Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 21:04:45

http://www.mollysfarm.se/
Mollys Farm ligger i en vanlig villa i Sunnersta, en rik stadsdel i södra Uppsala. På hemsidan ser det ut som en jättemysig förskola där ungarna har det hur kul som helst.
Men det är tydligen inte så kul och mysigt som man kan tro. Både verksamheten och tidigare ägaren Elisabet Mörnborg har blivit starkt kritiserade.
"Den förskolan borde ha blivit anmäld för länge sen," säger en förälder till UNT. "Att ingen gjort det fastän många varit förskräckta av vad de sett och hört säger en del om den förre ägaren."
Andra föräldrar säger sig vara "jättenöjda" och menar att ingen annan förskola förbereder barnen så bra för skolan som just Molly Farm.
De missnöjda föräldrarna säger att målet med förskolans verksamhet bara har varit att plocka ut så stor vinst som möjligt. De som har kommit med kritik har blivit utfrysta och särbehandlade. Förskolan beskrivs som närmast en sekt.
Även f.d. anställda har vittnat om "en närmast diktatorisk styrning och orimliga arbetsvillkor."
"Många gånger kunde jag vara ensam med 15 - 20 barn i flera timmar. Vad skulle jag ha gjort om det hänt något?" berättar en f.d. anställd.
Nuvarande ägaren Claes Jonson menar dock att det aldrig har varit någon fara för barnens säkerhet, den "kommer alltid i första hand."
Kommunen har emellertid pekat på brister. Bl.a. menade man att Elisabet Mörnborg inte borde få vara ensam i barngrupp, eftersom hon har en synnedsättning och kanske inte kan garantera barnens säkerhet.

De som kritiserar Mollys Farm vågar inte gå ut med namn. De vill inte att barnen, som bor i samma område som förskolan, skall hamna i kläm. Andra är rädda för repressalier; ägarna har faktiskt anlitat en advokat i diskussioner med tidigare anställda.
Claes Jonson tillbakavisar kritiken och menar att man inte alls har försökt tysta ned folk. I ett protokoll från kommunens inspektionsbesök i mars 2015 beskriver de anställda dock återkommande kränkningar och tillrättavisningar, ibland inför barnen. De anställda kunde få höra sådant som "du är helt dum i huvudet."

Hur har barnen det då? Tja, bl.a. menar man att det är viktigt att de får lära sig att klara av orättvisor, vilket ibland har lett till att barnen behandlats olika.
"Elisabet hade en godisskål inne på sitt kontor. Ibland fick något barn följa med in dit och fick en bit godis som de sen fick ta med sig ut och äta bland de andra barnen. Några barn fick aldrig följa med in på kontoret. Och det måste ha varit hemskt för dem."
Innan de går ut, står barnen i kö för att gå på toaletten. Den som är klar, går tillbaka till kön och väntar på sina kamrater. Köande verkar vara A och O på Mollys Farm. När de kommer ut på gården, sätter de sig i en ring på kanten till sandlådan. De får inte vara på gräsmattan, för den kan "bli förstörd."

Maten har beskrivits som ett problem - ja, eller rättare sagt bristen på mat. En förälder som tagit sitt barn från förskolan berättar så här:
"Min son grät av hunger när han kom hem. Jag frågade honom om han inte sagt till att han ville ha mer. Och han svarade att han räckt upp handen, men att Elisabet inte sett det. De fick ju inte prata under lunchen heller."
Barnen fick inte äta förrän Elisabet Mörnborg - hon, och bara hon - sagt "varsågoda." Fick hon ett telefonsamtal, ja, då fick barnen snällt sitta och vänta i upp till en halvtimme innan de fick börja äta. Om något barn ville ta mer mat, skulle de fråga Elisabet först. Ofta fick de inte mer, för det fanns helt enkelt inte tillräckligt.
Ett barn tvingades sitta kvar tills maten var uppäten. Det slutade med att barnet kräktes.

Förskolepersonalen hade inte bara ansvar för barnen, utan också för städningen. Någon dammsugare fanns inte, bara en trasig mopp. Leksaker har varit trasiga, möbler slitna. Samtidigt har Elisabet Mörnborg tagit ut miljonbelopp i vinster.

