Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-08 21:03:46

Zima33 skrev:
snuggelhund skrev:
Zima33 skrev:
Varför skönlitteratur? Jag läste mycket sånt när jag var yngre men nu tycker jag det är bara onödigt, speciellt deckare för alla handlar ju om samma sak... Senaste åren har jag bara läst biografier och en del av Torey Hayden, som är halv-fakta.


Jag kanske borde varit mer specifik.

Det är främst skönlitteratur som bottnar i människors verkliga livsöden jag syftar på. Alltså inte deckare och liknande.

Aha! Fast för mig är skönlitteratur påhittat, man vet inte hur mycket som är sant och ej...


zima33 har en viktig poäng.

Men. Men. Men. Sen måste man omvandla skönlitteratur till personliga insikter. Man måste bli empatisk. Lära sig förstå hur andra jockar funkar. En helt onaturlig sysselsättning.

Ungefär.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 14:33:09

Jag pendlar mellan mycket empati och mindre empati och också varierande grad av altruism.
Så jag kopplar empatisk förmåga med graden av ork oh energi. Men inte med graden av mående i termer av depression/glädje. För jag var fortfarande väldigt empatisk och omhändertagande när jag var deprimerad men blir jag tillräckligt trött så försvinner(eller överskuggas) behovet av att vara empatisk och altruistisk.

Dessutom har jag mer empati med andra djur än människan och medkänslan med människor minskar före medkänslan för andra djur.

Jag har stött på flera väldigt empatiska och altruistiska människor som även har AS eller där jag starkt misstänkt att de har diagnosen. Det skulle kunna finnas en koppling mellan att vara autist och att dels sakna egna barriärer samt barriärer till andra människors känslovärld, att man då har lättare att ta in och känna av andras glädje och lidande. På gott och ont.
Men jag tror också att det är ett spektrum som allt annat, att vissa befinner sig i ytterligheterna åt endera hållet eller också i mitten med "normalt" fungerande empati.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 20:07:55

Egenskaper

Syndromet är en del av autismspektrumet, och därför inte alla individer har samma uppsättning av symptom, och i samma konfiguration. Kommunerna har följande egenskaper:
barndom debut;
begränsade sociala relationer, isolering: ◾ få eller inga varaktiga relationer; relationer som varierar från för långt bort för att alltför intensiv;
◾ klumpiga eller obekväma interaktioner med kamrater;
◾ egocentricitet ovanligt, med en brist på omtanke om andra och deras olika synvinklar; mycket lite empati eller känslighet;
◾ behöver en "person som kör";
◾ Bristen på kunskap om sociala konventioner; benägenhet att bryta dem;

kommunikationsproblem: ◾ konstig röst, monotont, ibland med en ovanlig volym;
◾ prata med andra, vanligen av hans intresse, med lite oro om deras reaktion på svar;
◾ språket ytligt bra, men formellt / bombastiska / pedantisk; svårigheter att greppa en känsla som skiljer sig från den bokstav;
◾ onormalt icke-verbal kommunikation beteende; synes oberörd och med lite gester;
◾ avvikelser i ögat och ansiktsuttryck; ögonkontakt frånvarande eller alltför intensiv;
◾ konstig kropp, med klumpig eller obekväma arbetsställningar. Gångarter bisarra eller onormala, konstiga eller obekväma rörelser;

speciella aktiviteter: ◾ omskrivna intressen eftersträvas tvångsmässigt, som att samla fakta och data för lite praktiskt värde eller social;
◾ rutin eller ovanliga ritualer; förändringar är ofta chockerande;

Några fysiska symptom: ◾ svårigheter i barndomen;
◾ anomalier av locomotion, balans, fingerfärdighet, handskrift;
◾ snabba rörelser, rytm och imitation.

- See more at: http://littersinne.com/categorie/utbild ... 9tFDC.dpuf

Nu säger jag inte att alla aspergare saknar empati eller är helt kalla, men det verkar ju onekligen som om det är mer vanligt förekommande. Lägg då till att 28% av de "kända" seriemördarna troligtvis har ASD så blir bilden ganska tydlig. Man behöver inte vara ett geni för att greppa att empatistörda personer överlag begår mer icke önskvärda handlingar, däremot att försöka bortförklara en av AS diagnosens mindre smickrande egenskaper kräver en hel del förnekelse.

