Mobil laddas ej vid användning

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-12 21:17:54

Köpte ny laddsladd till min Samsung Galaxy Note 3 från Fyndiq, en "dubbelkontakt"/delad, ja ni vet.

Smartphonen går segt att ladda. Om jag använder smartphonen under laddning, sjunker ändå batteriprocenten (men långsammare än annars). Normalt kan man ju använda smartphonen medan den laddas.

Om jag sätter smartphonen på laddning på kvällen, är det 100% batteri på morronen. Tror jag kan ladda fullt på ett par timmar högst, om jag lämnar smartphonen ifred. Det minsta jag använder den, svarar på ett sms eller kollar mejl eller nåt annat, så sjunker batteriprocenten.

Nödladdaren är en laddare man stoppar i 4 batterier (helst uppladdningsbart) och kör med sin synksladd. Från Clas Ohlson. Den kan normalt ladda upp smartphonen när jag är ute. Den laddar inte smartphonebatteriet något effektivt, smartphonen får inte användas och inget alls får vara igång ens i bakgrunden för att laddning ska funka. Det går dock att använda smartphonen längre med nödladdaren i.

Vad är felet? Har jag köpt "fel" sladd? Finns ju olika hastigheter på laddning. Hur vet jag vilken laddare jag ska ha?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Zima33 » 2015-06-12 21:39:06

Är det en kopia?
Kanske fel på den?
Jag skulle bara våga använda originaltillbehör även om det inte heller ger några garantier. Ladda telefonen när jag sover skulle jag aldrig göra... :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-12 22:49:34

Zima33 skrev:Är det en kopia?
Kanske fel på den?
Jag skulle bara våga använda originaltillbehör även om det inte heller ger några garantier. Ladda telefonen när jag sover skulle jag aldrig göra... :?

En smartphone bör laddas över natten. Om smartphonen används under dan till allt möjligt laddar man ddn även på eftermiddagen.

Jodå, man kan ladda i olika hastigheter. Enligt Fyndiq var detta USB 3.0. Det ska tydligen vara snabbt och bra. Finns annat med. Men jag har inte koll på detta.

Jag ska reklamera sladden, ja. Får se vad Fyndiq svarar.

Det är jättesvårt att få tag i originalladdare. Massor av nätbutiker säljer Samsung Galaxy Note 3 ladd- och synksladdar, men det är oftast inte original. Ibland framgår det inte att det är en kopia förrän sladden kommer hem i brevlådan och vid öppnandet av paketet står det inte Samsung på sladden. Men kopior är lika bra (oftast) som original
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav kullan » 2015-06-12 22:53:38

Jag laddar min mobil alltid dagtid. Nattetid laddar jag aldrig mobilen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-12 23:41:45

kullan skrev:Jag laddar min mobil alltid dagtid. Nattetid laddar jag aldrig mobilen.

Jag vet det. Dock är det OffTopic när smartphonen ska laddas.

OnTopic: Vilken laddarsladd är bäst? Säg inte "original", länka till en bra laddare i stället.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Moggy » 2015-06-12 23:57:57

Menar du laddare? Eller bara laddsladden? Billagare laddare har ofta lägre mA och laddar därmed långsammare. Lite mer påkostade laddare är på drygt 2000mA. Brukar stå på laddaren vilken ström den klarar att leverera, nånstans med liten text. Kolla det, kan vara så att du köpt en laddare som inte är dimensionerad för din Galaxy Note.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav matgar » 2015-06-13 0:12:05

Lilla Gumman skrev:Köpte ny laddsladd till min Samsung Galaxy Note 3 från Fyndiq, en "dubbelkontakt"/delad, ja ni vet.

Smartphonen går segt att ladda. Om jag använder smartphonen under laddning, sjunker ändå batteriprocenten (men långsammare än annars). Normalt kan man ju använda smartphonen medan den laddas.

Exakt vilken laddare/sladd är det du har köpt?
Hur gör du när du laddar telefonen?