Så här berättar en mamma:
"Mollys farm upplever jag som icke-fungerande. Det är en förskola som har varit helt kaotisk. Det har inte funnits rutinerad, utbildad personal. Det har varit mycket unga och outbildade anställda. Ofta när jag hämtar mitt minsta barn så sitter han framför en gammal DVD-spelare. Just eftersom de är så underbemannade så får de titta på film för att roa sig. Men det är ju ingen kvalitet."

Förskolan verkar inte vilja låta barnen vara barn. De får lära sig rabbla kungalängder och har uppfört den jätteavancerade Trollflöjten för föräldrarna.
En lite märklig sak som jag noterade när jag läste på nätet om förskolan, är att personalen tydligen berättat om Fantomen på Operan för ungarna. Hur mycket jag än älskar musikalen, tycker jag verkligen inte att det är någon historia för förskolebarn - de kan ju bli skrämda från vettet! Vad är det för fel med att läsa Bamse och Pelle Svanslös för dem? Inte "fint" nog?


Moderator Sjuckert: Citaten är tagna från den här artikeln i UNT
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav plåtmonster » 2015-06-06 0:40:46

Varför drar inte kommunen in tillståndet rakt av?
Kanske fler än UNT borde skriva varningar så att folk kan söka på nätet och snabbt få upp dessa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 19:05:16

Ja, söker man på nätet får man nästan inte upp någonting. Misstänker nästan att förskolan plockar bort negativa länkar...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav NyxUlfr » 2015-06-08 20:26:11

De verkar inte ha hört talas om förskolans läroplan eller skollagen. :?

Ännu ett exempel på varför jag tycker att man inte ska driva vinstdrivande företag inom barnomsorg och skola.
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Ganapati » 2015-06-08 22:07:55

Ja den "fria marknaden" har inget över huvud taget att göra inom omsorg enligt min mening.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Dagobert » 2015-06-08 22:15:44

Kahlokatt skrev:De får lära sig rabbla kungalängder och har uppfört den jätteavancerade Trollflöjten för föräldrarna.

Förskolebarn som Nattens drottning och Sarastro? Stäng skolan! :-)051

Lucia Popp -- The Queen of the Night


Mihaly Szekely - Sarastro F major aria
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav alixha » 2015-06-08 22:28:54

Här berättar Elisabeth Mörnborg i det Pedagogiska Magasinet om hur hon tycker saker skall göras.

– Om jag är hungrig kanske jag svimmar om jag inte får mat. Men svimmar jag verkligen om jag inte får den blå hinken exakt just nu? Om man kan göra den bedömningen är det lättare att hitta lösningar. Kanske kan jag vänta tills den blå hinken är ledig? Eller komma fram till att det går lika bra med en grön? Är svaret att ja, jag svimmar, då får jag fråga om jag kan låna den blå. Men små barn är grottfolk, de klubbar ner och drar hem sitt byte. Därför måste de öva på det här.

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogis ... -hinken-nu
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Ganapati » 2015-06-08 22:31:24

Å men fy fan vad skrämmande. Får de verkligen bedriva denna verksamhet?
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Moggy » 2015-06-08 22:59:23

Vad är problemet?

Förskolan verkar bra om man läser artikeln i Pedagogiska Magasinet. En klick arga anonyma föräldrar tycker den är dålig. Låter inte som att alla delar missnöjda. Verkar som en förskola som försöker lära ungana att uppföra sig anständigt och inte lever efter vänsterns normer. Kanske inte ens har nån genusvetare anställd...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav nallen » 2015-06-08 23:53:21

Moggy skrev:Kanske inte ens har nån genusvetare anställd...

:shock: hemska tanke!
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav plåtmonster » 2015-06-09 0:45:16

alixha skrev:Här berättar Elisabeth Mörnborg i det Pedagogiska Magasinet om hur hon tycker saker skall göras.

– Om jag är hungrig kanske jag svimmar om jag inte får mat. Men svimmar jag verkligen om jag inte får den blå hinken exakt just nu..

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogis ... -hinken-nu

Eller så kan förskolan köpa fler blåa hinkar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-09 8:06:18

Moggy skrev:Vad är problemet?

Förskolan verkar bra om man läser artikeln i Pedagogiska Magasinet. En klick arga anonyma föräldrar tycker den är dålig. Låter inte som att alla delar missnöjda. Verkar som en förskola som försöker lära ungana att uppföra sig anständigt och inte lever efter vänsterns normer. Kanske inte ens har nån genusvetare anställd...