Människor som mördas av människor med AS som har liten/ingen empati vanhedras i sitt frånvarande av att andra försöker rationalisera bort detta. Istället för att försöka förstå och motverka vill en del istället "skjuta budbäraren". Försök då att sätta er in i de anhörigas perspektiv, tänk er in att gå i deras skor och bära på den sorg och saknad de har. Och föreställ er hur du skulle känna dig om någon försökte bortförklara din saknad, din förlust och kanske din endaste kära anhörig genom olika patetiska meningslösa ord.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 21:38:42

Det är självklart inte autismen i sig som gör någon till seriemördare. Däremot finner jag det inte jätteförvånande eller ens speciellt upprörande att vissa seriemördare har AS. Det är rätt logiskt att vissa med AS utvecklar patologiska personlighetssörningar och psykisk ohälsa av sådan grad att det tillsammans med vissa av de traditionellt sett typiska aspergerdragen kan resultera i riktigt sjuka handlingar.

När det gäller empati eller frånvaro av den är det också logiskt att tänka att vi med ASD oftare än normalfungerande befinner oss på ytterligheterna av en tänkt skala. Att vi antingen har "för mycket" eller "för lite" empati. Och jag tror inte för ett ögonblick att den övervägande delen av oss skulle ha empatibrist. Tvärtom gissar jag att det procentuellt sett finns något fler med hög empatisk förmåga om man jämför med normalbefolkningen.
Se exempelvis på partitillhörigheten på forumet (ovanligt många vänsterpartister jämfört med riksgenomsnittet) och Myers-Briggs test, också med ovanligt många INTJ på forumet.
En tillfällighet? I don't think so.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 21:57:06

En psykopat har vanligen en viss om än ytlig inlevelseförmåga, dvs förmåga att förstå hur den andra känner och tänker – en framgångsrik sol- och vårare bygger sin karriär på denna förmåga – men bryr sig däremot inte alls om hur det blir och känns för den andre, dvs han saknar sympati. Detsamma gäller naturligtvis också psykopaten, som i ännu högre grad struntar i hur andra har det. Man kan grovt dela in personer med allvarliga ”empatisvårigheter” i två grupper. I den ena har vi narcissister och psykopater med en viss insikt i hur det känns för den andre men som likväl inte bryr sig. I den andra gruppen har vi människor med Aspergers syndrom och andra former av autistiska svårigheter, där själva kärnan i tillstånden är en nedsatt förmåga att förstå andras inre liv och svårigheter med ömsesidigt socialt samspel och kommunikation. Dessa förstår ofta inte alls hur en annan människa känner det och därmed har de en mer ”äkta” empatistörning. Däremot är det i deras fall inte nödvändigtvis något fel på förmågan till sympati.
Så ja AS innebär överlag en nedsatt empati. Psykopater och Narcissister har "lite" empati, medans aspergare överlag helt saknar den förmågan.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 22:24:34

ASD innebär avvikande empati.
Avvikande åt båda hållen. Det finns de med för lite och de med för mycket.

Jämför med koncentrationsförmågan, den är ju i högsta grad avvikande. Vissa har svårt att bryta koncentrationen, andra har svårt att få till en vettig nivå av koncentration.

Det här gäller i stort sett allt inom ASD. Vi är avvikande. Avvikande åt båda hållen på en tänkt skala med normalfunktion i mitten.
Det är det som är ASD, hävdar jag.
Perceptionsstörningar - (antingen känner man inte smärta eller också är man jättesmärtkänslig, antingen tål man kyla eller är jättefrusen av sig).
Avvikande kroppsspråk - (antingen är man väldigt uttryckslös eller också för uttrycksfull på ett avvikande sätt, antingen ser och förstår man inte andras kroppsspråk och mikrouttryck eller så registrerar man precis allt och blir därför förvirrad och missförstår).
Avvikande röstläge - (antingen pratar man för högt eller för lågt, väldigt precist och klart eller också en massa mummel).
Organisationsförmåga - (exemplarisk organisationsförmåga på gränsen till tvång eller väldigt svag organisationsförmåga med kaos som följd).
Osv.