Några exempel på vad det kan vara.
En del laddare levererar olika ampere på dom två kontakterna. Andra klarar inte att leverera full kraft om man använder båda samtidigt.
Kopplar du mobilen till datorn och laddar på det sättet så är det troligt att datorn inte klarar att ladda lika snabbt som en vägg adapter gör.
Det kan gå hyfsat snabbt om man har en dator med usb3 port och usb3 kabel så klarar det en högre ampare.. 500 mA på usb 2 och 950 mA på usb 3.
Sen har olika dator tillverkare lite olika lösningar för snabbare laddning en så. T ex Asus har något dom kallar för Ai Charger+ vilket ska snabba upp laddning. Troligast är att dom där har mer ampere en vad specifikation som finns för usb 3.0 som är 950 mA.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Zirre » 2015-06-13 0:46:28

Om man laddar via eluttaget ska man helst se till att ha den stickpropp som sladden är tänkt för för bäst laddning. Så är rekommendationerna iaf.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-13 7:46:23

Jag har den "stickpropp" från Samsung som medföljde smartphonen. Sladden är Fyndiqs sladd för 59 kr eller vad den kostade. Menar givetvis att jag laddar via stickpropp i väggen. Om ni fattar.

Ingen som vet var man får tag på original?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav nallen » 2015-06-13 10:09:05

Moggy skrev:Billagare laddare har ofta lägre mA [...]

matgar skrev:En del laddare levererar olika ampere på dom två kontakterna.

:-)064
Ström! Storheten ni talar om heter ström, den är ett mått på hur mycket elektricitet (inte elektrisk energi) som flödar och har SI-enheten A, ampere.

Utan att gnälla mer på er än på andra, jag förstår inte att det ska vara så djävla svårt. Journalister tycks göra fel oftare än de gör rätt när det kommer till fysikaliska storheter och deras enheter.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav LILITH_ » 2015-06-13 11:11:10

Är det en sådan där kabel som man kan ta av själva väggkontaktsdelen och då använda som USB?
Testa att ladda i datorn och se om det funkar bättre då. På alla våra mobilladdare har den där avtagbara väggkontaktsdelen blivit jätteseg att ladda med. Men som USB laddar den fort.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-13 13:11:35

Ok, att det går fort att ladda via dator. Det köper jag. Men jag behöver en sladd som det går fort att ladda i vägguttaget. Gärna länk till någon.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Moggy » 2015-06-13 17:59:14

nallen skrev:
Moggy skrev:Billagare laddare har ofta lägre mA [...]

matgar skrev:En del laddare levererar olika ampere på dom två kontakterna.

:-)064
Ström! Storheten ni talar om heter ström, den är ett mått på hur mycket elektricitet (inte elektrisk energi) som flödar och har SI-enheten A, ampere.

Utan att gnälla mer på er än på andra, jag förstår inte att det ska vara så djävla svårt. Journalister tycks göra fel oftare än de gör rätt när det kommer till fysikaliska storheter och deras enheter.



Du har förvisso rätt och det är viktigt att ha koll på enheter och storheter. Men när man pratar mobiltelefoner så är mAh och mA vanligt förkommande när egenskaperna diskuteras. Att säga t.ex 2.2A orsakar förvirring när "alla" mäter i mA.

Värdet på prylarnas mAh är bara en siffra som mest anger hur lång batteritid man kan hoppas på. Nästan ingen behöver bry sig om vad en A är.

Det gnälls om det här när det handlar om de halvkomplicerade storheterna/enheterna men samma sak görs ju med enklarare enheter. Det pratas om 5-metarn och 7-metarn när det handlar om nåt där längden skiljer modellerna åt. Eller hur hästkrafter används i sammanhang med motorer, motorn har x hästkrafter..

Så jag tycker inte det här spelar nån roll när det handlar om teknik och el. Värdet på en enhet är mest en etikett på tekniska egenskaper hos produkten. Ingen risk för några större missförstånd och det funkar språkligt så det lite tramsigt att göra nån grej av att folk gör fel här.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-14 0:47:37

Går det atr ladda snabbare från vägguttaget med denna?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... art-p95070

Den är original och har usb 3.0.
Andra förslag?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Zirre » 2015-06-14 1:05:20

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav matgar » 2015-06-14 11:50:46

Lilla Gumman skrev:Går det atr ladda snabbare från vägguttaget med denna?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... art-p95070

Den är original och har usb 3.0.
Andra förslag?

Generellt så bör det funka lika bra med alla laddare som levererar rätt ampere. Den du länkar säger sig leverera 2A eller 2000 mA. Så länge dom verkligen håller det som dom lovar så ska dom funka bra.

Samma med en USB sladd. Om den inte är felkonstruerad så ska den vara kompatibel med alla andra usb enheter.
Om man använder sig av en väggladdare så tror jag inte man märker någon skillnad mellan en USB 2.0 och en USB 3.x kabel.

Känner du någon som bor nära och har en smartphone? Då kan du ju testa om det funkar bättre med deras. Om så är fallet så är det nått fel med din laddare eller sladd.