Ja och så måste ju förstås vänsterpartister/kommunister ta vara på alla tillfällen som ges att racka ner på skolan på grund av att den är privatägd och inte i statens, det gemensammas ägo och att den dessutom går med vinst sticker ju förstås i ögonen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-09 8:08:00

NyxUlfr skrev:De verkar inte ha hört talas om förskolans läroplan eller skollagen. :?

Ännu ett exempel på varför jag tycker att man inte ska driva vinstdrivande företag inom barnomsorg och skola.


Ganapati skrev:Ja den "fria marknaden" har inget över huvud taget att göra inom omsorg enligt min mening.


I jämförelse med att skattepengar istället slösas bort och rinner mellan fingrarna i kommunalt och statligt ägda och drivna verksamheter, varför är det inte ok när privata företag inom välfärdssektorn faktiskt kan hantera pengar och ekonomi så bra att de t.o.m. går med vinst och dessutom driver verksamheten på ett sådant sätt att kvaliteten inte blir lidande. Finns ju många exempel på kommunalt drivna verksamheter som brister vad gäller kvalitet.

Ett exempel kan man läsa om i artikeln här, en kommunalt driven skola i Gävle där skolmaten regelbundet tar slut:

DN - Sluta jaga friskolorna
Publicerad 2015-06-05 00:00

Vänsterpartiet fortsätter att hetsa mot friskolor. Det finns inga skäl för regeringen att lyssna.

Härom veckan debatterade Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulla Andersson vinster i välfärden i Aktuellt.

”Vi måste påminna oss om hur många elever som kommit till skolan och så har den gått i konkurs”, sa hon och berättade om barn på förskolor som får äta knäckebröd och vatten för att ”vinstintresset blir det styrande”.

Några dagar senare rapporterade P4 Gävleborg att skolmaten regelbundet tar slut på den kommunala Vasaskolan i Gävle. ”Jag kan inte ens räkna på mina fingrar hur många gånger det hänt”, säger eleven Victoria Larsson.

Offentligheten väntar ännu på Ulla Anderssons kommentar. Den lär få fortsätta att vänta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav ajemen » 2015-06-09 8:50:28

Alltså... har jag missat något eller är det min asperger i kraft? Det här är högst konfunderande såvida det inte är något slags skämt. Det är bara någon som har problem med denna Elisabet Mörnborg va? Kritiken mot henne verkar ju högst koncentrerad, borderline konspiratorisk. Detta var högst obskyr "journalistik" eller vad det nu är för något. Här är mina favoritdelar:

Förskolan verkar inte vilja låta barnen vara barn. De får lära sig rabbla kungalängder och har uppfört den jätteavancerade "Trollflöjten" för föräldrarna. -- hard knock life.

Förskolan beskrivs som närmast en sekt. -- vem fan beskriver den så?

Elisabet hade en godisskål inne på sitt kontor. Ibland fick något barn följa med in dit och fick en bit godis som de sen fick ta med sig ut och äta bland de andra barnen. Några barn fick aldrig följa med in på kontoret. Och det måste ha varit hemskt för dem. - thug life. Elisabeth måste va en häxa.

Hela texten består ju helt av sånahär konstiga påståenden.

edit: pleonasm.
Senast redigerad av ajemen 2015-06-09 9:02:50, redigerad totalt 2 gånger.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-09 8:58:06

Kahlokatt skrev:...
Andra föräldrar säger sig vara "jättenöjda" och menar att ingen annan förskola förbereder barnen så bra för skolan som just Molly Farm.
...


Det kanske är bra att det finns lite valfrihet i samhället eftersom inte alla tycker på precis samma sätt, har samma värderingar eller har precis samma åsikter om hur saker och ting ska fungera?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav tahlia » 2015-06-09 9:37:48

Wine skrev:Det kanske är bra att det finns lite valfrihet i samhället eftersom inte alla tycker på precis samma sätt, har samma värderingar eller har precis samma åsikter om hur saker och ting ska fungera?