Det är ju det som gör det så svårt att känna samhörighet med andra med ASD. Vi är oftast inte speciellt lika alls utan har helt motsatta funktionsnivåer och problematik.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 22:30:36

@LILITH_

Jag respekterar att vi tycker olika, är inte helt omöjligt att jag även kan ha fel. Men som det ser ut nu skulle jag vilja ha mera data för att ändra ståndpunkt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Myrkr » 2015-06-09 22:42:48

Att förstå hur någon mår baserat på tidigare erfarenheter, egna eller andras, "jag hade varit ledsen i denna situation", "jag har sett andra varit ledsna i liknande situationer", är ju inte empati utan bara ren logik.
Det är ju när någon reagerar annorlunda än en själv, eller har andra åsikter, som den bristande empatin, och outvecklad theory of mind, blir märkbar. "Hur kan någon tycka så här?!"
Ta som exempel tråden "företeelser du inte förstår dig på", smockfull med bristande föreställningsförmåga.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 22:50:47

Myrkr skrev:Att förstå hur någon mår baserat på tidigare erfarenheter, egna eller andras, "jag hade varit ledsen i denna situation", "jag har sett andra varit ledsna i liknande situationer", är ju inte empati utan bara ren logik.
Det är ju när någon reagerar annorlunda än en själv, eller har andra åsikter, som den bristande empatin, och outvecklad theory of mind, blir märkbar. "Hur kan någon tycka så här?!"
Ta som exempel tråden "företeelser du inte förstår dig på", smockfull med bristande föreställningsförmåga.
Dina inlägg är alltid uppskattade :D .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 22:55:05

Om jag frågar dig då Myrkr, tror inte du att vi aspisar har mindre empati?
(även om ditt tidigare inlägg kanske kan ge en fingervisning.)
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 23:04:28

Myrkr skrev:Att förstå hur någon mår baserat på tidigare erfarenheter, egna eller andras, "jag hade varit ledsen i denna situation", "jag har sett andra varit ledsna i liknande situationer", är ju inte empati utan bara ren logik.
Det är ju när någon reagerar annorlunda än en själv, eller har andra åsikter, som den bristande empatin, och outvecklad theory of mind, blir märkbar. "Hur kan någon tycka så här?!"
Ta som exempel tråden "företeelser du inte förstår dig på", smockfull med bristande föreställningsförmåga.

Om den logiska insikten följs av en stark känsla så är det bevisligen empati.
Det är vad jag känner och det är vad jag vet många med mig känner.
Jag har en del empirisk fakta anser jag, eftersom jag rört mig och fortsatt rör mig i vissa kretsar av människor där altruism (och fanatism) är vanligt förekommande. :wink:
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 23:11:14

Myrkr skrev:Det är ju när någon reagerar annorlunda än en själv, eller har andra åsikter, som den bristande empatin, och outvecklad theory of mind, blir märkbar. "Hur kan någon tycka så här?!"
Ta som exempel tråden "företeelser du inte förstår dig på", smockfull med bristande föreställningsförmåga.
Ja det är något jag märkt lite på forumet, att alla ska tycka som mig osv. Intressant det där. Var inte Breivik åt det hållet också, att när inte andra människor köpte hans bild eller ideal så "tog han det i egna händer"? Eller för den delen Hitler som verkade tro att han gjorde som han gjorde för "Tysklands bästa" osv.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-09 23:14:16

LILITH_ skrev:Om den logiska insikten följs av en stark känsla så är det bevisligen empati.
Det är vad jag känner och det är vad jag vet många med mig känner.
Jag har en del empirisk fakta anser jag, eftersom jag rört mig och fortsatt rör mig i vissa kretsar av människor där altruism (och fanatism) är vanligt förekommande. :wink:


Ville bara instämma med det mesta i dina inlägg i den här tråden då du formulerade dig så pass mycket bättre än vad jag själv gjorde :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-09 23:14:25

Pikachu skrev:Ja det är något jag märkt lite på forumet, att alla ska tycka som mig osv. Intressant det där.


Mnja, inte direkt intressant alls då de flesta människor fungerar så. Eller tänker du hävda att du skulle vara helt ok med att vara den enda som röstar på SD? Eller om det enbart var 2% som röstade på dem?