Vad står det på din laddare? Hur många ampere säger den sig leverera?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav matgar » 2015-06-14 11:53:23

nallen skrev:
Moggy skrev:Billagare laddare har ofta lägre mA [...]

matgar skrev:En del laddare levererar olika ampere på dom två kontakterna.

:-)064
Ström! Storheten ni talar om heter ström, den är ett mått på hur mycket elektricitet (inte elektrisk energi) som flödar och har SI-enheten A, ampere.

Utan att gnälla mer på er än på andra, jag förstår inte att det ska vara så djävla svårt. Journalister tycks göra fel oftare än de gör rätt när det kommer till fysikaliska storheter och deras enheter.


Du har ju rätt.
Men när något används så pass mycket i dagligt tal så kan språket förändras.
Det är angivet på alla laddare vilken A eller mA dom levererar. A = ampere.
Så för gemene man är det vad som gäller.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-14 18:23:59

Lilla Gumman skrev:Går det atr ladda snabbare från vägguttaget med denna?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... art-p95070

Den är original och har usb 3.0.
Andra förslag?


Lilla Gumman skrev:Går det atr ladda snabbare från vägguttaget med denna?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... art-p95070

Den är original och har usb 3.0.
Andra förslag?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-14 19:40:26

Inga ideer?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-14 22:42:18

Jag har reklamerat sladden, eftersom smartphonen inte gick att ladda i min pappas laptop (jag är bortrest till torsdag). Jag har begärt att få en ny istället för att få pengarna tillbaka. Jag har ingen aning om var jag ska få tag på en ny laddsladd som går snabbt att ladda i vägguttaget, och jag vet inte vem jag ska fråga. Då ingen har kunnat ge ett vettigt svar på detta och jag inte vet vem jag ska fråga, får jag nöja mig med synk- och laddkabeln från Fyndiq. Jag har ingen lust att testa mig fram med alla laddare som finns på marknaden, ekonomin räcker inte till det.

Jag ska sluta tjata i den här tråden eftersom ingen ändå vet. Ni kan i alla fall hålla tummarna för att jag får en ny synk- och laddsladd funkar bättre. Om inte, får jag stänga av GPS:en i smartphonen och allt annat som drar ström. Inte använda Runkeeper eller YouTube eller så. Vid promenader och jogging kan jag ju använda min Garmin Oregon 600 (handhållen GPS), nollställa när jag börjar och spara när jag slutar. Sedan kan föra över kartan till datorn när jag kommer hem och lägga till aktivitet i Runkeeper från datorn.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav matgar » 2015-06-15 11:38:45

Lilla Gumman skrev:Inga ideer?

Vi har ju gått igenom vad som verkar troligt.
Låter som antigen dålig adapter eller kabel.
Att sitta och försöka komma på orsaker som inte är särskilt troliga är rätt svårt. Särskilt om man inte har all info.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-15 12:00:27

Matgar:
Ja jag ska ju köpa ny kabel. Adaptern har ju funkat hittills (är inne på fjärde laddsladden nu) fast ny adapter funderar jag också på. Men frågan är ju vilken? Det finns ju olika sorter. USB 3 är väl standard, SuperSpeed har jag ingen aning om ifall det är bra (uppenbarligen inte, men jag kan ju ha fått ett måndagsexemplar), och sen finns det fler termer jag inte begriper.

Originalsladden blev det brott i själva sladden, plasten skavdes av nära ena kontakten. Felet på de andra två jag har köpt, har varit att det blir glappt på mini-usb-kontakten, den del av sladden som man sätter in i smartphonen.

Så frågan är vilken kabel/laddare som håller bäst. Och hur man vet om man köper original eller ej. Man kan ju mejla webb-butiken ifråga och fråga. Men gällande hållbarheten är det väl bara att skriva upp var laddaren/sladden är köpt, och om den går sönder välja en helt annan webb-butik. Till sist vet man ju vilken butik som har den bästa sladden. Tänkte ifall nån redan visste om en sån webb-butik. Men dumt av mig att förutsätta det. Det är väl bara att googla fram en butik jag inte köpt laddare från förut.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Mobil laddas ej vid användning

Inläggav Lilla Gumman » 2015-06-15 12:08:00

Hos Kjell&Co kostar laddare med synksladd 299 kr. Den är på 2 A. En del laddare är på 1 A eller 1,1 A eller 2,1 A.

Kabeln jag köpte på Fyndiq var tydligen avsett för "underhållsladdning och dataöverföring". Underhållsladdning, kanske därför den laddar så långsamt?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil laddas ej vid användning

Inläggav nallen » 2015-06-16 0:24:11

:-)064 :-)002
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in