Forskning om icke-verbal kommunikation

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav Inger » 2009-11-10 5:59:35

Facial Action Coding System

Microexpressions

Nonverbal communication

Några exempel (finns massor mer att läsa på länkarna):

While much nonverbal communication is based on arbitrary symbols, which differ from culture to culture, a large proportion is also to some extent iconic and may be universally understood. Paul Ekman's influential 1960s studies of facial expression determined that expressions of anger, disgust, fear, joy, sadness and surprise are universal.

Proxemics was first developed by Edward T. Hall during the 1950s and 60s. Hall's studies were inspired by earlier studies of how animals demonstrate territoriality. The term territoriality is still used in the study of proxemics to explain human behavior regarding personal space.[4] Hargie & Dickson (2004, p. 69) identify 4 such territories:

Primary territory: this refers to an area that is associated with someone who has exclusive use of it. For example, a house that others cannot enter without the owner’s permission.

Secondary territory: unlike the previous type, there is no “right” to occupancy, but people may still feel some degree of ownership of a particular space. For example, someone may sit in the same seat on train every day and feel aggrieved if someone else sits there.

Public territory: this refers to an area that is available to all, but only for a set period, such as a parking space or a seat in a library. Although people have only a limited claim over that space, they often exceed that claim. For example, it was found that people take longer to leave a parking space when someone is waiting to take that space.

Interaction territory: this is space created by others when they are interacting. For example, when a group is talking to each other on a footpath, others will walk around the group rather than disturb it.

Chronemics is the study of the use of time in nonverbal communication. The way we perceive time, structure our time and react to time is a powerful communication tool, and helps set the stage for communication. Time perceptions include punctuality and willingness to wait, the speed of speech and how long people are willing to listen. The timing and frequency of an action as well as the tempo and rhythm of communications within an interaction contributes to the interpretation of nonverbal messages. Gudykunst & Ting-Toomey (1988) identified 2 dominant time patterns:

Monochronic time schedule (M-time): Time is seen as being very important and it is characterized by a linear pattern where the emphasis is on the use of time schedules and appointments. Time is viewed as something that can be controlled or wasted by individuals, and people tend to do one thing at a time. The M-pattern is typically found in North America and Northern Europe.

Polychronic time schedule (P-time): Personal involvement is more important than schedules where the emphasis lies on personal relationships rather than keeping appointments on time. This is the usual pattern that is typically found in Latin America and the Middle East.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:37:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav temporary21 » 2009-11-10 20:45:10

var detta någon form av frågeställning eller ville du bara sprida lite information? :)
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Re: Icke-verbal kommunikation

Inläggav Iridia » 2012-06-04 1:18:45

Bumpar gammal tråd om icke-verbal kommunikation för en gammal artikel jag just råkade hitta på F&Fs hemsida om Paul Ekmans forskning på ansiktsuttryck. Huvudpersonen i TV-serien Lie to me är tydligen baserad på honom.

Den tongivande amerikanska kulturantropologen Margaret Mead hävdade att mimiken varierar med kulturen ungefär som språket. I så fall skulle alltså ett och samma leende kunna betyda olika saker i olika kulturer. Paul Ekman bestämde sig för att ta reda på vem som hade rätt.

– Jag besökte Margaret Mead och hon sa att jag slösade bort min tid eftersom svaret redan var givet, säger han.

Trots det begav han sig ut på resor till Argentina, Brasilien, Chile och Japan. Överallt visade han bilder på manliga och kvinnliga ansikten med olika ansiktsuttryck. Och överallt var människorna överens om vad uttrycken betydde.

Hans motståndare skulle förstås kunna invända att alla hade lärt sig att tolka den västerländska mimiken via filmer med Charlie Chaplin och Marilyn Monroe. För att utreda den saken reste Paul Ekman till sydöstra Papua Nya Guinea. Han vandrade genom djungler till avlägsna byar bebodda av forefolket, som på den tiden levde i något som liknade en stenålderskultur. Byborna hade svårt att skilja mellan rädsla och förvåning på fotografierna, men i övrigt tolkade de olika ansiktsuttryck på exakt samma sätt som människor i andra delar av världen.