Att hävda att man föredrar att andra tycker helt annorlunda är skitsnack.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-06-09 23:17:39

tahlia skrev:
Pikachu skrev:Ja det är något jag märkt lite på forumet, att alla ska tycka som mig osv. Intressant det där.


Mnja, inte direkt intressant alls då de flesta människor fungerar så. Eller tänker du hävda att du skulle vara helt ok med att vara den enda som röstar på SD? Eller om det enbart var 2% som röstade på dem?

Att hävda att man föredrar att andra tycker helt annorlunda är skitsnack.
Jo att vilja att andra ska dansa efter ens egen pipa är nog de flestas våta dröm. Men man måste ju försöka att begränsa det, ok jag vet att jag står mig själv närmast men måste bete mig på ett sätt som jag själv skulle vilja bli bemött.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-09 23:19:34

Pikachu skrev:Jo att vilja att andra ska dansa efter ens egen pipa är nog de flestas våta dröm. Men man måste ju försöka att begränsa det, ok jag vet att jag står mig själv närmast men måste bete mig på ett sätt som jag själv skulle vilja bli bemött.


Jag kan ärligt säga att om jag tappar huvudet och börjar pladdra vilt om hur bra SD är så hoppas jag innerligt att människor låser in mig. Betyder det att jag har rätt att låsa in folk som röstar på SD? ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-06-09 23:30:56

Jag tror man bör förstå att empati består av flera saker.

Dels en förmåga att sätta sig in i en annans situation, och förstå hur hon tänker.
Dels en nyfikenhet på andra människor. Hur tänker de?
Dels en vilja att hjälpa till om man kan, i andras problem.
Dels en stark vilja att verkligen försöka förstå hur någon annan tänker, en stark motivation att förstå. Utan att tjäna ett öre.
Dels en stark nyfikenhet på hur vi människor fungerar. Vad driver oss?
Dels en vilja att lära över tid. Att lära av sina misstag, att försöka bli bättre på inkännande.

Ungefär
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 23:33:01

triggerhappyD skrev:
Ville bara instämma med det mesta i dina inlägg i den här tråden då du formulerade dig så pass mycket bättre än vad jag själv gjorde :)

Tack men jag tycker nog att ditt första inlägg i den här tråden var det allra bästa. Du formulerar dig mycket bra och begripligt där.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav LILITH_ » 2015-06-09 23:57:24

Förresten skrev jag fel ang. Meyer-Briggs personlighetstyp - inte INTJ utan INFP så klart. Ovanligt många empatiska idealister här.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Myrkr » 2015-06-10 0:04:50

LILITH_ skrev:Om den logiska insikten följs av en stark känsla så är det bevisligen empati.

Är inte det snarare sympati, medkänsla?
Oavsett behöver det inte betyda att empatin är "bra". Är man nedstämd är det lättare att relatera till någon som är deprimerad än någon jublande fotbollshuligan. Det är väl så basalt det kan bli i empativäg.
Det är ju först när andra reagerar och känner annorlunda som empatin sätts på prov, när man inte längre kan utgå ifrån sig själv och sina egna känslor.


Pikachu skrev:Om jag frågar dig då Myrkr, tror inte du att vi aspisar har mindre empati?
(även om ditt tidigare inlägg kanske kan ge en fingervisning.)

Jo, tror dock de flesta saknar självinsikten att förstå sina egna brister. Det blir, av förståeliga skäl, krångligt att föreställa sig en annorlunda föreställningsförmåga just eftersom den egna är nedsatt ;)
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-10 0:15:34

Det där aspies vs NT gällande empati/föreställningsförmåga är en total icke-diskussion egentligen då samtliga suger lika hårt. Har du försökt få en NT att använda sin föreställningsförmåga för att förstå en aspie? Fungerar det? Nope.
Har du försökt få en person som själv inte haft depression att använda sin föreställningsförmåga för att förstå en deprimerad människa? Fungerar det? Nope.

Poängen är att alla har svårt med föreställningsförmågan när något glider ur deras egen sfär, helt oavsett om de är autister eller inte. Ju längre ifrån det de är vana något står, desto mer brister deras förmåga att empatisera/föreställningsförmågan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Myrkr » 2015-06-10 0:27:43

tahlia skrev:Det där aspies vs NT gällande empati/föreställningsförmåga är en total icke-diskussion egentligen då samtliga suger lika hårt. Har du försökt få en NT att använda sin föreställningsförmåga för att förstå en aspie? Fungerar det? Nope.
Har du försökt få en person som själv inte haft depression att använda sin föreställningsförmåga för att förstå en deprimerad människa? Fungerar det? Nope.

