Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Lyysa » 2015-06-09 20:11:57

Moggy skrev:
Lyysa skrev:Är ett särskilt bra exempel att visa barnen, det de lär dem är inte direkt att "livet" är orättvist utan snarare att det är okej att behandla folk olika.



Det lär barnen att det lönar att sköta sig.


Lyysa skrev:För det första så togs det ju upp att barnen inte får tillräckligt med mat, att de kom hem och grät av hunger.



Kan lika gärna vara nån unge som inte tyckte om maten och ville ha pannkakor istället och började grina när det inte blev så.


Låter som en bra förskola om dom inte har bättre kritik mot den än det sos tas upp i artikeln.


Så du anser att en underbemannad förskola där ägarna tar ut miljonvinster varje år är en bra förskola?
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Moggy » 2015-06-09 20:26:36

Lyysa skrev:Så du anser att en underbemannad förskola där ägarna tar ut miljonvinster varje år är en bra förskola?


Absolut inte. Tror inte heller att den där skolan gör så. Skolan verkar inte vara så missskött och artikeln har inte mycket att ta på. En unge som sitter på tittar på film är ju inte nån katastrof att komma till. Även om det var en gammal dvd. Var föräldren arg över att dom inte hade HD?

Att sätta upp Trollflöjten för barn låter inte som nåt som ett fåtal stressade och underbemannade pedagoger skulle ta sig tid att göra. I artikeln låter det som ett straff för ungarna att göra en sån sak. Det kanske var så att de flesta ungarna tyckte det var kul och att det var en barnanpassad variant. Kan sätta en slant på att det var så det var.

Det här är en indeologisk attack på en skola som förmodligen funkar rätt bra men som inte följer planen och därmed drar på sig vrede från vänsterfolk.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Lyysa » 2015-06-09 20:45:34

Uppsala kommun har krävt förbättringar med ett föreläggande i mars i år. Om att maten ska räcka till alla barn. Och att det ska bemannas så att läroplanen kan följas.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6162792

Om kommunen går in och säger att de måste göra förändringar tror jag knappast att det var så bra som du föreställer dig att det är. Och nej anledningen till att föräldern var upprörd var antagligen för att DVD:n användes som en slags barnvakt för att de var underbemannade och personalen tvingades städa lokalerna samtidigt som de skulle passa barnen.

Kritiken handlar om många saker, också om att förskolepersonalen fick städa samtidigt som de skulle passa barnen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6162792


Och förskolan är inte ett ställe för enbart barnpassning längre, de har en egen läroplan och räknas som en riktig skola. Det betyder att barnen ska lära sig saker när de är i förskolan med, att se på DVD:er hela tiden tillför inte särskilt mycket mer än just nöje.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-09 21:21:58

Moggy skrev:
Lyysa skrev:För det första så togs det ju upp att barnen inte får tillräckligt med mat, att de kom hem och grät av hunger.



Kan lika gärna vara nån unge som inte tyckte om maten och ville ha pannkakor istället och började grina när det inte blev så.

Bortskämd? Kanske, men isf inte barnets fel. När maten upplevs som oätlig i klass med spyor så går det inte att äta, jag kunde iaf inte. Hur lärare och föräldrar ska tackla det problemet vet jag inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav plåtmonster » 2015-06-09 22:04:40

Dock har man inte belyst den diktatur som föräldrarna utgör gentemot sina barn. Om de har dåliga ideér så får barnen lida.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav tahlia » 2015-06-09 22:07:15

Wine skrev:Nej jag är inte "helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse", det måste du väl förstå att det är därför jag anser att det är bra med valfrihet, att det finns olika alternativ att välja mellan.


Genom att vara helt för valfrihet är du per automatik helt för alla alternativ som finns att välja mellan. Det innebär också att du bakbundit dig själv från att någonsin hävda att något av alternativen av någon anledning inte borde vara tillåtna. Skulle du göra det halkar du ju in på den där fiktionella bilden du har av kommunism och vad den innebär.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav nallen » 2015-06-10 23:05:19

Moggy skrev:Det lär barnen att det lönar att sköta sig.

Vilket borde vara en av de allra viktigaste sakerna att lära ut, åtminstone tills ungarna blir så gamla att de kan börja läsa och räkna på allvar.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav nallen » 2015-06-10 23:08:12

Dagobert skrev:När maten upplevs som oätlig i klass med spyor så går det inte att äta [...]

..förrän ungen är tillräckligt hungrig.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-10 23:38:49

nallen skrev:
Dagobert skrev:När maten upplevs som oätlig i klass med spyor så går det inte att äta [...]

..förrän ungen är tillräckligt hungrig.

Vad menar du? Tror inte du fattar. Bagatellisera inte. Om de hållt mig kvar över natten utan mat så hade nog saken kommit i ett annat läge, det har du rätt i.
Jag lyckades få i mig den näst värsta rätten pga grupptryck (skolans andra 30 elever fick vänta på mig - 60-talets pedagogik...), och jag åt andra rätter jag inte tyckte om, men spenatsoppan gick inte.
Det är det starkaste minnet jag har från den skolan, kort sagt, ganska traumatiskt. Vet inte hur det funkar nu. Men bagatellisera inte ungars "matvägran".
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav nallen » 2015-06-11 0:45:07

Q.E.D
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav tahlia » 2015-06-11 0:51:04

Jag, däremot, fick inte i mig gröt. Jag satt från klockan 10 till klockan 14 framför tallriken i matsalen till de gav upp och lät mig slippa.
Jag visste av erfarenhet att konsistensen fick mig att kräkas och var det något jag avskydde så var det att kräkas.
Hemma kunde jag avstå att äta i dagar när det serverades middag jag inte kunde äta. Bokstavligen dagar. Mina föräldrar begrep till slut att det inte var vrånghet utan att jag faktiskt inte kunde äta vissa saker.
Som tur är har kategorin ätbart ökat med åldern. Smaklökarna är inte lika känsliga som vuxen.
Gröt och soppa går fortfarande inte. Konsistenskänsligheten kvarstår.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-11 0:56:17

nallen skrev:Q.E.D

Förstår inte vad du menar. Q.E.D. = "Vilket skulle bevisas", vilket jag tolkar som "Detta bad man mig bevisa".