Alltså är du helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse? Wow, det trodde jag inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Lyysa » 2015-06-09 10:07:41

Som förskollärarstudent kan jag ju hoppa in och påpeka att alla föreläsare och alla riktiga förskolepedagoger jag mött har uttryckt samma sak. Nämligen att Läroplanen för förskolan i princip är hela verksamhetens "bibel". Och när jag läste igenom sådant som togs upp om just denna verksamheten så märkte jag att det var en hel del saker som inte följde de riktlinjerna som man bör följa (vilket även borde vara väldigt självklart):

Lpfö 98 (reviderad 2010) skrev:1. Förskolans värdegrund och uppdrag
Grundläggande värden
Omsorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser.

Jag vet inte vad andra tycker men jag tycker inte direkt att detta:
Kahlokatt skrev:"Elisabet hade en godisskål inne på sitt kontor. Ibland fick något barn följa med in dit och fick en bit godis som de sen fick ta med sig ut och äta bland de andra barnen. Några barn fick aldrig följa med in på kontoret. Och det måste ha varit hemskt för dem."

Är ett särskilt bra exempel att visa barnen, det de lär dem är inte direkt att "livet" är orättvist utan snarare att det är okej att behandla folk olika.

Lpfö 98 (reviderad 2010) skrev:2. Mål och riktlinjer
Förskollärare ska ansvara för
- att varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde,
- att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och

Arbetslaget ska
- visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barn får möjlighet att visa solidaritet,
-stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra,

För det första så togs det ju upp att barnen inte får tillräckligt med mat, att de kom hem och grät av hunger. Det strider mot den fösta punken, att alla ska få sina behov respekterade och tillgodosedda. Sen kan jag knappast påstå att jag tycker att det jag läste pekar mot att det är ett demokratiskt klimat i förskolan. För det första så talar ju den tidigare ägaren extremt nedsättande om barn. Jag vet inte vad hon ville få fram i det hon sa men jag tyckte inte direkt att det lät som om det var pedagogernas uppgift att hjälpa barnen bearbeta konflikter osv.

Lpfö 98 (reviderad 2010) skrev:2.2 Utveckling och lärande
Arbetslaget ska
- samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barnen som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling,

Med tanke på hur miljön beskrevs så kan jag tänka mig att detta är på gränsen till okej med. Sen kan jag ju nämna att jag anser att då man har bestämmelser som de har om gräset så hämmar man barnens utveckling, de får inte chansen att låta sina fantasier och idéer bli konkreta när de inte får utrymmet att utforska dem. Och något jag irriterar mig extremt mycket på är att det är så EXTREMT många pedagoger som tycker att de gör någon bra som sitter och bakar sandkakor ihop med barnen, sandlådan är INTE den mest lärorika miljön på gården. Visst lär sig barnen saker där med, som volym osv. men det finns en massa annat som de kan lära sig på gården med.

Lpfö 98 (reviderad 2010) skrev:2.3 Barns inflytande
I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för att miljön i förskolan. De behöv och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten.

Av det jag läste så fick jag känslan att barnen inte har särskilt mycket talan på förskolan, vilket är en utav grundstenarna. Barns åsikter ska vara lika mycket respekterade som de vuxnas, här verkar det vara en diktatur där de vuxnas ord är lag.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav alixha » 2015-06-09 10:12:49

Godisskålen:
Det kan fungera som tröst, aldrig som belöning

Ja om jag hade gått på den förskolan hade jag gått runt och varit ledsen hela tiden för då hade jag vetat att jag skulle få godis, tack kära Molly Farm för att ni tränade upp min manipulation.

:wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-09 19:48:24

tahlia skrev:
Wine skrev:Det kanske är bra att det finns lite valfrihet i samhället eftersom inte alla tycker på precis samma sätt, har samma värderingar eller har precis samma åsikter om hur saker och ting ska fungera?


Alltså är du helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse? Wow, det trodde jag inte.


Nej jag är inte "helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse", det måste du väl förstå att det är därför jag anser att det är bra med valfrihet, att det finns olika alternativ att välja mellan.

Jag är tacksam över att jag inte lever i en kommuniststat eller en diktatur där de som har makten eller staten bestämmer vad som är rätt åt befolkningen över deras huvuden och vad alla ska tycka, tänka och känna, hur de ska leva sina liv, där medier styrs och censureras och befolkningen hjärntvättas och pådyvlas vad makten anser vara rätt, där man kanske ägnar sig åt att demonisera, svartmåla och misstänkliggöra människor med andra åsikter, människor som har åsikter och en livsstil som inte överensstämmer med vad staten anser är rätt, för att man sedan ska kunna fängsla eller likvidera dessa "avvikare" eller "förrädare".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-09 19:54:21

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:Det kanske är bra att det finns lite valfrihet i samhället eftersom inte alla tycker på precis samma sätt, har samma värderingar eller har precis samma åsikter om hur saker och ting ska fungera?