Sedan dess har andra forskare bekräftat att Darwin var på rätt spår när han påstod att emotionernas mimik är medfödd. Förra året rapporterade till exempel amerikanska psykologer att tävlande i handikapp-OS som är blinda sedan födseln visar samma miner som seende av sorg eller glädje efter avgörande medalj­strider. Sådana uttryck verkar alltså inte kräva någon inlärning. De tävlandes ursprungsländer gjorde inte heller någon skillnad.

Han verkar vara en man med ovanligt stark integritet.

Paul Ekman säger att han har blivit kontaktad av amerikanska guvernörer, senatorer och sittande presidenter som velat ha hjälp att verka mer trovärdiga.

– Mitt svar har alltid varit nej. Jag driver inte någon skola för lögnare.

Delar av sin webbplats har han spärrat för besökare från Kina och andra diktaturer. Emellanåt säljer han sina tjänster till företag, men inte om de sysslar med alkohol, tobak eller spel om pengar.

Läs mer i artikeln: http://www.fof.se/tidning/2009/4/mot-pa ... -du-ljuger

(Och notera de intressanta artiklarna om kroppsspråk och ansiktsuttryck som det länkas till i marginalen.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Icke-verbal kommunikation

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-06-06 15:57:49

Extremt detaljerade studier har gjorts av Adam Kendon, Charles Goodwin och Christian Heath, om de små trevarna människor gör för att pejla in varandra och kolla vilka ramar och gränser det är som gäller.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Icke-verbal kommunikation

Inläggav treeman » 2012-06-06 16:45:01

Mittenfingret funkar asbra.

Även att man drar långfingret över halsen.

Det finns massa bra icke-verbal kommunikation.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Icke-verbal kommunikation

Inläggav Aklaim » 2012-06-07 11:42:05

mimik är intressant o väldigt viktigt för mig men har svårt att få till det.

far är döv o så var även mor, och innom teckenspråket finns det många tecken som är identiska men via mimiken så kan tecknena innebär helt olika saker.

o treeman om nån tar illa upp av ditt mitt finger så säg bara att R är rörligt :wink:
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-20 14:02:44

¤bump¤ (tror jag det heter).

Det här tycker jag är spännande. Jag har varit på några ASD träffar förra året och de flesta har ju ingen mimik i ansiktet, inte jag heller upptäckte jag till min förvåning. Men det kanske växer bort, hoppas det. Eller går det kanske att träna?

Finns det någon träffgrupp för sådant här??
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav LILITH_ » 2015-06-20 14:20:47

Tycker också att det här är ett högintressant ämne.

Har inte hört om några träffgrupper med den inriktningen. Det är en lockande idé faktiskt, att försöka skapa en sådan grupp. :-)Happy

Jag tror att man kan bli bättre på sin egen mimik och också lära sig att se och känna igen betydelsen i andras mimik.
Åtminstone till en viss grad.
Exakt hur vet jag inte...kanske just genom praktiska övningar i grupp? Det skulle vara svårt att hålla sig för skratt dock, risken för egen del vore väl att det blev mer skratterapi av det än något annat.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-20 15:39:49

LILITH_ skrev:Tycker också att det här är ett högintressant ämne.

Har inte hört om några träffgrupper med den inriktningen. Det är en lockande idé faktiskt, att försöka skapa en sådan grupp. :-)Happy

Jag tror att man kan bli bättre på sin egen mimik och också lära sig att se och känna igen betydelsen i andras mimik.
Åtminstone till en viss grad.
Exakt hur vet jag inte...kanske just genom praktiska övningar i grupp? Det skulle vara svårt att hålla sig för skratt dock, risken för egen del vore väl att det blev mer skratterapi av det än något annat.


Du har helt rätt, roligt lär det bli. Ska vi prova??
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav LILITH_ » 2015-06-20 16:14:41

*Gulp*

Ja? Kanske.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav plåtmonster » 2015-06-20 16:17:23

Bor ni på samma ställe? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav Dagobert » 2015-06-20 16:22:34

Aspergare som lär ut mimik till aspergare?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-20 16:23:51

Jag börjar själv med att se på dvd:n, "Lie to me", den har jag beställt från cdon.com, här går det undan, det här ska jag fördjupa mig i.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav plåtmonster » 2015-06-20 16:26:58

Dagobert skrev:Aspergare som lär ut mimik till aspergare?