Poängen är att alla har svårt med föreställningsförmågan när något glider ur deras egen sfär, helt oavsett om de är autister eller inte. Ju längre ifrån det de är vana något står, desto mer brister deras förmåga att empatisera/föreställningsförmågan.

Nja. Grejen är väl att NT har förmågan att förstå varandra, men kognitiva biaser hindrar dem från att ens försöka, de saknar viljan att förstå utanförgrupper. De har empati, de använder sig bara inte av den.
Medans de flesta autister knappt förstår varandra, än mindre NT...
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-06-10 0:33:02

Myrkr skrev:Nja. Grejen är väl att NT har förmågan att förstå varandra, men kognitiva biaser hindrar dem från att ens försöka, de saknar viljan att förstå utanförgrupper. De har empati, de använder sig bara inte av den.
Medans de flesta autister knappt förstår varandra, än mindre NT...


Att flera autister har svårt att förstå varandra är inte svårare än att NT's inte förstår sig på autister - vi kan vara extremt olika sinsemellan.

Det låter fint att tro att det bara är viljan som saknas men jag har träffat människor som _vill_ förstå depression då de haft nära och kära med problemet men som ärligt säger att de inte kan hur de än försöker. "Det går bara inte att föreställa sig. Det måste ju bara vara att kliva upp/duscha/gå ut/etc etc".

Föreställningen om att deras förmåga skulle överstiga vår är ju för att de tester som görs är baserade på deras sätt att fungera. Självklart får de höga poäng och vi lägre. Om du istället utformade testet för säg, en bipolär människa eller en autist eller varför inte en deprimerad människa så kommer NT också att plocka låga poäng. De flesta som inte lider av det testet utgår ifrån kommer att få låga poäng (med undantag för de som levt nära någon och således lärt sig ett och annat - men då handlar det om teoretiskt vetande, inte om att förstå känslorna).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Myrkr » 2015-06-10 1:49:26

tahlia skrev:
Myrkr skrev:Nja. Grejen är väl att NT har förmågan att förstå varandra, men kognitiva biaser hindrar dem från att ens försöka, de saknar viljan att förstå utanförgrupper. De har empati, de använder sig bara inte av den.
Medans de flesta autister knappt förstår varandra, än mindre NT...


Att flera autister har svårt att förstå varandra är inte svårare än att NT's inte förstår sig på autister - vi kan vara extremt olika sinsemellan.

Det låter fint att tro att det bara är viljan som saknas men jag har träffat människor som _vill_ förstå depression då de haft nära och kära med problemet men som ärligt säger att de inte kan hur de än försöker. "Det går bara inte att föreställa sig. Det måste ju bara vara att kliva upp/duscha/gå ut/etc etc".

Föreställningen om att deras förmåga skulle överstiga vår är ju för att de tester som görs är baserade på deras sätt att fungera. Självklart får de höga poäng och vi lägre. Om du istället utformade testet för säg, en bipolär människa eller en autist eller varför inte en deprimerad människa så kommer NT också att plocka låga poäng. De flesta som inte lider av det testet utgår ifrån kommer att få låga poäng (med undantag för de som levt nära någon och således lärt sig ett och annat - men då handlar det om teoretiskt vetande, inte om att förstå känslorna).


Förstår inte riktigt vad du menar, hur skulle ett sådant test se ut?
För vi använder väl, såvitt jag vet, logik, och det du kallar teoretiskt vetande, för att förstå både autister och NT, för att kompensera för sämre inlevelse. Det går ju t om att se på hjärnröntgen att vi använder andra delar av hjärnan i socialt samspel. Men NT har tillgång till de delarna också, så om ett test utformades baserat på "vårt sätt", skulle även de få högt på det.
Som exempel är ju att autister vill ha tydlighet, inga tvetydiga signaler eller spel, och om en NT är införstådd på det skulle de inte ha några svårigheter att tolka det. De är i den bemärkelsen tvåspråkiga, medans vi inte är det, på sin höjd talar vi knacklig NT.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in