Arbetsträning eller LSS? Mår illa

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsträning eller LSS? Mår illa

Inläggav Kiaan » 2015-06-18 19:35:00

Hej alla,

Tänkte fråga vad man bör göra med en handläggare på Arbetslivsintroduktion som man träffat 3 gånger som insisterar på att du bör gå till LSS för sysselsättning, detta trots att man gång på gång klargjort att man är kapabel till att arbetsträna vilket är något de ska erbjuda? Känns som om de enbart vill kasta en vidare nu när de fått reda på att jag har tillgång till LSS vilket jag aldrig utnyttjat eller ens haft behov att utnyttja förr. Att handläggaren insisterar på att hon vet mitt bästa och att vad jag tycker och tänker inte spelar någon roll får mig att må så dåligt. Ingen hänsyn tas alls till vad jag vet är bäst för mig. Varför vill de inte ta hänsyn eller ens lyssna? Varför kasta mig vidare till något som jag inte alls känner mig bekväm med? Och något som jag aldrig ens haft behov av? Vad är detta för introduktion? Mår så illa.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Arbetsträning eller LSS? Mår illa

Inläggav Wine » 2015-06-18 19:39:32

Stå på dig mot handläggaren eller be att få byta handläggare är mitt råd.

Jag har varit i en liknande situation där en handläggare jag hade kontakt med ansåg att jag hade svårigheter att klara av att jobba, handläggaren ordnade t.o.m. ett möte där en psykolog också anställd av AF skulle medverka så det skulle alltså vara handläggaren på AF, psykologen på AF samt jag på mötet. Jag kom till mötet enligt bestämd mötestid men då jag kom dit var inte min ordinarie AF handläggare som skulle ha varit med på mötet där, handläggaren hade sjukskrivit sig så det var endast psykologen från AF och jag på mötet. Jag hade med mig alla mina betyg samt meritförteckning till mötet och detta visade jag psykologen. Efter det gav de sig verkar det som för det blev inga fler diskussioner med dem om huruvida jag skulle kunna klara av att jobba eller inte.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Arbetsträning eller LSS? Mår illa

Inläggav LILITH_ » 2015-06-18 20:58:45

Tycker också att du bör stå på dig.
En bra grej kan vara att själv komma med konkreta förslag var du vill arbetsträna, ett specifikt företag alltså. Ha gärna några stycken alternativa platser redo inför nästa möte och be handläggaren att ringa upp de åt dig.
Vet du vad du vill testa på, vilken bransch och typ av arbete?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Arbetsträning eller LSS? Mår illa

Inläggav Kiaan » 2015-06-18 21:31:57

Tack för svaren.

Jag har förklarat vilka sorters arbeten och kommit med konkreta förslag på vad jag skulle kunna tänka mig och det finns ingen brist på dessa. Allt detta har hon fått förklarat för sig och hon har till och med erbjudit mig en plats för att 4 dagar senare hävda att hon inte tänkte klart. När jag frågar om orsaken till detta så säger hon att hon inte behöver förklara sitt beslut eller argumentera med mig om varför. Allt detta har jag spelat in. När jag nämnde möjligheten till anpassat arbete bokstavligen skrattade hon i telefonen - varför vet jag inte (önskar att jag hade spelat in det också). Det enda hon vill är att bli kvitt mig för att hon vet att jag har rätt till LSS. Men jag kommer stå på mig och har även talat med vissa inom familjen som ska vara med på nästa möte. Här trodde jag att Arbetslivsintroduktion skulle se till människors styrkor och ta reda på vad de kan precis som det står på deras hemsida och inte kasta människor vidare till någon annan bara för att det blir lättare för dom - utan någon som helst hänsyn till individen ifråga.

Tydligen så vill denna handläggare att jag ska göra saker som jag mår dåligt av. Tydligen handlar det mer om henne än om mig. Våra möten har enbart handlat om vad hon känner och tycker, mig visar hon ingen hänsyn - detta trots att jag uppvisat en stor vilja och stor motivation.
Kiaan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-11-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in