Mobil laddas ej vid användning

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-22 20:23:48

Jag har köpt ny laddare, en reseladdare som verkligen laddar batterierna. Den andra sladden spar jag och för över bilder och sånt, det ska tydligen gå jättesnabbt med sladden.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Dagobert » 2017-07-19 14:26:32

nallen skrev:
Moggy skrev:Billagare laddare har ofta lägre mA [...]

matgar skrev:En del laddare levererar olika ampere på dom två kontakterna.

:-)064
Ström! Storheten ni talar om heter ström, den är ett mått på hur mycket elektricitet (inte elektrisk energi) som flödar och har SI-enheten A, ampere.

Utan att gnälla mer på er än på andra, jag förstår inte att det ska vara så djävla svårt. Journalister tycks göra fel oftare än de gör rätt när det kommer till fysikaliska storheter och deras enheter.

Media Markt skriver om några usb-laddare:
1000 mAh och Impedans 2,1 A och Spänning 2,4 A :-)051
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav truthseeker » 2017-07-19 15:33:39

Ladda ner appen ampere, plugga in laddaren och kolla hur många milliampere apparaten laddas med. Hur varm den är osv. Om du använder t.ex gps eller saker som kräver mycket ström från batteriet kanske telefonen förbrukar mer än vad laddaren kan ge. Dessutom blir den varm då. Och blir den varm så sänks laddströmmen ännu mer.

Om jag t.ex använder google maps i bilen så laddas batteriet ur trots att jag har laddaren i. Dels förbrukar gps mycket batteri, dels ger laddaren i bilen bara 700ma, och dessutom sitter telefonen i solen på instrumentpanelen. Har du telefonen i ett fodral osv har den svårare att kyla ner sig och bla bla bla.

8)
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2017-07-26 20:25:13

Jag ska prova att stänga av GPS (som heter Plats i Samsungs fall).
Mobilen är nu 1 år och 4 månader ungefär. Köpte ett extrabatteri i november ifjol och ett extrabatteri med extern batteriladdare original. Jag har laddat battrerierna externt och bytt batteri i mobilen så fort det börjar bli 25% kvar eller mindre. Själva mobilen har jag laddat på natten så att jag på morgonen har haft 1 fulladdad mobil samt 2 fulladdade extrabatterier. I slutet på juni började mobilen ladda ur alla batterier jättefort. Ett batteri räckte inte länge alls. Ett batteri (oavsett vilket) beräknades först hålla i 1 timme och 45 minuter innan urladdning. I själva verket räckte det nog max en halvtimme om den användes utan laddsladd i. Fick den sitta i ladduttaget gick den att använda lite längre, innan det var dags att byta batteri till ett annat som laddats externt. Efter ett par dar stod det att den förväntade batteritiden var 10 minuter oavsett batteri (alla fulladdade externt).

Jag har lämnat in mobilen hos Tele2:s serviceverkstad i Åkarp. De hävdar att det är batteriet som måste bytas ut, och har fått välja mellan att byta batteri för 325 kr eller skicka tillbaka den utan åtgärd för nästan samma summa. Så de får byta batteri. Men, jag begriper inte varför TRE batterier plötsligen inte fungerar alls. Det måste vara något djupare fel i mobilen.

Det kan rimligen inte ha att göra med att de laddats externt, i en original batteriladdare från Samsung. Den ser ut så här.
https://www.mytrendyphone.se/images/Sam ... 4-02-p.jpg
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in