Till skillnad från majoritetsbefolkningen finns det en mer direkt synvinkel på detta utan automatiserade blindområden :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav LILITH_ » 2015-06-20 17:24:13

Dagobert skrev:Aspergare som lär ut mimik till aspergare?

Ja, varför inte. Vad kan gå fel? :D

majvor skrev:Jag börjar själv med att se på dvd:n, "Lie to me", den har jag beställt från cdon.com, här går det undan, det här ska jag fördjupa mig i.

En effektiv kvinna!

Jag ska försöka tänka ut hur den praktiska träningen skulle kunna gå till. (Så fort jag kommit över den här plötsliga attacken av socialfobi...)
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-20 23:19:00

Ingen brådska, men tack för inspirationen, jag fick lite fart att göra något. Tack!
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-22 0:33:07

Den här gillade jag, den hör liksom hit.

Emotions Revealed - KQED QUEST
https://www.youtube.com/watch?v=-PFqzYoKkCc
Senast redigerad av majvor 2015-06-22 0:40:29, redigerad totalt 1 gång.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-22 0:39:37

Hittade lite till, en slags demo tror jag att det heter.

http://www.jkp.com/media/wysiwyg/MindRe ... oader.html
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-23 20:28:16

Så nu rullar dvd i min dator, den är ju riktigt bra.
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-24 23:23:42

episod 1-4 avklarat, dags för episod 5-8. Jag hade gärna träffat en människa som kunde det här med "ansiktsuttryck" och kunde prata om det och förklara, än den där underliga kuratorn på hab som satt med sitt "lågaffektivt bemötande" och gjorde sig "blank" och tyckte att jag skulle tillbaka ut i arbetslivet. En kurs i "micro expressions" hade varit mycket bättre. Det är ju inte så konstigt att jag missförstår och att jag blir missförstådd, när jag inte läser av ansikten. Men jag kan ju börja att göra det, det kan ju inte vara försent ...
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 2:09:01

majvor skrev:och tyckte att jag skulle tillbaka ut i arbetslivet.

Arbete gör dig fri som Tyskarna sade till sina fångar.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav majvor » 2015-06-26 22:01:20

Jag är helt såld på det här, det är så spännande.

Developing Global Compassion Webisode 2 : The Five Targets of Compassion
Paul Ekman Group

https://www.youtube.com/watch?v=9yC6JjAns84
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav LILITH_ » 2015-06-27 11:22:54

Önskar att jag hade energi (och lite mer tid) att fördjupa mig i det här.

Jag tänker att den här oförmågan hos mig själv att dels se och känna igen och dels själv "sända ut" mikrouttryck och mimik är som en blind fläck. Osäker på hönan och ägget dock, är problemet huvudsakligen från början att jag inte ser och/eller förstår andras uttryck eller att jag inte automatiskt sänder ut egna uttryck och därför inte lärt se andras?
Om det utgår från den egna mimikfattigdomen och låg grad av egna mikrouttryck så måste man väl börja där på något sätt med praktisk träning...hur nu det skulle gå till. Men jag tänker att man måste utgå från den egna kroppen och skapa nya nervbanor/impulser för förbindelsen mellan tanke, känsla och uttryck genom att...ja, hur då?
Hur simulerar man mikrouttryck? :shock: :D
Hur vet man att det uttrycket man lyckas simulera är det rätta?

Eller så börjar man i den änden som du nu gjort. Antagligen är det det man ändå ska göra. Kan hända att det är nästan omöjligt att lära sig adekvat mimik för egen del men möjligt att lära sig tolka andras mimik till en viss grad.
Ett problem i sammanhanget är att det är svårt att veta vilken grad problematiken ligger på om oförmågan är som "blinda fläcken".
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Forskning om icke-verbal kommunikation

Inläggav rdos » 2015-06-27 11:31:05

Det är inget konstigt att aspergare inte har så mycket ansiktsmimik. De använder ju stims för att uttrycka samma saker. :roll:

Frågan är istället varför NTs inte kan börja lära sig stims istället. De är ju mycket mer effektiva och syns på längre håll. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in