhall, att yttrandefriheten är helig.


Men sällskapet har aldrig stört robot-autisten. Strunta i vad effekterna blir för samtalsklimatet eller att ämnen normaliseras - det handlar om principer!



I den här artikeln används autist flera gånger som ett skällsord med betydelsen att en autist är totalt känslokall och bara bryr sig om logik.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-23 21:41:44

I en tidigare version använde jag ordet autist på ett sätt som var felaktigt och kunde uppfattas som kränkande. För det ber jag om ursäkt.

Snabba ryck! ;)

Någon som sparat den tidigare versionen? (archive.org har inte..)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Moggy » 2015-06-23 21:51:13

Sverige har tagits över av autister och känsloblobbar

Det är dags att pensionera begreppen “höger” och “vänster”. Låt mig presentera en samtidsanpassad uppdatering: “Tycka-synd-om”:arna och “robot-autisterna”. Den förstnämnda gruppen frågar empatiskt - vem är det synd om? Den andra har ett system av orubbliga principer och kan inte nog skita i utfallet.

Ta tiggarna. Den liberala ledarskribenten Anna Dahlberg skrev om att svensk politik blivit en tävling i godhet, varpå tycka synd om:arna reagerade “Ja, det är ju det politik ska vara!”

Medan robot-autisterna visade imponerande effektivitet i hjärtstängande formuleringar kring hur individer som inte bidragit med skattepengar inte kan förvänta sig att få komma över välfärd. Rätt ska vara rätt.

Eller kring massakern på Charlie Hebdo. Robot-autisten kommer fram till, med samma patos som en dator i en nedkyld serverhall, att yttrandefriheten är helig. Här hade tycka-synd-om:arna det kämpigare - visserligen är muslimer en förtryckt minoritet, men judar och satiriker låg ju faktiskt i blodpölar! Samtidigt som man inte vill tycka samma sak som SD-anhängare. Men sällskapet har aldrig stört robot-autisten. Strunta i vad effekterna blir för samtalsklimatet eller att ämnen normaliseras - det handlar om principer!

*Borttaget*



Får se om den får vara kvar här?

Alien: Tog bort en del av texten, då det bryter mot forumets regler att citera en hel artikel. Hela artikeln (med "robot-autister" utbytt till "svartvita robotar") återfinns här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 1011417.ab

Citeringsreglerna:
Var noga med att citera korrekt och ange vad/vem som citeras. Citerar du en tidningsartikel, tänk då på att endast citera en del av den, inte hela artikeln. Om du citerar från nätet, ange länken.


Detta är ett påpekande. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Pikachu » 2015-06-23 22:04:52

*Snyft* Jag blir alldeles rörd av texten. Den har verkligen fångat in det centrala i AS.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Neurofunk » 2015-06-23 22:26:26

Moggy, jag tycker den texten borde vara kvar här eftersom den tillför tråden ett exempel på hur extremt jävla fel man kan använda autism definitionsmässigt. I texten du citerar ur Aftonbladet-länken ovan är det fullkomligt vanvett att det får användas på det vis det används. Det är vidrigt. Låt stå, säger jag.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-23 22:29:00

Moggys citerade stycke.


Delvis kan jag hålla med om innehållet och jag ser inget större problem i att asperger förekommer talspråkligt.

Men det är fortfarande en grov missuppfattning att AS innebär känslokyla.

Skriver man sånt visar man att man ingenting vet utan bara svänger sig med nåt man tycker låter klatschigt.

Å andra sidan skriver man militant inlevelseförmåga om de som går igång på 'gulliga' djurbilder.

Och där invänder jag inte alls, människor som på småflickors vis utbrister ååååhhhhh va gullit!! i tid och otid orkar jag inte med.

-Fjöl av.

-Försök göra världen till en bättre plats medelst aktion snarare än bekräftelsesökeri och debila utrop.

Att jag inte gillar ååååhhhhhh-människorna och deras naaaw-kusiner betyder inte att jag inte är känslokall utan handlar om att jag inte gillar så pass överdrivet tydligt demonstrerade känsloutfall.

Det blir kletigt och smetigt.

Barnsligt.

Pjollrigt.

Känslan som infinner sig är i stil med tre kilo sockervadd med sirap på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-23 22:37:14

Men va fan, man ska inte haka upp sig på detaljer och man ska inte bokstavstolka krönikor och kolumner av mer kåserande, svepande karaktär.

Man ska se till helhet, budskap.

Och jag säger inte emot att vi har en instagram-generation.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-23 23:02:25

En nogrann genomgång av orginalet och det korrigerade versionen visar att de helt enkelt bytt ut "robot-autisterna" mot "svartvit-robotarna" och lagt till "I en tidigare version använde jag ordet autist på ett sätt som var felaktigt och kunde uppfattas som kränkande. För det ber jag om ursäkt." i övrigt stämmer de två versionerna på varenda bokstav.

Således tycker Aftonbladet och Henrik Torehammar att autister är kontrastoförmögna robotar när skriver vad de egentligen tycker. Standard okunnig blajjournalist som skriver skräp med en massa negativa konsekvenser med den gemensam nämnaren Aftonbladet, en kvällstidning.

Någon som kan gissa vilken diagnos "känsloblobbar" är ett kodord för?

Kanske nästa krönika kommer att ha rubriken "Sverige har tagits över av slaskmedia och dess följe av död fisk med dito luktspår".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav kiddie » 2015-06-23 23:19:21

Inte hört det på svenska, på engelska är det vanligare.

https://en.wiktionary.org/wiki/sperg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-23 23:50:37

kiddie skrev:Inte hört det på svenska, på engelska är det vanligare.

https://en.wiktionary.org/wiki/sperg

Fast såna grejer är positivt, det visar på att Asperger finns i folkmedvetandet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav Moggy » 2015-06-23 23:55:24

Neurofunk skrev:Moggy, jag tycker den texten borde vara kvar här eftersom den tillför tråden ett exempel på hur extremt jävla fel man kan använda autism definitionsmässigt. I texten du citerar ur Aftonbladet-länken ovan är det fullkomligt vanvett att det får användas på det vis det används. Det är vidrigt. Låt stå, säger jag.



Kan hända att Aftonbladet får nys om det och kräver att deras coryrightade text inte får ligga här. Om dom vill ha bort alla exemplar av den första versionen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-23 23:57:33

Om du citerar och källhänvisar korrekt ska det väl inte vara nåt problem?

Bra att forumet stramat upp reglerna lite kring citering.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och Autism - De nya skällsorden?

Inläggav kiddie » 2015-06-24 0:11:51

KrigarSjäl skrev:Fast såna grejer är positivt, det visar på att Asperger finns i folkmedvetandet.


Mja. Ibland används det om man nördar ner sig, vilket är OK tycker jag. Men allra oftast använder det för någon som är upprörd och säger/skriver känslosamt och ogenomtänkt. Inte så himla smickrande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in