Men ontopic, artikeln säger inget väl om mattvång, möjligen matbrist.
Senast redigerad av Dagobert 2015-06-11 1:07:37, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav nallen » 2015-06-11 1:01:53

Dagobert skrev:Förstår inte vad du menar. Q.E.D. = "Vilket skulle bevisas"

Ja.

Du bekräftade ju precis det jag skrev:
Dagobert skrev:Om de hållt mig kvar över natten utan mat så hade nog saken kommit i ett annat läge, det har du rätt i.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-11 1:19:23

nallen skrev:
Dagobert skrev:Förstår inte vad du menar. Q.E.D. = "Vilket skulle bevisas"

Ja.

Du bekräftade ju precis det jag skrev:
Dagobert skrev:Om de hållt mig kvar över natten utan mat så hade nog saken kommit i ett annat läge, det har du rätt i.

Vad har det med verkligheten att göra? Vem tjänar på det, utom spenatodlarna?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav utanfoerskapt » 2015-06-11 1:47:24

Herregud. Har det alltid varit såhär problematisk med dagis liksom? Kan inte barnen bara få gå dit och käka och leka lite utan stt man måstr vända ut och in på allt? Kan inte dagis vara exkluderat politik och överanalyserande och problematiserande som allt annat verkar vara nuförtiden.
utanfoerskapt
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2015-04-26

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-11 1:53:30

Nallen propagerar för fullständig frihet inom hans ramar.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav plåtmonster » 2015-06-11 2:46:12

utanfoerskapt skrev:Herregud. Har det alltid varit såhär problematisk med dagis liksom? Kan inte barnen bara få gå dit och käka och leka lite utan stt man måstr vända ut och in på allt? Kan inte dagis vara exkluderat politik och överanalyserande och problematiserande som allt annat verkar vara nuförtiden.

De stora barnen har så svårt med klåfingrigheten i de små barnens liv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Lyysa » 2015-06-11 4:07:49

utanfoerskapt skrev:Herregud. Har det alltid varit såhär problematisk med dagis liksom? Kan inte barnen bara få gå dit och käka och leka lite utan stt man måstr vända ut och in på allt? Kan inte dagis vara exkluderat politik och överanalyserande och problematiserande som allt annat verkar vara nuförtiden.

Det heter inte dagis längre det heter förskola eftersom det har sin egen läroplan så räknas det som en riktig skola. Så nej barnen kan inte bara gå dit och leka lite grann längre för nu måste de även lära sig saker inom leken och det är pedagogernas uppgift att det blir ett lustfyllt lärande på deras nivå.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-11 13:35:12

tahlia skrev:
Wine skrev:Nej jag är inte "helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse", det måste du väl förstå att det är därför jag anser att det är bra med valfrihet, att det finns olika alternativ att välja mellan.


Genom att vara helt för valfrihet är du per automatik helt för alla alternativ som finns att välja mellan. Det innebär också att du bakbundit dig själv från att någonsin hävda att något av alternativen av någon anledning inte borde vara tillåtna. Skulle du göra det halkar du ju in på den där fiktionella bilden du har av kommunism och vad den innebär.


Ja, som jag tidigare skrev så vill jag leva i ett samhälle där det inte är staten som bestämmer åt alla människor som är medborgare i ett land vad som är bäst för dem eller att det endast ska finnas ett alternativ. Det betyder dock inte att jag tycker om idén med feministdagis, genuspedagogik och att man försöker låtsas som att det inte finns två olika kön och att pojkar och flickor inte är olika genom att introducera och använda sig av ett könsneutralt begrepp som "hen".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Moggy » 2015-06-11 13:49:33

Lyysa skrev:Det heter inte dagis längre det heter förskola eftersom det har sin egen läroplan så räknas det som en riktig skola. Så nej barnen kan inte bara gå dit och leka lite grann längre för nu måste de även lära sig saker inom leken och det är pedagogernas uppgift att det blir ett lustfyllt lärande på deras nivå.



Så att barnen får lära sig att leka på rätt sätt och inte som dom själva vill.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Lyysa » 2015-06-11 14:29:33

Moggy skrev:
Lyysa skrev:Det heter inte dagis längre det heter förskola eftersom det har sin egen läroplan så räknas det som en riktig skola. Så nej barnen kan inte bara gå dit och leka lite grann längre för nu måste de även lära sig saker inom leken och det är pedagogernas uppgift att det blir ett lustfyllt lärande på deras nivå.



Så att barnen får lära sig att leka på rätt sätt och inte som dom själva vill.

De får leka som de själva vill större delen utav tiden med det ska ingå aktiviteter som pedagogerna håller i som främjar lärandet. Det har blivit bevisat att börjar man tidigt med att förbereda barnen inför skolan så är det större chans att de inte har så svårt och halkar efter senare.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in