Alltså är du helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse? Wow, det trodde jag inte.


Nej jag är inte "helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse", det måste du väl förstå att det är därför jag anser att det är bra med valfrihet, att det finns olika alternativ att välja mellan.

Jag är tacksam över att jag inte lever i en kommuniststat eller en diktatur där de som har makten eller staten bestämmer vad som är rätt åt befolkningen över deras huvuden och vad alla ska tycka, tänka och känna, hur de ska leva sina liv, där medier styrs och censureras och befolkningen hjärntvättas och pådyvlas vad makten anser vara rätt, där man kanske ägnar sig åt att demonisera, svartmåla och misstänkliggöra människor med andra åsikter, människor som har åsikter och en livsstil som inte överensstämmer med vad staten anser är rätt, för att man sedan ska kunna fängsla eller likvidera dessa "avvikare" eller "förrädare".


Enligt dig finns det alltså inga mellanting? Antingen tycker man det är OK med vinstdrivande företag inom omsorgen, eller så vill man ha kommunistdiktatur med likviderande av oliktänkande?

Herrejisses. :-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Wine » 2015-06-09 20:00:01

Kahlokatt skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Alltså är du helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse? Wow, det trodde jag inte.


Nej jag är inte "helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse", det måste du väl förstå att det är därför jag anser att det är bra med valfrihet, att det finns olika alternativ att välja mellan.

Jag är tacksam över att jag inte lever i en kommuniststat eller en diktatur där de som har makten eller staten bestämmer vad som är rätt åt befolkningen över deras huvuden och vad alla ska tycka, tänka och känna, hur de ska leva sina liv, där medier styrs och censureras och befolkningen hjärntvättas och pådyvlas vad makten anser vara rätt, där man kanske ägnar sig åt att demonisera, svartmåla och misstänkliggöra människor med andra åsikter, människor som har åsikter och en livsstil som inte överensstämmer med vad staten anser är rätt, för att man sedan ska kunna fängsla eller likvidera dessa "avvikare" eller "förrädare".


Enligt dig finns det alltså inga mellanting? Antingen tycker man det är OK med vinstdrivande företag inom omsorgen, eller så vill man ha kommunistdiktatur med likviderande av oliktänkande?

Herrejisses. :-)051


Nej, så tycker jag inte, det är vad du själv drar för slutsatser av vad jag skrev, orsaken till att jag skrev så är att jag vet att tahlia har uttryckt att hon sympatiserar med vänsterpartiet, något som jag har för mig att även du uttryckt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-09 20:01:44

Ja, det gör vi. Hurså?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Moggy » 2015-06-09 20:05:37

Lyysa skrev:Är ett särskilt bra exempel att visa barnen, det de lär dem är inte direkt att "livet" är orättvist utan snarare att det är okej att behandla folk olika.



Det lär barnen att det lönar att sköta sig.


Lyysa skrev:För det första så togs det ju upp att barnen inte får tillräckligt med mat, att de kom hem och grät av hunger.



Kan lika gärna vara nån unge som inte tyckte om maten och ville ha pannkakor istället och började grina när det inte blev så.


Låter som en bra förskola om dom inte har bättre kritik mot den än det sos tas upp i artikeln.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förskola i Uppsala liknas vid sekt

Inläggav Moggy » 2015-06-09 20:10:20

tahlia skrev:
Wine skrev:Det kanske är bra att det finns lite valfrihet i samhället eftersom inte alla tycker på precis samma sätt, har samma värderingar eller har precis samma åsikter om hur saker och ting ska fungera?


Alltså är du helt för feministdagis där man kallar alla barnen hen och lär dem att kön inte har betydelse? Wow, det trodde jag inte.



Här kan marknaden få avgöra vilka förskolor som finns och vilken filosofi dom har. Förskolorna tar till sig det som funkar och blir uppskattat. Vill folk ha feministförskolor så kommer det att finnas såna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in